Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

En marginata etter din smak , JFL   :) :)

       

Hehe, jepp, den var etter min smak.  ;D

Nydelig bundet også.  <<l

Har du brukt Body Quill i kroppen? Har ingen erfaring med det, men vet at det bygger svært lite.

Lars; Flotte fluer, elsker kroppen på Rhodani'n, moro å se at du poster her også!  :)

Men, ser at du brenner vingen din, hvorfor det egentlig? Er det bare for at den ikke skal sprike? Eller har det en annen funksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker den, Lars. Har slike raringer sjøl, om enn med enda mere bling nedover kroken.

Denne er faktisk inspirert av en klekker du kroket årets første i hunnselva med for 2-3 år siden, Torleiv  ;)

Husker du fikk en fin fisk på en slik raring, mens ingen andre av oss hadde lyktes med det vi hadde å tilby.

Fikk flere fine på denne flua i fjor, faktisk  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Lars-: Fine fluer !! Kan jeg spørre hva og hvilken farge du har brukt i kroppen på arevillièn?

Har kastet innpakningen til biot'en jeg har brukt i bakkropp for lengst, så jeg husker ikke hva fargen het, men den er beige i mine øyne. Har vel brukt creme-farget dubbing i thorax.

Lars; Flotte fluer, elsker kroppen på Rhodani'n, moro å se at du poster her også!  :)

Men, ser at du brenner vingen din, hvorfor det egentlig? Er det bare for at den ikke skal sprike? Eller har det en annen funksjon?

Brenner vingen av to årsaker egentlig ;

- Vinger av dette materialet har en tendens til å bli veldig bustete etter en stund om man ikke smelter det i endene, og det vil jeg helst ikke ha.

- Ofte ser man svermer av knott som plager vettet av nyklekkede døgnfluer, og de biter seg fast i vingene til de hjelpeløse skjønnhetene  :-\  Jeg har sett fisk som virker å foretrekke døgnfluer som har knott hengende i vingene . . . Kanskje vet den at disse er et lett bytte, samtidig som den slår to insekter i en smekk  ;D Dette er ikke fasit, men jeg tror på det, og det er alt jeg trenger å vite  :) Inbiller meg at det mørke feltet etter smeltinga kan imitere disse knottjævlene.

Har ihvertfalll fått masse fisk på fluer med slike vinger, så jeg liker å ha noen sånne.

Selvfølgelig får man ikke i pose og sekk, så vinger av denne typen har sine svakheter, også . . . De kan propelere på lange kast (som jeg svært sjelden benytter), og det samler seg gjerne litt vann i disse vingene, som lager "flotte" små dråper på overflaten under kasting  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Utrolig flotte fluer her inne nå! Hermann, Geir og Terje som vanlig. Flate som dere leverer. Inspirerende. Frustrerende å sitte og vente på å flytte inn i ny kåk. Da kommer bindingen igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danica klekker...... nesten voksen :D :D

Terje

Jeg kjøper 5 av de jeg Terje, så skal jeg nok få lurt opp noen Bosniske Pliva ørreter i Mai. Nydelig sak det der altså! Pokker ta deg!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Danica klekker...... nesten voksen :D :D

Terje

Jeg kjøper 5 av de jeg Terje, så skal jeg nok få lurt opp noen Bosniske Pliva ørreter i Mai. Nydelig sak det der altså! Pokker ta deg!  <<l

Takker så mye SwedeElvis og JFL :D

Den her binder du glatt noen varianter av sjæl, JFL ;D ;D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...