Gå til innhold

Allround-jakke! :)


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Gore-Tex/membranjakker er og blir et kompromiss, men det er vel det beste kompromisset som finns hvis man på død og liv skal ha bare en jakke?

Personlig foretrekker jeg en helt vanlig vindtett bomullsjakke (Fjällräven e.l.) til mine fisketurer. Veldig slitesterkt og komfortabelt, og man blir ikke på langt nær så svett som i Gore-tex.

Hvis jeg vil fiske mens det regner mye, tar jeg på meg en pottetett regnjakke, type tynt og lett H-H "oljehyr".

 

:) Og her har vi vel problemstillingen i et nøtteskall: Enten kjører man på med ei pustende jakke og glemmer alt unntatt fisket, eller så har man med seg to jakker: Ei som puster "som bomull" og ei vanntett jakke og bytter ettersom været forandrer seg.

Jeg har i hvert fall aldri med meg mer enn ei jakke lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex/membranjakker er og blir et kompromiss, men det er vel det beste kompromisset som finns hvis man på død og liv skal ha bare en jakke?

Personlig foretrekker jeg en helt vanlig vindtett bomullsjakke (Fjällräven e.l.) til mine fisketurer. Veldig slitesterkt og komfortabelt, og man blir ikke på langt nær så svett som i Gore-tex.

Hvis jeg vil fiske mens det regner mye, tar jeg på meg en pottetett regnjakke, type tynt og lett H-H "oljehyr".

 

:) Og her har vi vel problemstillingen i et nøtteskall: Enten kjører man på med ei pustende jakke og glemmer alt unntatt fisket, eller så har man med seg to jakker: Ei som puster "som bomull" og ei vanntett jakke og bytter ettersom været forandrer seg.

Jeg har i hvert fall aldri med meg mer enn ei jakke lengre.

Nei, og det funker jo selvfølgelig utmerket.

Det hele koker, som du sier, egentlig ned til om man gidder å ha med seg 2 jakker. Det er etter min mening mest komfortabelt, mens det selvsagt er mer praktisk med bare en "allværsjakke".

Finns jo masse bra på markedet idag.

 

En fin ting med "min" løsning er at bomullsjakka også er fin når man går med tung sekk pga bedre pusteegenskaper.

Men det finns vel strengt tatt større problemer enn å bli litt svett :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....

Hvis bomull puster bedre enn goretex så skulle det være glimrende med bomullstøy under goretex jakker. Noen som har prøvd?

 

Nei, det er ikke glimrende. Bomull transporterer fukt langt bedre enn GT, men "isolerer" ikke når det blir vått slik ull gjør. Det blir med andre ord svært kaldt. Det er en kjent sak at t-skjorte av bomull mot huden på tur er fyfy.

 

Det er mange som tilegner GT mer magiske egenskaper enn det strengt tatt fortjener. GT puster ikke spesielt bra... faktisk svært dårlig sammenlignet med en del andre materialer, MEN det er et av de beste materialene(membran) som finnes til å både puste og holde vann i veskeform ute. Et kompromiss med andre ord.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....

Hvis bomull puster bedre enn goretex så skulle det være glimrende med bomullstøy under goretex jakker. Noen som har prøvd?

 

Nei, det er ikke glimrende. Bomull transporterer fukt langt bedre enn GT, men "isolerer" ikke når det blir vått slik ull gjør. Det blir med andre ord svært kaldt. Det er en kjent sak at t-skjorte av bomull mot huden på tur er fyfy.

 

Det er mange som tilegner GT mer magiske egenskaper enn det strengt tatt fortjener. GT puster ikke spesielt bra... faktisk svært dårlig sammenlignet med en del andre materialer, MEN det er et av de beste materialene(membran) som finnes til å både puste og holde vann i veskeform ute. Et kompromiss med andre ord.

 

 

Hvis GT ikke puster spesielt bra; hvordan kan det ha seg at de under "Unarmed to the Southpole" ekspedisjonen brukte kun to lag brynje og et GT skall i -40-50 grader??

 

Hvis GT ikke puster spesielt bra; hvordan kan det ha seg at du kan stikke en våt hånd inn i en GT handske, holde den under vann i noen minutter og deretter ta en tørr hånd ut av handsken?

 

Et kompromiss ja, det stemmer. Er det ikke alltid det da? Hvis det var kun pusteevne vi var ute etter ville helsetrøye være best  ;D.

 

Problemet med bomull er at det absorberer vann og fuktighet. Både fra utsiden og innsiden. Men det er samme egenskap som gjør det til det mest behagelige materialet i varmere strøk. Absorberingen er faktisk viktig for komforten når det gjelder pusteevne under slike forhold. Det er snakk om å holde microklimaet nærmest huden så tørt som mulig, og siden bomullen (og ull) absorberer såpass mye vil det føles behageligere. Til det når et metningspunkt. Transporttiden for fuktighet i bomull er nemlig ganske høy. Fibrene sveller også når de blir våte slik at pusteevnen reduseres.

