Gå til innhold

Fiske/fangstrapporter


Blowfish

Er fiske/fangstrapporter interessante?  

42 stemmer

  1. 1. Er fiske/fangstrapporter interessante?

    • Ja, alle rapporter er interessante, selv om man ikke har fått fisk
      38
    • Bare hvis man har fått stor fisk
      1
    • Bare hvis man skriver en god histore og legger ved bilder
      6
    • Egentlig ikke
      3


Anbefalte innlegg

Jeg var på tur i går, og vurderte om jeg skulle legge ut en rapport. Dessverre kan jeg ikke skilte med kilos-ørret eller lekre bilder, og da ble jeg i tvil om hvor interessant dette er for dere andre.

 

Et kjapt blikk på underforumet Fiskerapporter-Fiskeplasser-Turformidling > Østlandet viser at de aller fleste trådene gjelder spørsmål om forholdene rundt omkring, hvor er det fisk, hvor er det klekkinger, hvor bør man dra osv. Under de andre landsdelene finnes det en og annen bra fangst-tråd, f.eks Brunørret-fiske i Agder, som oppdateres jevnlig.

 

Ellers er fangstrapportene stort sett lagt under Min fisketur og det er mange fine historier der, MEN da mister man etter min mening den geografiske oversikten og sitter istedet med et knippe gode fortellinger fra turer rundtomkring. Lars & Co kjører en veldig bra tråd fra Hunnselva, Toggi & co holdt liv i menigheten gjennom vinteren med sjøørretrapporter, og snart dukker det kanskje opp en Rena-tråd også? Utover disse synes jeg det er slapt med rapportering, ihvertfall sett i forhold til hvor stor abstinensen tilsynelatende har vært gjennom vinteren. Er ikke folk ute og fisker? Eller er det slik at man føler at man må ha noe viktig å formidle, stor fisk eller massive klekkinger, dokumentert med knivskarpe bilder, for at de skal kunne legges ut?

 

Jeg for min del leser alle rapporter med like stor interesse. Gjerne korte, gjerne uten bilder. Bare de inneholder litt om værforhold, insekter, vakaktivitet osv, så er jeg fornøyd. Trenger ikke å ha fått fisk engang. Litt sånn Twitter-aktige.

 

Lager derfor denne kjappe pollen: Er alle rapporter interessante, også de korte? Eller bør man ha noe ekstraordinært å rapportere for at det skal være interessant?

RuneW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak Blowfish. Men kan lære mye av å lese andres opplevelser/rapporter. Har man ikke fått fisk, men beskriver vær, vind, sted og vakform, kan man kanskje få tips.

 

Jeg for min del var ute i går. Har kun mobilkamera, så knivskarpe bilder vil ikke komme fra denne kanten  :)

 

Var på plass ved tjernet (myrtjern, varaldskogen, Kongsvinger kommune, hedmark. Ca. 300 meter over havet) ca. kl. 15.30. Bortimot helt vindstille. Regnet kom og gikk. Vaket sporadisk til å begynne med, men økte i tak fra ca. kl. 17.30.

 

Vakene var av alle typer. "Dråpevak", head and tail og småfisk som plaskvaket. Tok 8-9 stykker pluss/minus 35 cm. På myggpuppeklekkere og palmer. Røyk kilosfisk fordi jeg måtte holde igjen den. Var på vei runt en myr-øy med tre hengenede mellom og måtte derfor la det briste eller bære. Men skal kilosfisk klare å dra av 0,13 i stillevann? Eller kunne det vært skade på fortommen? Det er fluorcarbon så råtten regner jeg ikke med at den er. Ikke røk den i knuten heller...??

 

Den mest spennende og samtidig frustrerende opplevelsen var 1,5 kilosen som gikk å head & taila foran meg i vika. Prøvde mygg-klekkere i alle størrelser og t.o.m. palmer. Det var ingen aktivitet på overflaten, så det var nok klekkere den tok. Men hva var feil. Skremte den gjorde jeg heller ikke!! Dette var mellom 22 og 23 i går kveld.... Den vaket på det nærmeste 5 cm fra flua mi. Og en gang var den oppunder, men snudde..  Er det rett og slett fordi imitasjonene var for dårlig? Sånt har jo skjedd meg en del ganger før, og jeg har lært meg å akseptere at slikt må man leve med. Men noe sier meg at hvis en bedre og mere erfaren fisker hadde stått der, hadde han/hun antageligvis tatt den  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til Blowfish. Kanskje du bør endre spørsmålet. Jeg svarte: Ja, alt er interressant, selv om man ikke har fått fisk...

 

Men det blir jo litt rart å svare dette da spørsmålet inneholder "fangsrapporter"  ;) Fisketurrapporter er kanskje mer riktig da  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til Blowfish. Kanskje du bør endre spørsmålet. Jeg svarte: Ja, alt er interressant, selv om man ikke har fått fisk...

 

Men det blir jo litt rart å svare dette da spørsmålet inneholder "fangsrapporter"  ;) Fisketurrapporter er kanskje mer riktig da  :D

 

Kverulant... :P

Bedre nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det viktigste er at folk har hatt en fin tur og fått minst mulig fisk.....eller rettere sagt....kjørt på minst mulig fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til Blowfish. Kanskje du bør endre spørsmålet. Jeg svarte: Ja, alt er interressant, selv om man ikke har fått fisk...

