Gå til innhold

fiskehansker i kulda


vinagunner

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

det er oppvaskhansker også........og det får man der hvor man handler melk og brød og koster nesten ingenting

 

Oppvaskhansker er et genialt oppfunn staffan, du fortjener kudos for den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kan jeg godt forstå, at dersom hendene står til høyde......høye menn vasker ikke opp....de sier bare nei til anmodingene om å vaske opp! staaaaaakars deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med dere karer vet at oppvaskhanskene finnes fra s til xl?

Får på hanskene men ikke ullhansker

Jeg bruker fingervanter er det 10 minus sitter jeg inne og gleder meg til våren eller gjør andre ting.

Hater når det iser i ringene, mer irritasjon enn glede for min del.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de siste dagene har det vært utprøving av en kominasjon - medisinisk hansker og ull hansker.  Snakk om gode varme hender.  Fisket i flere timer med disse og kun til slutt ble finger tippene litt kalde.  Men ingenting i forhold til alle andre hansker jeg har prøvd før.

 

Tusen takk for tipsa fra en født med altfor sensitive hender  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var meget kaldt idag når sola gikk ned. På en dag jeg måtte gi tapt p.g.a kalde hender så redda ullvanter og oppvaskhandsker meg :)

 

Begynte virkelig å fryse på henda, på med "utstyret". Etter ca 15 minutter kunne jeg faktisk ta dem av igjen å kaste uten. Det varmet såpass opp at jeg ikke ble kald igjen på henda. Slå den....!!

 

En ting savner jeg: Oppvaskhandsker i mørten og trege inntrekk med wolly. Kritisk viktig å kjenne lina på trege inntrekk. Til dette fisket føler jeg at de blir litt for tykke. Kun ullhandsker er gull, men da blir de igjen våte. Fikk et godt tips av Micke, han er en smart mann.... Og det var sykehushandsker. Sånne tynne man bruker på sykehus. Kan kjøpes på apotek.

 

Noen med erfaringer her?

 

De er jeg nemlig meget spent på. På dagtid og mer kjappe inntrekk er det andre helt gull!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk for en genial tråd! Det er altså ikke bare jeg som har klødd meg i hue og lurt på hvorfor ingen har kommet med et par hansker som fungerer på kalde dager. Har prøvd neopren i forskjellige varianter, og de er jo bare å kaste etter første forsøk. Har kommet til at ull er best (selvfølgelig), og nå er det rett på apoteket og handle latexhansker i bøtter og spann. Fant Lowe hanskene på http://www.friluftsbutikken.no/index.php?main_page=product_info&products_id=289 Løp og kjøp!

 

Ellers er det litt av vært å teste på http://www.batex.no/

 

Forslår et par vibrasjonsdempende hansker for Toggi. Årevis med brutale slag i fiskestanga kan gi alvorlige skader:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

He he, ja genialt!! Staffan satte meg på riktig kurs med ullvanter. de er mega tynne og det gjør at man ikke mister feelingen. Synes oppvaskhandsker mistet litt i tillegg.

Men etter en teste med medisin handsker så kan jeg love dere at komboen er midt i blinken.

Kan til og med bruke dette til tynn skyteline og klumpfiske.

 

Fordelen er mer: Det glir bedre mellom fingra med medisin enn oppvaskhandsker.

 

Dette er løp og kjøp!! :) (skal ordne til Stig og bjorni, skal gjøres denne uka) Jeg er litt treg i "pappen" for tida :P

 

Jeg dro til apotek 1 og kjøpte 100 handsker til 90 spenn eller no. Og de kan brukes om og om igjen.

Genialt, enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis man har god varme i håndledd, så trenger man ikke hansker.

Det er få fluefisketurer hvor hanskene kommer på, og da brukes Vision Wind Block gloves. :)

Det må samtidig sies at turene her vest på blir sjelden under -5 gr. C. I hovedsak er det +2 - 8 med mye vind og fuktighet. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

 

Det nærmer seg vinter sesongen  :D

 

http://www.maritsfluefiske.no/index.php?option=com_content&task=view&id=252&Itemid=201

 

"Det vanskeligste er allikevel å ta vare på hendene, spesielt i vind kombinert med minus grader. Staffan anbefaler gummi oppvaskhansker med tynne ull hansker inni. Noen bruker bare ull hansker, alternativt med avklippede fingre, Disse kan duge, men noe av det beste har vist seg å være Sealskin hansker som er pustende, vindtette og vanntette. De er tynn nok til fluekasting, og gir samtidig brukbar isolasjon. Et tips er også å stikke hanskene innenfor jakke åpningen inn mot brystet for å varme de når du tar de av ved fluebytter og lignende. Å måtte varme opp kalde hansker tapper mye varme.

 

Blir det skikkelig kaldt bruker forfatteren forsvarets votter med pekefinger kombinert med ull handske på kastehånd. Pekefinger gir snørekontroll, og ved å impregnere pekefinger delen med snøreglidemiddel får man også smurt snøre ved inntrekk."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...