Gå til innhold

1 måned i Kiwiland


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

He he, din snik Nicco ;)

 

Tusen takk for info, akron som spiss må bare være gull ja!

Også de bildene a gitt :o

 

Jeg later som jeg ikke så denne glimrende rapporten så det blir en liten trøst når jeg skal ut i -10 grader her. Lenge leve ullplagga :P

 

Kos deg virkelig videre Nicco, jeg er en smule misunnelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Glimrende rapportering Nicolaj (gleder meg ikke akkurat no mindre til å dra nedover seinere i vinter ;D).

 

Ser dere noe til Didymo (algen som det har vært mye fokus på)?

 

Er det helt greit å ha med seg fluer fra Norge? (greit å vite før jeg setter meg ved bindestikka....)

 

Mvh Håkon

 

 

 

Elven som heter Oreti, som det er bilder fra, er desverre full av didymo. Det ser foreløpig ikke ut som om det har spesielt stor innvirking på fisket i den elven. Naboelva Aparima er lang mer igjengrodd. Waiau som også er i områder, er så hardt angrepet at det i enkelte områder, er umulig å fiske med noe annet en tørrfluer. (kanskje ikke noe minus ;D)

 

Sjekk forøvrig http://www.biosecurity.govt.nz/didymo for info om fa..skapet.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier Nico!  :)

 

Vekker sterke minner de bildene der! Lengter ned noe så sinnsykt!!!!  :'(

 

Didymo er noe dritt!!

Håkon, husk at filtsåler er forbudt nå. Ang. ferdige fluer, si ifra til MAF på flyplassen om alt du har. Så tar de avgjørelsen. Ferdige fluer går som regel greit så lenge de er nye. Jeg er rimelig sikker på at Nico et co bruker fluer fra "lageret"  ;D.

 

Det er viktig at du leser gjennom all infoen i linken som Gisle ga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Glimrende rapportering Nicolaj (gleder meg ikke akkurat no mindre til å dra nedover seinere i vinter ;D).

 

Ser dere noe til Didymo (algen som det har vært mye fokus på)?

 

Er det helt greit å ha med seg fluer fra Norge? (greit å vite før jeg setter meg ved bindestikka....)

 

Mvh Håkon

 

 

 

 

Elven som heter Oreti, som det er bilder fra, er desverre full av didymo. Det ser foreløpig ikke ut som om det har spesielt stor innvirking på fisket i den elven. Naboelva Aparima er lang mer igjengrodd. Waiau som også er i områder, er så hardt angrepet at det i enkelte områder, er umulig å fiske med noe annet en tørrfluer. (kanskje ikke noe minus ;D)

 

Sjekk forøvrig http://www.biosecurity.govt.nz/didymo for info om fa..skapet.

 

Gisle

 

Hehe. Alle elvene er som sagt didymoinfisert, men jeg må si at jeg ikke har sett noen til det. Jeg skrev selv en artikkel om didymo i jaktogfiske for et par år siden og det hersket da spådommer om ødelagt elver osv. Jeg har fisket i Aparima, Waiau og en hel bunch med andre som er didymoinfisert og ikke sett noe annet en klekse her og der. Noen mener at denne alger kommer til å dø ut, andre mener den har gode og dårlige sesonger... i år er visstnok en dårlig sesong. Filtsåler er forbudt, men hva med skolisser, neopren osv osv. Det er MYE sptakkel rundt didymo og det er et ømtålig tema der game&fish mener DOC (Department of Conservaton) ikke vet nok om algen til å iverksette tiltak og de har faktisk gått over fra å bruke slagordet STOP DIDYMO til Slow the spread. Mye er sagt og usagt om denne dritten, og i mellomtiden kan vel alle bruke desinfisering for å ikke med vilje spre algen til nye vassdrag fortere enn nødvendig. Desinfisering fås kjøpt overalt de selger fluer o.l. De siste jeg leste i dag var at algen ikke tåler for kaldt, hurtig eller varmt vann så den begrenser seg selv mange steder. MEN, jeg har sett elvestrekninger her nede i noen "hemmelige" stryk som lider. Flak av gugge som ligger som et teppe lang elvebunnen er noe dritt. Hvis dere er i Folla på Dovrefjell en høstdag så ser dere samme algen i ful blomst. Men den forsvinner om vinteren og er ikke der før til høsten igjen. Sånn er det også her nede.

 

Nico

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Siste nytt! Har vært enda lenger sør på sørya og opplevd Mataura og en del bi/lokale streamer/elver. Mataura burde være en drøm for en del tørrfluepurister for å si det mildt. På et område (likt hemsilflaket) vaket det ørreter på døgnfuer, maur, vårfluer osv osv. Og det var ikke noen halvkiloser for å si det slik. Fisk på 1 til flere kilo!!! Vi fisket et område som ikke så mange andre fisket i et godt stykke nedenfor Gore og det var tydeligvis lurt. SYKT var det!

Beveger oss nå nordover, mot Queenstown og er innlosjert i Frankton. Nå er det meldt dritt noen dager så da er det fiske i noen vann o.l. (Paul Arden kaller den Mystery Lake X). Der går noen få GIGAfisker:)

post-367-13949860223766_thumb.jpg

post-367-13949860224414_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Nå er vi strandet! Teltet oppe i Haweaområdet inne ved ei elv. I går tok vi en tur til Clutha for å oppleve vårflueklekkinger el GRANDE, men det ble det ikke. Enormt regn skylte både vårflueklekkinger og veier vekk og dermed kom vi aldri inn til teltene igjen og dette er et døgn siden nå. Jaja, Lake Hawea er fin, men det finnes enda finere steder, som vi nå ikke kommer oss til. Litt nye bilder fra siste tiden her: Insekter i henholdsvis Mataura og elvebunn i Southland.

post-367-13949860279548_thumb.jpg

post-367-13949860280544_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Headwaters. Middagslur i en elv med 100 fisk med snittvekt over 2 kg pr km.

 

langt utenom, men jeg tror at over 2 kilo pe. kilomter slått en minst 10 x i renaelva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope.

 

NZ har faktisk absolutt ingen giftige dyr eller reptiler.

 

men drar du over fjorden til australia så har du alle verdens forskjellige giftige...

 

Det er nesten sant. De har et par edderkopper som kan gi ganske smertefulle bitt: Katipo og Whitetail. Ingen er dødelige. Whitetail er forøvrig en av de vanligste edderkoppene, og trives best bak gardiner etc.  ;).

Om sommeren var det rutine å fjerne en slik sak fra huset minst et par ganger i uken.

 

Katipo er i slekt med den Australske Redback edderkoppen (meget giftig!) og den amerikanske Black Widow  :o. Men den er mer sjelden - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Vil anbefale deg å ta en tur. Det er litt spesielt å droppe å fiske i elver fordi snittet på fisken er oppgitt til å bare være 1-1,5 kg. (Med mindre det er ei enorm fin elv da)

post-367-13949860324901_thumb.jpg

post-367-13949860325383_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...