Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Til Terje

 

Ser med stor respekt på bidraget ditt på tråden her.

 

Et spørsmål: Alle klekkervariantene dine, er det en tanke bak variantene dine eller er det hipp som happ hvilken du setter på

fortommen når døgnfluene/vårfluene klekker i Renaelva.

 

Takker så mye for det, omland :D

 

Egentlig så er det litt hipp som happ, liker rett og slett å prøve forskjellige varianter for å se hvordan de funker.

Som regel funker det heldigvis greit :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en butikk i går som selger Knapek kroker.

 

Synes den tjekkisknymfekroken så spennende ut til klekkere. Tørrfluekroken er veldig kort og veldig mye oppoverbøyd spiss, spent på hvor bra den kroker, men når den først sitter tror jeg den sitter godt.

 

Klekkeren er meget inspirert av Tørrfluepuristen sine siste klekkere. Brukte litt marabou under vinylribben. Thorax er hareøre. Denne skal flyte lavt. CDC loop som også er brettet litt tilbake på sidene for å gi bedre balanse og bedre flyteevne.

 

post-155-13949864856405_thumb.jpg

post-155-13949864856889_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der klekkeren var rett og slett RÅ!

Hvilken butikk var det? :P

 

Takker!

 

Den antikvitetshandleren/dyrebutikken som ligger langs E39 på Ålgård. De har ikke så mye, men har endel produkter fra Eikre Fly som en ikke finner så mange andre plasser i stavanger området. Kjøpte litt Hends CDC der også som jeg synes er veldig fin i forhold til prisen (25 kr pr pakke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke binde noen litt rare stygge fluer en gang Terje? Bare for å hjelpe litt  på selvfølesen for noen av oss andre  ;D ;D.

 

Det gjelder ikke deg Oddbjørn, med de fluene og flotte bildene så er jeg bare misunnelig! Her må en bare legge seg i selen!

 

Uansett, takk for flott inspirasjon begge to!

 

:) :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der klekkeren var rett og slett RÅ!

Hvilken butikk var det? :P

 

Takker!

 

Den antikvitetshandleren/dyrebutikken som ligger langs E39 på Ålgård. De har ikke så mye, men har endel produkter fra Eikre Fly som en ikke finner så mange andre plasser i stavanger området. Kjøpte litt Hends CDC der også som jeg synes er veldig fin i forhold til prisen (25 kr pr pakke).

Ok, får vel ta turen innom der neste gang jeg kjører forbi da ;) Skikkelig fine de andre fluene du kom med nå og :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallfine fluer Oddbjørn!!

Mulig bildene lyver litt, men tror med fordel vingene kunne være en smule kortere :-)

 

Mvh. Lars

 

Takker!

 

Mulig du har rett. Brant meg i fjor på at mange av aurivilliene jeg hadde bundet før sesongen hadde for korte vinger. Lettere å klippe litt av i elva enn å prøve å strekke de...

 

Her er et par aurivilliklekkere med flytevest.

 

[attach=1]

 

[attach=2]

post-155-13949864865368_thumb.jpg

post-155-13949864865737_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Snowshoe parachute emerger:

 

Krok: Partridge Klinkhamer #14

Hale: Antron fibre

Kropp: Heklet Stretch Tubing

Gjeller: Strutseherl

Thorax: Underull fra Oliven Snowshoe rabbit

Vingepost: Foam

Hackle: Snowshoe rabbit surret i løkke (Magic tool for å samle snowshoe`n)

 

Terje!

post-0-13949864905378_thumb.jpg

post-0-13949864906009_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Passe "buggy" fluer Terje ;) Mulig du har skrevet det før, men hvor får jeg tak i ST?

 

Takker for det, FlyBandit.

Desverre er det ingen forhandlere av dette materialet her i Norge så vidt jeg vet, men jeg håper det endrer seg.

Suverent materiale som kan strekkes 3-4 ganger opprinnelig lengde og egner seg like godt til å surre tett oppover bakkroppen.

Det materiale jeg har er fra noen fluebinder kompiser i USA og Australia.

 

..... eller som Snorre sier så kan det skaffes fra Taimen, men de har kun en størelse og den tror jeg er medium.

liker best de i small og micro.... men medium kan også strekkes så det blir tynt som pokker.

 

Håper Nordisk eller noen andre snart kan få tatt in ST :)

 

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...