Gå til innhold

JAKTRAPPORTER: (Det må da være noen som jakter)


Trond Engz

Anbefalte innlegg

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

 

Både ulv, jerv og gaupe tar all den reven de klarer å få tak i. Jaktfalk, hønsehauk, hubro, kongeørn kniper seg ei kråke hver gang sjansen byr seg, hubro og ørn tar gjerne rev også, særlig ungrevene som virrer rundt et par uker etter midtsommer. Minken er det litt verre med, den har få naturlige predatorer over seg i sitt miljø, men de store uglene og rovfuglene tar nok noe.

 

Jeg er sikkert eldre enn gjennomsnittet her, og vi som fulgte med i naturen på 80-tallet så hva som skjedde da revepesten tok knekken på 80-90% av rødrevbestanden på sørøstlandet, vi fikk se at det ble mye mer av alt annet dyrer- og fugleliv med en gang, det var nærmest som en eksplosjon, orrfuglen dukket opp i flokker i bjørkene helt innpå gårdene om vinteren, slik det var den gangen et reveskinn var verdt gode penger og småkårsfolk på bygdene kastetet seg på revesporene så fort de viste seg. Slik den får formere seg nærmest uhindret nå, er det antagelig spørsmål om tid før en liknende epidemi slår ut reven en gang til - for en kort periode. Vent og se hva som skjer da......

 

 

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

Gaupe og Ulv tar vel rev. Hønsehauk tar vel kråke og det gjør vel noen uglearter også. Men mink er jeg mer usikker på. Noen som vet?

 

bjorni

Minken bør beskattes med feller og jakt - mest mulig.

Canadagåsa bør også holdes i sjakk, den er importert (av jegere) og fortrenger opprinnelige arter.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Mink er ikke en naturlig del av Norsk fauna, men om den har fiender, så er det nok snakk om rovfugler..

Røyskatt er nok det rovdyret som tar mest ryper....

 

Tenk på forskjellen i størrelse på en rødrev og en røyskatt (og mår), rødreven trenger vel ca 100 ganger mer mer mat enn en røyskatt og sikkert 20 ganger mer enn en mår. Reven beskatter alle bakkerugende fulger som rype og skogsfugl svært hardt.

Men for all del, rødreven er flott dyr som hører til her, men i et mye mindre antall enn tilfellet har vært siden de store rovfuglene og rovdyra ble forsøkt utryddet og verdien på et godt vinterskinn falt til bunns da pelsdyrnæringen kom på 50- og 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mink er ikke en naturlig del av Norsk fauna, men om den har fiender, så er det nok snakk om rovfugler..

Røyskatt er nok det rovdyret som tar mest ryper....

 

Tenk på forskjellen i størrelse på en rødrev og en røyskatt (og mår), rødreven trenger vel ca 100 ganger mer mer mat enn en røyskatt og sikkert 20 ganger mer enn en mår. Reven beskatter alle bakkerugende fulger som rype og skogsfugl svært hardt.

Men for all del, rødreven er flott dyr som hører til her, men i et mye mindre antall enn tilfellet har vært siden de store rovfuglene og rovdyra ble forsøkt utryddet og verdien på et godt vinterskinn falt til bunns da pelsdyrnæringen kom på 50- og 60-tallet.

Mulig Rev tar mer Rype en hva Røyskatt gjør.. men røyskatt må ikke glemmes, den har rype som favorittføde og er spesialist på å jakte fugl!

Størrelse har vel ikke så mye å si tror jeg...Det er vel ikke sånn at røyskatten spiser opp hele rypa når den først er i gang... mang rovdyr er lystmordere, i allefall Gaupe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Gaupe og andre rovdyr er lystmordere er et faktum.Har du noen gang sett en bikkje laus i et høsnehus? Hadde en Border Collie for noen år siden som slaktet 14 høner i et hønsehus! Tror ikke den gjorde det fordi den var sulten..Gaupe dreper stort sett det den kommer over av hare, rev, rådyr og tapper de for blod og tussler videre.. Dette er fakta!

