Gå til innhold
  • 0

Fisk


Døgnflue

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Erik Eikre

fisken har det man kaller tapper og staver i øyet......derfor ser den nok farger

 

Og fiskene hadde neppe vært like fargerike dersom de ikke kunne se farger selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Synsevnen varierer sterkt mellom de ulike artene. Med arter som laks og ørret ser skarpt både på lang og kort avstand. Fisken ser med et øye på hver side. Den har derfor meget vidt synsfelt. Bortsett fra rett bakover, ser den helt rundt. En sektor rett framfor seg, ser den med begge øyne, og har dermed dybdesyn. Dybdesyn er spesielt viktig når fisken jager. Fisk kan se farger. Fargesynet er nødvendig når fisken skal anta samme farge som omgivelsene. Under gytetiden får en del fiskearter sterke farger som kalles gytedrakt. Fargene fungerer da som signaler fiskene imellom, og er nødvendig for gytingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan fisken se farger  :rolleyes:

Eller er det bare for vår del vi bruker farger  :rolleyes:

 

Fisken kan selvsagt se farger  :) Hvordan tror du ellers at Fly-Rite kunne ha solgt så mange farger hvis de ikke hadde dressert fisken til å se nyanser i fargevalører?  ;D

 

Fra spøk til et eller annet: Fisken kan se farger - og svært godt også, og trolig også delvis ulikt oss (IR- og UV-lys er bare såvidt begynt studier av).

Gjør gjerne det kumullative forsøket her hvis du vil: Fisk med en helt knall lime/gul/oransje/rød (ettersom hvilket lys som er for øyeblikket) rhodani dun - som DU ser godt - og se om den fisker like godt som en dus-lys-lite-mettet-oliven-farge.  ;D Og hvorfor tror du Royal Trude/Wulff (på sine respektive strømforhold) fisker så bra under helt spesielle lysforhold? Royal Trude og Royal Wulff har i de fleste tiår blitt betegnet som "fargerike", men det er der den store misforståelsen ligger når det gjelder fargeforståelse og ørret - og the proof is in the pudding her, så...), og hvorfor Adams, og alle varianter av den gjør det like godt i andre sammenhenger? (Nevner klæssikere her så ingen skal kicke på det i hvert fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fisken må sikkert også nærme for å se fargene godt, og spørsmålet da er jo om den allerede har bestemt seg for å ta flua fordi den har andre imitasjonskvaliteter eller triggere? Også vi mennesker ser jo farger litt dårlig på noen meter. Alle mine fluer blir i hvert fall hvite i enden av fluesnøret, uansett hvilken vingefarge jeg har benyttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

fisken har det man kaller tapper og staver i øyet......derfor ser den nok farger

 

Og fiskene hadde neppe vært like fargerike dersom de ikke kunne se farger selv.

Det er egentlig litt interesant, for fargene forsvinner veldig fort i dypet. Rødt forsvinner først og blått og grønt sist (tror jeg)

Hvis du er nede i dypet på en 40-50 meter og setter på ei lykt finner du farger. Det er ikke helt logisk?

Det må lys til for å få frem farger og så dypt er det ikke mye lys.

Litt off men i nærheten i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vi kan i allefall TRØSTE oss med at farger på fluer ikke betyr noe i mørket.. MEN da skal det jaggu være steinmørkt for beviselig fisker forskjellige farger KRAFTIG ulikt selv i lys som er veldig svakt for oss :)

Tenkte du på det jeg skrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

fisken har det man kaller tapper og staver i øyet......derfor ser den nok farger

 

Og fiskene hadde neppe vært like fargerike dersom de ikke kunne se farger selv.

Det er egentlig litt interesant, for fargene forsvinner veldig fort i dypet. Rødt forsvinner først og blått og grønt sist (tror jeg)

Hvis du er nede i dypet på en 40-50 meter og setter på ei lykt finner du farger. Det er ikke helt logisk?

Det må lys til for å få frem farger og så dypt er det ikke mye lys.

Litt off men i nærheten i alle fall.

