Gå til innhold

stenger


Gjest staffan@epost.no

hva av uttyr bruker vi  

307 stemmer

  1. 1. hva av uttyr bruker vi

    • sage
      51
    • loomis
      26
    • thomas & thomas
      10
    • winston
      12
    • annen amerikansk
      48
    • guideline
      30
    • slate
      14
    • loop /lst
      39
    • hardy
      11
    • Shimano
      7
    • stenger fra new zealand
      6
    • annet
      73


Anbefalte innlegg

Jeg fisker ørret med Steffen Brothers glassfiber og Diamondback Classic Trout. Ellers venter jeg på min første custombyggede bambusstang, men den lar vente på seg. Og så leker jeg med tanken om en ny spenstig bestilling til vinteren.

 

Sjur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skulle lage en slik undersøkelse så synes jeg nå at du burde ha tatt med de andre norske også da  :)

Streamstix, Lamar, Zpey, Prescision etc.

Såpass uavhengig er jeg faktisk at jeg foreslår det  :)

 

 

EDIT: Og kanskje også nevne noen andre spennende stenger enn dem alle har hørt om?  :)

For eksempel: http://shop.siman.cz/index.html?pod=_mf_mxt1002.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kategori Annet!

 

Av stenger laget av resirkulert isolasjon fra polske campingvogner(runde stenger), har jeg Scott og Sage.

 

Har så lyst på en Orvis Superfine av den første utgaven, samt en Diamond Back Classic(satte sammen en slik til en kompis på slutten av 80 tallet,kjøpt fra Stream Side Service. Han har den enda). Og en T&T Paradigme og en Winston LT og en gamal brun eller grønn Powell.

Uff... den lista blei lang etterhvert......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en Sage Launch for øyeblikket og som nybegynner trenger jeg vel ikke mere. Poden har fått en 7'6 fra Albright (betalte vel 200 kroner for den) og jeg låner den som reservestang når jeg er på tur uten ham. Og så har jeg den gamle Kunnan (tror jeg den heter) som er en #7er, og som jeg bare drar rundt på som en slags reservestang. Har vel egentlig ikke brukt den på 18 år.

 

Når jeg blir bedre til å kaste, så vil jeg sikkert investere i annet utstyr, men akkurat nå er det bare bortkastede penger da jeg ikke tror det er utstyret som setter begrensinger.

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt, men komplekst...fordi ulike stenger til "spesialfiske" kludrer til min helgrønne liste ;D

 

#3 8'6 Winston BIIx (små/middels store elver vått og tørt, samt blikkstille vann)

#3 10' Streamstix Stealth (for nymfefiske "french style") Kan også benyttes med hell til tsjekkisk type fiske.

 

#4 9' Winston BIIt (generelt ørretfiske i elv, kort og nært)

#4 9' Orvis Helios Mid Flex/ Streamstix Troutfighter 9' (utelukkende tørrfluefiske i større elver, samt vannfiske)

 

#5 9' BIIx/BIIt (mine to stenger som dekker alle mine #5 behov.....nærdistanse/lengde med tynne fortommer)

#5 9'6 Winston BIIMX (vannfiskestang med tørt og synkende liner...båtstang, rask stang med kraft og presisjon, samt følsomhet for fiske med mothakeløse kroker og relativt tynne fortommer. Konkurransestang.

 

#6 Streamstix Troutseeker 9'3/Winston BIIMX 9'6 (sjøfiske og vannfiske med synkende liner, samt noe tørt)Kajakk stang

 

#7 9'6 Winston BIIMX/Streamstix Troutfighter (sjøfiske hvor kraft og spenst er forent med håndterlighet i time, etter time med svære fluer)Kajakkstang

 

 

Må legge til at hvis det ikke var for de helt nye og fenomenalt lette og delikate stangseriene fra Streamstix, så var listen helgrønn...og en og annen tur med kobberfarget Helios.

 

Er glad Andrè nevnte norske produsenter...mange har vist at de lager gode "generelle best selgere"....men når Streamstix går hen å lager en stang som Stealth #3 10'....som blir så ufattelig riktig iforhold til de behov som er forsøkt dekket, ja da tar jeg av meg hatten.

