Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Eller bare hjortehår (crappy bilde som vanlig):

[attachimg=1]

Fin flue JB, jeg ville hatt enda mere vifteform altså hjorte hårfibrene bredere sprett, se på gisle sin hvor noen fibre ligger nesten vannrett :) Da flyter de finere etter min mening.

Ja, det var en sliten gammel flue fra boksen det der, så jeg sletta'n for ikke å besudle tråden. Poenget var bare at det er hjortehår som er det originale vingematerialet i compardun. CDC er for radikale fluebindere.  ;)

Skjønner det JB, ikke meninga å være hard var bare ment som et tips :) Selv sliter jeg med å få til det samme, comparaduns er tricky men cdc er lettere å binde og flyter bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada tok det slik, og det er et godt tips!  ;) Sliter med å ikke samle opp hår når vingen skal reises med dubbing foran vingene.

Comparadun ligger for øvrig godt i filmen uansett,  og de fleste av mine fisker jeg som klekkere - jeg tror i hvertfall at fisken tror det.  ;) På noen nyere varianter forfølger jeg den tanken og bruker litt organza som trailing chuck/nymfeskallslep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, vi kan väl inte sluta med Rhodani'n? ;):D

Några Duns kan väl inte skada? :P

//Jon

De her likte jeg svært godt, men flyter de særlig bra da?

Tack!

Jodå, man ser kanske inte stjärtsprötena/halene så bra?

Dom håller upp den lilla kroken i stl 16.

Sen är det ju TMC Aero Dry Wing som är fallskärmshacklat med ett Grizzly Dun Hackel, sen även som grädde på moset en liten foambit emellan vingarna :)

Om du vill ha mer bevis kan jag fixa en flytebild ;)

//Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare hjortehår (crappy bilde som vanlig):

[attachimg=1]

Fin flue JB, jeg ville hatt enda mere vifteform altså hjorte hårfibrene bredere sprett, se på gisle sin hvor noen fibre ligger nesten vannrett :) Da flyter de finere etter min mening.

Nå blir det litt mye diskusjon mellom fluene, men det får vi tåle.

Jeg ville ikke hatt mer vifteform på comparadun. En compara skal ligge litt dypere i vannet. kjører du 180 graders vifte kan du nesten like gjerne binde spent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller bare hjortehår (crappy bilde som vanlig):

[attachimg=1]

Fin flue JB, jeg ville hatt enda mere vifteform altså hjorte hårfibrene bredere sprett, se på gisle sin hvor noen fibre ligger nesten vannrett :) Da flyter de finere etter min mening.

Nå blir det litt mye diskusjon mellom fluene, men det får vi tåle.

Jeg ville ikke hatt mer vifteform på comparadun. En compara skal ligge litt dypere i vannet. kjører du 180 graders vifte kan du nesten like gjerne binde spent

Knallfine fluer folkens! Ang. vifteformen, er jeg helt enig med Sigve... Ingen vits å ha 180 graders vifteform, om det kun skal være en Compara. Skal det derimot imitere rått og røti, spiller det ingen rolle! En Compara med 180 graders vifte, kan imitere som mangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snadder for auren det der Larfi. :)

har avsluttet marginata knytinga i dag, med et par med klasiske hjortehårsvinger ,samt et par Comparaduner med kombivinger av cdc og hjort. Når det gjelder diskusjonen om bredden på en comparadun, er jeg ikke i tvil om hvordan jeg foretrekker dem. 180 grader må til. er vel ingen comparadun uten det ;D men spøk til side, vingen har en tendens til å samle seg under fiske, så for å beholde noe av bredden under fiske lager jeg dem slik. Og sammeligne dem med spent spinnere blir feil synes jeg. avtrykket kan bli forholdsvis lik, men det er vingehøyden som kommer først inn i vinduet til fisken, og det er ofte avgjørende for et hugg.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2382-13949886028913_thumb.jpg

