Gå til innhold

Hva slags sokker og hvor mange i vadebuksen?


splitcane

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort det til en vane å bruke 2 par sokker i vadebuksa- en relativt tynn ull-frotté sokk innerst på foten og en relativt tykk ullsokk utenpå for å holde varmen når jeg er i vannet. Dette gjør imidlertid at Patagonia vadestøvlene mine klemmer noe og føles noe ubehagelige å ha på over tid. Jeg spør derfor om noen av dere vet om en type sokk som gir like mye varme som en ullsokk, men som allikevel ikke bygger/tar like mye plass i støvlene som en ullsokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sokkene til Ullmax er suverene og koster 139 for to par (Vintersokken). Den har jeg brukt mye, og er svært godt fornøyd med den.

http://www.ullmax.no/

 

I tillegg har Europris en sokk som heter Trysil-sokken. Koster vel ca 40 kroner for et par og de er også meget gode og har vært med på

mange turer.

 

Terje!

 

Edit: Ett par Ullmax er mer enn nok i vaderne, det samme gjelder Trysil-sokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

trodde ikke at det var så viktig med hvilke sokker man bruker i vaderene bare det var ullsokker...... og de var tykke nok til å holde varmen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde vel som Staffan at det holder med ullsokk og at merke er rimelig underordnet...?

 

Det er endel fluefiskere som på død og liv skal si de har det beste av ditt og det beste av datt. Innimellom må det vel v're rom for å se at det snakkes om uvesentlige ting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trodde vel som Staffan at det holder med ullsokk og at merke er rimelig underordnet...?

 

Det er endel fluefiskere som på død og liv skal si de har det beste av ditt og det beste av datt. Innimellom må det vel v're rom for å se at det snakkes om uvesentlige ting??

 

Mitt utgangspunkt for innlegget var at vadeskoene er i det minste laget og tanken var da å få tips om sokker som bygger mindre i skoen, men som samtidig holder på varmen. Altså det handler om å prøve å finne en måte å slippe å kjøpe større vadestøvler. Personlig er jeg ikke opptatt av merket på sokkene jeg bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør imidlertid at Patagonia vadestøvlene mine klemmer noe og føles noe ubehagelige å ha på over tid.

Beklager. Trodde du ville ha sokker som ikke bygger så mye i PATAGONIA-stövlene ;D mente ikke å nevne merke på sokkene.............

 

Sorry, det ble litt surmaga det der. Det er mer en generell betraktning som kanskje skulle kommet i en mer generell tråd:-) Litt lei av at folk fronter at de har verdens beste ditt og verdens beste datt. Til syvende og sist så er det en hel haug med produkter som løser problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere burde en teknisk ullsokk gjøre nytten. De fleste alternativene på markedet er sikkert helt OK, men personlig har jeg blant annet god erfaring med Craft Pro Warm XC Skiing Sock (med forbehold om at de kan ha blitt endret til det verre siden sist gang jeg kjøpte). Trysil-sokken som Terje nevner er også grei, og ikke minst veldig billig, men passform og komfort kunne helt klart vært bedre. Jeg synes også de er unødvendig høye til dette bruket. Ulvangsokker er det eneste alternativet jeg har prøvd som jeg helt klart vil fraråde. Passformen og snittet er i og for seg bra, men kvaliteten/holdbarheten er nesten katastrofalt dårlig.

 

Det er endel fluefiskere som på død og liv skal si de har det beste av ditt og det beste av datt. Innimellom må det vel v're rom for å se at det snakkes om uvesentlige ting??

