Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Plastic Fantastic!  ;D

Men fluen så veldig fin ut! Tenker det er 5 hakk sterkere enn påfuglquill og biots også. Ellers enig angående Hends, veldig mange fine produkter de har.

Jepp, plastic fantastic ;D

Ryktene sier at dette materialet er meget solid og jeg synes det blir stiilige kropper. Litt knotete å få festet men når man finner ut av det så får man surret

fine bakkropper og trenger ikke forsterke med ekstra lim.

Krokene til Hends ser svært lovende ut, og jeg ser at kroken virker å være sterk i godset.

Vegar:

Når jeg binder inn biots binder jeg alltid inn den tynne enden bakerst på kroken. Legg på litt lakk eller superlim ved innfestningspunktet og ta gjerne å fukt

biotsen litt på forhånd for det gjør den mykere når du skal surre den fremover.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastic Fantastic!  ;D

Men fluen så veldig fin ut! Tenker det er 5 hakk sterkere enn påfuglquill og biots også. Ellers enig angående Hends, veldig mange fine produkter de har.

Jepp, plastic fantastic ;D

Ryktene sier at dette materialet er meget solid og jeg synes det blir stiilige kropper. Litt knotete å få festet men når man finner ut av det så får man surret

fine bakkropper og trenger ikke forsterke med ekstra lim.

Krokene til Hends ser svært lovende ut, og jeg ser at kroken virker å være sterk i godset.

Vegar:

Når jeg binder inn biots binder jeg alltid inn den tynne enden bakerst på kroken. Legg på litt lakk eller superlim ved innfestningspunktet og ta gjerne å fukt

biotsen litt på forhånd for det gjør den mykere når du skal surre den fremover.

Terje

Terje

Fine fluer Terje, men jeg synes det blir finere når du bruker ekte vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Plastic Fantastic!  ;D

Men fluen så veldig fin ut! Tenker det er 5 hakk sterkere enn påfuglquill og biots også. Ellers enig angående Hends, veldig mange fine produkter de har.

Jepp, plastic fantastic ;D

Ryktene sier at dette materialet er meget solid og jeg synes det blir stiilige kropper. Litt knotete å få festet men når man finner ut av det så får man surret

fine bakkropper og trenger ikke forsterke med ekstra lim.

Krokene til Hends ser svært lovende ut, og jeg ser at kroken virker å være sterk i godset.

Vegar:

Når jeg binder inn biots binder jeg alltid inn den tynne enden bakerst på kroken. Legg på litt lakk eller superlim ved innfestningspunktet og ta gjerne å fukt

biotsen litt på forhånd for det gjør den mykere når du skal surre den fremover.

Terje

Terje

Fine fluer Terje, men jeg synes det blir finere når du bruker ekte vare.

Med ekte vare mener du da kun naturmaterialer?

Jeg mener det ikke spiller noen som helst rolle så lenge man får fluer som fanger fisk, da er materialvalg helt uinteressant for min del.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det virker som om det er lettere med strips en biot. Jeg er ikke særlig fan av biot, da jeg ikke får det til å se fint ut... hehe.

Vegar: Jeg vet om folk som binder inn den breie først også... Problemet ved å binde inn den tynne først bakerst, er at den ryker så forbanna fort. Og jeg banner like høyt vær gang.. >:(.

Får man sånne "strips" i forskjellige farger? og hvor kan man kjøpe?

Helt enig, så lenge den fanger fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastic Fantastic!  ;D

Men fluen så veldig fin ut! Tenker det er 5 hakk sterkere enn påfuglquill og biots også. Ellers enig angående Hends, veldig mange fine produkter de har.

Jepp, plastic fantastic ;D

Ryktene sier at dette materialet er meget solid og jeg synes det blir stiilige kropper. Litt knotete å få festet men når man finner ut av det så får man surret

fine bakkropper og trenger ikke forsterke med ekstra lim.

Krokene til Hends ser svært lovende ut, og jeg ser at kroken virker å være sterk i godset.

Vegar:

Når jeg binder inn biots binder jeg alltid inn den tynne enden bakerst på kroken. Legg på litt lakk eller superlim ved innfestningspunktet og ta gjerne å fukt

biotsen litt på forhånd for det gjør den mykere når du skal surre den fremover.