 

Men det blir jo litt rart å svare dette da spørsmålet inneholder "fangsrapporter"  ;) Fisketurrapporter er kanskje mer riktig da  :D

 

Kverulant... :P

Bedre nå??

 

Nå ble det bra  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste er at folk har hatt en fin tur og fått minst mulig fisk.....eller rettere sagt....kjørt på minst mulig fisk ;)

 

Jeg kjørte ikke på noen fisk på veien inn til tjernet. Ikke som jeg merket i hvert fall.... Jeg kverulant, neeeiiii  ;D ;D

 

Men fikk noen som jeg etter beste evne slapp tilbake med livet i behold  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å skrive fangstrapporter etter hver tur, men leser de gjerne. Poseringsbilder er ikke noe must for min del (få fisk som fortjener et bilde, ta ut kroken når fisken ligger i håven og slipp den fri om det praktiseres C&R  ;) ) , men gjerne et fint bilde av vannet eller elvestrekningen. Selv skriver jeg stort sett rapporter/historier fra turer hvor jeg ikke får det til, det er da jeg som oftest har behov for å lufte ut litt og kanskje få noen råd. Blir vel en rapport eller to i løpet av sesongen, og garantert hvis noe helt spesielt skjer (som f.eks. at jeg ikke får fisk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viktigste er at folk har hatt en fin tur og fått minst mulig fisk.....eller rettere sagt....kjørt på minst mulig fisk ;)

 

Jeg kjørte ikke på noen fisk på veien inn til tjernet. Ikke som jeg merket i hvert fall.... Jeg kverulant, neeeiiii  ;D ;D

 

Men fikk noen som jeg etter beste evne slapp tilbake med livet i behold  :)

Hehe  ;D ;D ;D Ikke så ofte jeg ler høyt forann pc,en men nå gjorde jeg det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den mest spennende og samtidig frustrerende opplevelsen var 1,5 kilosen som gikk å head & taila foran meg i vika. Prøvde mygg-klekkere i alle størrelser og t.o.m. palmer. Det var ingen aktivitet på overflaten, så det var nok klekkere den tok. Men hva var feil. Skremte den gjorde jeg heller ikke!! Dette var mellom 22 og 23 i går kveld.... Den vaket på det nærmeste 5 cm fra flua mi. Og en gang var den oppunder, men snudde..  Er det rett og slett fordi imitasjonene var for dårlig? Sånt har jo skjedd meg en del ganger før, og jeg har lært meg å akseptere at slikt må man leve med. Men noe sier meg at hvis en bedre og mere erfaren fisker hadde stått der, hadde han/hun antageligvis tatt den  :-\

 

Prøv en lett dressa høytflytende nymfe med mikroskopiske hand twists. Hadde samme situasjon i går, dog en god del mindre fisk, men den tok hvertfall.

 

On-Topic: Ja, legg gjerne ut rapporter av alle mulige slag. Takhøyden burde være høy når det gjelder sånne ting, selv om kanskje noen kvier seg for å rapportere om mislykkede turer eller turer med små fisk av ulike grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd Blowfish, jeg synes det er artig og lese sånt :)

Nå laget jeg tråden "fluefiske i gudbrandsdalslågen " der jeg skriver litt om turene mine og venter spent på fiskerapporter fra andre deler av lågen. vet ikke hvor mange som følger med på den tråden om mine harrfisketurer jeg men. hehe...Men det jeg skulle si var att jeg og savnet en tråd der man kan skriive litt om fisketurer,vær og klekkinger og sånt.

Så håper den tråden her blir aktiv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fiskerapportene det mest interessante med hele forumet, også når det gjelder fiske jeg ikke bedriver selv.

Jeg har minimal interesse av å vite hvor folk fisker, men det er gøy å høre hvordan turen har vært  :)

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er fiskerapportene det mest interessante med hele forumet, også når det gjelder fiske jeg ikke bedriver selv.

Jeg har minimal interesse av å vite hvor folk fisker, men det er gøy å høre hvordan turen har vært  :)

 

Lars

 

To fingre i været (OT-replikk): Ser avatarteksten din Lars, men er den ikke slik: Har du hørt om sjøørretfiskeren som var lei sei?  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fingre i været (OT-replikk): Ser avatarteksten din Lars, men er den ikke slik: Har du hørt om sjøørretfiskeren som var lei sei?  :D

Hmmm . . . Høres logisk ut, men det syntes å være flere versjoner av denne.

Dette skal jeg til bunns i, om det så skal koste meg helsa  ;D

Og du tillater deg å kommentere avatarer, som ordnet deg den fete Liverpool-saken, for så å gå tibake til bildet av en tvilsom fluefisker, som etter eget utsagn ikke eier skrupler over å sette på ei nymfe når det ikke vaker  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere som fisker stillevann må iallefall bevege "ræva" si ut av godstolen. Akkurat nå er det kechupflaska her. Alt stoppet opp ei ukes tid pga kaldperioden, men nå kommer alt i bøtter og spann. Små og store fjærmygg, marginata. Fisken er veldig aktiv. I går hadde jeg og kompisen kjempefiske. Makkeren tok årets første over to på tørt. Jeg hadde også mine sjenser, men skremte maaange som sikkert var mye større en hans. Vi tok likevel nok i løpet av dagen begge to til at mye av tiden ble brukt til å sitte å se på fiskene som krysset rundt på grunna (ofte det beste trikset for å ta de)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...