Gå til innhold

Døgnfluer - Fargekombinasjoner


Anbefalte innlegg

Da har jeg lagt ut en artikkel på døgnflue duns som har vært etterspurt en god stund:

http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=197:parachute-dognfluer&catid=34:dognfluer&Itemid=59

 

Litt forbehold om skrivefeil her.. Det får jeg ta siden, er smålei av å se på skjermen nå. Ble kansje litt lang den saken der... Håper det er ok.

Klinte til med en videosnutt også  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oversikt. Men har du virkelig så mange forskjellige arter i boksen din Rune? I tillegg er flere av de listet til å måtte bindes på 2 eller 3 krokstørrelser. Det blir sykt mange variasjoner. Og da er vi bare på fallskjermhackelfluene. Så kommer andre varianter i tillegg for ikke å snakke om klekkere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Skjønner den Oddbjørn. Det er ingen grunn til å binde opp alt dette. Man rekker ikke alle klekkingene i løpet av en sesong uansett.

Jeg har merket av de som er mest brukt i den første tabellen. Bruk de navnene på fluene under også når man skal prioritere.

Tanken er å ha et oppslagssted når man lurer på en spesifikk imitasjon.

 

Men jeg har faktisk vært litt kokkos på døgnfluer. En vinter bandt jeg alle duns i serien til bergqvist. Lagde bortimot 10 av hver for sikkerhetsskyld.

Og i tillegg måtte jeg ha noen av de jeg hadde brukt før, etc... Hadde fluer i mange år etter dette  ;) Gidder det ikke igjen, 15 år har gått siden den gang.

Bedre å ha litt ulike stilarter og krampebinde litt når man er på tur.

 

Jeg har alltid de biotfluene, de fisker bra. Bruker nok de mest. Man klarer seg fint, med 5-6 farger. Noen i 2 str.

Klekkere er jo mye lettere, jeg bruker det like mye som duns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var saker det, servert av kreative Rune. :D

 

Jeg skulle gjerne sett deg lage video snutt av en klekker også....for de er jo effektive som som bare fy når fisken virker sær av og til :)

 

Tar du å mekker en slik èn Rune? Takk :)

Skal lage noen klekkere og en litt fin parachutevri med foam til duns. Kommer plutselig  ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut et triks på å lage fallskjermfluer på en enkel måte. Man får samlet hackelfibrene på en enkel fin måte.

Sjekk her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=234:foam-post-parachute&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

Kommer en artikkel med step by step snart som tar for seg teorien. Den lå forresten på "gamle" siden.

 

God kvæll i stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ut et triks på å lage fallskjermfluer på en enkel måte. Man får samlet hackelfibrene på en enkel fin måte.

Sjekk her: http://www.fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=234:foam-post-parachute&catid=36:fluebinding-video&Itemid=67

Kommer en artikkel med step by step snart som tar for seg teorien. Den lå forresten på "gamle" siden.

 

God kvæll i stua!

 

Staffan har også et smart triks her. Binde en knute på polygarnet, som hackelet surres under. Bruker selv mye Aero Dry Wing, og da er det lett å splitte fiberbuntene slik at knuten kan lages liten og delikat (litt estetisk må man være). For å gjøre vingen litt tykkere igjen supplerer jeg bare med noen fiberbunter - etter at fiberbunten med knute er bundet inn. Ikke så lett å forstå kanskje, men se Staffan binder Parachute på mollanmedia så skjønner dere hva jeg mener:

 

http://www.mollanmedia.com/staffan/staffan.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er ett lite problem....ikke i forhold til det som skjer inne i "middelhavsfjorden"......i Glomma ved Tynset er H.siphluera ofte veldig Gulorange, i rena gule med svakt islett av lys grønt......i Barduelva er de nesten lys gulaktige.....de varierer så veldig.....tror man er godt innenfor dersom man binder dem i en tone +/-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er egentlig disse fargenyansene? Har i lengre tid fisket kun med grå, hvite (eller tilnærmet hvite) og sorte imitasjoner. Har gjort dette bevisst i et forsøk på å teste ut hypotesen.

Mener bestemt at det ikke har slått negativt ut på utellingen.

Hva mener dere?

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er egentlig disse fargenyansene? Har i lengre tid fisket kun med grå, hvite (eller tilnærmet hvite) og sorte imitasjoner. Har gjort dette bevisst i et forsøk på å teste ut hypotesen.

Mener bestemt at det ikke har slått negativt ut på utellingen.

Hva mener dere?

 

Daniel

 

Hysj, hysj, hysj. Mase om sånt da gitt? Vi er mange imitiasjonsfiskere her, og liker å tro at fargenyanser teller. Kanskje ikke stor betydning, men vi tør ikke satse på at det ikke har betydning.  ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er egentlig disse fargenyansene? Har i lengre tid fisket kun med grå, hvite (eller tilnærmet hvite) og sorte imitasjoner. Har gjort dette bevisst i et forsøk på å teste ut hypotesen.

Mener bestemt at det ikke har slått negativt ut på utellingen.

Hva mener dere?

 

Daniel

 

Av og til tror jeg at fargen er langt mer viktig for fiskeren enn for fisken.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange overdriver voldsomt på dette området. I år skal jeg gå utelukkende med grå i imitasjoner, fra lyse til mørk grå selvsagt.

Tror ikke jeg blir så veldig overrasket over resultatet. Det viktigste er form, avtrykk på overflaten og sist men ikke minst presentasjonen.

Hvor store fluebokser har du egentlig med deg på tur Rune?

Med det oppsettet ditt så blir det noen fluer tilsammen.

 

Jeg ser selvsagt poenget med å etterligne originalen mest mulig, men i mine øyne er ikke en parachute akkurat så veldig lik en døgnflue utseendemessig. Men likevel fisker den så bra som den gjør.... Burde vel egentlig gått med upside/downs med riktig antall haletråder og brente vinger m.m isteden ;)

 

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rundt og innbiller meg at det holder med brun, svart, oliven og grå ???

You loose!

 

Ahh.. glemte fargen bestående av 11% nr6 16% nr7 37% nr19 29% nr26 3% nr22 og 4% nr1  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...