Ja jeg liker å fyre opp litt innimellom...men det var ikke det som var meningen her... :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

At Gaupe og andre rovdyr er lystmordere er et faktum.Har du noen gang sett en bikkje laus i et høsnehus? Hadde en Border Collie for noen år siden som slaktet 14 høner i et hønsehus! Tror ikke den gjorde det fordi den var sulten..Gaupe dreper stort sett det den kommer over av hare, rev, rådyr og tapper de for blod og tussler videre.. Dette er fakta!

Ja jeg liker å fyre opp litt innimellom...men det var ikke det som var meningen her... :D

 

 

 

 

Gaupa er et typisk streifdyr som tilbakelegger store avstander og forsyner seg med litt hvert sted, slik at spiskammeret er der også når den kommer tilbakje, kanskje om et år.  Omfattende svenske sporinger på 90-tallet viste dette ganske klart. De fulgte individer gjennom hele vinteren.

I parringstiden i feb-mars, da jakta også foregår, etterlater hunnen ungene sammen med noen byttedyr hun har nedlagt, siden hannen ellers ville avlive ungene, Funn av slike matforråd har skapt den helt feilaktige myten om gaupa som en slags "lystmorder". Den omfattende propagandaen for utryddelse av alle rovdyr og rovfugler (og hakkespetter :)) sitter også dypt eldre folk.

 

Gaupa er skogens virkelige konge, når jegere sryter av en "stor han" på 20 kg er det i relaiteten en kattunge de snakker om. Det er en liten han, de virkelig store har de ingen sjanse på. Jeg var en del hos gaupene i dyrestallen på Blindern, og hannen der veide drøyt 40 kg på senhøsten. Ingen grunner til å tro at det ikke fins adskillig større hangauper enn dette.

 

En hund som kommer inn i saueflokken kan få en til å tenke på en lystmorder, men jeg for min del mener det er misvisende i forhold til dyrs adferd. Både grevling, mår, mink og hund som kommer seg inn i høneshuset holder gjerne på til det blir stille rundt dem.

For hundre år siden var det svært viktig at beitedyrs bjeller hadde en god klang, de skulle være "lye", ellers mente de at bjørnen ville gå etter lyden og slå ihjel kua eller sauen for at den ikke tålte levenet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom nettopp inn fra årets andre tur. Støkkjakt i fjellene på kysten av Vest-Finnmark. Fikk tre ryper, to skog og en fjell. Traska i 6 timer, nesten uten pauser. Tilbakela sikkert over to mil. Snakk om timesbetaling  ;) Men, etter å ha jobba omtrent tre uker i strekk var det godt for en halvgammel kropp og komme seg ut i godværet. God mentalhelse er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

 

Både ulv, jerv og gaupe tar all den reven de klarer å få tak i. Jaktfalk, hønsehauk, hubro, kongeørn kniper seg ei kråke hver gang sjansen byr seg, hubro og ørn tar gjerne rev også, særlig ungrevene som virrer rundt et par uker etter midtsommer. Minken er det litt verre med, den har få naturlige predatorer over seg i sitt miljø, men de store uglene og rovfuglene tar nok noe.

 

Jeg er sikkert eldre enn gjennomsnittet her, og vi som fulgte med i naturen på 80-tallet så hva som skjedde da revepesten tok knekken på 80-90% av rødrevbestanden på sørøstlandet, vi fikk se at det ble mye mer av alt annet dyrer- og fugleliv med en gang, det var nærmest som en eksplosjon, orrfuglen dukket opp i flokker i bjørkene helt innpå gårdene om vinteren, slik det var den gangen et reveskinn var verdt gode penger og småkårsfolk på bygdene kastetet seg på revesporene så fort de viste seg. Slik den får formere seg nærmest uhindret nå, er det antagelig spørsmål om tid før en liknende epidemi slår ut reven en gang til - for en kort periode. Vent og se hva som skjer da......

 

 

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

Gaupe og Ulv tar vel rev. Hønsehauk tar vel kråke og det gjør vel noen uglearter også. Men mink er jeg mer usikker på. Noen som vet?