post-2382-13949886029392_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige døgniser Gisle. Er helt enig med deg i det du sier om bredde og høyde på vingen hos comparadun. Vincent Marinaro mener bestemt at det er bredden og høyden på vingen hos ei døgnflue som er viktig for om ørreten skal ta eller ikke. Kroppen ikke så viktig i det hele tatt. Marinaro og hans fiskekompis Kell utførte jo flere litt makabre tester på det. De samlet inn en god del døgnfluer i elva Litard som de faktisk plukket vingene av. Disse vingeløse døgnfluene slapp de ut på elva sammen med andre døgnfluer med vinger. Ørreten tok hele tiden døgnfluene med vinger men overså de uten vinger totalt. Så selv om en comparadun kan se ut som en spinner rett nedenfra, er det som Gisle sier, vingen, på grunn av brytningen i vannet, som først kommer inn i fiskens synsfelt. LaFontaine og Borger mente også det samme, og det gjør, uten noen som helst sammenligning forøvrig, jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe må jo le litt åsså da, beklager Igor, :-* vet du hater litt denne chattringa mellom bildene, men den comparadunen til Gisle der er noe av det mest erotiske jeg har sett på lenge. Elsker comparadun's, men hater å binde fordi de er vanskelig å få til sånn som Gisle legger ut her. Er på buzzerkjøret akkurat nå, men gleder meg til å bruke den flua som inspirasjon :D

De var knallfine begge to, men comparan har bibelske proposisjoner, helt fasit, i mine øyne da vel å merke. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk Robban. hyggelig skrevet. :)

hadde egetlig tenk å ta kvelden, men måtte knyte sammen en kjapp flue før jeg krøyp under dyna

verpertinaklekker med inspirasjon fra Petter G. her på siden. tror jeg skal lage litt mindre ryggskjold på de neste. men uansett en suverent mønster. takk for inspirasjonen Petter.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

post-2382-13949886033672_thumb.jpg

post-2382-13949886034144_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Mange fantastisk flotte fluer her nå, og inspirasjon så det holder.

Får masse nye ideer hver dag til nye varianter av ulike mønstre :D

Jeg slenger inn en Kapok spent bling spinner fra i kveld :D

Var så heldig at jeg fikk en pose med den gamle gode Kapoken til Staffan fra min gode venn Bjørn Edvardsen :D

Dette er den gamle gode men småposer av kapok og den var så godt som ubrukt.

Takker så mye, Bjørn :D

Terje!

[attachimg=1]

post-4723-13949886034854_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du sliter med skarpheten i bildene Terje. Håper du fikk D700 på billigsalg!  ;D

PS! Er flashribbing noe nytt av året, eller har du holdt på en stund?

(kanon!)

.....å jeg som synes det ble ganske så skarpt da gitt ;D ;D

Flash rib er ikke nytt av året, brukte det en god del i fjor med stor suksess :-)

Det var forøvrig Rune Stokkebekk som kom med det gode tipset nede på Kvarven for et par år siden.

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forøvrig Rune Stokkebekk som kom med det gode tipset nede på Kvarven for et par år siden.

Så bra, da tror jeg jammen jeg har vært nesten like tidlige ute som Stokkebekk'n - i hvert fall en eneste gang.  ;)

Tok det med meg fra sjøfiske for tre-fire år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det var forøvrig Rune Stokkebekk som kom med det gode tipset nede på Kvarven for et par år siden.

Så bra, da tror jeg jammen jeg har vært nesten like tidlige ute som Stokkebekk'n - i hvert fall en eneste gang.  ;)

Tok det med meg fra sjøfiske for tre-fire år siden. 

Der ser du, Jørn :D

Legger ofte inn et par fibre Krystal Flash i vingen på spent spinnere. Det har også gitt svært gode resultater :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comparadunsene dine er nydelige, Gisle. Vinklingen på vingene er perfekt og alt. Bra saker, kamerat :) Du er god på de riktige detaljene, men det kommer av et hav med fiskeerfaring. Du har fisket mer ørret enn de aller fleste, Gisle  :)

Banker til med et bilde av en av danica- spinnerne mine jeg bandt i kveld. Har et par avtalte stevnemøter med noen slike på forsommeren.

Disse fisker sykt bra. Jeg liker CdC- vinger på akkurat danica'n  :) og i fjor hadde jeg så fenomenalt fiske med denne som ble toppet med en ørret på over 2 kilo. På danica spinner'n her.

BRUN'S DANICA SPINNER

Krok: TMC 111, #10

Tråd: UNI 8/0, Rusty Dun eller Tan (who cares)

Haler: Fibbetts, dark dun

Bakkropp: AB's Polychenille, cream

Framkropp: Fly-Rite, cream

Vinger: CdC, medium dun

Markeringer: Brun/svart vannfast tusj.

Markeringer legges i to-tre ledd bakerst på bakkroppen, samt brukes til å spragle til undersiden av thorax.

Hvordan det ser ut på oversiden av thorax spiller ingen rolle (for ørreten), men fargelegg gjerne litt der også.

Brun's Danica Spinner

5456872361_583ab277d6_b.jpg

5456872589_020de292c2_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...