Gå til innhold

Tisleia


Elling

Anbefalte innlegg

  • Svar 115
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest erland fjell

 

http://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/Nord-Aurdal/Valdres/langtidsvarsel.html

 

..det meldes nesten 60 mm regn utover i uka i Valdres, jeg lurer også på hva de lokalkjente ser for seg av vannføring framover, skal dit for foto først og fremst, men akkurat nå er det vel heller stusselige saker om man er ute etter blide folk med fine fisker i fristende elv ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bishop

For en som kunne tenke seg Tisleia som ett alternativ til andre hard fiskepressede elver, vil man komme til enighet med kraftverket om jevn vannføring for sesongen eller vil man kunne risikere tørre elveleier neste år også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som kunne tenke seg Tisleia som ett alternativ til andre hard fiskepressede elver, vil man komme til enighet med kraftverket om jevn vannføring for sesongen eller vil man kunne risikere tørre elveleier neste år også?

 

Nedbør avgjør alt dessverre. Alle fjordene som til slutt blir til Tisleia tappes maksimalt hver vinter (månelandskapstapping). Og det tjener kraftselskapet så mye penger på, at noen endring er meget lite trolig.

Lite nedbør/snø på vinteren gir lite vann i elva om våren. Hvis det da ikke regner masse i løpet av våren, så kan det bli som i år.

Og skulle det komme nye regler om minstevannføring... åssen skal de kunne opprettholde ny minstevannføring når vassdraget strupes lenger oppe?(Storfjorden) Er det ikke vann så er det ikke vann. Neste sluse er i en annen kommune og da er det vel andre regler der.

Er redd vi fluefiskere taper kampen om vann i Tisleia nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som kunne tenke seg Tisleia som ett alternativ til andre hard fiskepressede elver, vil man komme til enighet med kraftverket om jevn vannføring for sesongen eller vil man kunne risikere tørre elveleier neste år også?

 

Nedbør avgjør alt dessverre. Alle fjordene som til slutt blir til Tisleia tappes maksimalt hver vinter (månelandskapstapping). Og det tjener kraftselskapet så mye penger på, at noen endring er meget lite trolig.

Lite nedbør/snø på vinteren gir lite vann i elva om våren. Hvis det da ikke regner masse i løpet av våren, så kan det bli som i år.

Og skulle det komme nye regler om minstevannføring... åssen skal de kunne opprettholde ny minstevannføring når vassdraget strupes lenger oppe?(Storfjorden) Er det ikke vann så er det ikke vann. Neste sluse er i en annen kommune og da er det vel andre regler der.

Er redd vi fluefiskere taper kampen om vann i Tisleia nesten uansett.

 

Dystert, men jeg tror desverre du har rett....

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Tisleia på Lørdag - elva er stor (42 kubikk), men fiskbar.

- Var ved elva i 6-7 timer, trasket på "gamle og kjente" steder - uten å se så mye som antydning til klekking av noe slag. De døgn- / vårfluene jeg så kunne jeg nok ha talt på et par hender - og dertil 1 vak.

At "jojo" vannstanden denne sommeren kan ha hatt sin innvirkning i dette....???? - alt lå til rette for en flott fiskedag (sol, 19 grader, noen små byger) - men det ble ikke det - ble kun en fin dag i stedet  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ihvertfall flom der nå, er så fint med stabil vannføring! eller hva?

 

Helt nydelig. 42 kubikk i helga, ned til 22 kubikk igjen i dag. Flott og fint.

 

Igjen synes jeg det er betimelig å stille spørsmål til om det ikke kunne vært mulig med en mer jevn vannføring tidligere i sesongen, slik at man ikke "måtte" gå på flom i et par dager for å få unna. Men, neida, en lang tid med 2 kubikk, så jevn fin stigning til 10-20 (helt flott), før man klemmer til igjen. Skjønner mindre og mindre, tror de dirver ap med sportsfiskerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Da har jeg komet hjem fra Tisleiaturen. Var møkkavær, kaldt og regn stort sett hele tiden. Dårlig med klekking var det også. På lørdag da temperaturen var nede i 7 grader og regnet var på det værste, kom det seilende en god del rhodani ispedd en og annen sulphurea. Fant kun ett steady vak, tok flua mi på første flytet, men selvfølgelig var jeg for rask i tilslaget på årets første elveørret... 5 min etter stoppet klekkingen igjen.

Vannføringen var ganske intens også.

Vil ikke anbefale noen å fiske ved demningen da det er massiv utbygging der og et helvetes leven fra utallige maskiner  >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det ser ut som om de forsterker steinfyllingsdammen. De bygger med store steinblokker på fronten av dammen. Har sett dette bli gjort på flere gamle kraftverk.

I tillegg er det ren anleggsvirksomhet nedenfor lukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...