Gå til innhold

JAKTRAPPORTER: (Det må da være noen som jakter)


Trond Engz

Anbefalte innlegg

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hører skudd med ugjevne mellomrom i skogen nedenfor gården, men aner ikke hva det jaktes etter.

Det er iallefall mange som driver å setter ut plast-fugler på jordene rundt om kring ser jeg.

 

Hørte en morsom historie tidligere i dag, mannen ei av de jeg jobber sammenmed var på jakt.. og plutselig kom bikkja springende med en tiurhøne(?)... som ingen hadde skutt på, eller etter...

Kan tro det var noen spørsmålstegn i annsiktene på jegerne der ja ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter i Troms. Første helga i Narvik, og det var tragisk lite fugl. Tok opp 2 kull på 2 jaktdager. Hørte utrolig få skudd, selv om det var mange jegere i dalen.

 

Helga ble tilbrakt på en av øyene utenfor Tromsø. Utrolig mye fjellrype å se, fant ca 150 ryper innenfor et område på en kvadratkilometer. Mange store kull. Fant bare ett lirypekull, mange enklinger, men nå jakter jeg uten hund, så det er vanskelig å danne seg inntrykk av bestanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også var utenfor tromsø en plass.

 

første 3 dagene så vi tilsammen rundt 20 ryper...

 

her snakker vi 10 timers gange hver dag i 3 dager...

 

vi tok 8 stk.

 

Neste 3 dagene tok vi 40 ryper. da var det ca 4 timers gang i 3 dager.

 

så en total på 48 skogryper i løpet av 3 dager er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også var utenfor tromsø en plass.

 

første 3 dagene så vi tilsammen rundt 20 ryper...

 

her snakker vi 10 timers gange hver dag i 3 dager...

 

vi tok 8 stk.

 

Neste 3 dagene tok vi 40 ryper. da var det ca 4 timers gang i 3 dager.

 

så en total på 48 skogryper i løpet av 3 dager er bra...

 

Hvorfor i svarte gidder du å skyte så mange ryper? Er de ikke utrydningstruet a? Kom til nesodden og forsyn deg med rådyr. Vi har altfor mange av dem  :-\..Er de ikke truet, så greit la gå... du skjønner tegninga her? også 40 da..hva gjør du med 40 ryper ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også var utenfor tromsø en plass.

 

første 3 dagene så vi tilsammen rundt 20 ryper...

 

her snakker vi 10 timers gange hver dag i 3 dager...

 

vi tok 8 stk.

 

Neste 3 dagene tok vi 40 ryper. da var det ca 4 timers gang i 3 dager.

 

så en total på 48 skogryper i løpet av 3 dager er bra...

 

Hvorfor i svarte gidder du å skyte så mange ryper? Er de ikke utrydningstruet a? Kom til nesodden og forsyn deg med rådyr. Vi har altfor mange av dem  :-\..Er de ikke truet, så greit la gå... du skjønner tegninga her? også 40 da..hva gjør du med 40 ryper ???

 

 

 

 

Så flott at du er seriøs når det gjelder sånt...

 

Men slike utblåsninger lengre opp om at jeg er blåst i huet liker jeg ikke og det kan du få lov til å holde for deg selv...

 

For det første så er det ting jeg IKKE nevner her...

 

1.  vi er på privat område å jakter....(forsåvidt uvesentlig)

 

2. Jeg har aldri sagt hvor mange vi er som gikk på den jakta.

 

for alt du vet så har vel ingen av oss skutt kvota i det heletatt....

 

3. det er ennå massssevis av ryper igjen der...

 

4. av disse 40 stk så ble det tatt 2 stegger, noe vi prøvde å passe veldig godt på. Var det stegger så skjøt vi ikke enkelt og greit.

 

så vi opprettholder absolutt bestanden så godt vi kan og skyter ikke for morro skyld....

 

 

 

 

PS! ser at jeg har skrevet en total på 48 ryper på 3 dager....Skriveleif, mente 6 dager....

 

men det regner jeg med dere har skjønt på teksten over.....:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt 40 ryper delt på 2 mann på 3 dager er 6,6 ryper om dagen Er det tre jegere blir det 4,4 ryper Er det så ekstemt ??? Det er bra for all del Mange plasser er kvota på 6 ryper om dagen og det er ikke dårlig over hele fjøla i år Her i sør er det middels (sier de) Urimelig hard kritikk synes jeg selv om det er et dårlig år Men det er ikke sikkert enkelte har jakta noe særlig rype

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt 40 ryper delt på 2 mann på 3 dager er 6,6 ryper om dagen Er det tre jegere blir det 4,4 ryper Er det så ekstemt ??? Det er bra for all del Mange plasser er kvota på 6 ryper om dagen og det er ikke dårlig over hele fjøla i år Her i sør er det middels (sier de) Urimelig hard kritikk synes jeg selv om det er et dårlig år Men det er ikke sikkert enkelte har jakta noe særlig rype

 

takk ruffen...

