Gå til innhold

Inspirasjonstråd: Fjærmygg, fjærmyggklekkere


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd Gary Borger's "Sparkle Midge Pupae"?

Fantastisk god flue, og ufattelig enkel.

Har opplevd at ørreten, spesielt på meget grunne partier har blitt selektiv på små blekgule fjærmyggpupper og larver. Da står gjerne ørreten i trange, grunne bukter. Noen med sporden tydelig i overflaten mens de plukker mygglarver på bunnen, mens andre bare cruiser rundt å plukker pupper i eller like under vannflata.

Husker spesielt én episode for mange år siden hvor jeg opplevde dette (På den tiden var det viktig å ha så mange ulike mønster i boksen at det sjelden ble mere enn én av hver...).

Jeg og to kompiser opplevde intens klekking av små fjærmygg. Ingen av oss så noe hensikt i å etterligne de små, voksne individene, så vi fisket heller med helt andre fluer.

Etter omtrent 40-50 fluebytter hver fikk til slutt ene karen en ørret på en tynnslitt "Hekkam Pekkam Yellow", hvor bare selve kroppen gjensto.

Mageprøve ble tatt, og det viste seg at fiskene beitet disse små, blekgule larvene og puppene.

Heldigvis hadde jeg bundet ett eksemplar, i størrelse #18.

I løpet av syv hektiske timer  :o fikk jeg 18 ørreter mens ingen av mine kammerater hadde napp!

Fisken hogg på hvert kast. Men hver gang en fisk tok flua skremte den resten av fisken ut av bukten vi fisket i. Helt sykt å se 40-50 ørreter ploge ut av ei lita, grunn vik, tre meter unna skotuppene!!!!!!!

Kan nevne at jeg bandt ca. 100 slike pupper i ulike farger og størrelser til meg og kameratene.

Vi opplevde ikke flere slike klekkinger det året.....

Skal surre noen slike i vinter. Krokene har begynt å ruste på de gamle traverne  :)

 

Kan nevnes at jeg bandt mine versjoner med blekgule antrongarnbiter tvunnet i dubbingløkke av sort bindetråd. Flyritedubbing funker også i farge #38 "Pale watery yellow"....

 

Sparkle Midge Pupa:

Hook: Size 20-26.

Body: Antron, chopped fine.

Thorax: Antron (longer fibres), Velcro to bend of hook.

 

Det er viktig å bruke mykt tynnfibret antrongarn slik at ikke fluen blir for fyldig.

LA Fontaine's sparkle Yarn er perfekt til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et bilde av min favorittklekker.

Denne er str 18, men jeg bruker den mest i str 16. Sammen med venylklekkeren, så utgjør disse to 100% av klekkerene i myggboksen min ;)

 

[attachimg=1]

post-0-13949861322146_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle binde opp noen spente mygg. Har noen et mønster eller to som de har sterke meninger om?

Har egentlig fiska lite med spent mygg. Derfor tenkte jeg å prøve litt mer til våren. Hva er deres erfaring med dette?

Regner med det er lov å skrive et par linjer i bindetråden og gjerne i sammenheng til ei spesifik flue.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd Gary Borger's "Sparkle Midge Pupae"?

Fantastisk god flue, og ufattelig enkel.

Har opplevd at ørreten, spesielt på meget grunne partier har blitt selektiv på små blekgule fjærmyggpupper og larver. Da står gjerne ørreten i trange, grunne bukter. Noen med sporden tydelig i overflaten mens de plukker mygglarver på bunnen, mens andre bare cruiser rundt å plukker pupper i eller like under vannflata.

Husker spesielt én episode for mange år siden hvor jeg opplevde dette (På den tiden var det viktig å ha så mange ulike mønster i boksen at det sjelden ble mere enn én av hver...).

Jeg og to kompiser opplevde intens klekking av små fjærmygg. Ingen av oss så noe hensikt i å etterligne de små, voksne individene, så vi fisket heller med helt andre fluer.

Etter omtrent 40-50 fluebytter hver fikk til slutt ene karen en ørret på en tynnslitt "Hekkam Pekkam Yellow", hvor bare selve kroppen gjensto.

Mageprøve ble tatt, og det viste seg at fiskene beitet disse små, blekgule larvene og puppene.

Heldigvis hadde jeg bundet ett eksemplar, i størrelse #18.

I løpet av syv hektiske timer  :o fikk jeg 18 ørreter mens ingen av mine kammerater hadde napp!

Fisken hogg på hvert kast. Men hver gang en fisk tok flua skremte den resten av fisken ut av bukten vi fisket i. Helt sykt å se 40-50 ørreter ploge ut av ei lita, grunn vik, tre meter unna skotuppene!!!!!!!

Kan nevne at jeg bandt ca. 100 slike pupper i ulike farger og størrelser til meg og kameratene.

Vi opplevde ikke flere slike klekkinger det året.....

Skal surre noen slike i vinter. Krokene har begynt å ruste på de gamle traverne  :)

 

Kan nevnes at jeg bandt mine versjoner med blekgule antrongarnbiter tvunnet i dubbingløkke av sort bindetråd. Flyritedubbing funker også i farge #38 "Pale watery yellow"....

 

Sparkle Midge Pupa:

Hook: Size 20-26.

Body: Antron, chopped fine.

Thorax: Antron (longer fibres), Velcro to bend of hook.

 

Det er viktig å bruke mykt tynnfibret antrongarn slik at ikke fluen blir for fyldig.

LA Fontaine's sparkle Yarn er perfekt til dette.

 

Enkelt og greit:

[attach=1]

post-3090-13949861377441_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du klarer deg utmerket. Fine proporsjoner på myggene dine (kan være enda litt slankere..).

Nå ser jeg jo at du har et fint oppslagsverk i bakgrunn. Fluetipsene der er absolutt verdt å ta med seg.

Well done!!

 

Takk takk, må bindes opp litt før isen går :) Gleder meg helt sykt mye til sesongen er i gang ( selvom det er noen mnd til)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt fjærmyggfokus ved pulten i aften.

Her er en mygg som er ganske snasen, og som fisker bra.

Jeg lager de forholdsvis små, dvs. mest 14 & 16 + noen 18.

Trikset med å legge inn gjeller og cheeks helt i front gir en naturtro fin flue.

Det gjør det også enkelt å lage thorax glatt og fin  ;D

 

En del av myggpuppene er ganske transparente, svevemygg heter de hvis jeg ikke husker feil.

Uansett så synes jeg microtubingen gir en fin effekt.

 

Glassbuzzer

 

Krok: Tmc 2488 str. 14-18.

Tråd: Brun, jeg har brukt en som er nesten Claret her.

Gjeller: Hvit poly, antron, floss, cdc, etc.

Hode: Killer Caddis Glassbead, sort str. midge.

Cheeks: Holografisk Flashabou, rød.

Bakkropp: Midge Tubing, klar. Bindetråd under.

 

[attachthumb=1]

 

Fra siden

 

[attachthumb=2]

 

Ovenifra, legg merke til gjellene, nice  ;D

Dett var dett, tilbake til stikka. Trenger noen flere på 14 krok  ;)

 

Glassbuzzer1.jpg

Glassbuzzer2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny klekker...

 

prøver en litt annen variant der jeg har dubba thorax i lys kattedubbing...

 

samme krok som forrige, samme CDC

 

men kroppen er laget av Staffans garn i brunt.

 

brukte 15-20 fibre av garnet og snurra det mellom hver turn...

 

kom gjerne med tilbakemeldinger på disse slik at jeg er bedre forberedt til våren...

post-2918-13949861626627_thumb.jpg

post-2918-13949861627013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...