Gå til innhold

Allround-jakke! :)


Sailfish

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kanskje litt på kanten av det du er ut etter, men jeg tror det var Intersport som hadde tilbud på Norrøna Nansen Paclite jakke til 999,- nå. Fungerer som en god allround jakke hvis du har noe under. Den er i hvert fall en super turjakke og er relativt lang i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en Softshell-jakke Staffan?

 

Hva er forskjellen på Packlite og softshell, rk?

 

Kanskje litt på kanten av det du er ut etter, men jeg tror det var Intersport som hadde tilbud på Norrøna Nansen Paclite jakke til 999,- nå. Fungerer som en god allround jakke hvis du har noe under. Den er i hvert fall en super turjakke og er relativt lang i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Didrikson har mange flotte plagg for hverdagsbruk. Egen teknisk vann-/vindtett "Streetcollection".

Mye klær for pengene.

Men til alle dere (til dels meg selv også) som går å hauser opp disse membranklærne.

De er å blir rottegift i miljøsammenheng.

De fleste er teflonbaserte m.m... Stoffene kan være både kreftfremkallende og føre til sterilitet hos fisk, dyr og mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

http://www.fjallraven.se/Produkter/jackor--vastar/nip-jacket

Bruker denne daglig, på tur også - som fiskejakke også når det ikke sprutrergner. Lang og god rygg, bra snitt for storvokste folk, skikkelig armsleng. Og veldig bra hette. Vindtett, ikke vanntett, men kan impregneres, også er den pustende på ordentlig - ikke bare på liksom. Og ikkenoe teflon...

Min packlite henger stort sett i skapet, det er overpriset og egentlig ikke særlig bra regntøy etter min mening, og bråker og knaser så man i hvert fall er sikret mot å møte bjørn, og den vil jeg veldig gjerne møte.... :)

Bruker samme type klær og regnponcho/lårings på langturene mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bomull puster bra det... :-\

Sammenlignet med vått avispapir.  ;D

 

Litt '70 dette eller?

 

Ja, bomull puster bra.

Rart at folk har den oppfatningen at Gore-tex og andre membranløsninger puster så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

tynn vadmeljakke bruker jeg... men så er jeg og erlend veldig gamle mennesker. som egentlig er så gamle at vi burde vært stabla bort på et pleiehjem. dette som lars skrev og framhevet med alt det råttene greiene som det finnes i membraner burde få oss som har en hobby som avhengiggjør oss av natur til å tenke oss veldig nøye hva vi gjør hele veien.....så tilbake til 70 tallet ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bomull puster bra det... :-\

Sammenlignet med vått avispapir.  ;D

 

Litt '70 dette eller?

 

Ja, bomull puster bra.

Rart at folk har den oppfatningen at Gore-tex og andre membranløsninger puster så bra?

 

Ja merkelig. Alle som stiller maksimale krav til bekledning bruker jo bomull...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erland fjell

30% bomull og 70% polyester er det i de turklærne jeg bruker, har for min del forkastet goretex og memebraner, vil i hverrt fall ikke bruke detpå langturer, men til vadebukser er det jo bra.

Folk flest i dag tror vist ikke det går an å dra på tur uten goretexklær - det sier jo Lars Monsen, eller var det Lars Sponsen han het...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bomull puster bra det... :-\

Sammenlignet med vått avispapir.  ;D

 

Litt '70 dette eller?

 

Ja, bomull puster bra.

Rart at folk har den oppfatningen at Gore-tex og andre membranløsninger puster så bra?

 

 

 

I polare strøk, evnt skikkelig norsk vinter er jo bomull overlegent goretex på alle måter. Puster 100 ganger bedre.

 

Men.. nå regner jeg med vi snakker fiske, og norsk regnsommer i denne tråden  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker nu helst bomull, selskinns-skaller og pemmikan på mine turer i Antarktis.

De må da forstå at verden ikke har gått fremad siden Hr. Nansen gikk i kortbukser! All denne hysteri om moderne materialer og teknologi - det er for meget. Alt for meget.

Nu vil jeg straks fyre min snadde og lytte til statsminister Nygaardsvold på radioen.

