Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Bare for å få slutt på navnestriden til "Møkkaværsflua" legger jeg ut noe smågodt for harren i Glomma. Ei bestilling som med en god porsjon romslighet kan passere som ei døgnflueflymfenymfe. Den funker i hvertfall ;D

[attachimg=1]

Er det virkelig noen som fisker harr med vilje? Pene fluer forresten

Sigve - !!!  ;D ...klart fisker jeg efter harr med vilje - den pæneste fisk af dem alle  ;D ;D...sikkert andre å...så kan du glæde dig over, at der er flere ørret til dig.  :rolleyes: ..........

Torben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å følge Danicaklekkingene nordover i Trysilelva hvert år for noen år tilbake. Ingen flue som var så sikker fiskefanger som disse Engelsk/Irsk/Gossling inspirerte døgnisene. Totalt overlegent det jeg brukte av mer moderne Danicaimitasjoner, så etter den tid har alltid disse hvert førstevalg for både Danica og Vulgata. Fisker like godt som klekkere i og under vannfilmen og som dun. Jeg binder de mest lys oliven og camel/tan farget. Skal dog gjøre et unntak i år og teste den Danica klekkeren til Mr. Brun.

[attachimg=1]

post-3493-13949885982482_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleide å følge Danicaklekkingene nordover i Trysilelva hvert år for noen år tilbake. Ingen flue som var så sikker fiskefanger som disse Engelsk/Irsk/Gossling inspirerte døgnisene. Totalt overlegent det jeg brukte av mer moderne Danicaimitasjoner, så etter den tid har alltid disse hvert førstevalg for både Danica og Vulgata. Fisker like godt som klekkere i og under vannfilmen og som dun. Jeg binder de mest lys oliven og camel/tan farget. Skal dog gjøre et unntak i år og teste den Danica klekkeren til Mr. Brun.

[attachimg=1]

Av og til dukker det opp noe snadder noe jeg mener det virkelig det gjør her. Flotte fluer du binder! Tørr jeg be om en liten material liste beskrivelse?

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott lepto Gisle, men klipper du cdcen?

Å ja, med den største selvfølge ;D bruker alt som fins av fibre på en cdc fjær, til og med bifanen, så da blir det litt klipping. ække så fintfølende på det på fiskefluer.

Gisle

Hadde jeg vært død hadde jeg snudd meg i graven ;D

Det nærmeste jeg kom akkuratt nå pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott lepto Gisle, men klipper du cdcen?

Å ja, med den største selvfølge ;D bruker alt som fins av fibre på en cdc fjær, til og med bifanen, så da blir det litt klipping. ække så fintfølende på det på fiskefluer.

Gisle

Hadde jeg vært død hadde jeg snudd meg i graven ;D

Det nærmeste jeg kom akkuratt nå pray

he he he ;D ;D ;D ;D  nøysomhet Sigve, nøysomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige fluer Hermann.

Det er pliktløpet her i kveld, truer meg igjennom et dusin Comparadun marginataer

Så strøkne comparaduns skulle gjerne jeg fått til også . . .

Disse skal i utgangspunktet være rimelig enkle å binde, men mine blir seende ut som takras uansett  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige fluer Hermann.

Det er pliktløpet her i kveld, truer meg igjennom et dusin Comparadun marginataer

Så strøkne comparaduns skulle gjerne jeg fått til også . . .

Disse skal i utgangspunktet være rimelig enkle å binde, men mine blir seende ut som takras uansett  :-\

takk for det Lars

Er enig med deg, er ikke lett og få til fine Comparaduner, er avhengi av bra cdc for å få dem riktig fine, eller så kan du jukse, og klippe litt ;D bare ikke la Sigve se dem, han kan få svekkede sjelsevner av for mange klipte cdc vinger.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige fluer Hermann.

Det er pliktløpet her i kveld, truer meg igjennom et dusin Comparadun marginataer

Så strøkne comparaduns skulle gjerne jeg fått til også . . .

Disse skal i utgangspunktet være rimelig enkle å binde, men mine blir seende ut som takras uansett  :-\

takk for det Lars

Er enig med deg, er ikke lett og få til fine Comparaduner, er avhengi av bra cdc for å få dem riktig fine, eller så kan du jukse, og klippe litt ;D bare ikke la Sigve se dem, han kan få svekkede sjelsevner av for mange klipte cdc vinger.

Gisle

Har prøvd å kombinere hjortehår og cdc, som McPhail her

også jeg, men mine ble ikke akkurat slik, nei  ;D

Bra cdc er et must ja, og det er ikke gitt at man får tak i det sånn helt uten videre . . . Veldig variabelt det jeg har her for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget et par slike tidligere Lars. fin effekt, blir litt tøffere en en vanlig comparadun

Det er sånn jeg gjerne skulle hatt dem til å se ut, ja  :D

Får bare bite tenna sammen og gjøre nye forsøk, så kommer det vel etterhvert.

Er stor fan av comparaduns, ihvertfall til leptoer og baetiser . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare hjortehår (crappy bilde som vanlig):

[attachimg=1]

Fin flue JB, jeg ville hatt enda mere vifteform altså hjorte hårfibrene bredere sprett, se på gisle sin hvor noen fibre ligger nesten vannrett :) Da flyter de finere etter min mening.

Ja, det var en sliten gammel flue fra boksen det der, så jeg sletta'n for ikke å besudle tråden. Poenget var bare at det er hjortehår som er det originale vingematerialet i compardun. CDC er for radikale fluebindere.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...