Gå til innhold

Synlig fortom?


Erlend S

Anbefalte innlegg

Var ute en tur i gårkveld for å jakte på årets første ørret (hvilket ble et mislykket prosjekt). Det var en fin kveld, og helt blikkstille vann. Dette gjorde det veldig lett å se fortommen som lå i vannflaten. Og da begynte jeg å lure på om denne er like synlig for fisken? Og dersom den er det, er det noe man kan gjøre med fortommen for å få den til å synke "litt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan bruke river mud fra loon til å smøre inn fortommen med. dette gjør den også mindre blank

 

Jeg var i en situasjon hvor fisken ikke tok pga at den så fortommen somj lå oppå vannhinna, så smurte jeg den inn med rivermud og fisken tok med en gang!

 

Var ute en tur i gårkveld for å jakte på årets første ørret (hvilket ble et mislykket prosjekt). Det var en fin kveld, og helt blikkstille vann. Dette gjorde det veldig lett å se fortommen som lå i vannflaten. Og da begynte jeg å lure på om denne er like synlig for fisken? Og dersom den er det, er det noe man kan gjøre med fortommen for å få den til å synke "litt"?

 

Rivermud fungerer bra, eller så kan du jo bruke fluorcarbonfortom. ( usikker på hvordan man staver det siste der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Håvard sier, bruk litt torv/mose og gni fremre del av fortommen. Da får du avfettet den og det vil ikke legge seg små luftbobler på den som er synlige for fisken. Et lite tips ved nymfefiske er forøvrig å avfette den delen som tilsvarer dypet du skal fiske på og bruke om nødvendig et flytemiddel på resten. Da synker kun den avfettede framre delen og du trenger forsåvidt ingen nappindikator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett spm? jeg kjøpte meg fluorcarbonfortom,fordi jeg hadde problemer med att den fortommen lå på vannhinna...men synes også den til tider fløt oppo og jeg?

 

kan man ha samme problemet med den noen ganger?

Ja, jeg ser for min del så flyter den ofte selv om det er fluorcarbon. Har vel tørrfluemiddel på hendene når jeg tar på spissen.

Gjør som de andre her sier så hjelper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne fortomsspisser vil stort sett ha en tendens til å ligge på overflata, uansett om det er vanlig mono eller fluorocarbon. Det er overflatespenninga på vannet som gjør det. Det er en grunn til at insekter kan flyte på vannet for å si det sånn, og det skal vi jo i utgangspunktet være glad for. Hadde vært mye nymfefiske ellers  :P.

 

Fettløselige midler gjør at fortommen skjærer lettere gjennom denne hinna fordi fett og vann avstøter hverandre og fett dermed gir økt flyteevne på fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluorocarbon vil nok også flyte en periode på tynne dimensjoner, Men dette materialet er omtrent 50% tyngre enn monofil, noe som gjør at den "lettere" synker. Etter noen kast, eller at du lar redskapen ligge på vannet en periode før du fisker vil som regel gjøre susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg gjør når jeg ankommer fiskeplassen er montering av stanga. Neste trinn er å dra fortommen gjennom mose og så drukne denne. Lar den ligge under vann til jeg har fått på meg vadeutstyret og er klar.En runde med mud er også nødvendig da det ofte er en kraftig overflatespenning.

Dra ikke fortommen mellom fingrene og hold for all del flytemiddelet for flua langt vekk.

Alternativt kan man gjøre som Bjørnar sier med å la redskapen ligge på vannet før fisket starter.

Er det blankt og stille vann MÅ alle spor av fortommen druknes.

 

Da er det bare å håpe på vinden holder seg lang unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...