Gå til innhold

Hvordan stenger lages


Anbefalte innlegg

Har sett tilsvarende filmer fra Scott og Sage også.

Felles for alle tre ser ut til å være at langt de fleste ansatte ser ut til å være kvinner  :o

Også jeg som trodde disse stengene ble laget av fluefiskere, for fluefiskere  ;D

 

Ja, for kvinner kan jo ikke fiske med flue! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett tilsvarende filmer fra Scott og Sage også.

Felles for alle tre ser ut til å være at langt de fleste ansatte ser ut til å være kvinner  :o

Også jeg som trodde disse stengene ble laget av fluefiskere, for fluefiskere  ;D

 

Ja, for kvinner kan jo ikke fiske med flue! ;D

Det kan de så avgjort, og noen få gjør det også, men tviler på at det er avgjørende for å få jobb her .

I norge er det ikke mer uvanlig å treffe ei jente med fluestang i elva enn å treffe en fluefiskende afrikaner  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Er da mange hunkjønn som fisker med flue. Kjenner ganske mange jeg. Det er likevel helt klart at de er i fåtall i forhold til hankjønn som fisker med flue. Tror nok vi menn kan ha mye av skylda for at det ikke er flere. Neger er forøvrig ikke lenger vanlig å bruke i norsk tale.

 

Så for mange år siden en lignende film fra House of Hardy. Der var det også mange kvinner som arbeidet. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men har faktisk en mistanke om at de slurver mindre enn en dagdrømmende fluefisker ala Eikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er opprinnelig ikke noe negativt ord. Det beskriver afrikanerne syd for Sahara.

Men, siden rasister liker å bruke dette ordet og avarter av det så er det vel blitt en slags uformell enighet om at man ikke bruker det.

Spør man de vi snakker om så liker de det slettes ikke, og det bør vi respektere.

Slettet et par innlegg... og redigert litt. Sånn er det med den saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, afrikaner skal bli  ;) Bare tull av meg å dra inn dette i det hele tatt, så den tar jeg  ;)

Kom på at jeg har sett en sånn "inside" film fra Winston også, og såvidt jeg husker blir fortsatt logoen påført stangemnet med penn der. Dette forsto jeg at de gjorde for hånd hos Scott også, og jeg ble litt overrasket over at T&T ikke gjør det samme.

Eller det kan være at jeg tar feil, og at ingen sitter å skriver for hånd på masseproduserte stenger i dag ?

Ikke at det har all verden å si, men jeg liker tanken på at logoen på "top of the line" stenger er påført for hånd  ;D

Var forresten artig å se hvordan de laget spigot-innleggene til stengene hos Scott .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, afrikaner skal bli  ;) Bare tull av meg å dra inn dette i det hele tatt, så den tar jeg  ;)

Kom på at jeg har sett en sånn "inside" film fra Winston også, og såvidt jeg husker blir fortsatt logoen påført stangemnet med penn der. Dette forsto jeg at de gjorde for hånd hos Scott også, og jeg ble litt overrasket over at T&T ikke gjør det samme.

Eller det kan være at jeg tar feil, og at ingen sitter å skriver for hånd på masseproduserte stenger i dag ?

Ikke at det har all verden å si, men jeg liker tanken på at logoen på "top of the line" stenger er påført for hånd  ;D

Var forresten artig å se hvordan de laget spigot-innleggene til stengene hos Scott .

 

Serienummeret blir skrevet på hver holk for hånd.

T&T lager egne snellefester. Det står det mer respekt av enn at logoen skrives for hånd  ;).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T&T lager egne snellefester. Det står det mer respekt av enn at logoen skrives for hånd  ;).

Helt enig, og de snellefestene er fiiine  :)

Det er slike detaljer jeg syntes burde være en selvfølge, mer enn unntak, på stenger i denne prisklassen.

 

Pussig utvikling på denne tråden.....

Starter med "How it's done", og utvikler seg til en diskusjon om hudfarge og fluefiske :rolleyes: ::):rolleyes:

Ja, det er litt sært  :o

Var aldri min intensjon at hudfarge skulle bli noe tema, men som så ofte før . . . det baller på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Neger er opprinnelig ikke noe negativt ord. Det beskriver afrikanerne syd for Sahara.

Men, siden rasister liker å bruke dette ordet og avarter av det så er det vel blitt en slags uformell enighet om at man ikke bruker det.

Spør man de vi snakker om så liker de det slettes ikke, og det bør vi respektere.

Slettet et par innlegg... og redigert litt. Sånn er det med den saken.

 

 

 

WELL, jeg er ikke rasist, og litt DRØYT å fjerne mitt innlegg som da IKKE var over streken etter min mening. MEN, all makt til moderatorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saadan lages stenger

 

Vintertid er stangbyggingstid for meg. Pleier aa splitter en del stokker, saa er det forskyving/pressing/retting av bladknuter, saa grovhövling (parallele splitter), etterfulgt av varmebehandling og fjerning av emaillelag samt finsliping/polering av yttersiden.  Da har jeg en del forraad av forskjellige dimensioner/lengder/fibertettheter til aa kunne velge fra, alt ettersom hvaa slags stang det siktes paa. Naar grovarbeid er unnagjört, begynner moro.

post-2606-13949860699228_thumb.jpg

post-2606-13949860699713_thumb.jpg

post-2606-13949860700201_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du stor etterspørsel på stengene dine? Kan du lage å mange du vil/har tid til og få solgt de?

Ingen baktanker :) bare nyskjærrig. Eller lager du kun på bestilling?

 

Vidar Steimler ?

 

Hvis det var upassende spørsmål er det helt greit hvis dere ikke vil svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også på bestilling, men vil i vinter gjøre en liten vri.

Mange henvender seg til meg og er interessert i stenger, men de vet ikke helt hva de vil ha. Derfor vil jeg i vinter prøve å lage noen stenger som folk kan prøve, og evt kjøpe dersom de liker dem til sommeren. Litt usikkert hvor mange det blir snakk om. Må jo få unna bestillingene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også på bestilling, men vil i vinter gjøre en liten vri.

Mange henvender seg til meg og er interessert i stenger, men de vet ikke helt hva de vil ha. Derfor vil jeg i vinter prøve å lage noen stenger som folk kan prøve, og evt kjøpe dersom de liker dem til sommeren. Litt usikkert hvor mange det blir snakk om. Må jo få unna bestillingene først.

Sikkert ingen dum ide. Folk er ikke så forskelige som de liker å tro :rolleyes: De klarer i alle fall å finne ei stang i butikken ;D Selv om de er både "supersære" og "superdyktige" ;D

Litt spydig nå, men du begynner nok å få litt erfaring i hva folk flest liker og vil ha tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager også på bestilling, men vil i vinter gjøre en liten vri.

Mange henvender seg til meg og er interessert i stenger, men de vet ikke helt hva de vil ha. Derfor vil jeg i vinter prøve å lage noen stenger som folk kan prøve, og evt kjøpe dersom de liker dem til sommeren. Litt usikkert hvor mange det blir snakk om. Må jo få unna bestillingene først.

 

Da må du holde oss oppdatert på hvor og når vi kan få testet dem, Vidar. Jeg testet som sagt et par av stengene til Danny Twang for noen år siden, med silkesnøre og ble mektig imponert!! HAr hatt lyst på en helt siden den gang. Dette er heftigere saker enn det mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...