Terje

Terje

Fine fluer Terje, men jeg synes det blir finere når du bruker ekte vare.

Med ekte vare mener du da kun naturmaterialer?

Jeg mener det ikke spiller noen som helst rolle så lenge man får fluer som fanger fisk, da er materialvalg helt uinteressant for min del.

Terje

Nei, er pragmatisk på materialer, men synes at biots gir finere kropper når du binder med det. Mere fra et estetisk synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det virker som om det er lettere med strips en biot. Jeg er ikke særlig fan av biot, da jeg ikke får det til å se fint ut... hehe.

Vegar: Jeg vet om folk som binder inn den breie først også... Problemet ved å binde inn den tynne først bakerst, er at den ryker så forbanna fort. Og jeg banner like høyt vær gang.. >:(.

Får man sånne "strips" i forskjellige farger? og hvor kan man kjøpe?

Helt enig, så lenge den fanger fisk!

Hvorfor binder de inn den breie enden først? hva er fordelen med det egentlig?

ikke no problem å feste inn den tynn enden, bare ikke stram alt for hardt og bruk superlim ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det virker som om det er lettere med strips en biot. Jeg er ikke særlig fan av biot, da jeg ikke får det til å se fint ut... hehe.

Vegar: Jeg vet om folk som binder inn den breie først også... Problemet ved å binde inn den tynne først bakerst, er at den ryker så forbanna fort. Og jeg banner like høyt vær gang.. >:(.

Får man sånne "strips" i forskjellige farger? og hvor kan man kjøpe?

Helt enig, så lenge den fanger fisk!

Hvorfor binder de inn den breie enden først? hva er fordelen med det egentlig?

ikke no problem å feste inn den tynn enden, bare ikke stram alt for hardt og bruk superlim ;)

Da sittern bedre ;D Ryker den ikke så lett, men ulempen er da at man ikke får en naturlig utseende på flua!

Superlim ja, skal teste det. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke spiller noen som helst rolle så lenge man får fluer som fanger fisk, da er materialvalg helt uinteressant for min del.

Jeg mener det ikke spiller noen rolle hva slags musikk som lages. Bare det er lyd fungerer det fint for meg.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg mener det ikke spiller noen som helst rolle så lenge man får fluer som fanger fisk, da er materialvalg helt uinteressant for min del.

Jeg mener det ikke spiller noen rolle hva slags musikk som lages. Bare det er lyd fungerer det fint for meg.  ;)

Så bra for deg da, Jørn :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivilli.

Krok: Hends 404 #12

Halefibre. Microfibetts

Kropp: Mayfly body (strips med lim som man surrer på kroken)

Thorax: cdc dubbing blanda med ice og antron dubbing.

Vinge: Aero dry wing

Hackle: Barred ginger

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Bruker du den "breie", eller den "tynne" biot enden til og binde inn? Hvilken ende skal stoppe ved thorax?

Dette er ikke biots. Det er ferdig plast liknende strips med lim på som man surrer langs kroken.

Terje!

Den har jeg kjøpt for en god stund siden, men har bare latt det ligge. Prøvde det igjen her om dagen og det ble seende greit ut.DUbber du under ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Husvært Åge Rystad satt å tulla litt med chenille...... Her har han fletta tre kordeler sammen og siden smelta ned forsiktig med ligther på kroppen, halene er smeltet hardere ned..... kan ikke garantere at alle polycheniller lar seg smelte slik ned som denne jeg har.[attachimg=1]

post-0-13949886144277_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Aurivilli.

Krok: Hends 404 #12

Halefibre. Microfibetts

Kropp: Mayfly body (strips med lim som man surrer på kroken)

Thorax: cdc dubbing blanda med ice og antron dubbing.

Vinge: Aero dry wing

Hackle: Barred ginger

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

Bruker du den "breie", eller den "tynne" biot enden til og binde inn? Hvilken ende skal stoppe ved thorax?

Dette er ikke biots. Det er ferdig plast liknende strips med lim på som man surrer langs kroken.

Terje!

Den har jeg kjøpt for en god stund siden, men har bare latt det ligge. Prøvde det igjen her om dagen og det ble seende greit ut.DUbber du under ?

Nei, bare taper litt ved hjelp av bindetråd.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...