Med de beste membranene er det motsatt. Jo høyere trykk desto mer slippes us. Derfor kunne de bruke brynje og GT, som beskrevet over. Og selvfølgelig motsatt i andre enden av skalaen. En av de største ulempene til GT er at det kreves forholdsvis høy temperatur før det har noen særlig effekt. Så hvis det er for tykt islorende lag vil pusteevnen reduseres. Det finnes andre løsninger som er bedre i så måte. Bomull puster bedre under lavere temperatur og trykk. Så ved lav aktivitet er bomull bedre når det gjelder rene pusteegenskaper.

Men det er vel flere ting som teller inn? Vanntetthet, vindtetthet, bevegelsesfrihet, robusthet, osv.

 

Min desidert mest behagelige jakke er laget i Schoeller Dryskin Extreme. Det puster like godt som bomull ved lav aktivitet og bedre enn GT ved høy aktivitet. Det er forholdsvis vannavvisende (mye mer enn impregnert bomull) og i tillegg er det 4-veis stretch, noe som gjør bevegelsesfriheten helt uten sidestykke. Det er go-jakka si det  ;).

 

Merker gidder jeg ikke mase med. De som er interessert får Google...

 

Generelt så synes jeg ikke GT får mer ros enn det fortjener. Det er et ganske fantastisk materiale. Samme membranet som brukes i fritidsplagg brukes til blodårer, hudproteser, som "anker" under plastiske operasjoner +++. http://www.goremedical.com/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Når man får puls og blir skikkelig varm i trøya kondeneserer fuktigheten på innsiden av texen slik at den ikke slipper ut noe som helst, poenget skal være at porene er så små at de ikke slipper bgjennom vannmolekyler, men bare de fysisk mindre molekylene med vanndamp - de påstår i hvert fall noe sånt i reklamen sin, og det fungerer tilsynelatende veldig bra i laboraotrietester......

Jeg syns direkte synd på folk jeg møtrer på tur som svetter og peser i grisedyre texklær, med metervis med lufteglidlåser på full åpning, og likevel er helt skråsikre på at goretexen det er det beste og eneste som er skikkelig brukbart på tur.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Ængler. Du har åpenbart lest deg opp på emnet siden i natt :D

 

Synes faktisk du oppsummerer det temmelig bra mht til gore-tex sine egenskaper kontra andre materialer. Spesielt dette med varme og høyt trykk.

 

Når det gjelder denne hansken i vann....  Funker hvertfal ikke slik med mine Gore-Tex vadere :D De blir både klam og fuktig over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det var faktisk ganske vanlig at folk gikk på fjell og skogsturer før også.....uten alt det duppedariegreiene man må ha nå for tida.....før søkte man ly for regnet og brukte uværsperiodene til å ta seg igjen på....så gikk de ut når det var bedre vær.... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Ja, la vær og vind styre litt med tingene, naturlig det.

Eller som finnmarkingen sa det: -Det er ikke no´ farlig å bli blaut - det er jo sommer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var faktisk ganske vanlig at folk gikk på fjell og skogsturer før også.....uten alt det duppedariegreiene man må ha nå for tida.....før søkte man ly for regnet og brukte uværsperiodene til å ta seg igjen på....så gikk de ut når det var bedre vær.... ;D ;D ;D

 

Og hvis man hadde hatt disse duppedariegreiene på 70-tallet så hadde de ikke brukt de???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får puls og blir skikkelig varm i trøya kondeneserer fuktigheten på innsiden av texen slik at den ikke slipper ut noe som helst, poenget skal være at porene er så små at de ikke slipper bgjennom vannmolekyler, men bare de fysisk mindre molekylene med vanndamp - de påstår i hvert fall noe sånt i reklamen sin, og det fungerer tilsynelatende veldig bra i laboraotrietester......

Jeg syns direkte synd på folk jeg møtrer på tur som svetter og peser i grisedyre texklær, med metervis med lufteglidlåser på full åpning, og likevel er helt skråsikre på at goretexen det er det beste og eneste som er skikkelig brukbart på tur.

 

For å være ærlig så tviler jeg på at du noen gang har blåst 4-5000 kroner på ei jakke  ;).

Ikke tror jeg du treffer svært mange folk på tur heller....  :rolleyes:

 

Men du har rett i at godværsjakker er beste valg i godvær. Så kan man som Staffan sier søke ly hvis det blir regn. Da begynner denne diskusjonen virkelig å bli interessant og givende...  :-\ :-X

 

Tormod, mye interessant litteratur har blitt absorbert gjennom mine tykke "colabånn" briller  ;D.