 

bjorni

Minken bør beskattes med feller og jakt - mest mulig.

Canadagåsa bør også holdes i sjakk, den er importert (av jegere) og fortrenger opprinnelige arter.

 

 

 

 

 

Predasjonen på rev fra disse artene er forsvinnende lav. Ulven tar i hovedsak elg hvis denne finnes i reviret, også hjortedyr hvis muligheter for dette. Jerv og rødrev deler ikke revir så dette utgår. Gaupa tar i hovedsak rådyr og hare, men også annet småvilt som storfugel hvis sjangsen byr seg. Kongeørn og jaktfalk lever i hovedsak av ryper, dernest hare ( spes kongeørn ) men er kjent at de KAN ta kråke. Her snakker vi om 1-2 % av deres føde. Så er jo meget interessant at det her fremstilles som om de ikke gjør annet enn å jakte på rødrev .........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

 

Jerv og rødrev deler ikke revir så dette utgår.

 

Dette stemte tidligere, men nå er problemet at rødreven får feste stadig lenger inn i snaufjellet også, der den bl.a. fortrenger fjellreven. På Varangerhalvøya har de drevet systematisk bekjempelse av rødreven med høye skuddpremier for å gi fjellreven (og snøugla) bedre ynglemuligheter, og det virker som dette har lykkes etter det man hører.

 

red: du har rett i at kongeørn ikke tar nevneverdig kråke, den jakter først og fremst byttedyr på bakken, hønsehauk og hubro tar mye kråke.  Ting blir fort litt skjematisk når man skal prøve å skrive kort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her Erland, her må det drastiske tiltak til. Er det mulig å ansette profesjonell jegere ? Kan det tenkes at man skulle vurdere støtteforing av rev/kråke/ravn i tillegg. En annen mulighet er rett og slett å kappe ned hele skogen så er vi kvitt problematikken. Eller hva sier du ? Oss vegeterianere imellom

 

Ja, dra ironien enda lengre og bland inn oss vegetarianere i dette. Det settes umåtelig stor pris på.

 

Poenget med denne tråden er fullstendig borte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mitt poeng å si at jeg ønsket å meie ned alle fugler som finnes i skauen. Selv om jeg så 100 stk. Var igrunn bare stoka på at det fantes såpass med fugl i et svært abgrenset område. Har jaktet flere steder i år og tidligere hvor det har vært veldig lite eller greit med fugl. Om jeg hadde hatt sjangs til å skyte 20 fugl iløpet av en dag så hadde jeg ALDRI gjort det. Et par-tre fugler i sesongen, om det er ryper eller skogsfugl er nok i massevis for meg. Det verste jeg vet er å høre om folk som fyller opp veggen på hytta med fangsten. Faren til en kompis av meg skjøt 70 ryper på en helg for noen år tilbake.. Det er helt for jævlig og ganske sikkert at denne "jegerukulturen" som er årsak til sviktende bestand. Er som regel flau over å være jeger hver eneste gang jegere omtales/intervjues i medier, ofte med Norges jeger og fiskeforbund i spissen. De har absolutt noe å lære av fiskere som i en viss grad forvalter ørretstammene på en god måte(noen steder ihvertfall). Baglimit og fredning, JA TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mitt poeng å si at jeg ønsket å meie ned alle fugler som finnes i skauen. Selv om jeg så 100 stk. Var igrunn bare stoka på at det fantes såpass med fugl i et svært abgrenset område. Har jaktet flere steder i år og tidligere hvor det har vært veldig lite eller greit med fugl. Om jeg hadde hatt sjangs til å skyte 20 fugl iløpet av en dag så hadde jeg ALDRI gjort det. Et par-tre fugler i sesongen, om det er ryper eller skogsfugl er nok i massevis for meg. Det verste jeg vet er å høre om folk som fyller opp veggen på hytta med fangsten. Faren til en kompis av meg skjøt 70 ryper på en helg for noen år tilbake.. Det er helt for jævlig og ganske sikkert at denne "jegerukulturen" som er årsak til sviktende bestand. Er som regel flau over å være jeger hver eneste gang jegere omtales/intervjues i medier, ofte med Norges jeger og fiskeforbund i spissen. De har absolutt noe å lære av fiskere som i en viss grad forvalter ørretstammene på en god måte(noen steder ihvertfall). Baglimit og fredning, JA TAKK!

