Gå til innhold

JAKTRAPPORTER: (Det må da være noen som jakter)


Trond Engz

Anbefalte innlegg

  • Svar 189
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Personlig VAR jeg rypejeger.....jeg sluttet fordi at rypejakta ble et jag etter resultat i mengde blandt gutta jeg jakta sammen med! Jeg har jakta på mange steder.....noen steder finnes det bra jakt enda, men duverden som bestanden har gått ned.....det varierer veldig i bestanden, men burde det ikke settes en baglimit uansett.....burde ikke det fredes totalt mange steder......Dersom vi skuler over til Sverige, ser på rypebestanden der.....hvorfor er den så mye større, ja selvom vi har begynnt utplyndringen der og.......det er i n-norge denne sommeren svært mye rev, selvsagt kan vi skyte ned revestammen.....eller la revestammen bli så stor at den destruerer seg selv.....får skabb osv. det høres fælt ut, men det er slik naturen svinger på en naturlig måte!

 

Ja desverre Staffan, har man ikke naturlige rovdyr og predatorer i faunaen, slik man hadde i de gamle tider, vil bestanden regulere seg selv med Hjortelus,reveskap osv..ofte får dette store konsekvenser for artene, og kan mange steder bli totalutryddet!

Derfor er Ulv og Bjørn viktig som en naturlig del av Norsk fauna... Ser man på Russland og Nord Amerika, så er bestandene mye jevnere en her til lands. Dette fordi rovdyrene skaper balanse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig VAR jeg rypejeger.....jeg sluttet fordi at rypejakta ble et jag etter resultat i mengde blandt gutta jeg jakta sammen med! Jeg har jakta på mange steder.....noen steder finnes det bra jakt enda, men duverden som bestanden har gått ned.....det varierer veldig i bestanden, men burde det ikke settes en baglimit uansett.....burde ikke det fredes totalt mange steder......Dersom vi skuler over til Sverige, ser på rypebestanden der.....hvorfor er den så mye større, ja selvom vi har begynnt utplyndringen der og.......det er i n-norge denne sommeren svært mye rev, selvsagt kan vi skyte ned revestammen.....eller la revestammen bli så stor at den destruerer seg selv.....får skabb osv. det høres fælt ut, men det er slik naturen svinger på en naturlig måte!

 

Ja desverre Staffan, har man ikke naturlige rovdyr og predatorer i faunaen, slik man hadde i de gamle tider, vil bestanden regulere seg selv med Hjortelus,reveskap osv..ofte får dette store konsekvenser for artene, og kan mange steder bli totalutryddet!

Derfor er Ulv og Bjørn viktig som en naturlig del av Norsk fauna... Ser man på Russland og Nord Amerika, så er bestandene mye jevnere en her til lands. Dette fordi rovdyrene skaper balanse....

 

Ja, men det er ikke lett når bøndene eller andre jegere plaffer ned ulvene våre? gjerven er en STOOOOOR synder når det kommer til sauedreping...Likevel får ulven skylda, og den blir skutt...VI IKKE HAR NOK SAU I NORGE, neida...ulven er det kanskje 10 igjen av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Vi ballanserer vekk ulvediskusjonen, det skaper så mye emosjoner......jeg mente i det jeg skrev.....dersom vi lar et tett revebestand utslette seg selv via sykdommer på arten så får man den riktige reduksjonen av reven.....  helt klart, vi i Norge har svært lite villmark igjen....den villmarka vi hadde for 30-40 år siden har idag veier og hyttefelt....det er ikke rart at rypebestanden er lav.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager blåst i huet utsagnet, virkelig. Men jeg syns fortsatt det er unødvendig, da det ikke er igjen så mange av dem andre steder i landet. Det er vel ikke gitt at man kan skyte en utrydningstruet art bare fordi de er mange på et sted? Er vel en grunn til at de synker i antall..Så din tankegang er forkastelig, rett og slett...

 

Du kan jo skrive om hvor mange dere var da..Er ikke verre, selv om det er ubetydelig ;) Det er tydeligvis flere som har samme tankegang..Det er aldri forseint å endre litt på skytevanene vettø.. :P

 

 

 

Er rypa utrydningstruet ? Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Selv om vi gutta smeller jevnt, så må vi ta med den yngre garde av og til også  ;D

 

EDIT: Johannes med sitt livs første ringdue skutt i flukt

og apport-nazi Loke  ;D Hunden som apporterer alt, hvor som helst, samme hvor stort, men tygger ihjel alt som kaster skygge.

post-0-13949858261802_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leirduer?=)

 

Enig i at ulven får mye skyld altså, selv om bestanden er ekstremt lav.

