Gå til innhold

utstyrvelse irriterer meg


Gjest staffan@epost.no

hva tror du at du har selv best av  

78 stemmer

  1. 1. hva tror du at du har selv best av

    • finne deg et utstyr og tilpassa deg......?
      35
    • fortsette å kjøpeutstyr til du treffer det riktige for deg?
      8
    • Spesialisere utstyret til enhver situasjon
      16
    • tro på markedsføring?
      2
    • tro på den erfarene og ikke merkeoppbundene fluefisker?
      25


Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

det tror jeg er ganske riktig observert Helge..........og det er synd å måtte gå denne veien....selvsagt en vei alle produsenter vil at vi skal gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

"tro på den erfarne og ikke merkeoppbundne fluefisker?"

 

- og hvem er så DET, Staffan? Har du fasiten her også?

 

Jeg gjør som jeg vil og andre som de vil. Jeg ser ikke helt at jeg har rett til å irritere meg over andres valg, siden jeg ikke er særlig bedre enn andre til hverken å kaste eller å fiske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Helt enig Lars Erik

Folk får bruke tiden og pengene sine til hva de vil, ikke noe jeg har noe med.

 

Innser mer og mer at "å gå små stier gir store gleder"

Hvilken stang jeg bærer på betyr lite. I likhet med det å få stor fisk.

Men det betyr ikke at jeg skal være "moral politi" for andres glede og hygge.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer seg over at folk handler utstyr????  ???:o

 

Ikke rart noen fyker opp i antall innlegg her inne...  :-\

Mye man kan irritere seg over ser det ut som ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

"finne deg et utstyr og tilpassa deg......?

fortsette å kjøpeutstyr til du treffer det riktige for deg?

Spesialisere utstyret til enhver situasjon?

tro på markedsføring?

tro på den erfarene og ikke merkeoppbundene fluefisker?"

 

Så å lytte til eller tro på en erfaren og merkeoppbundet fluefisker kommer altså ikke på tale?

 

André Brun, Rune Stokkebekk, Mikael Blomberg, Pål Andersen, Bjørnar Fjeldberg, Nicolaj Brekke, ErlendW, BjørnarSkj, Bo Mortensen, tmags, Flemming, Morten Minde, Jan Erik Lund, Kim Skjerve, kimbim (?) og meg selv (for å nevne noen få av de som frekventerer på siden her) er altså ikke et alternativ engang. Men det er selvsagt et godt alternativ å tro på Staffan?

 

Hvor går forresten grensen?

Stig som er passelig opptatt av alt mulig som er moro, men et snev av forelskelse i enkelte merker (hvem passer ikke dette på?)

erland.fjell som er passelig opptatt av at det er én mann som har skjønt mer enn de fleste og at det dårligste av det som er godkjent fra denne mannen er bedre enn det beste fra andre (tok i litt ekstra jeg erland, bare for å understreke poenget)

Tørrfluepuristen som elsker alt så lenge det kan brukes til å fiske tørt med (må selvsagt være av bambus eller laget av Ari ett eller annet)

Jonnysage eller -loomis- som selvsagt ikke er tilknyttet noe som helst

Hva med de som heter Scott eller Thomas? Tenk to stykk Thomas med en &å (elv) mellom seg...

 

Jeg tror nemlig på Vidar Paulsen i Bios. Han er faktisk en meget god fisker med laaang og variert erfaring. Og skulle jeg fisket litt i sjøen så kunne det jo hende jeg ville høre litt med Runar Kabbe også før jeg dro av sted. Det er nemlig en grunn til at han er tilknyttet bransjen. Det samme kan man vel si om Mathias Lilleheim? Det er ikke slik at hele bransjen er store stygge ulver som bare venter på å spise både deg og lommeboka di. Ingen er tjent med å lure noen. Hvordan skulle man finne kunder etter en stund da? Er jo ikke så mange kunder som liker å bli lurt om igjen og om igjen... Og kunder er ikke dumme!

 

Nei du Staffan, sett deg på revehalen du snakker så varmt om og/eller få opp et alternativ til. Så kan vi sitte og irritere oss over at noen hører på erfarne bransjefolk også.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engang, for ikke så længe siden, var jeg som Staffan skriver... på jakt efter den perfekte stang som skulle kompencere for mine manglende evner som kaster.

Nu har jeg indset, at det stadig er den samme arm som svinger stangen.

Men jeg er stadig på jakt efter spændende og, for mig, ukendte stænger.

Jeg er så forbandet nysgerrig og iblandt finder jeg noget rigtigt godt.

Hysteri? ......Kanskje! Men jeg har det pragfuldt med min samling.

Vente på ny stang....Første prøvekast....Prøve med forskellige liner....Finde en "glemt" stang frem igen efter lang tid. ;)

Jo da. Jeg har det dejligt som utstyrs"freak" :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Eikre!

Sjølvsagt vil ein lytte til erfarne fiskerar sjølv om dei er i bransjen.