Briller er jo, som alle kommunistiske stater for lenge siden har konstatert et bevis på at man er intellektuell. Jeg er i så fall super-intellektuell!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig så tviler jeg på at du noen gang har blåst 4-5000 kroner på ei jakke  ;).

Ikke tror jeg du treffer svært mange folk på tur heller....  :rolleyes:

 

Men du har rett i at godværsjakker er beste valg i godvær. Så kan man som Staffan sier søke ly hvis det blir regn. Da begynner denne diskusjonen virkelig å bli interessant og givende...  :-\ :-X

 

Tormod, mye interessant litteratur har blitt absorbert gjennom mine tykke "colabånn" briller  ;D.

Briller er jo, som alle kommunistiske stater for lenge siden har konstatert et bevis på at man er intellektuell. Jeg er i så fall super-intellektuell!  8)

 

Men det er jo i regn vi ofte vil ut under rhodani- , aurivillii- , vulgataklekkinger og så videre?

Man søker da ikke ly i regnet - tvert imot  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i samme grad, folk er mer dresserte og lydige ovenfor kommersen i dag, forveklser reklame og inormasjon...

Nei det er nok sant! Folk er mye dummere i dag en det dere var. Mye bedre før i tiden vet du!!

Folk var vel så rusa i den tiden at de ikke fikk med seg det skjedde uannsett ;D

 

En gang jeg var liten og var med min bestefar på fjellet så kom det et jæv,,,, tordenvær og et vannvittig regnvær.

Resepten var da å kle av seg alt, putte det i sekken og sitte og vente :P Det liker ikke en 6 åring. Hadde vi hatt bedre tøy hadde vi sluppet dette.

GT er a slett ikke så dårlig som du prøver å fremstille det. Selv om jeg er en nybegynner i midten av 30 årene som du her nevnt før så har jeg ikke så rent få døgn på tur med sekk på ryggen. Så litt hvet jeg om dette. For meg er GT en grei løsning. Ikke optimal, spessielt ikke senhøstes men det beste alternativet som jeg vet om. Jeg skjønner du er en meget erfaren fjellfant og jeg leser dine tips med lupe men du har ikke løsningen på alt. Enten du vil innrømme det eller ikke :) Vi har alle våre meninger, ikke sant? Ingen er helt riktige og ingen er helt feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er vel at det aller meste kan funke. Det hele koker vel ned til hva slags plagg man er mest komfortabel med å bruke, og da handler det jo både om praktiske egenskaper og estetikk.

På sommeren skal det uansett godt gjøres å fryse ihjel. Du kan utmerket godt fiske i smoking hvis du skulle ønske det - og da ser du jo bra ut i tillegg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten er vel at det aller meste kan funke. Det hele koker vel ned til hva slags plagg man er mest komfortabel med å bruke, og da handler det jo både om praktiske egenskaper og estetikk.

På sommeren skal det uansett godt gjøres å fryse ihjel. Du kan utmerket godt fiske i smoking hvis du skulle ønske det - og da ser du jo bra ut i tillegg 8)

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Pling* Første her på forumet som har foreslått å fiske i smoking vil jeg tro! ;D

 

Sannheten er vel at det aller meste kan funke. Det hele koker vel ned til hva slags plagg man er mest komfortabel med å bruke, og da handler det jo både om praktiske egenskaper og estetikk.

På sommeren skal det uansett godt gjøres å fryse ihjel. Du kan utmerket godt fiske i smoking hvis du skulle ønske det - og da ser du jo bra ut i tillegg 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare fiske naken? Er jo ofte vær til det og sesongen er riktig. Tenk deg Hemsila i juni. Blir rene nudistforeningen. Da kan det bli mange misforståelser når diskusjonene om "utstyr" tar til. Og uttrykket "utstyrshore" får en helt ny, og kanskje mer tradisjonell betydning.

 

Sannheten er vel at det aller meste kan funke. Det hele koker vel ned til hva slags plagg man er mest komfortabel med å bruke, og da handler det jo både om praktiske egenskaper og estetikk.

På sommeren skal det uansett godt gjøres å fryse ihjel. Du kan utmerket godt fiske i smoking hvis du skulle ønske det - og da ser du jo bra ut i tillegg 8)

 

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

Jeg fisker gjerne halvnaken, går helt fint det, drar av bukser og støvler, har på et par ullsokker, flere kilo lettere sekk på langturer med en gang. Som sagt, det har aldri vært fali´å bli blaut om sommeren...

 

(ps...kanskje lurest å stryke og pynte litt her av hensyn til mer sarte sjeler... :))

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...