 

I Nord-Trøndelag er det liksom bjørnen som er den store synderen i manges øyne, delvis rett.. bestandsmålene som er satt nå innebærer en økning i antall bjørn.

Det tar jo lokalbefolkningen tungt, i og med at de har måtte pakke sammen en etter en som har drevet med sau.

Noe av problemet ligger faktisk også i sauen. Den sauerasen som brukes i kjøttproduksjon nå, har blitt avlet fram med det formål - dette har gått på bekostning av flokkinnstinktet.

Dermed oppstår situasjoner hvor bjørn møter "enslig" sau oftere.

Det hender svært skjeldent at en bjørn går løs på en hel saueflokk.. selv om dette også har forekommet.

 

Hvis forbrukerne ikke var så jævla kravstore etter mye billig saukjøtt, så hadde vi vel kanskje klart oss med steinaldersauen. Da ville det også latt seg gjøre å gjete på disse dyrene. Et par karelske bjørnehunder skulle klart å hamle opp med en liten brunbjørn også ;D

 

Selv er jeg vegetarianer med jægerprøven i behold,.. tipper jeg er en av svært få! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spare steggen er viktig for at de er som det skrives lengre opp vaktposter, men den viktigste grunnen er at det er de som hevder territorie, og trekker til seg høner --> kull...

 

Ser det er ok med orrfuglkyllinger her hvor jeg jakter, men dårlig med storfuglkyllinger. Har funnet flere storfugl tatt av rovdyr i høst, noe jeg skjelden ser., men de må jo ha maten sin de også.

 

Turen er det viktigste for meg, men alltid greit å få se fugl, og at hundene får prøvd seg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Noen som jakter canadagås her, eller kjenner noen som gjør det?

 

Jeg har gjort det noen ganger, Oddbjørn. Knall moro og spennende.  :) Men gjessene er ganske så skye.

Det må være det nærmeste man kommer å skyte ned bombefly  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg lurer virkelig på hvorfor dere er så glødende opptatt av å beskytte og ta vare på ørreten, men ser ut til å syns det storartet moro å plaffe ned fuglebestander som er kraftig redusert og sliter med å ta seg opp igjen -  på grunn av dnne jaktiveren.

La rype, skogsfugl, hare etc. være i fred. Skyt kråke, rev og mink i istedet. Gjerne canadagåsa også, den er inført av noen smarte jegere fra Arendalstrtaktene på 70-tallet fordi de skulle være så "fine å jakte på", men de oppvakte hodene derres skjønte ikke at den fortrenger opprinnelige arter.

Denne tråden her er som å lese om markkfiskere som skryter av det de får ned i fryseren sin. >:(

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det blir som å spørre om hvorfor du alltid skal kverulere Hobby-livstil og innteresser

 

Tja, trodde barske jegere tålte såpass.

Det er vel bare jegere selv som  ikke klarer å se den sammenhengen der. Det snakkes om høsting i naturen og at'n far og'n bæssfar dreiv med det.. akkurat som markfiskere flest forklarer seg med..

:)

Ta i hvert fall med en 22 mm i sekkelomma opg knall ned en mink eller to på fisketurene, det ser det vel fluefiskende jegere nytten i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å spørre om hvorfor du alltid skal kverulere Hobby-livstil og innteresser

 

Tja, trodde barske jegere tålte såpass.

Det er vel bare jegere selv som  ikke klarer å se den sammenhengen der. Det snakkes om høsting i naturen og at'n far og'n bæssfar dreiv med det.. akkurat som markfiskere flest forklarer seg med..

:)

Ta i hvert fall med en 22 mm i sekkelomma opg knall ned en mink eller to på fisketurene, det ser det vel fluefiskende jegere nytten i.

hehe regner med du tålte den Det jeg merner er at kritikken mot raymond var noe hard Ingen vits i gå på jakt hvis en ikke kan skyte noe 40 ryper på 5 mann er ikke slakt

Jeg personelig jakter ikke lengre

Må ikke bli sur på en fredagskveld vet du  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Det blir som å spørre om hvorfor du alltid skal kverulere Hobby-livstil og innteresser

 

Tja, trodde barske jegere tålte såpass.

Det er vel bare jegere selv som  ikke klarer å se den sammenhengen der. Det snakkes om høsting i naturen og at'n far og'n bæssfar dreiv med det.. akkurat som markfiskere flest forklarer seg med..

