Gå til innhold

fiskehansker i kulda


vinagunner

Anbefalte innlegg

Takk for at denne tråden fantes :) 
Drar innom jobb for å hente noen engangshansker nå. Har noen "linere" fra forsvaret liggende som jeg tenkte å bruke under. Håper det funker, vil ikke at det blir for tykt. Vannet på fingrene som er problemet egentlig, det som gjør at jeg begynner å fryse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Enig med abborsjefen her! Fisker stort sett året rundt så lenge det finnes åpning i isen. Holder man seg god og varm de plassene som er utsatt for varmetap og kler seg overkant varm på kroppen så holder fingrene seg overraskende godt i kulda. Fisker med div hansker, men holder gjerne bare med "flats" hansker for skjerme hendene for vinden. Er det skikkelig kaldt bruker jeg neoprene. Men jeg har flere parmed på tur så det er mulig å bytte skulle de bli våte og kalde. Men da snakker vi midtvinters kaldt. Også viktig å holde de varme i pauser hvis man tar de av :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Under vinterstid tar jeg kortere fiskeøkter enn under resten av sesongen. Jeg pleier å ha et par veldig varme våtter som jeg tar på meg i pausene eller når jeg går mellom steder. Det gir utrolig mye å varme de godt mellom øktene. Ellers er jeg enig med FrodeS, det er sjeldent det er kulden som er jævlig uten vinden så et par gode hansker som står imot det meste av vinden kommer man langt med. Jeg har testet både Sealskinz og andre varianter men syns ikke de gjør jobben helt ut. Syntes de var geniale i starten men er ikke like begeistret lenger da jeg syns at jeg blir kallere om hendene enn uten. Føler at jeg blir fuktig om hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår også et ettertrykkelig slag for varme rundt håndledd. Selv har jeg hjemmestrikka(om enn ikke sjølstrikka) pulsvarmere/håndleddsvarmere. Funker som fy og hindrer ikke grep. Også er det det med ull da, at om du dynker dissa håndleddsvarmerne i sjøen ved ankomst, vrir de skikkelig opp, så tar de, og holder på, varmen, umiddelbart. Fiskerne gjorde det før i tida, da je å'n bæssfar var jintunger. Det første de gjorde idet de skjøv fra land, var å drukne ullvottene i havet, for så å vri de opp, da holdt de seg gode og varme på henda. Testa det selv ved havfiske i nord rundt juletider. Funker bra. Du fryser selvsagt spent i hjel på resten av kroppen. Men henda er varme..

Endret av Elisabeth
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd med de tynneste gummihanskene og pulsvanter. Droppet det. Selv de tynneste gummihanskene ble for tykke når man skal knytte fortom og løse opp knuter....

 

 

I forhold til annen vinteraktivitet jeg bedriver. Telturer midtvinters, så må man bare lære seg å gjøre alt med votter på. Klønete i starten, bedre etterhvert. Kanskje det fungerer for knuter også ?

 

Har ikke prøvd selv, så langt i vinter har jeg klart meg med fingervanter... 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare støtte opp under varme håndledd. Sjøl bruker jeg sånne kjemiske poser og legger over pulsåra på håndledd de gangene jeg er ute .

Når jeg pilker så har jeg også med tykke votter jeg har under jakka og tar frem når jeg har pauser.

Fisker ikke med flue når det er kaldere enn 3-4 minus hvis jeg skal drive C&R !

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk med bare fingre uansett temperatur, godt med klær på resten av kroppen, og spesielt der mest varme unnslipper, typisk håndledd og hode. 

C&R i kulda går veldig fint, man må bare løsne kroken under vann.

Temperatur er ingen hindring, men legger isen seg så kan det bli utfordringer å fiske med flue.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart best uten hansker eller fingerbål, men om man likevel blir kald så kan Kast Gear hanskene anbefales. De er tette. Varme. Bedre enn Sealskinz (som lakk etter ett år og bruker ett år på å tørke). Og de produseres av noen gründere som har laget fiskehansker for ekstremfiske etter steelhead om vinteren. Og som enda ikke har solgt ideen til en av de store merkevareprodusetene. Har testet de ganske lenge nå. De holder. Eneste minus er at de ikke selges i Norge...

http://kastgear.com/steelheadgloves

:) :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fingervantene til Simms i kombinasjon med håndvarmeren fra Zippo i varmelomma på vadejakka. Denne varmer såpass at en faktisk blir varm på overkroppen også!

Reklamen påstår at den skal brenne i 12 timer, men har ikke fått den til å brenne i mer enn 9 t. Dette er uansett mer en nok for mitt vinterfiske. Jeg kjøpte min på coolstuff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart best uten hansker eller fingerbål, men om man likevel blir kald så kan Kast Gear hanskene anbefales. De er tette. Varme. Bedre enn Sealskinz (som lakk etter ett år og bruker ett år på å tørke). Og de produseres av noen gründere som har laget fiskehansker for ekstremfiske etter steelhead om vinteren. Og som enda ikke har solgt ideen til en av de store merkevareprodusetene. Har testet de ganske lenge nå. De holder. Eneste minus er at de ikke selges i Norge...

http://kastgear.com/steelheadgloves

:) :)

 

Hvilke av disse var det du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt steelhead hansken i ca et år. Eneste negative med den er at man mister noe av følsomheten i inntrekket. Ellers tipptopp. Ser de er delvis utsolgt på hjemmesiden, "due to overwhelming demand". Hvis de ikke har størrelsen din kan et triks være å sjekke om andre forhandlere i US har størrelsen på lager.

http://kastgear.com/gloves/steelhead-glove.html

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget en ting som var ganske knot på lørdag. Har kjøpt Simms fingervanter som jeg synes funket bra. Problemet var når jeg fikk fisk og skulle ta skrytebilde. Ikke så lett å rive av seg våte ullvanter samtidig som du skal fikse kamera, selvutløser og holde hoven under vann.

 

Hvordan løser folk dette? ull og slimlag går jo ekstremt dårlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...