Gå til innhold
  • 0

Kjapp huskeregel for fang & slipp


André_Brµn

Spørsmål

Hei. Her er den ene bildeserien jeg tror jeg har fra hele seansen med fang & slipp, så her er et forsøk på noen tips i nybegynnertråden.

For de som er nye i gamet så er det med ei kjempefin brosjyre som er enda mer utfyllende i siste nummer av Jakt & Fiske!

God sommer - og skitt fiske!

Hilsen, André B

 

 

[attachimg=1]

post-3159-13949865862604_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Ikke for å være surmaga, intensjonen er god, men på bilde 2 synker handa godt inn i fisken og KAN forårsake alvorlig skade på innvoller. Bedre å holde litt nærmere hodet, og den andre hånda rett bak gattåpningen..

 

Det er jo absolutt ikke noe surmaga i å si det, Nøkken  :) Det er bare et løft å komme med konstruktive spissfindigheter som det, min venn  :) I en tråd om hvordan bevare fisk best mulig, så er alle ting bra - så lenge det fremmer å bevare fisken bra. Men tung fisk legger press på hånda.

Men det skal være sagt; jeg forsøker å spre fingrene - både under hodet og bak gjellene - uten å treffe gjellene eller være i nærheten av dem. Og det er viktig, som du også garantert vet  :)

 

Å balansere fisk stabilt med å holde dem under gattåpningen er jeg også helt enig med deg i - og det var en god presisiering, men det er vanskelig på så stor fisk, synes jeg. Men under her er en ørret som jeg gjør det på, som kanskje illustrerer det bedre.

Flotte presiseringer det, Nøkken - som jeg også er helt sikker på at kommer mange ørreter til gode i sommer.

 

Så, som Nøkken sier, holdes kilosfisk aller best slik.

- men bare i 2 sekunder før den skal tilbake i vannet igjen  :)

 

[attachimg=1]

 

post-3159-13949865923505_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei. Her er den ene bildeserien jeg tror jeg har fra hele seansen med fang & slipp, så her er et forsøk på noen tips i nybegynnertråden.

 

Bør man unngå hov hvis fisken er liten (som er vanlig for meg i alle fall, det beistet du viser må jo være tjernobyl-ørret ;) ) og tilsynelatende medgjørlig? Eller er dagens knuteløse hover relativt uskadelige for fiskene?

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hallo, Eirik!

Det beste, teoretisk sett, er jo å bare vippe ut den mothakeløse kroken så fort du får inn fisken - mens den ennå er i vann.

Men ofte, i praksis (og jeg er veldig opptatt av praksis når det gjelder fiske og fluebinding) om det gjelder stor eller liten fisk, er å kjøre ørreten knallhardt - og rett inn i håven. Fort. Gjerne så fort at det ryker fortom og/eller stang innimellom. Og der - nede i vann - få ut krok, og så fortest mulig ut igjen. Så, ja; jeg er tilhenger av håv generelt. Men da en håv med finmasket, knuteløst og skånsomt nett.

 

 

Hovnett a la dette er bra, med finmasket nett:

LO_web_hele_E.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke for å være surmaga, intensjonen er god, men på bilde 2 synker handa godt inn i fisken og KAN forårsake alvorlig skade på innvoller. Bedre å holde litt nærmere hodet, og den andre hånda rett bak gattåpningen..

 

Det er jo absolutt ikke noe surmaga i å si det, Nøkken  :) Det er bare et løft å komme med konstruktive spissfindigheter som det, min venn  :) I en tråd om hvordan bevare fisk best mulig, så er alle ting bra - så lenge det fremmer å bevare fisken bra. Men tung fisk legger press på hånda.

Men det skal være sagt; jeg forsøker å spre fingrene - både under hodet og bak gjellene - uten å treffe gjellene eller være i nærheten av dem. Og det er viktig, som du også garantert vet  :)

 

Å balansere fisk stabilt med å holde dem under gattåpningen er jeg også helt enig med deg i - og det var en god presisiering, men det er vanskelig på så stor fisk, synes jeg. Men under her er en ørret som jeg gjør det på, som kanskje illustrerer det bedre.

Flotte presiseringer det, Nøkken - som jeg også er helt sikker på at kommer mange ørreter til gode i sommer.

 

Så, som Nøkken sier, holdes kilosfisk aller best slik.

- men bare i 2 sekunder før den skal tilbake i vannet igjen  :)

 

[attachimg=1]

 

 

 

OG selvfølgelig har jeg forlengst skjønt at du behandler fisken med omtanke... Var bare flisespikking for "nybegynnere", nettopp for å unngå "misforståelser" :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

:) Jeg synes faktisk det er mange fluefiskere som er flinke til å behandle fisk bra rundt omkring. Som tenker veldig på fiskens vel og ve. Og det er kongebra.

 

 

Er den siste ørreten en settefisk? Synes den halen virker så liten og rar .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei. Her er den ene bildeserien jeg tror jeg har fra hele seansen med fang & slipp, så her er et forsøk på noen tips i nybegynnertråden.

For de som er nye i gamet så er det med ei kjempefin brosjyre som er enda mer utfyllende i siste nummer av Jakt & Fiske!