 

Det er vel her som i samfunnet ellers, at å vise måtehold, er så vanskelig for mange. Samtidig som at det i enkelte jegermiljøer synes å være en oppfatning av at det er bare å feie ned alt som kommer i veien (jeg repeterer i enkelte jegermiljøer). Det vel ikke uten grunn at norske småviltjegere har blitt uønsket i enkelte områder i nord- og midt-Sverige. Det kan virke som at noen kommer i en slags "blodtåke" når de kommer i områder med mye vilt, og oppfører seg som en polarhund i en saueflokk. Dessverre er det vel lite vi her på fluefiskesiden kan gjøre med dette, da jeg er redd for at det er ikke så mange fra dette miljøet som er inne på vårt forum? Dessverre.

Det er imidlertid hyggelig å se at de fleste her er for moderasjon. Kanskje vil det som nå skjer rundt oss på den økonomiske fronten, gjøre at ord som moderasjon og sparsomhet igjen kommer til heder og verdighet og ikke blir assosiert med smålighet og gjerrighet.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen faktor som forskerne mener kan ha mye å si for variasjoner i rypebestandene fra år til år er tettheten av parasitter.

 

Denne teorien synes jeg er ganske interessant, og den ble særlig aktuell etter at jeg i år 2000 kunne observere tusenvis av ryper i mitt terreng på hver eneste jakttur, mens jeg i år 2001 opplevde å gå i milesvis og se bare noen titalls ryper.

 

Denne ekstreme knekken i rypebestanden kunne da ikke kun skyldes predasjon (jegere, rovfugler e.l.)...?!?? :rolleyes:

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article1162623.ece?service=print

 

http://www.uib.no/info/dr_grad/2004/holmstad.htm

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i sixpack, men så kommer jegerne og plukker ned de få som er igjen og skal være med på å danne grunnlaget for nye generasjoner. Men jeg kan fortsatt ikke skjønne at det skal være så vanskelig å innse at bestanden visseligen har gått drastisk ned i områder med stort jakt-trykk.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

En annen faktor som forskerne mener kan ha mye å si for variasjoner i rypebestandene fra år til år er tettheten av parasitter.

 

Denne teorien synes jeg er ganske interessant, og den ble særlig aktuell etter at jeg i år 2000 kunne observere tusenvis av ryper i mitt terreng på hver eneste jakttur, mens jeg i år 2001 opplevde å gå i milesvis og se bare noen titalls ryper.

 

Denne ekstreme knekken i rypebestanden kunne da ikke kun skyldes predasjon (jegere, rovfugler e.l.)...?!?? :rolleyes:

 

http://www.nordlys.no/nyheter/article1162623.ece?service=print

 

http://www.uib.no/info/dr_grad/2004/holmstad.htm

 

 

 

 

 

 

 

Det der er en veldig interressant vinkling, mener det var JB Steen som jeg linket til lenger foran her som kom med en teori på at mangelen på rovfugler, og da særlig jaktfalk, fører til at det ikke er predatorer som tar ut syke eller svake individer, slik at parasitter og rene epidemier får spre seg uhindret.

Det er med rypa og falken som med ørreten og gjedda, de kan eksistere side om side fordi friske og raske individer unnslipper forfølgerne, men de syke eller svekkede er langt mer utsatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasitt-teorien lanserer også en plausibel og logisk forklaring på hvorfor man kan oppleve enorme svingninger og noen ganger totale kollapser i rypebestander fra år til år.

