Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

En spent spinner med hekla bakkropp for de gangene spent spinneren skal ligge litt tyngre i vannet.

 

Det er ikke mange fibra med antron som er brukt for å hekle bakkroppen :D

 

Fetter man inn vingene og thorax så flyter denne flua helt fint med litt mer tyngde i kroppen.

Jeg har forøvrig brukt staffans antrongarn i to farge varianter. Det jeg virkelig likte her var at dette garnet har flere fargernyanser i hver del som gav

bakkroppen en herlig farge etter mitt syn.

 

Legger ved et par bilder som viser flua fra over og undersiden.

 

Terje!

post-0-13949861322756_thumb.jpg

post-0-13949861323246_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konge Terje. Skulle ønske jeg kunne gjøre det samme :)

 

Takker så mye, Kompis :D

 

Terje!

 

 

 

 

nydelig flue terje!! 8)

 

aaahhh!! så irriterende.. batteriet på kameraet har gått og jeg finner ikke laderen.. typisk, og jeg som har funnet meg nye spennende matrieller på "jobb" i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spent spinner med hekla bakkropp for de gangene spent spinneren skal ligge litt tyngre i vannet.

 

Det er ikke mange fibra med antron som er brukt for å hekle bakkroppen :D

 

Fetter man inn vingene og thorax så flyter denne flua helt fint med litt mer tyngde i kroppen.

Jeg har forøvrig brukt staffans antrongarn i to farge varianter. Det jeg virkelig likte her var at dette garnet har flere fargernyanser i hver del som gav

bakkroppen en herlig farge etter mitt syn.

 

Legger ved et par bilder som viser flua fra over og undersiden.

 

Terje!

Den detr var bort i mot perfekt Terje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En spent spinner med hekla bakkropp for de gangene spent spinneren skal ligge litt tyngre i vannet.

 

Det er ikke mange fibra med antron som er brukt for å hekle bakkroppen :D

 

Fetter man inn vingene og thorax så flyter denne flua helt fint med litt mer tyngde i kroppen.

Jeg har forøvrig brukt staffans antrongarn i to farge varianter. Det jeg virkelig likte her var at dette garnet har flere fargernyanser i hver del som gav

bakkroppen en herlig farge etter mitt syn.

 

Legger ved et par bilder som viser flua fra over og undersiden.

 

Terje!

Den detr var bort i mot perfekt Terje :)

 

Takker så mye, Frode :D

Takk til deg også Lasse :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå inne i min første bindesesong og ønsker derfor litt tilbakemeldinger slik at jeg kan utvikle med videre.

 

DF

 

Stor døgnis: Lengde på slike skal være ca. 18-20mm fra krokøyet til enden av bakkroppen.

Jeg ville brukt lengre hackle, sentrert vingen litt mer midt på kroken og kuttet ut hvitt garn som vinge.

Hvitt garn skaper lite silhuett mot himmelen for fisken. De store døgnfluene har fargede vinger som gir tydelig silhuett for fisken.

Jeg mener det er en viktig trigger. Du kan f.eks. lage tverrstriper med brun tusj på den polyvingen, det fungerer. Jeg brukte beige polygarn før på vulgata blandet med brunt, lagde striper med tusj i tillegg. Hårvinge eller cdc er enda bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...