Gå til innhold

Tisleia


Elling

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt meg en tur til Tisleia til helgen. Hva slags fluer trenger jeg å ha med. Har ikke fisket så mye i elv så dette blir nytt for meg. Håper noen har litt info å dele om fluer og plasser en burde besøke.

 

Mvh Sten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

1. Juli skal Tisleiafjorden være full har de lovt, tror dere de kommer til å stenge demningen helt fram til den tid da?

 

Jeg håper virkelig ikke de stenger demningen helt fram til 1.juli. Da går jo hele St.Hans-fisket i vasken mer eller mindre.

I går manglet Tisleifjorden fem høydemeter på å være full. Tidligere år har de begynt å slippe litt mer når det er igjen 2-3 meter. Den har steget med 6 meter de siste to ukene.

De burde vel kunne gi på litt selv om fjorden ikke er helt full i år også, men de må sikkert vurdere i forhold til tilsig inn i fjorden, nedbør og snøsmelting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om Storevatn og Flyvatn er fulle?

Begge disse renner jo ut i Tisleifjorden og skal vel fylles før den....  Har i hvertfall virket sånn før.

Men når disse er fulle, da stiger Tisleifjorden veldig fort hvis de struper demningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Juli skal Tisleiafjorden være full har de lovt, tror dere de kommer til å stenge demningen helt fram til den tid da?

 

Jeg håper virkelig ikke de stenger demningen helt fram til 1.juli. Da går jo hele St.Hans-fisket i vasken mer eller mindre.

I går manglet Tisleifjorden fem høydemeter på å være full. Tidligere år har de begynt å slippe litt mer når det er igjen 2-3 meter. Den har steget med 6 meter de siste to ukene.

De burde vel kunne gi på litt selv om fjorden ikke er helt full i år også, men de må sikkert vurdere i forhold til tilsig inn i fjorden, nedbør og snøsmelting.

 

 

 

Er klar for en tur nå men gidder ikke på så lav vannføring.

Håper ikke den fortsetter å stige i det tempoet den stiger med for tiden :(

 

På de siste 20 dagne har den nok ikke steget mer enn litt over 3 meter...

I fjor begynte de å slippe mer så tidlig som 21. mai, da var fjorden full 6 juni.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste 20 dagne har den nok ikke steget mer enn litt over 3 meter...

I fjor begynte de å slippe mer så tidlig som 21. mai, da var fjorden full 6 juni.

 

 

I følge begna.no sin oversikt over vannstand, så har fjorden steget mer enn det. Mener jeg så den lå på 809 meter for et par uker siden, nå er den snart på 816. Dog, jeg kan ha blingset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi hadde en fin tur selv om det både var lite fisk og lite vann. Det ble 2 små på 25cm. Nå har jeg sett elva og jeg kommer helt sikkert tilbake. Vi så noen få døgnfluer som kom flytende nedover elva. Meget fin elv.

 

Hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de siste 20 dagne har den nok ikke steget mer enn litt over 3 meter...

I fjor begynte de å slippe mer så tidlig som 21. mai, da var fjorden full 6 juni.

 

 

I følge begna.no sin oversikt over vannstand, så har fjorden steget mer enn det. Mener jeg så den lå på 809 meter for et par uker siden, nå er den snart på 816. Dog, jeg kan ha blingset :)

 

Mulig det ;)

 

Jeg har i hver fall klipt ut og lagret tabellen for store deler av 2008 og 2009.

kan sende deg loggen hvis det er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde egentlig tenkt meg oppover 3-4 dager fra lørdagen, men ser det går 2.4m3/s nå! noen som har peiling når de begynner å slippe ut?

Såvidt jeg har hørt så har det vært så lite snø i fjellet i år at tisleifjorden ennå ikke er oppe på normalt nivå, og da blir det nok så som så med vannføring i tisleia en stund til fremover  :(

Kjørte forbi i helga, og det var ikke mye vann som sildret der, nei . . .

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og hvis jeg har blitt informert totalt rivruskende galt (most truly) ....så driver de også med noe vedlikeholdsarbeide på demningen, som igjen medfører innsnurping på elva. Kan noen bekrefte- avkrefte dette.

 

Jeg vet de driver/har drevet vedlikeholdsarbeid på demningen, men dette skal ikke være årsaken til "tørrleggingen". Jeg har snakket med både Begnavassdraget og Skagerak Energi. Det er tilsiget inn til Tisleifjorden som er problemet. Lite snø i vinter og lite nedbør får skylda, og det spekuleres vel sikkert litt i priser på strøm også vil jeg tro.

