Gå til innhold

Tålmodighet


Lars_

Du ankommer god-vannet/elva.. Ikke et vak å se. I tillegg blåser det nok til at du bare kan glemme å svinge fluestanga foreløpig. Du har heller ikke sjekket været for dagen, så du aner ikke noe om værutsiktene. Hvor lenge venter du før du pakker s  

62 stemmer

  1. 1. Du ankommer god-vannet/elva.. Ikke et vak å se. I tillegg blåser det nok til at du bare kan glemme å svinge fluestanga foreløpig. Du har heller ikke sjekket været for dagen, så du aner ikke noe om værutsiktene. Hvor lenge venter du før du pakker sakene?

    • 10-30 min.
      4
    • 30 min-1 t
      4
    • 1-2 t
      19
    • 2-3 t
      6
    • 3-5 t
      9
    • 5-7 t
      5
    • Jeg sitter til det begynner å skje noe, enten det tar 1 eller 10 timer
      21


Anbefalte innlegg

Man sitter vel og venter så lenge man har planlagt å være borte. Er det ukes tur og døgnflueklekkingen uteblir så drar man

vel ikke hjem etter 10 timer.

 

Fluefiske, tørt, er mye venting. Gjelder å ha med nok kaffe på dagsturer og øl på lengre turer. Alt er et spørsmål om tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ankommer god-vannet/elva.. Ikke et vak å se. I tillegg blåser det nok til at du bare kan glemme å svinge fluestanga foreløpig. Du har heller ikke sjekket været for dagen, så du aner ikke noe om værutsiktene. Hvor lenge venter du før du pakker sakene?

 

Her kommer det vel litt ann på om det er vannet 200 meter ovenfor der jeg bor, eller om jeg har reist 4 timer for å komme til vannet.

Er det et vann i nærheten, pakker jeg sammen med en gang - Har jeg kjørt langt, så blir jeg der leeeenge.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker alltid værmeldingen, og reiser bare på tur når forholdene er lovende. Innimellom vind og regnbyger er jeg tålmodig nok til å vente en hel dag, men det må være håp om små luker av gode forhold.

 

Det er jo en del respekterte fluefiskere som mener man bør reise ut i all slags vær for å lære... Jeg synes dette er den reneste svada. Det måtte i så fall være for konkurransefiskere som trenger å beherske mange forskjellige forhold. Jeg for min del fisker for å ha det spennende, morsomt og for å koble ut alt annet. Hvis det høljregner og blåser stiv kuling så må folk gjerne dra kilosfisken med rødfrosne hender i fred for min del. Da leker jeg heller med barna eller ser flystyrtdokumentarer på Discovery. Men det er klart, er det risiko for at kona kommer og krever noen nevenyttige tiltak fra min side, så kanskje jeg stikker ut en liten tur likevel.  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er vel forsåvidt tålmodig men om vær og forhold er så ille pleier jeg nok å bevege meg mye. Det kan jo alltids hende at det er litt bedre rundt neste sving :)

 

Det som Fluenes Herre sier ligger det faktisk veldig mye i. Har gått mange ganger og speidet, for så og oppdage noe lokalt. Mye mer i Finnmark enn her på Østlandet, så jeg vet ikke om det er den komprimerte naturen der eller hva som gjør det. Sikkert mange paremetre man ikke har greie på her. Uansett et godt råd for de dagene man vil gå litt. De dagene man vil slappe av så - ja, da slapper man av og bare speider  :) Men som Flemming sier, så går det jo mye på hvor man er. Er man stucked langt fra folk, så er det jo bare å ta det med ro, og er man noen minutter hjemmefra så... - kan man reise et annet sted å fiske  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