:)

Ta i hvert fall med en 22 mm i sekkelomma opg knall ned en mink eller to på fisketurene, det ser det vel fluefiskende jegere nytten i.

hehe regner med du tålte den Det jeg merner er at kritikken mot raymond var noe hard Ingen vits i gå på jakt hvis en ikke kan skyte noe 40 ryper på 5 mann er ikke slakt

Jeg personelig jakter ikke lengre

Må ikke bli sur på en fredagskveld vet du  :)

 

 

Åjo, LITT sur må man kunne være. Vet ikke om all denne kosepraten er sunt i lengden . ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som å spørre om hvorfor du alltid skal kverulere Hobby-livstil og innteresser

 

Tja, trodde barske jegere tålte såpass.

Det er vel bare jegere selv som  ikke klarer å se den sammenhengen der. Det snakkes om høsting i naturen og at'n far og'n bæssfar dreiv med det.. akkurat som markfiskere flest forklarer seg med..

:)

Ta i hvert fall med en 22 mm i sekkelomma opg knall ned en mink eller to på fisketurene, det ser det vel fluefiskende jegere nytten i.

hehe regner med du tålte den Det jeg merner er at kritikken mot raymond var noe hard Ingen vits i gå på jakt hvis en ikke kan skyte noe 40 ryper på 5 mann er ikke slakt

Jeg personelig jakter ikke lengre

Må ikke bli sur på en fredagskveld vet du  :)

 

 

Åjo, LITT sur må man kunne være. Vet ikke om all denne kosepraten er sunt i lengden . ;)

hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i svarte gidder du å skyte så mange ryper? Er de ikke utrydningstruet a?

 

Hallo!! Snakk om å avsløre egen uvitenhet :o Har du skjønt noe av norsk viltforvaltning? Har du satt deg inn i viltloven og speilvendingsprinsippet?

 

Speilvendingsprinsippet sier at alt vilt er fredet med mindre det foreligger en definert jakttidsramme. Jakttidsrammer har vi kun på de arter som produserer et høstbart overskudd. Unntak finnes selvfølgelig i form av rovvilt som opptrer som skadedyr. Både lirype og fjellrype har jakttidsrammer. Skogsfugl som orrfugl, storfugl og jerpe har også dette.

 

48 ryper er en helt grei fangst på 3 dager. Jeg hadde vært fornøyd med det. Hva vi gjør med rypene? Vi ribber 'em, steiker 'em og eter 'em. Faktisk smaker de ganske godt ;D.  Selv har jeg jaktet rype i snart 20 år med hund. Desverre har jeg ikke lenger noen god hund, men å se en engelsk setter med jaktvett som avsøker biotopene på lesida og plutselig stivner i stand er en fantastisk opplevelse.

 

Nei, jeg føler at RaymondDH har fått ufortjent mye pepper for de 48 rypene de skjøt.

 

Men Demko; Kanskje du mente at lirypa var utrydningstruet på Nesoddtangen? Jeg gir deg rett der. ;D

 

Hilsen en som har spist noen hundre ryper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i svarte gidder du å skyte så mange ryper? Er de ikke utrydningstruet a?

 

Hallo!! Snakk om å avsløre egen uvitenhet :o Har du skjønt noe av norsk viltforvaltning? Har du satt deg inn i viltloven og speilvendingsprinsippet?

 

Speilvendingsprinsippet sier at alt vilt er fredet med mindre det foreligger en definert jakttidsramme. Jakttidsrammer har vi kun på de arter som produserer et høstbart overskudd. Unntak finnes selvfølgelig i form av rovvilt som opptrer som skadedyr. Både lirype og fjellrype har jakttidsrammer. Skogsfugl som orrfugl, storfugl og jerpe har også dette.

 

48 ryper er en helt grei fangst på 3 dager. Jeg hadde vært fornøyd med det. Hva vi gjør med rypene? Vi ribber 'em, steiker 'em og eter 'em. Faktisk smaker de ganske godt ;D.  Selv har jeg jaktet rype i snart 20 år med hund. Desverre har jeg ikke lenger noen god hund, men å se en engelsk setter med jaktvett som avsøker biotopene på lesida og plutselig stivner i stand er en fantastisk opplevelse.

 

Nei, jeg føler at RaymondDH har fått ufortjent mye pepper for de 48 rypene de skjøt.

 

Men Demko; Kanskje du mente at lirypa var utrydningstruet på Nesoddtangen? Jeg gir deg rett der. ;D

 

Hilsen en som har spist noen hundre ryper

 

takk for støtten! :)

jeg og mener jeg har helt riktig i det jeg har sagt. og det er heller ikke mye jeg kommer til å forandre på...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...