 

Lys er radiobølger (det også). Rødt har lavest frekvens og bruker lengst tid gjennom luft (derfor blir kveldsolen siste stråler rød). Fiolett har høyest frekvens og er det "raskeste" lyset. Frekvenser under rødt (infrarødt) ser vi ikke, og heller ikke farger med høyre frekvens enn fiolett (ultrafiolett). Litt OT, men interessant. Lærte det på radiobølgekurs i Telenor.  ;)

 

I vann vil lav bølgefrekvens slite med å bryte igjennom, og derfor, som ruffen skriver, så forsvinner rødfargen først under vann.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kan love det er en litt spessiel følelse når du står der nede på dypet i et grått og trist mørke bra ruset av nitrogennarkose og slår på lyset, plutselig er det en ny verden du ser.

 

Må presisere at dette ikke er noe å annbefale for folk flest. Å koste ned på 50 meters dyp!!!!!

Jeg har jo tross alt gjort det i jobbsammenheng og har hatt et apperat rundt meg til å hjelpe meg!! Viktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ellers er det vel magenta/lilla/blått som forsvinner sist i dypet...

 

Fiolett forsvinner sist. Magenta er en fargeblanding som også inneholder lange frekvenser (rødt), den forsvinner dermed tidlig under vann som ren farge. Holder man en magentafarget plate under vann, vil den se ut som den er blå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nå har det vel for de fleste fluefiskere liten betydning at blått blir svart ved 70 meter og rødt ved 5 meter (hvis det ikke er noen som dypnymfer noe inn i hampen dypt, da  ;D). Men det som muligens er interessant er at ørret ser UV-lys anerledes enn oss, antas det. Ser man f.eks. på et bilde av en blomst, så er fargene på den helt ulik under vanlig lys og uv-lys. Tenk da med insekter? Hvordan ser fisken egentlig et rustoransje insekt på overflaten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når vi først er inne på dette med fargespekteret og dets ulike bølgelengder kan det være greit å ha et huskeord.

Litt "dummies"-opplegg, men ta utgangspunkt i regnbuen.

Den representerer det fargespekteret vi ser i lyset. De fargene med kortest bølgelengde er innerst i buen, de med lengst ytterst.

ROGGBIF

 

R= Rød      (Kort)

O=Oransje

G=Gul

G=Grønn

B=Blå

I=Indigo

F=Fiolett  (Lang)

 

Ellers mener jeg å huske at LaFontaine mente ørreten kan skille mellom hele 24 ulike nyanser av rødt.......

Det er jeg faktisk tilbøyelig til å tro på!

Mallard & Claret er ei til tider særdeles effektiv "høstflue" jeg er meget glad i.

Har bundet denne med flere ulike kroppsfarger.

Det skal være temmelig mørkt ute før originalen slutter å fange bedre enn de øvrige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Når vi først er inne på dette med fargespekteret og dets ulike bølgelengder kan det være greit å ha et huskeord.

Litt "dummies"-opplegg, men ta utgangspunkt i regnbuen.

Den representerer det fargespekteret vi ser i lyset. De fargene med kortest bølgelengde er innerst i buen, de med lengst ytterst.

ROGGBIF

 

R= Rød      (Kort)

O=Oransje

G=Gul

G=Grønn

B=Blå

I=Indigo

F=Fiolett   (Lang)

 

Ellers mener jeg å huske at LaFontaine mente ørreten kan skille mellom hele 24 ulike nyanser av rødt.......

Det er jeg faktisk tilbøyelig til å tro på!

Mallard & Claret er ei til tider særdeles effektiv "høstflue" jeg er meget glad i.

Har bundet denne med flere ulike kroppsfarger.

Det skal være temmelig mørkt ute før originalen slutter å fange bedre enn de øvrige...

Men det er motsatt Lars. Rød har lengst bølgelengde og ligger dypest. Infrarød ligger utenfor synsfeltet under rødt, og ultrafilotett (UV) ligger øverst og har kortere bølgelengderover enn filolett. Fisk, som ser farger gjennom vann vil, med meneskers øyne i hvert fall, ha vanskeligere for å se dype fargernyanser. En rustrød spinner ser kanskje ut som den er blå??? Kanskje prøve en blå spent  :-\ ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Pål Andersen

God gammel tommelfingerregel :) Husk at mørkt nødvendigvis ikke er svart, og lyst ikke nødvendigvis er hvitt :) Men så er det så alt for mange ganger at LYST fungerer best i mørket (ved kaldt vann) og omvendt... FISK mye, og test ut selv.. Er det beste. Fisken ser godt både farger og detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...