Gå til innhold

Kroker til Ørretfiske!


Drammensfiskern

Anbefalte innlegg

Siden ruffen ønsket seg mere engasjemang på Ørret-forumet og jeg lurer på dette med kroker til fluebinding tenkte jeg at dette måtte være et tema som mange mener noe om.

 

Alle lov priser jo mustad, men det finnes sikkert også mange andre merker. Det jeg egentlig lurer litt på er hvilke type kroker skal man bruke til de ulike typer fluer?  Dvs formen på krokene.

 

Så her er det bare å legge ut sine erfaringer om merker og type :) Hadde vært veldig fint hvis noen gidder å legge ut en enkel liste.

 

som f.eks:

 

Døgnis: Mustad ......, standard, str 12-20

Klekker: Mustad......, Larvhook, str 14-16 (larvhook, tror jeg det står på min pakke, det er disse med litt større bue på kroken)

 

(mine eksempler blir jo ikke så bra siden jeg kan veldig lite om dette, men dere skjønner sikkert hva jeg mener)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

blir mere utsyrsprat dette men men :)

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6554.0

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=1617.0

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=2216.0

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=6558.0

 

+++++

 

selv bruker jeg 99% TMC kroker til ørret og 1% mustad signature. til saltvann bruker jeg 99% mustad signature SW og 1% TMC SW kroker.

 

av tmc krokene så liker jeg 102y, 2487, 2487, 5262. dette er noen av de jeg bruker, mer om de og flere kan man se her http://english.tiemco.co.jp/index.php/mod/catalog_show/act/itemlist?scene=fly&ccode=000009

 

av mustad krokene så bruker jeg mest, tarpon, big game light, allaround og shrimp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her e mine favoritter til tørt, som alle består seg av TMC :D

 

103bl. Til Døgnfluer

212y og 206bl. Til myggklekkere i div varianter der fisken super i seg ;D

102 og 112y. Til div voksen mygg og griffit gnatt

3769. Til div nympher

 

Og til saltvannsfiske så e da litt div, med Tmc 777sp som ein av mine favoritter til div størelser i Zonker varianter:D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her e mine favoritter til tørt, som alle består seg av TMC :D

 

103bl. Til Døgnfluer

212y og 206bl. Til myggklekkere i div varianter der fisken super i seg ;D

102 og 112y. Til div voksen mygg og griffit gnatt

3769. Til div nympher

 

Og til saltvannsfiske så e da litt div, med Tmc 777sp som ein av mine favoritter til div størelser i Zonker varianter:D 

 

 

I grunnen veldig enig med jonny, bare at jeg bruker 103bl til mygg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her e mine favoritter til tørt, som alle består seg av TMC :D

 

103bl. Til Døgnfluer

212y og 206bl. Til myggklekkere i div varianter der fisken super i seg ;D

102 og 112y. Til div voksen mygg og griffit gnatt

3769. Til div nympher

 

Og til saltvannsfiske så e da litt div, med Tmc 777sp som ein av mine favoritter til div størelser i Zonker varianter:D 

 

 

Jepp :) Funke fint der og :D

 

I grunnen veldig enig med jonny, bare at jeg bruker 103bl til mygg også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og. Mest 102y til døgniser- vårfluer-steinfluer-mygg og 202y til klekkere

Til fluer under vann bruker jeg mye forskjellig Har mye gamle mustad kroker som jeg prøver å få brukt opp

r30 prøver jeg å styre unna men jeg har en himmla haug Får vel bruke de opp Møkkakrok :P

Favoritten for tiden er 102y :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en dem som veksler mellom bruken av flere av nevnte krokmerkene. Jeg registrerer også av innleggene at det er en del ulike preferanser når det det valg av kroktyper til klekkere osv. Det samme gjelder vel også når det gjelder valg at krokmerke/fabrikat. Noen velger som sagt å veksle mellom flere merker,men tendensen synes å være at de fleste synes å foretrekke TMC framfor Mustad. En grunn til det kan kanskje være at TMC har et større/breiere utvalg av kroktyper enn M. men spørsmålet jeg ønsker tilbakemeldinger på er om M er en kvalitativt dårligere krok enn TMC?. Dessuten; er Partridge (som jo eies av M) en kamuflert M-krok eller en helt selvstending produkt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder kroker til ferskvannsbruk er jeg en tmc mann, da det er mye bedre utvalg i kroker her. men til saltvanns bruk er det sjeldent jeg bruker tmc (har opplevd at de er ikke like sterke som mustad sine eller tåler saltvann like godt), her har mustad laget noen utrolig bra og sterke kroker at det er ingen vits å bruke noe annet (selv om de koster mer)

 

edit: må nesten presisere litt her at det er 811 i str 1/0 som var litt i svakeste laget etter mitt syn og de streamer krokene som rustet litt for fort. 777 er faktisk en meget god krok, men litt dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klager på mustad sin R30 fordi jeg mener den er for svak Kan ikke huske at den gamle 94833 var så svak

Men mustad har mange andre fine kroker

Jeg liker nå uansett tmc bedre

 

samme her, spes på de mindre r30 har jeg opplevd at de tåler så å si ingenting

Folk kan si hva de vil men ifjor retta/bøyde jeg #16 kroker på fisk som ikke var større en 5-600g

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...