Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Så veldig bra ut det, Hermann  ;)

Jeg liker rhodani-klekkinger, for duns'a står så lenge på vannet, så det er liksom der flaskehalsen er når det gjelder rhodani, og det vet ørreten også i likhet med oss.

Med mange andre døgnis-arter så er det 50/50, eller til og med lavere alt ettersom forholdene med klekker/dun, men akkurat med rhodani (ikke bare den av Baetisene da) så er det liksom ofte så vakkert godt og enkelt med duns  :)  (og i de setningene HER lå det noen år med fiskeerfaring for min del).

Flotte fluer, Hermann.

Beste hilsen fra,

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele slektstreet ? ;D

Var nydelige de der,var det Ehrmann ? ;)

Ja, og det var flotte fluer Herman, det glemte jeg å si. Dersom vi anstrenger oss på å si hele slektsleddet så vil samtalene langs vann og elver bli litt interessante.

- Se der! Er ikke det...

- Jo, jeg lurer sannelige på om ikke det Animalia Arthropoda Insecta Ephemeroptera Schistonota Baetoidea Baetidae Baetis Rhodani Subimago ?

- Ja, hvis ikke det ikke bare er noe bøss fra trærne.

- Jo, det er vel det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele slektstreet ? ;D

Var nydelige de der,var det Ehrmann ? ;)

Ja, og det var flotte fluer Herman, det glemte jeg å si. Dersom vi anstrenger oss på å si hele slektsleddet så vil samtalene langs vann og elver bli litt interessante.

- Se der! Er ikke det...

- Jo, jeg lurer sannelige på om ikke det Animalia Arthropoda Insecta Ephemeroptera Schistonota Baetoidea Baetidae Baetis Rhodani Subimago ?

- Ja, hvis ikke det ikke bare er noe bøss fra trærne.

- Jo, det er vel det. 

party

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Animalia Arthropoda Insecta Ephemeroptera Schistonota Baetoidea Baetidae Baetis Rhodani, for å være helt korrekt.    

;D Avdøde Linné hadde sikkert blitt glad om du sa det sånn, men når vi fisker mye så er vi vel på fornavn og knapt det  ;D Villi. Rhodani. Supfer.  :)

Du går ikke rundt du heller og kaller kompisene dine både med for- og etternavn?  ;D

Så Baetis rhodani heter ikke "Baetis rhodani", men "rhodani"  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele slektstreet ? ;D

Var nydelige de der,var det Ehrmann ? ;)

Ja, og det var flotte fluer Herman, det glemte jeg å si. Dersom vi anstrenger oss på å si hele slektsleddet så vil samtalene langs vann og elver bli litt interessante.

- Se der! Er ikke det...

- Jo, jeg lurer sannelige på om ikke det Animalia Arthropoda Insecta Ephemeroptera Schistonota Baetoidea Baetidae Baetis Rhodani Subimago ?

- Ja, hvis ikke det ikke bare er noe bøss fra trærne.

- Jo, det er vel det. 

Eller:

Spiller ingen rolle,nå er det over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Animalia Arthropoda Insecta Ephemeroptera Schistonota Baetoidea Baetidae Baetis Rhodani, for å være helt korrekt.    

Hei, hei du, vi glemmer vel ikke Domene - Eukaryoter her vel?!!!! FYY! Dessuten er det Baetis rhodani i kursiv, og kun slektsnavnet skal med stor bokstav! Linnè ville snud seg i graven hadde han visst om dette    8):D;D:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få slutt på navnestriden til "Møkkaværsflua" legger jeg ut noe smågodt for harren i Glomma. Ei bestilling som med en god porsjon romslighet kan passere som ei døgnflueflymfenymfe. Den funker i hvertfall ;D

[attachimg=1]

Er det virkelig noen som fisker harr med vilje? Pene fluer forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få slutt på navnestriden til "Møkkaværsflua" legger jeg ut noe smågodt for harren i Glomma. Ei bestilling som med en god porsjon romslighet kan passere som ei døgnflueflymfenymfe. Den funker i hvertfall ;D

Ah, litt sånn Glomma Spesial inspirerte ?

Flotte fluer . . . langt flottere enn fisken de er beregnet på  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...