 

I følge forskerne er det nemlig slik at jo større rypebestanden er, jo bedre blir oppvekstvilkårene for parasittene, og på et gitt tidspunkt blir tettheten av parasitter så stor at overlevelsesprosenten på rypekyllinger går drastisk ned. Dermed utryddes store deler av rypebestanden. Dette medfører igjen at tettheten av parasitter går drastisk ned, og rypene er igjen på offensiven :)

 

Dette kan også forklare at det enkelte år kan være flust av smågnagere (f.eks. i lemenår som i fjor) men lite rype, og at det i andre år kan være utrolig lite smågnagere men utrolig mye rype. Forskerne har her brakt inn en ny variabel som kan være med på å forklare de til tider store årvise tetthetsvariasjonene i rypebestandene rundt om i landet.     

 

Men når det er sagt er det vel ikke tvil om at predasjon i form av jegere også har mye å si i hardt beskattede områder. Jeg blir rett og slett litt småforbannet når folk kommer ned fra fjellet sammen med et kobbel av veldresserte jaktbikkjer og skryter av at de tok ut 100 ryper i løpet av den første jakthelga. Tynne bestander og for hard beskatning var forøvrig også en av hovedgrunnene til at jeg i 2003 la hagla på hylla og konsentrerte meg 100 % om fluefiske... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

 

Både ulv, jerv og gaupe tar all den reven de klarer å få tak i. Jaktfalk, hønsehauk, hubro, kongeørn kniper seg ei kråke hver gang sjansen byr seg, hubro og ørn tar gjerne rev også, særlig ungrevene som virrer rundt et par uker etter midtsommer. Minken er det litt verre med, den har få naturlige predatorer over seg i sitt miljø, men de store uglene og rovfuglene tar nok noe.

 

Jeg er sikkert eldre enn gjennomsnittet her, og vi som fulgte med i naturen på 80-tallet så hva som skjedde da revepesten tok knekken på 80-90% av rødrevbestanden på sørøstlandet, vi fikk se at det ble mye mer av alt annet dyrer- og fugleliv med en gang, det var nærmest som en eksplosjon, orrfuglen dukket opp i flokker i bjørkene helt innpå gårdene om vinteren, slik det var den gangen et reveskinn var verdt gode penger og småkårsfolk på bygdene kastetet seg på revesporene så fort de viste seg. Slik den får formere seg nærmest uhindret nå, er det antagelig spørsmål om tid før en liknende epidemi slår ut reven en gang til - for en kort periode. Vent og se hva som skjer da......

 

 

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

Gaupe og Ulv tar vel rev. Hønsehauk tar vel kråke og det gjør vel noen uglearter også. Men mink er jeg mer usikker på. Noen som vet?

 

bjorni

Minken bør beskattes med feller og jakt - mest mulig.

Canadagåsa bør også holdes i sjakk, den er importert (av jegere) og fortrenger opprinnelige arter.

 

 

 

 

 

Predasjonen på rev fra disse artene er forsvinnende lav. Ulven tar i hovedsak elg hvis denne finnes i reviret, også hjortedyr hvis muligheter for dette. Jerv og rødrev deler ikke revir så dette utgår. Gaupa tar i hovedsak rådyr og hare, men også annet småvilt som storfugel hvis sjangsen byr seg. Kongeørn og jaktfalk lever i hovedsak av ryper, dernest hare ( spes kongeørn ) men er kjent at de KAN ta kråke. Her snakker vi om 1-2 % av deres føde. Så er jo meget interessant at det her fremstilles som om de ikke gjør annet enn å jakte på rødrev .........................

 

Hvor?

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

 

Både ulv, jerv og gaupe tar all den reven de klarer å få tak i. Jaktfalk, hønsehauk, hubro, kongeørn kniper seg ei kråke hver gang sjansen byr seg, hubro og ørn tar gjerne rev også, særlig ungrevene som virrer rundt et par uker etter midtsommer. Minken er det litt verre med, den har få naturlige predatorer over seg i sitt miljø, men de store uglene og rovfuglene tar nok noe.