forhåndsundersøkelsene, som berggrunn etc. er avgjørende....hadde ikke orka å sitti så lenge ved et vann på vestlandets kystmiljø så hadde jeg vel ikke giddi å sitte mer enn i 4 sekunder eller noe slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg på tur så er jeg på tur. Enten går jeg runt å glaner, rigger meg til i le for regn og vind hvis det er forholdene for dagen osv. Flyr i hvert fall ikke rundt og svimer i haglevær, regn og stiv kuling. På fisketur skal jeg kose meg, og reiser derfor ikke hjem ett sekund før kjærringa forventer at jeg skal være hjemme igjen  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ganske tålmodig, har jeg først dratt på tur, så blir jeg gjerne så lenge som mulig. Men sitter ikke bare på ræva og venter, men beveger meg en del langs elva. Har vært ute etter sjøørret i 8 minus for noen år siden, holdt ut et par timer før vi ga oss, men det gidder jeg ikke i nå lenger!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhåndsundersøkelsene, som berggrunn etc. er avgjørende....

 

Helt enig! Skal du på fisketur, så for guds skyld: Sjekk berggrunn!   :P

 

Aner et lite snev av ironi her JB :)

 

Nøye studier av av data fra NGU er faktisk være avgjørende når jeg velger meg et nytt område å utforske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forhåndsundersøkelsene, som berggrunn etc. er avgjørende....

 

Helt enig! Skal du på fisketur, så for guds skyld: Sjekk berggrunn!   :P

 

Aner et lite snev av ironi her JB :)

 

Nøye studier av av data fra NGU er faktisk være avgjørende når jeg velger meg et nytt område å utforske.

 

Ok, har sikkert noe for seg. Men jeg utforsker så lite i ukjent terreng, at jeg klarer meg fint etter ryktemetoden. Reiser dit jeg har hørt det skal være brukbart ;) Får aldri noe helt for meg selv, men blir ikke skremt av å treffe på en og annen fisker. Faktisk så gjør det meg litt glad at vi er flere som finner glede av å fiske med stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vente eller reise hjem igjen?  ???

 

Reiser jeg på fisketur, så er det for å fiske. Kikke i lufta, sparke småstein eller sitte på rumpa kan jeg gjøre hjemme  ;)

 

Den store utfordringen for meg er å tilpasse meg forholdene, gjøre det beste ut av hva moder jord byr by på her og nå....

Regner det, så kler meg på meg....vaker det ikke, så fisker jeg med fluer under vannfilmen....blir jeg lei, beveger jeg meg....

 

Mulig jeg tok en litterær overdose med Darwin i studietiden, men for meg er det helt sentralt å tilpasse seg forholdene  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vente eller reise hjem igjen?  ???

 

Reiser jeg på fisketur, så er det for å fiske. Kikke i lufta, sparke småstein eller sitte på rumpa kan jeg gjøre hjemme  ;)

 

Den store utfordringen for meg er å tilpasse meg forholdene, gjøre det beste ut av hva moder jord byr by på her og nå....

Regner det, så kler meg på meg....vaker det ikke, så fisker jeg med fluer under vannfilmen....blir jeg lei, beveger jeg meg....

 

Mulig jeg tok en litterær overdose med Darwin i studietiden, men for meg er det helt sentralt å tilpasse seg forholdene  :)

 

Høres på mange måter fornuftig ut det Morgan Cane. Men tilpasser du deg ikke nok ellers i hverdagen?? Det gjør i hvet fall jeg. Jeg tilpasser meg kundene mine, tilpasser tiden min i forhold til barna, tilpasser meg kjærringa, tilpasser farten da jeg kjører bil, tilpasser, tilpasser, tilpasser....

 

Når jeg fisker vil jeg ikke tilpasse meg  >:( Vaker ikke fisken, gidder jeg ikke fiske på den. Da får den ha det så godt... Regner det hunder og katter, gidder jeg ikke tilpasse meg været ved å kle på meg. Da legger jeg meg i teltet eller setter meg under noe som holder regnet borte... Da får været ha det så godt det også  :D

 

Når jeg tenker etter, er jeg kanskje en mann i beste trassalder når jeg fisker.  ;D Jeg vil ha det bra og jeg vil kun ta hensyn til meg selv, mitt velbefinnende og det jeg syntes er morsomt/godt!!