 

På mandag fikk jeg beskjed om at de ikke regnet med noe særlig utslipp til Tisleia før om en to-tre ukers tid. Fikk beskjed om at de sannsynligvis ikke ville slippe noe før fjorden gikk omtrent på "overløp", altså når den er full. Dette er jo stikk motsatt av i fjor, hvor de begynte å slippe på lavere vannstand. Dog, skulle det bøtte ned masse regn framover og om det siste lille av snø som er igjen går nå, så kan jo ting skje fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det umulig å fiske med bare 2-3, eller det det at mye færre fluer klekker?

 

2-3 er ikke fiskbart

 

Enig, 2-3 kubikk er ikke fiskbart. En og annen lone kan sikkert fiskes i etter en og annen forfjamset småfisk, men elva er trist og lei i sånn vannstand.

 

Personlig mener jeg at fra 8-10 kubikk og opp mot 20 kubikk er bra. Men man kan ha godt fikse på høyere vannstand også, selv om det enkelte steder gir litt ekstra utfordringer  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig, 2-3 kubikk er ikke fiskbart. En og annen lone kan sikkert fiskes i etter en og annen forfjamset småfisk, men elva er trist og lei i sånn vannstand.

 

Tykje da. Var der i fjor på rundt 10 tror jeg det var, og den var bra da. Skal dit neste helg egentlig, men orker ikke hvis det er så dårlig vannstand. Er det noen vann rett i nærheten som kan være stedfortreder, så send meg gjerne pm :)

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

er det nok en elv som holder på å dø??? synes dette er veldig leit! det er ikke bare elva som dør......insekter, fugleliv som får en knekk da mye viktige insekter blir borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det nok en elv som holder på å dø??? synes dette er veldig leit! det er ikke bare elva som dør......insekter, fugleliv som får en knekk da mye viktige insekter blir borte

 

Vannstanden har vel vært stygt varierende helt siden demningen ble bygd.

Det som har redusert elva er den enorme byggingen av hytter i nærheten og gjetord om elva, som igjen har ført til et fiskepress jeg kun har sett i lakseelver ellers i landet.

Dette blandet med null kultivering gir negativ vekst.

Har fiskedagbok fra de 30 siste år i Tisleia, og er ikke i tvil om at det er økt fiskepress og null tiltak og kultivering som har gjort elva dårligere.

Sier vel også litt når familien har fisket der i snart 40 år og vi har aldri blitt spurt om fiskekort eller sett noen form for oppsyn.

 

Kan ta et eksempel fra området:

I et vann ikke langt fra Tisleia fisket jeg og min bror når vi var barn. Vi fikk alltid store abbor (opptil kiloen) og største ørret var 1,8, tatt av vår pappa.

Vi hadde vannet så og si aleine fra vi var 6 år til vi var 14, så aldri noen andre som fisket der, og heller ikke spor etter andre mennesker.

En gang vi fisket kom det plutselig en kar ned til oss og lurte på om det virkelig var fisk der...

Han kunne fortelle at han holdt på å bygge hytte bare noen hundre meter unna vannet, så det hadde jo vært perfekt om det var fisk der.

Neste år vi skulle fiske der møtte vi mannen igjen, i båt. Året etter var det 4 båter i vannet. Og garn.

Dette vannet var det 30 minutter å gå til før, og stappfullt med STOR fisk. Ingen båter.

Nå er det vei helt frem, nesten ikke fisk igjen, søppel overalt og naturhærverk på trær og busker.

Heldigvis har vi bilder vi sitter og mimrer til fra "den gang da"!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Jeg var der oppe fra fredag 19.6 og til onsdag 24.6 og det er som de sier , veldig lite vatn og dermed lite fisk. En og annen småtass gjemmer seg i noen dype plasser. De holder på med vedlikehold på demningen også ja, og de som er kjent der oppe, sier at det mangler 4-5 meter før Tilsleifjorden er normal.

 

Skal noen oppover i området nå ville jeg tatt turen til Flya, elva som renner inn i Tisleifjorden og der er det normal vannføring. Nå når varmen kommer så våkner nok også insektlivet der oppe også, siden dette er litt høyere enn selve Tisleia.

 

Synd at en slik fiskeplass som Tisleie skal bli ødelagt av noen regulanter

 

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett par tre kompiser som har vært der oppe nå ett par dager og det har aldri vært mer markfiskere der enn nå. De talte 12 stk i strekket ovenfor svarthølen, og de mente som meg, at takket være det geniale prosjektet med en egen nettsiden om Tisleia, så er elva dømt til døden. Det var stier langs breddene som ikke har vært der tidligere år. Takk skal dere ha! Smart trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...