Gå til innhold

1 måned i Kiwiland


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest nicolaj brekke

Fytti rakkern for et drittvær. HAr fisket i Hakataramea i dag og Otematata i går. Begge to enormt fine elver, med pen fisk. I H. så bruttern den lengste regnbuen han har sett og da bude den være lang. Med et avansert radarsystem var den bort før han rakk å si.... F....

Så selv noen beist i noen dype kulper, men også de har ømfintlige og velutviklede system som fanget opp den minste bevegelse på bredden. Eller var det den knallorange Lamarstanga? Uansett nå er vi innkvartert på BP i Twizel. Paula Arden Sæksyloops.com) er også her så det blir vel en tur på baren i dag... Jaja. Her er noen bilder fra siste tiden...

Ligger mye mer på fluesiden.no

post-367-13949860335245_thumb.jpg

post-367-13949860335734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig flott lesing fra dere :) fantastiske bilder, og takk for at dere tar meg gjennom mørketiden, vel takk og takk fru blom dette kan bli dyrt for meg :D :D

 

Ps Synes denne er på linje med en blogg, artikkler så langt nede på siden har en tendens til å forsvinne, hva med å flytte denne til Artikler på fluefiskesiden, synes den fortjener det.

Ikke noe artikkel dette, men den hører hjemme der, men det er min mening :-\.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei Robban, takk for posistiv tilbakemelding. Hyggelig... Vi har nå prestert å skyte hull i bilruta med en pistolcrossbow under harejakt i går kveld. Styrer litt med det i morgentimne istedenfor å fiske, menmen... Vi hadde et utrolig fiske i går med flere på 2-2,5kg i en knøttliten elv. Utrolig. Turen nermer elers slutten og søndag er det retur til nord til fellefangst og snowboardkjøring:))

 

Nico

post-367-13949860449711_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem oksene, villsvina og en 2,5 meter lang ål som plutselig sto og stirret på bruttern i dag. :)))

 

Har du sett de villsvina de har utstoppet rundt omkring der nede? Helt vanvittig. På størrelse med små kuer.

 

En femkilos ål var eneste resultat da vi fisket i McKenzie for en del år siden :)

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Så spor av dem i dag. Har stanset opp i en elv der tydeligvis ingen andre fisker. Navnet er kjent, men virker som en gammel storhet eller noe i den dur da den er relativt kjent, men alle bare kjører forbi. Lander 5-8 2-3 kg fisk hver dag her i en knøttliten elv/bekk. Står fsk overalt og bare brunørretter som tar tørrfluer. Blir her hele siste uka vi, like godt:)))

 

post-367-13949860489654_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Har funnet en ENDA mindre elv. Den er ca 1,5 meter brei og maks 30 cm dyp. Det står fisk i hver lille kulp og stryk oppover her. Ser ikke spor eter andre fiskere og området virker ufisket. Ikke lettskremt fiske på 1,5 og oppover til 2,5 som spiser tørrfluer i denne elva. Skal legge ut noen bilder. Sjokkartet liten bekk! NZ er virkelig landet for å utforske små streams og urørte elver.

 

N

post-367-13949860498017_thumb.jpg

post-367-13949860498418_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hei Tore:)

Ja, vi så flere elver som var tørrlagde som var van i sist jeg var der. Vi har nesten utelukket fisket brunørreter i bielver til større elver, men fiskene beveger seg mye mer enn man tror har jeg funnet ut. Alt etter vannstand/temperatur. I løpet av denne uka som vi har vært i den lille elva har fiskene beveget seg mye opp og ned i vassdraget. Noen faktisk 1 kilometer på denne korte tiden. En kunst med fisket her nede som hjemme er å være der du av erfaring eller tillært kunnskap om ørretens levemåter tror den pga de faktorer som er tilstede (som vanstand, tid på året, temperatur, mattilgang o.l. ) oppholder seg i det tisrommet du er der. Det ble flere ganger påstått av lokale "eksperter" at denne elva ikke var så bra nå. Dette stemte, men kun på de stedene John Kent og andre påstår det er best å fiske. Pga litt farget/kaldt vann i en bielv mente vi at ørretene hadde gått opp i denne lille sikla pga dette. Og det stemte på en prikk. Etter litt godsnaking med grunneiere osv kom vi til i en del av elva ikke noen andre fisket og der vi mente etter litt googlering at de måte stå og der var de:))) Lønn for strevet. 

post-367-13949860538624_thumb.jpg

post-367-13949860539186_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nico!

 

Det er tydelig at du har blirr godt kjent med forholdene der nede nå.

Det er mange som gir opp når det kommer mye nedbør. Og av og til er det så håpløst at det blir nesten umulig. Men brunørreten trekker inn i små sideløp ofte ikke større enn bekker, når hovedløpet går i flom. Så hvis elva er brun betaler det seg ofte å forske ut selv de minste bekkene.

 

Det virker som du har en helt fantastisk tur ihvertfall! Nå gleder du deg sikkert til å komme hjem til Norge igjen -NOT!!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Takk for respons gutter. Har lopende kontakt med Gisle som lugget noe skikkelige opp i Ahuriri. De var meget heldige med forholdene og det betalte seg. For min egen del kjenenr jeg en aldri saa liten jetlag kommer snikende. 10 timer Christchurch-Singapore, 6 timer venting her (er her naa), 12 timer til Frankfurt og 7 timer venting der for vi skal til Oslo og saa til verdens navle (pga lite orretfiskere:)) Sunnmore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Da sitter jeg og sliter med jetlag i NOrge. Turen har på alle måter vært helt fantastisk og spesielt det siste området vi var i med stor fisk i små bekker var minneverdig. Vi hadde dette området helt for oss selv og vi så ikke tegn til folk de fleste stedene. Det får være et tips til andre som reiser til nz. Styr unna de kjente elvene. Det er minst like stor fisk i de ukjente. Den er også mindre sky. Takk til alle som har kommentert innleggene, det er faktisk veldig inspirerende og gir en liten ekstra dimensjon på en slik tur. Ønsker alle et nytt godt fiskeår og etter 4 dager uten fiskestang i handa kjenner jeg allerede abstinenser så sjøørreten trenger ikke føle seg for trygg fremover:)))

Litt bilder fra siste dagene her: Ligger som vanlig litt mer på fluesiden.no.

post-367-13949860697678_thumb.jpg

post-367-13949860698172_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...