 

Men jeg reiser ikke hjem før jeg må, så der er vi like  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt resonert Stian  :)

 

Jeg føler meg også som en kamelon i hverdagen noen ganger, som en slags personifisering av begrepet tilpassing.

Mulig jeg bare går på auto-pilot også på fisketur... ;D ;D ;D

 

Nei, det er vel en av de få plassene jeg føler det naturlig å tilpasse seg, på fisketur.

 

Jim Leisenring sa det så godt: "We fish for pleasure; I for mine, you for yours".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på dagshumør, hvor langt jeg har reist og hvilke alternativer en har. Siste dag i Rena i fjor for min del var det lite vaking, dvs så ikke et eneste vak etter å ha trasket opp og ned i 3-4 timer, ble lei og kjørte til Kvina i stedet for. Kun 9 timers kjøretur, finnes alltid alternativer. Fikk forøvrig ikke noe der heller, men mista en stor en  ;)

 

Vanligvis så venter jeg. Ikke nødvendigvis sitte på samme steinen og speide etter vak i 10 timer, er ikke forholdene til rette for vaking så kan man jo binde fluer eller sosialisere med andre mennesker, men først skal det letes skikkelig etter den ene fisken som vaker.

 

Men mest av alt synes jeg en skikkelig vellyket fisketur er å ha god tid. Hva gjør det om det ikke vaker, man vet det vaker før eller senere, hva gjør det om laksen ikke tar, før eller senere biter den. Trenger ikke fiske 10 timer hver dag. Derfor jeg liker å ha minst 2 uker når jeg er på tur, nok tid til at det ikke blir stress. Akkurat det var så mye lettere før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte spurt om man ikke trenger være sinnsykt tålmodig for å drive med fluefiske og spesielt laksefiske.

 

Da svarer jeg som regel at man trenger ikke være tålmodig for å gjøre noe man synes er gøy. Er i utgangspunktet relativt utålmodig av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette med denne fisketolmodigheten kan deles i to.......jan kan aldri bli tolmodig dersom jeg vet at ikke forutsetningene er tilstede og aldri kan bli det......men dersom forutsetningene er der så er jeg en som bare kan bli....dagesvis, ukesvis....bare for å vene på at det gyldene øyeblikket skal dukke opp, når den dagen kommer så er alt glemt angående tolmodighetsprøven som jeg har vært igjennom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt resonert Stian  :)

 

Jeg føler meg også som en kamelon i hverdagen noen ganger, som en slags personifisering av begrepet tilpassing.

Mulig jeg bare går på auto-pilot også på fisketur... ;D ;D ;D

 

Nei, det er vel en av de få plassene jeg føler det naturlig å tilpasse seg, på fisketur.

 

Jim Leisenring sa det så godt: "We fish for pleasure; I for mine, you for yours".

 

Og det sitatet er ett meget bra ett!! Og er vel hele kluet bak det vi driver med. Vi gjør det for moro skyld, og vi har alle våre meninger om hva som gjør det moro  :D

 

Men jeg tilpasser meg når jeg fisker også (kom på det i ettertid). Bl.a så vader jeg ikke i mellom vakende fisk og fiskeren som fisker på den  ;D Jeg følger reglene for stedet jeg er. Er blid og imøtekommende mot de jeg møter osv... Er ingen anarkistisk fluefisker med andre ord. Og heldigvis er det få som er det  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sjelden det er min tålmodighet det er noe i veien med. Verre med hu som sitter hjemme.

Husker jeg kom hjem 2 dager på overtid pga et helvets spinnerfall av Danica i Trysilelva begynte når jeg egentlig skulle hjem.  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...