God sommer - og skitt fiske!

Hilsen, André B

 

 

[attachimg=1]

 

 

 

Heisann Andre!

Nå fisker jeg hovedsakelig laks, men den må settes ut igjen til tider den også.. Jeg bruker aldri hov, tar alltid fisken i spolen. Er det større sjanse for å skade den da? Mister veldig sjelden fisken bare for å nevne det..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

i forhld til den vekten føler i vann og er konstruert for blir den 9 ganger så tung over vann, det er klart den vil kunne strekke ryggraden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Andre.

 

Drister meg til å legge ut noe for Gjedda. Ikke alltid vært like flink her sjøl til å tenke på fisken eget beste når man får en rekordfisk, men skal man oppretteholde et godt fiske her åsså så er det viktig med måtehold og gjøre øyeblikket best mulig for fisken. Dette er jo åsså fult mulig å bruke til laks og større sjø-ørreter.

Jeg bruker (nå) to typer veienett til fiske. Et som er lett å pakke ned i sekken for litt lengre gåturer og et som ligger i båten.

 

Her er et eksempel på lett å ta med seg:

 

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=283&category_id=31&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=72

 

 

Og her er et som brukes når gåturen ikke er for lang, kan deles i to, kommer i futerale:

 

http://www.seeberg.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=452&category_id=31&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=72

 

 

Det sistnevte virker for meg det som er mest skånsomt og lettest å bruke, men det er tyngre og tar større plass. Blir garantert med på neste laksetur.

 

[attachimg=1]

 

post-982-13949866003069_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare en opplysning. ???

 

Det har så langt i år blitt tatt opp 7 fisk i gaula med knekt rygg.! Dette er fisk som gjerne blør. Altså nyfanget og løftet feil. den største 14 kg  :'(

 

Sto selv og så det C/R fiske på ned siden av gaula fossen.! 3 timer 40 fisk på land. Av disse ble vel alle tailet, så løftet opp på land etter halen

3.stk tatt på land som Trofe ???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hallo, Eirik!

Det beste, teoretisk sett, er jo å bare vippe ut den mothakeløse kroken så fort du får inn fisken - mens den ennå er i vann.

Men ofte, i praksis (og jeg er veldig opptatt av praksis når det gjelder fiske og fluebinding) om det gjelder stor eller liten fisk, er å kjøre ørreten knallhardt - og rett inn i håven. Fort. Gjerne så fort at det ryker fortom og/eller stang innimellom. Og der - nede i vann - få ut krok, og så fortest mulig ut igjen. Så, ja; jeg er tilhenger av håv generelt. Men da en håv med finmasket, knuteløst og skånsomt nett.

Hovnett a la dette er bra, med finmasket nett:

LO_web_hele_E.jpg

Den håven var svinkul!!! Men...... svært dyr :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Beste tipset mitt er å være mindre opptatt av utseendet og heller bruke stor nok håv. Alt for mange kludrer det til med å bruke for liten. Det blir alt for ofte flere forsøk og enda mer sliten fisk. Senest i dag (egentlig i går, hehe) observerte jeg aaaalt for lang tid brukt på å få fisk i håven.

Hvorfor læres ikke håvingsteknikk bort på kurs?

Edit:

Jeg gjør forøvrig oppmerksom på at uttalelsen ikke har noe med avbildet håv å gjøre da jeg ikke vet noe om dens størrelse eller hvor effektiv utformingen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beste tipset mitt er å være mindre opptatt av utseendet og heller bruke stor nok håv. Alt for mange kludrer det til med å bruke for liten. Det blir alt for ofte flere forsøk og enda mer sliten fisk. Senest i dag (egentlig i går, hehe) observerte jeg aaaalt for lang tid brukt på å få fisk i håven.

Hvorfor læres ikke håvingsteknikk bort på kurs?

Edit:

Jeg gjør forøvrig oppmerksom på at uttalelsen ikke har noe med avbildet håv å gjøre da jeg ikke vet noe om dens størrelse eller hvor effektiv utformingen er.

Skriv et par linjer da om riktig hovteknikk. Du er jo så flink med ord.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Erik Eikre

Beste tipset mitt er å være mindre opptatt av utseendet og heller bruke stor nok håv. Alt for mange kludrer det til med å bruke for liten. Det blir alt for ofte flere forsøk og enda mer sliten fisk. Senest i dag (egentlig i går, hehe) observerte jeg aaaalt for lang tid brukt på å få fisk i håven.

Hvorfor læres ikke håvingsteknikk bort på kurs?

Edit:

Jeg gjør forøvrig oppmerksom på at uttalelsen ikke har noe med avbildet håv å gjøre da jeg ikke vet noe om dens størrelse eller hvor effektiv utformingen er.

Skriv et par linjer da om riktig hovteknikk. Du er jo så flink med ord.

:)

Flink med ord liksom. Og det kommer fra deg... :rolleyes:

Dessuten vet jeg ikke hva som er riktig, men jeg kan skrive hva jeg har erfart er mest effektivt for meg. Det er faktisk noe vi som konkurrerer en gang iblant tenker litt på. Men sent nå så jeg får ta det i morra (etter fisketid) om det er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...