 

Strengt tatt er det kanskje ikke nødvendig, og forskjellene det er snakk om er marginale, men etter en lang fiskedag i vaderne eller en lang fjell-/jakttur, er et par gode sokker absolutt noe jeg setter pris på. Mamma og pappa kjøpet et par Rohnersokker (forgjengeren til modellen som nå heter Clima II antagelig) til meg på en ferietur til Sveits i 97 (?), og disse har hatt en passform, komfort (selv etter utallige vask) og slitestyrke som er i en helt annen liga enn alt annet jeg har prøvd. Hadde de vært tilgjengelig i Norge hadde jeg sikkert hatt en full skuff av dem, men selv om det originale paret mitt fortsatt lever i tilnærmet beste velgående og er i bruk den dag i dag, må jeg før eller senere se på muligheten for å importere noen nye par selv. Eneste problemet er at jeg gjerne skulle hatt sjansen til å se og kjenne litt på alle de andre modellene de har i sortimentet først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags sokker du bruker betyr ingenting. Det viktige er at du bruker de samme hele tiden. Har du hatt bra fiske med et par med sokker må du aldri bytte. Du må heller ikke vaske de, da er magien borte. Jeg har et par hjemmestrikkede raggsokker jeg bruker på tredje året nå. Uten å ha vasket de. Litt odør blir det, men det venner du deg snart til. Lykke til!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vadeskoenen bruker jeg det samme som i fjellskoene. innerst en "liner", som er en svært tynn sokk av "kunstfibre", som fjerner fuktigheten fra foten, deretter en tynn ullsokk "hiker", enten fra Bridgedale eller Smartwool. bygger lite og er behagelig.  For de som er plaget med gnagsår i fjellsko, kan samme oppskrift anbefales (dersom man da ikke har gjort tilstrekkelig forarbeid i valg av sko)

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du plass i skoene funker det bra med to par ullsokker, om du trenger det. Den første uka etter at isen har gått er det kaldt i bellyen og min erfaring er at det hjelper betraktelig med et ekstra par. Om det blir så trangt at det klemmer tror jeg det vil miste sin hensikt. Men stort sett bruker jeg bare et par ullsokker, ulvang eller lignende, og det holder i massevis. En fyr i en fluefiskesjappe mente forøvrig at simms-ullsokkene var myyyye bedre enn ulvang, bare så dere vet det.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr i en fluefiskesjappe mente forøvrig at simms-ullsokkene var myyyye bedre enn ulvang, bare så dere vet det.  ;)

;D ;D ;D

 

Jeg har også gode erfaringe med ulvang sokken. Men pleide å gjøre en tabbe før som jeg ikke anbefaler andre å gjøre, nemlig å først ta på seg et par bomullsokker med ullsokk utapå.. dette blir kjølig, mye bedre da med et par med ull rett på foten. I belly boat på vårfiske bruker jeg også gjerne 2 par med ull hvis de ikke er for tjukke, dette er gull verdt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, ull er jo ikke bare ull.. stor forskjell på ullsokker, både hva angår isolering, passform og slitestyrke. Jeg velger bort ullvang.  2 ganger har jeg vært på fjelltur og sokkene har revnet i sømmen ved tærne.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

tja, ull er jo ikke bare ull.. stor forskjell på ullsokker, både hva angår isolering, passform og slitestyrke. Jeg velger bort ullvang.  2 ganger har jeg vært på fjelltur og sokkene har revnet i sømmen ved tærne.

Morten

 

For mye pedalsyre? ;D

 

Selv kjøpte jeg noen Blåkleder sokker med et stoff de kaller coolmax, funker veldig greit så lenge det ikke er minusgrader. Ikke bygger de noe særlig heller, er vel lik Trysilsokken vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ulvang eller noe annet som ligner, kun et par. Et lite tips når det gjelder belly båtfiske på våren så har disse funger utmerket i kaldt vann.

 

http://www.bluequillangler.com/Blue-Quill-Angler-Online-Fly-Shop/Watercraft-Accessories/Glacier-Glove-Neoprene-Float-Tube-Booties

 

Dette istedenfor sko som vanligvis sitter godt om foten og ofte gjør at det blir trangt som Øyvind T nevner og dermed fryser du uansett hvor mange par :) Veldig fornøyd med disse og de kan godt brukes på korte gåturer istedenfor vanlige vadesko. Hvilke svømmeføtter du har vil jo seff ha noe å si. Anbefalles. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...