 

Og det må sies: Jeg har frekventert spesielt en fluefiskebutikk mye og vært i kontakt med flere bransjefolk. Aldri har noen sagt til meg: "Denne må du bare ha". Faktisk har jeg fått veldig mange gode råd om løsninger som er enkle, funksjonelle og billige. På Nordisk er både Runar Kabbe og Svein Rødbergshagen ekstremt dyktige på sine områder og langtfra noen pushere. Mange av bransjefolkene også her på forumet er overraskende tamme, og hadde ikke klart å selge en eneste bruktbil. Takk og pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Erik Eikre skrev:

Tørrfluepuristen som elsker alt så lenge det kan brukes til å fiske tørt med (må selvsagt være av bambus eller laget av Ari ett eller annet)

 

Oi så unyansert :D :D........ ja det må brukes til å fiske tørt med, nei det må ikke være bambus eler ari ett eller annet ;D

Det kan godt være Diamondback, Mc Farland, Diamondglass, Shimano Freestone, Steffenbrothers, Lamson Lightspeed, Lamson Velocity, Kalle produkter eller noe annet snadder :D :D...... er mer allsidig enn du trur serru :D..... ja med unntak av å fiske tørt, der viker jeg ikke en tomme :D :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke mange stenger, men de jeg kjøper er dyre.  Det skyldes nok markedsføring og troen på at en dyr stang er bedre enn en billig.  På enhver tur har jeg imidlertid alltid med den første stanga jeg kjøpte, og det er alltid en favoritt.  Ikke på grunn av nostalgi, men rett og slett fordi det er en sabla god stang.  Likevel ville jeg aldri kjøpt en slik "billigstang" igjen.  Vi vil bedras.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Erik Eikre skrev:

Tørrfluepuristen som elsker alt så lenge det kan brukes til å fiske tørt med (må selvsagt være av bambus eller laget av Ari ett eller annet)

 

Oi så unyansert :D :D........ ja det må brukes til å fiske tørt med, nei det må ikke være bambus eler ari ett eller annet ;D

Det kan godt være Diamondback, Mc Farland, Diamondglass, Shimano Freestone, Steffenbrothers, Lamson Lightspeed, Lamson Velocity, Kalle produkter eller noe annet snadder :D :D...... er mer allsidig enn du trur serru :D..... ja med unntak av å fiske tørt, der viker jeg ikke en tomme :D :D

 

Terje!

 

Blitt treig eller? Tok lang tid før du reagerte syns jeg.  ;D

 

Men du, vi kan vel være enige om én ting: Flua bør være våt når den blir returnerer til fiskeren. Tørr ut, våt inn??? (glem kofferten for ellers blir det totalt feil  :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Erik Eikre skrev:

Tørrfluepuristen som elsker alt så lenge det kan brukes til å fiske tørt med (må selvsagt være av bambus eller laget av Ari ett eller annet)

 

Oi så unyansert :D :D........ ja det må brukes til å fiske tørt med, nei det må ikke være bambus eler ari ett eller annet ;D

Det kan godt være Diamondback, Mc Farland, Diamondglass, Shimano Freestone, Steffenbrothers, Lamson Lightspeed, Lamson Velocity, Kalle produkter eller noe annet snadder :D :D...... er mer allsidig enn du trur serru :D..... ja med unntak av å fiske tørt, der viker jeg ikke en tomme :D :D

 

Terje!

 

Blitt treig eller? Tok lang tid før du reagerte syns jeg.  ;D

 

Men du, vi kan vel være enige om én ting: Flua bør være våt når den blir returnerer til fiskeren. Tørr ut, våt inn??? (glem kofferten for ellers blir det totalt feil  :D)

 

Har vært borte en tur, men reagerte umiddelbart når jeg slo på Mac`n ;D ;D

Jepp flua bør være bløt når den returneres til fiskeren. Tørr ut, våt inn under forutsetning av at den har vært i en fiskekjeft i våt tilstand :D :D......... tenker aldri koffert

når vi snakker fluefiske ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Enig med Eikre!

Sjølvsagt vil ein lytte til erfarne fiskerar sjølv om dei er i bransjen.

 

Og det må sies: Jeg har frekventert spesielt en fluefiskebutikk mye og vært i kontakt med flere bransjefolk. Aldri har noen sagt til meg: "Denne må du bare ha". Faktisk har jeg fått veldig mange gode råd om løsninger som er enkle, funksjonelle og billige. På Nordisk er både Runar Kabbe og Svein Rødbergshagen ekstremt dyktige på sine områder og langtfra noen pushere. Mange av bransjefolkene også her på forumet er overraskende tamme, og hadde ikke klart å selge en eneste bruktbil. Takk og pris.

 

Nei, de er ikke dumme de gutta der. Men de er sikkert ikke så gode på bruktbiler de heller.

 

Saken er den at bransjefolket faktisk har et ansvar når de anbefaler. Dette trenger ikke en uavhengig "guru" på nettet tenke et sekund på. Går det galt så behøver han ikke bekymre seg i det hele tatt og kan dermed anbefale i alle retninger helt uten skrupler. En i bransjen derimot må trå forsiktig og tenke seg godt om før han selger utstyr til noen. Det kan nemlig slå knallhardt tilbake om det blir riv ruskende galt. Derfor stoler jeg mer på Otto Påfluehjørnet som "bare" skal selge enn på Ola Nordigarden som kun har godord om Sevjespildra XLS og XLC. Ikke noe rart ettersom det stort sett er det eneste han har brukt de siste 20 åra...