 

Jeg er sikkert eldre enn gjennomsnittet her, og vi som fulgte med i naturen på 80-tallet så hva som skjedde da revepesten tok knekken på 80-90% av rødrevbestanden på sørøstlandet, vi fikk se at det ble mye mer av alt annet dyrer- og fugleliv med en gang, det var nærmest som en eksplosjon, orrfuglen dukket opp i flokker i bjørkene helt innpå gårdene om vinteren, slik det var den gangen et reveskinn var verdt gode penger og småkårsfolk på bygdene kastetet seg på revesporene så fort de viste seg. Slik den får formere seg nærmest uhindret nå, er det antagelig spørsmål om tid før en liknende epidemi slår ut reven en gang til - for en kort periode. Vent og se hva som skjer da......

 

 

Nå ble jeg usikker, hvilke store predatorer er det som beskatter rev/kråke/mink  ?

Gaupe og Ulv tar vel rev. Hønsehauk tar vel kråke og det gjør vel noen uglearter også. Men mink er jeg mer usikker på. Noen som vet?

 

bjorni

Minken bør beskattes med feller og jakt - mest mulig.

Canadagåsa bør også holdes i sjakk, den er importert (av jegere) og fortrenger opprinnelige arter.

 

 

 

 

 

HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skrev JAKTRAPPORTER som overskrift for et par, tre uker siden så var det faktisk jaktrapporter jeg mente.

Ikke et for og imot alt som har med jakt å gjøre tema.

Jeg har uansett vært ei uke på elgjakt her i Østerdalen. Mellom Elverum og Trysil. Vi er et lag på seks jegere som har ei kvote på sju elger. Av dem har vi greid å få seks. Utrolig nok så har jeg skutt tre :), og en annen av jegerne på laget har skutt tre. Heldigvis at det ikke er med noen på laget som er ekstremt missunelige ;D ;D

Har merkelig nok sett mye mer skogsfugl enn jeg gjorde i fuglejakta, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaupa er skogens virkelige konge, når jegere sryter av en "stor han" på 20 kg er det i relaiteten en kattunge de snakker om. Det er en liten han, de virkelig store har de ingen sjanse på. Jeg var en del hos gaupene i dyrestallen på Blindern, og hannen der veide drøyt 40 kg på senhøsten. Ingen grunner til å tro at det ikke fins adskillig større hangauper enn dette.

 

Den Gaupen, Finbeck tror jeg han het, var et imponerende syn. Jeg er imidlertid ikke så sikker på at det finnes gauper på hans størrelse i det fri. Du må huske på det at ville pattedyr sjelden når sitt maksimale vekstpotensiale, de lever ikke hele livet med fri tilgang på mat til faste tider slik Finbeck gjorde. Deler av året er det lite mat, og de har nok med å overleve. En annen ting er at denne gaupen, som levde i bur på få kvadratmeter neppe har samme fettprosent som ville gauper, han hadde nok litt mer rundt pondusen. I USA er det privatpersoner som har tigere som visstnok skal har veid oppimot 500 kg, det er en vekt man aldri har sett i naturen på en vill tiger (selv om størstedelen av bestnden har blitt skutt bort, og således veid og målt).

 

Enda større gauper i den norske naturen tviler jeg på, men det kan jeg ikke bevise. Akkurat som du ikke kan bevise at det ikke finnes strihårete, rosa elefanter på Dovre, vi har bare ikke sett dem ennå.... I likhet med 50 kg's gauper!  ;D

 

Uten å være påståelig på tallet, så tror jeg at den største gaupen som er fanget/skutt i Norge, veide i overkant av 30 kg.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Finnbeck ja - det er han som er portrettert ved siden av her.

Tenkte det var på tide å bli ferdig med denne tråden her, men jeg burde kanskje oppgitt kilder, og her var det snakk om sysnpunktene jeg fikk dirkete fra Morten Bronndal som var (er?) leder for dyrestallen og antagelig den som har hatt mest med gauper å gjøre i Norge. Fritt gjengitt, så mente han at Finnbeck ikke var spesielt stor til hangaupe på høsten å være, og mente det med sansynlighet fins gauper der ute som er adskillig større.

Han hevdet også at gaupa er nær beslektet med huskatten, og at det både hos gaupe og huskatt er store variasjoner i størrelse. Og at det antagelig dins gauper som er forholdsvis like store som de virkelig store huskattene.

Rosa elefanter sa han derimot ingenting om. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...