 

Sailfish, hvis du vil ha en all-round jakke som også kan være fiskejakke - prøv Simms Rivertek. Selges bla.a. brukt på forumet i disse dager.

Gikk dessverre ut av produksjon, men om du ringer rundt så er det sikkert noen som har den på lager. Den er 10 cm lengre enn de andre Simms-modellene.

Jeg bruker min på alle turer der jeg trenger noe vann- og vindtett. du kan jo bare ta av retraktorer, fluepatch osv så er den "clean".

 

Så kan de andre gutta vasse rundt i bomullsanorakk og fotformsko mens de tygger havrekli og andre delikatesser fra det glade 70-tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så kan de andre gutta vasse rundt i bomullsanorakk og fotformsko mens de tygger havrekli og andre delikatesser fra det glade 70-tall.

 

Eller du kan småløpe med Hi-tech Gore-tex Slim Fit jakken din i duskregnet mellom latte-barene i Oslogryta. Det er den helt optimal til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så kan de andre gutta vasse rundt i bomullsanorakk og fotformsko mens de tygger havrekli og andre delikatesser fra det glade 70-tall.

 

Eller du kan småløpe med Hi-tech Gore-tex Slim Fit jakken din i duskregnet mellom latte-barene i Oslogryta. Det er den helt optimal til!

 

Jepp, den duger like fint til by-og-latte-turer som til 7-dagersen på Telemarksflyene i fjor, der det stort sett regnet vannrett 20 timer i døgnet.

Ja, snakk om all-round-jakke!

 

PS - for bygdefolket kan det være verdt å merke seg at Caffe Latte er ut. Det er Dobbel Cortado som gjelder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PS - for bygdefolket kan det være verdt å merke seg at Caffe Latte er ut. Det er Dobbel Cortado som gjelder.

 

 

Dobbelt hvafforno???  ;D  Nei takke meg tel kaffe. Kaffe ska full smaka kaffe? Og Øl smaka øl. Det er full itte lenge før ungdomma begynner å drekke trippel lazino øl, som egentlig itte er øl i det hele tatt. Men villafarris, med mokka, krem, 1/2 ts bayer og en liten skvett alkohol slik at blandinga høller 4,75% alkohol.... Bære for at dom itte like øl...  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30% bomull og 70% polyester er det i de turklærne jeg bruker, har for min del forkastet goretex og memebraner, vil i hverrt fall ikke bruke detpå langturer, men til vadebukser er det jo bra.

Folk flest i dag tror vist ikke det går an å dra på tur uten goretexklær - det sier jo Lars Monsen, eller var det Lars Sponsen han het...?

 

Ja, når man befinner seg midt ute i ødemarka, mange titalls mil fra nærmeste menneske så er det sponsingen som er viktigst. Ikke å overleve...  :-\

 

Fjell, har jeg rett hvis jeg sier at det beste fottøyet som finnes for lange fjellturer er langskaftede gummistøvler? Det stemmer, ikke sant? Ingen over ingen ved siden? Og glem for all del ikke lusekofta! ;)

 

Nå var det ikke her nødvendigvis snakk om skallbekledning heller da. Så da kan jo bomull være greit. Hvis man bare skal lufte bikkja osv. mener jeg. Men selv der er Schoeller overlegent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gore-Tex/membranjakker er og blir et kompromiss, men det er vel det beste kompromisset som finns hvis man på død og liv skal ha bare en jakke?

 

Personlig foretrekker jeg en helt vanlig vindtett bomullsjakke (Fjällräven e.l.) til mine fisketurer. Veldig slitesterkt og komfortabelt, og man blir ikke på langt nær så svett som i Gore-tex.

Hvis jeg vil fiske mens det regner mye, tar jeg på meg en pottetett regnjakke, type tynt og lett H-H "oljehyr". Fordelen med den er at den aldri blir våt - ingenting som kan bli vått på sånne jakker. Har eid påkostede membranjakker, men for meg funker denne kombiløsninga bedre. Ytterstoffet på membranjakker blir jo søkkvått i kraftig regnvær hvis jakka er mer enn en uke gammel, sånn at den miljøgiftige impregneringa har blitt slitt bort.

Og hvis dette gjør meg 70-talls (er jo til og med født i 77), så lever jeg greit med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...