 

satt bare å venta på at noen skulle komme med Gjennomsnittstallet. gidda ikke komme med dette selv....;)

 

Men husk at dette er over 6 dager, så tallet er faktisk enda mindre...=)

 

 

og jeg har ennå ikke sagt hvor mange av disse som er Liryper og hvor mange som er Fjellryper....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager blåst i huet utsagnet, virkelig. Men jeg syns fortsatt det er unødvendig, da det ikke er igjen så mange av dem andre steder i landet. Det er vel ikke gitt at man kan skyte en utrydningstruet art bare fordi de er mange på et sted? Er vel en grunn til at de synker i antall..Så din tankegang er forkastelig, rett og slett...

 

Du kan jo skrive om hvor mange dere var da..Er ikke verre, selv om det er ubetydelig ;) Det er tydeligvis flere som har samme tankegang..Det er aldri forseint å endre litt på skytevanene vettø.. :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig kan jeg nevne det....

 

vi var 5 stk som gikk på jakt der.

 

 

dvs. at vi i gjennomsnitt tok litt under 2 ryper hver på disse dagene.

 

Ingen av rypene vil bli brukt til annet en middag.

 

jeg går også KUN 1 gang i året på jakt. og det er da alt fra 3-6 dager. 

 

 

Så jeg jakter ikke for morroskyld, hvis du skjønner meg rett, det er like mye for turen sin skyld at jeg jakter.

 

om vi hadde fått 1 rype totalt så hadde jeg vært like glad bare fordi turen var bra....

 

Jeg synes heller vi skal skylde og kjefte på dem som virkelig gjør skade...

 

dem som tjuvjakter

 

dem som jakter på rype for å selge kjøttet....

 

mine ryper går KUN til en God familiemiddag i jula. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er den store gevinsten med å spare stegg ??

 

 

Ja, den skjønte ikke jeg heller, ville tro at å spare på hoer ville vært bedre ???

 

Mulig jeg uttaler meg uten å ha 100 % kontroll over fakta, men det er i såfall ikke første gang...

 

Jeg tror at/mener å ha hørt at...

Man bør spare stegg (og forsåvidt høner) fordi de har størst sjanse til å overleve vinteren og er produksjonsdyr. Et rypekull består av mor,far og en haug med unger, og ideelt bør man sikte på kyllingene. Mange av kyllingene vil uansett bli tatt av rovdyr, bukke under av andre årsaker, så det har ikke så stor effekt på bestanden å ta ut de.

 

Steggen er meget utsatt for beskatning da det er den som gir lyd fra seg og opererer som vaktpost. Derfor vil det som regel være den som blir skutt først. Et kull uten stegg vil være mer utsatt for predasjon fra rovdyr.

 

Så til debatten om hvor mange ryper man bør skyte. Vi var to jegere som gikk i 3 dager. Så godt med fugl og skjøt 7 ryper totalt. Terrenget tåler garantert større uttak, men man skal jo spise dyra etterpå, og ryper er ingen hverdagskost for meg. Finnes ingen fasit her, men jeg skyter aldri fler enn 3 ryper pr. dag, uansett. Andre jegere opererer med helt andre kvoter men det blir uansett en individuell vurdering ut i fra rypetetthet og magemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med det du sier her kim.

 

jeg gjorde bare det jeg fikk beskjed om da dette var min 2. jakttur.

 

ikke skyt på de som kakler fikk jeg beskjed om....gikk sammen med herrer som har gått på jakt i bortimot 30år....så jeg går utfra at de vet hva de snakker om....

 

men klart når et kull på 20 ryper tar av så er det ikke enkelt for meg iallefall å skille ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Personlig VAR jeg rypejeger.....jeg sluttet fordi at rypejakta ble et jag etter resultat i mengde blandt gutta jeg jakta sammen med! Jeg har jakta på mange steder.....noen steder finnes det bra jakt enda, men duverden som bestanden har gått ned.....det varierer veldig i bestanden, men burde det ikke settes en baglimit uansett.....burde ikke det fredes totalt mange steder......Dersom vi skuler over til Sverige, ser på rypebestanden der.....hvorfor er den så mye større, ja selvom vi har begynnt utplyndringen der og.......det er i n-norge denne sommeren svært mye rev, selvsagt kan vi skyte ned revestammen.....eller la revestammen bli så stor at den destruerer seg selv.....får skabb osv. det høres fælt ut, men det er slik naturen svinger på en naturlig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jupp. helt enig her staffan.

 

Men for meg som er fersk jeger så er det alltid morro å skyte og treffe fugler, men det viktigste for meg er turen. Ingen tvil.

 

i fjor fikk samme "jaktlag" kun 6 ryper totalt. men turen var absolutt meget fin og trivelig.

 

jeg gjør dette KUN for at jeg og min far skal få en tradisjonell far og sønn tur.

noe som jeg verdsetter utrolig mye.

 

så rypene for meg er en slags bonus kan du si.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...