 

Spørsmålet er jo selvsagt også hvordan forholdet er fordelt med tanke på praktisk erfaring både over lang tid og de siste åra. Jeg våger påstanden at dersom Otto og Ola har like stor erfaring og like mye fisketid så har Otto prøvd mye mer forskjellig utstyr (tilgang til). Han har dermed mer erfaring med tanke på utstyrsvalg. Dersom de ellers stiller likt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom trådens tema, og en del av svarene...

Mange gode tilbakemeldinger har du fått Staffan. Og det er bra :)

 

Jeg vil stemme på:

Utstyr som er noenlunde tilpasset mine behov, og i stor grad tilpasset ulike situasjoner.....

 

Mulig jeg har kjøpt for mye utstyr opp gjennom, unødvendig....men slik er det eg gang med utviklingen...det lages av og til nyere og enda bedre tilpassede produkter som skiller seg...ihvertfall utifra mine svært subjektive ståsted.

Og vil jeg dyrke min hobby/kjærlighet, så føler jeg et behov for å utforske. :)

 

Men så var det dette med sinnsstemning...av og til passer det bare voldsomt godt å velge en stang framfor en annen, i samme vektklasse....glad jeg har de valgene.

 

Tenk bare på den gang jeg kjøpte haugevis av spoler med "Staffans serafil tråd"...trodde på din markedsføring jeg....funket som rakkern den gitt :)

Men kunne selvsagt bare laget løkke av den jeg hadde....men pytt sann, gøy med noe som er hauset opp litt, eller hva? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har vært borte en tur, men reagerte umiddelbart når jeg slo på Mac`n ;D ;D

Jepp flua bør være bløt når den returneres til fiskeren. Tørr ut, våt inn under forutsetning av at den har vært i en fiskekjeft i våt tilstand :D :D......... tenker aldri koffert

når vi snakker fluefiske ;D ;D

 

Terje!

 

Altså stiller vi helt likt Terje. Mine er også tørre på vei ut - Alle sammen!  ;D

 

Jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, steike fin nymfe a gitt... den ble litt våt da men... Jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her inne på forumet opplever jeg svært ofte......"det beste snøret av alle jeg har forsøkt til nå" noen dager deretterså har et nytt snøre kommet i postkassa og igjen er dette det beste snøret eller stanga som er forsøkt, dette gjelder stenger og det meste annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har vært borte en tur, men reagerte umiddelbart når jeg slo på Mac`n ;D ;D

Jepp flua bør være bløt når den returneres til fiskeren. Tørr ut, våt inn under forutsetning av at den har vært i en fiskekjeft i våt tilstand :D :D......... tenker aldri koffert

når vi snakker fluefiske ;D ;D

 

Terje!

 

Altså stiller vi helt likt Terje. Mine er også tørre på vei ut - Alle sammen!  ;D

 

Jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, steike fin nymfe a gitt

 

Du får sagt det du Erik :D :D...... men alle mine holder seg iallefall flytende når de detter ned på vannet og det gjør fanken ikke alle dine ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Har vært borte en tur, men reagerte umiddelbart når jeg slo på Mac`n ;D ;D

Jepp flua bør være bløt når den returneres til fiskeren. Tørr ut, våt inn under forutsetning av at den har vært i en fiskekjeft i våt tilstand :D :D......... tenker aldri koffert

når vi snakker fluefiske ;D ;D

 

Terje!

 

Altså stiller vi helt likt Terje. Mine er også tørre på vei ut - Alle sammen!  ;D

 

Jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, jeg er en tørrfluefisker, steike fin nymfe a gitt

 

Du får sagt det du Erik :D :D...... men alle mine holder seg iallefall flytende når de detter ned på vannet og det gjør fanken ikke alle dine ;D ;D

 

Terje!

 

Joda! Alle mine fløyt så det holdt fra november til april. Foreløpig har stort sett alt jeg har prøvd i år holdt seg oppå, inn også. Bortsett fra i NC da...

 

oops.gifofftopic.gifimsorry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her inne på forumet opplever jeg svært ofte......"det beste snøret av alle jeg har forsøkt til nå" noen dager deretterså har et nytt snøre kommet i postkassa og igjen er dette det beste snøret eller stanga som er forsøkt, dette gjelder stenger og det meste annet

Han er vel på leting etter den perfekte komboen til sitt bruk, eventuelt veldig usikker?

En firer-stang trenger nødvendigvis ikke være en firer..et firer-snøre kan være et femmer-snøre.. Klumplengder varierer i forhold til specsa fra produsentene.. er det rart man går seg vill?

 

Men Staffan.. Hva er løsningen på disse tingene? Hva mener du det bør gjøres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

vi kan ikke gjøre noe som helst Claus......og ikke gjør det meg noe, fikk de svarene jeg fikk og er fornøyd for jeg ble litt klokere av svar og reaksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...