Gå til innhold

Harr-kongen !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Perset på harr i dag  :D

De fleste har sikkert fått større harr, men denne er nok min største hittil.

Den ble ikke veid, men tipper ca kiloen.

Tok på en krok 18 parachute dun  :)

Noen stor fighter syntes jeg ikke harren skal ha på seg å være, da det går mer i stanging og furting fremfor ville utras  :-\

 

post-448-13949858251037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er heller ingen harrekspert, men har fått noen oppi Rena, er det vel det heter. Slår meg at de varierer veldig mht fightervilje. Fikk en på 7-800 gram i fjor som dro skikkelig av gårde. Fikk en rundt kiloen dagen etter som var helt "torsk". Tung og lat. Det kan jo være stor forskjell på ørreten også, men dette slo meg nærmest som ekstremt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvorfor det er slik.....men for meg synes det som om Harren i N.Norge er mye mere fightervillig....nei harren er ikke særlig sprek i S-Norge

 

Den kan jeg skrive under på...og flere med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tanavassdraget huuser mye stor harr, den som vil sette norgesrekord kan bare reise dit......sikker på at dersom godde harrfiskere prøver seg der så vil 2,5 kilosgrensen snart bli sprengt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flotte med å fiske harr nordpå er at man får vite de beste plassene, helt uten problemer.

Harren er jo ingen edel fisk ifølge de fastboende....Utnytt det på det groveste ;D

 

Vi hadde et relativt mislykket opphold i regi av en reise opperatør noen år tilbake. Vi tok selv tak i problemet..litt seint for den beste "vårbeitingen" til ørreten...karen på Lakselv sport delte villig vekk hot spots.....vi fisket harr fra 300- 1 kg...og alle fikk mange, riktig mange.

Det var selvsagt litt moro nordpå lell :D

 

uka etterpå skulle jeg fiske NM i Trysil.....for en gedigen nedtur :( :(

Da gikk mine tanker til nordre strøk.

 

Ja, takk, send gjerne noen nordnorske harr ned til oss her vest.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland er stedet for stor harr. En kollega var der nede på laksefiske, og i enkelte områder av elven var det nærmest umulig å fiske etter laksen pga enorme mengder harr. Her snakket vi i tillegg harr på rundt og over 2 kilo :o Artig for oss, men neppe når du står med tohånds og fisker etter laks ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Pål Andersen

Sant at harren har ekstremt varierende oppførsel. Har sett harr på 1,5 kg som var rene laksen, og motsatt, sveive rett inn... Harr i god kondis på stille vann er OFTE sprekere enn ørreten... Merkelig og eksotisk denne harren. PS har fisk på over 1,8 som pers og maaaange på over 1,5 og de fleste av disse har fightet meeeget bra. G. lågen, Trysil og Galten-området......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harren i Rena er ihvertfall noe av det slappeste pr kilo jeg har vært borti. Nå har jeg ikke fikset så forferdelig mye i Rena, men de jeg har fått har vært pene, sånn rundt kiloen, og disse har nærmest svømt på land frivillig. Fisker også litt harr i en elv enda lenger sør i landet hvor snittet er betydelig lavere enn i Rena, men det som har slått meg er hvordan fighterviljen på harren kan variere veldig fra dag til dag. Denne sterkt regulerte elva kommer fra en meget stor innsjø og temperaturen i elva svinger mye etter vær og vindretning, noe à la Rena, og jeg tipper dette kan ha noe med saken å gjøre. Kanskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr under kiloet er kjedelig. Harr over kiloet er tung.... og kjedelig!

Hadde det ikke vært for at storharr kan være utfordrende å fiske på, hadde jeg ikke giddet.

Tror imidlertid småharr kan være en fin inngangsport for barn som vil lære fluefiske.

 

En ting skal hvertfall harren ha. -Det er en pen fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harr under kiloen trenger ikke å være kjedelig mener nå jeg, og liver absolutt opp dager med lite ørretaktivitet i overflata. Den på bildet under tok hardt under blindfiske med tørt og dro snøret ut på backingen. Fiskekompisen gjorde klart kameraet, og jeg tenkte at dette er kanskje en kilosørret. Selv om den ga seg litt raskt så var det absolutt en morsom opplevelse. Veide den ikke, men tipper den lå på 5-600 gram og matchet absolutt fighten til en tilsvarende ørret. PS! ... kommer likevel ikke fra at jeg var litt skuffa.

 

[attachimg=#]

 

 

 

 

 

   

post-2261-13949858558217_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

persen min på drøye 1,3kg ble satt i rena. trodde først det var en torsk som hadde mutert seg til å leve i ferskvann :P. tung og seig, og da den ble sluppet løs, stod den bare der og så dum på meg i ca 5 min før den gad å komme seg avgårde. etter å ha blitt jaget! :rolleyes:

 

men jeg fikk en liten harr av en slukfisker en gang, og ble faktisk overrasket over at den smakte rett så bra, om enn mindre god enn ørret/røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Harr?

 

Vell ikke er jeg svensk, men det er faktisk en morsom fisk.. Var en tur i Finmark med noen kompisser i sommer og da ble det litt.. Vi fikk over 20 stk på kiloen,, ikke feil det.. Tror dere skal dra ut av Rena og komme dere lengere nord, der er den store fisken,... 

 

Selv perset jeg på 1,2, men hadde det ikke hvert for at den gikk rett i strømmen, hadde det vell hvert så som så med "fightingen"...

 

Jon

 

(ps dette er ikke av de største)

 

post-0-13949858621577_thumb.jpg

post-0-13949858622068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg tror de virkelig store harrene finner man i en sideelv av Tanaelva....Polmakelva.....som kommer fra Polmakvannet....Polmakvannet som ligger på Finsk side holder gedigen harr........vanskelig elv å gå langs.....stupbratt ned til elva mange steder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Madammen med harr fra lille Sømåa som renner ut i Isteren. Ca. 57 cm og sinnsykt sprek. Vi snakker skikkelige lakse-utras og en vannvittig stamina...

post-0-1394985865927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Om noen er heit på virkelig diger harr, dra til Neiden i Øst-Finnmark. Har fisket en del laks der og sett harr som kan ta pusten fra selv den mest kravstore harrfisker. Elvevaktene drev en del garnfiske for å tynne ut gjedda, og fikk bla. en harr på 3,2 kg, etter det jeg husker, hvis det ikke var mer.

Aberet er at det er ei lakseelv med fiskekort til 300 kr døgnet. Det fiskes knapt etter harren i det hele tatt, og det gjelder sikkert for mange andre elver nordpå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Madammen med harr fra lille Sømåa som renner ut i Isteren. Ca. 57 cm og sinnsykt sprek. Vi snakker skikkelige lakse-utras og en vannvittig stamina...

 

Relativt pen den der!!! :) Veide hun den?

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen er heit på virkelig diger harr, dra til Neiden i Øst-Finnmark. Har fisket en del laks der og sett harr som kan ta pusten fra selv den mest kravstore harrfisker. Elvevaktene drev en del garnfiske for å tynne ut gjedda, og fikk bla. en harr på 3,2 kg, etter det jeg husker, hvis det ikke var mer.

Aberet er at det er ei lakseelv med fiskekort til 300 kr døgnet. Det fiskes knapt etter harren i det hele tatt, og det gjelder sikkert for mange andre elver nordpå også.

 

Grei gj snt størrelse på laksen i neidenelva eller :)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...