Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Kamera er Olympus E-510 og linsa er 14-42mm hvis det sier deg noe? har ikke ekstern blitz :-\

Enkleste løsningen da er å bruke lampebelysning, finn den sterkeste lampa du har, og belys flua de med den. Juster hvitebalansen på kameraet ditt til kunstlys. Hvis du ikke vet hvordan du justerer hvitebalansen på kameraet ditt tipper jeg du finner det i bruksanvisningen din, eller på en video på youtube. bruk manuell fokus for å finne nærgrensen på linsa de, få flua i fokus, og knips i vei. Bruk stativ, har du ikke stativ stabler du opp noen bøker eller tilsvarende for å få riktig høyde. Etter at du har importert bilde ditt til pc, tar du et utsnitt av bildet ditt så du kommer nærmere.

Du får aller best bilder hvis du kan bruke dagslys til og knipse bildet ditt i, men det er ikke så mye av dem om dagen..... 

Kikke også i denne eminente tråden http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=14645.0

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra det der Vegar. :) du får vurdere og kjøpe deg et macroobjektiv hvis du har planer om å få dem enda bedre, et rimligere alternativ er forsåvidt mellomringer, men det er ikke like praktiskt. Det fins også forsatslinser som du skrur på forran objektivet du har, men bege disse alternativene er bare et steg på veien for å kjøpe et macroobjektiv ;D

nydelig flue

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Nah, et par hjortehårsfibre som ikke er av riktig lengde og ligger noe skeivt, litt vel fluffy dubbing som dekker over noe av ribben slik at man ikke helt ser om den er perfekt og avslutningen ved øyet er noe slapp. Lag noen fler og send til meg du Gisle så skal jeg si fra når det begynner å bli bra...

27.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nah, et par hjortehårsfibre som ikke er av riktig lengde og ligger noe skeivt, litt vel fluffy dubbing som dekker over noe av ribben slik at man ikke helt ser om den er perfekt og avslutningen ved øyet er noe slapp. Lag noen fler og send til meg du Gisle så skal jeg si fra når det begynner å bli bra...

27.gif

he he kjekken ;)

Nydelig Gisle!! Flotte proporsjoner på den der  :)

Takk for det sjef :)

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Klarte ikke la være Gisle. Begynner å få ukristelig store abstinenser etter å ha vært tom for dine eminente bustefluer i noen år. Så da så jeg en mulighet for å i det minste snike til meg et par suverene lepto. Men den gang ei altså. Jaja, jeg tenkte 3-5/1000 sjanse for at du lot deg lure var verdt forsøket.

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte ikke la være Gisle. Begynner å få ukristelig store abstinenser etter å ha vært tom for dine eminente bustefluer i noen år. Så da så jeg en mulighet for å i det minste snike til meg et par suverene lepto. Men den gang ei altså. Jaja, jeg tenkte 3-5/1000 sjanse for at du lot deg lure var verdt forsøket.

;D

dårlig forsøk ;D Bustefluer ja..... der er du inne på noe, her må det knytes ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble den bustete nok for deg Erik ;D

Dæven det var morro og lage slike fluer igjen. Mange år siden sist.

Vi kan jo late som det er en døgner, så blir det ikke helt off topic ;D

Materalliste:

Krok: tmc 100 str. 10

hale: fasanhale naturell

kropp:grønn dubbing usikker på typen

Rib: kobbertråd

Kropshackle: brun hane

Fronthackle 1:brun partrigde

Fronthackle 2: nakkefjær fra Jungecock

[attachimg=1]

post-2382-13949886197807_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...