Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Glimmrende, Geir :D :D

Selv har jeg lekt meg litt i kveld :D

Denne saken her er ment å være en Aurivilli som akkurat har dratt seg ut av nymfeskallet :D

Vingene er millisekunder fra å reise seg :D

..... jeg har brukt clear medium stretch tubing for å lure ørreten til å tru at døgnflua er kommet ut

og at nymfehuden nå er blitt mer eller mindre gjennomsiktig :D ..... har også hekla bakkroppen litt ekstra tjukk for å late som om at nymfehuden her via seg litt ut..... hi hi hi..... :D

....... jada, jeg vet at det bare er en tulleflue, men læll da gutt ;D

..... gøy å leke litt med fluebindinga av og til...... og jeg skal jaggu meg prøve den ut til sommer´n :D

Krok: Knapek P #14

Halefibre: Strutseherl

Kropp: Clear medium stretch tubing

Thorax: cdc dubbing iblanda litt ice dubbing

Vingesekk. to blue dun cdc fjær

Døgnfluekropp: Polychenille som er brent i tuppen.

Bein: barred ginger hackle og cdc fibre

8476138393_04d69b3764_c.jpg

8476133999_c9ca5c3e88_c.jpg

8477225816_c171345ed8_c.jpg

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....dette er IKKE inspirasjon men frustrasjon. I kveld er en slik kveld igjen, da jeg prøver febrilskt å binde noen mønstre - men den ene etter den andre går rett i søplebøtta. Alle feil som bare kan gjøres blir gjort, vingen festes millimeteren for langt frem, plukker ut hacklet som viser seg å være litt for kort, klipper av bindetråden m.m.  

Jaja - hvertfall en ting jeg har fått gjort og det er å sett gjennom denne tråden fra side 1 til side 446   <<l <<l

Og jeg vil rette en suuuper takk til alle som bidrar i denne tråden - det gir inspirasjon til å fortsette på slike kvelder som dette. Ingen nevnt og absl ingen glemt  :P

...så langt kom jeg i kveld

[attach=1]

post-2788-13949894839889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lekkert Terje, likte ideen din godt. Nydelig bundet også. <<l

Smått er godt Brumund, fine de der!  :)

Veldig hyggelig å høre, JFL :D

Brumund:

Nice tie  :D :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....dette er IKKE inspirasjon men frustrasjon. I kveld er en slik kveld igjen, da jeg prøver febrilskt å binde noen mønstre - men den ene etter den andre går rett i søplebøtta. Alle feil som bare kan gjøres blir gjort, vingen festes millimeteren for langt frem, plukker ut hacklet som viser seg å være litt for kort, klipper av bindetråden m.m.  

Jaja - hvertfall en ting jeg har fått gjort og det er å sett gjennom denne tråden fra side 1 til side 446   <<l <<l

Og jeg vil rette en suuuper takk til alle som bidrar i denne tråden - det gir inspirasjon til å fortsette på slike kvelder som dette. Ingen nevnt og absl ingen glemt  :P

...så langt kom jeg i kveld

[attach=1]

Hei, Roy Ole  :) om du er mottagelig for vennskapelig tips, så forsøk å tapere kroppen andre veien, slik at den blir tykkest foran og ikke tykkest bak. Altså slik døgnisa er i virkeligheten. Det har sikkert ikke så mye å si da men. Og kanskje binde inn haletrådene slik at de bøyer oppover i stedet. Men som sagt, sikkert ikke så mye å si i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dette er IKKE inspirasjon men frustrasjon. I kveld er en slik kveld igjen, da jeg prøver febrilskt å binde noen mønstre - men den ene etter den andre går rett i søplebøtta. Alle feil som bare kan gjøres blir gjort, vingen festes millimeteren for langt frem, plukker ut hacklet som viser seg å være litt for kort, klipper av bindetråden m.m.  

Hjertelig takk. Slik hadde jeg det idag og. 16/0-tråden ryker i ett sett og hacklet vil f... ikke legge seg pent. Nå sitter jeg bare å lurer på om jeg skal klippe materialene av krokene eller om jeg skal putte alt i en haug å brenne dem av. Kan jo ikke sløse med krokene :P

Men takk for all inspirasjon, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...