Dette er godt gjort, kan jeg fortelle.

Mange har prøvd å lage #3 10'...og de fleste er helt allright til tsjekkisk style fiske...men til nymfefiske vi etterhvert har begynt å få kontroll på som likner på det franske fiskere har bedrevet i mange, mange år, trengte vi noe lett/langt/spenstig/uten å være stivt....vanskelig å forklare.

Men nå har altså Streamstix gjort det.

Alle som har lært denne fiskemetoden vil være 100% enig at "dette er stanga".

Det verste er at den kaster godt...tenker da på bellybåtfiske. Og bare 2500.-

Grattis gutter, dette var godt gjort :o

 

Tipper denne blir et solid førstevalg når franskmenn skal skifte ut sine gamle 2.delte (følelse) #4 10' GLX.

Ja, de bruker ikke #3 10' i serien, da den er altfor "slafsete" og vibrerende....fy-fy ;)

 

Sorry for avsporing, men viktig å påpeke i mine stangvalg.

Objektivt som vanlig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt, men komplekst...fordi ulike stenger til "spesialfiske" kludrer til min helgrønne liste ;D

 

#3 8'6 Winston BIIx (små/middels store elver vått og tørt, samt blikkstille vann)

#3 10' Streamstix Stealth (for nymfefiske "french style") Kan også benyttes med hell til tsjekkisk type fiske.

 

#4 9' Winston BIIt (generelt ørretfiske i elv, kort og nært)

#4 9' Orvis Helios Mid Flex/ Streamstix Troutfighter 9' (utelukkende tørrfluefiske i større elver, samt vannfiske)

 

#5 9' BIIx/BIIt (mine to stenger som dekker alle mine #5 behov.....nærdistanse/lengde med tynne fortommer)

#5 9'6 Winston BIIMX (vannfiskestang med tørt og synkende liner...båtstang, rask stang med kraft og presisjon, samt følsomhet for fiske med mothakeløse kroker og relativt tynne fortommer. Konkurransestang.

 

#6 Streamstix Troutseeker 9'3/Winston BIIMX 9'6 (sjøfiske og vannfiske med synkende liner, samt noe tørt)Kajakk stang

 

#7 9'6 Winston BIIMX/Streamstix Troutfighter (sjøfiske hvor kraft og spenst er forent med håndterlighet i time, etter time med svære fluer)Kajakkstang

 

 

Må legge til at hvis det ikke var for de helt nye og fenomenalt lette og delikate stangseriene fra Streamstix, så var listen helgrønn...og en og annen tur med kobberfarget Helios.

 

Er glad Andrè nevnte norske produsenter...mange har vist at de lager gode "generelle best selgere"....men når Streamstix går hen å lager en stang som Stealth #3 10'....som blir så ufattelig riktig iforhold til de behov som er forsøkt dekket, ja da tar jeg av meg hatten.

Dette er godt gjort, kan jeg fortelle.

Mange har prøvd å lage #3 10'...og de fleste er helt allright til tsjekkisk style fiske...men til nymfefiske vi etterhvert har begynt å få kontroll på som likner på det franske fiskere har bedrevet i mange, mange år, trengte vi noe lett/langt/spenstig/uten å være stivt....vanskelig å forklare.

Men nå har altså Streamstix gjort det.

Alle som har lært denne fiskemetoden vil være 100% enig at "dette er stanga".

Det verste er at den kaster godt...tenker da på bellybåtfiske. Og bare 2500.-

Grattis gutter, dette var godt gjort :o

 

Tipper denne blir et solid førstevalg når franskmenn skal skifte ut sine gamle 2.delte (følelse) #4 10' GLX.

Ja, de bruker ikke #3 10' i serien, da den er altfor "slafsete" og vibrerende....fy-fy ;)

 

Sorry for avsporing, men viktig å påpeke i mine stangvalg.

Objektivt som vanlig :)

 

 

Så synd du ikke har noen stenger med sjel, Stig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt, men komplekst...fordi ulike stenger til "spesialfiske" kludrer til min helgrønne liste ;D

 

#3 8'6 Winston BIIx (små/middels store elver vått og tørt, samt blikkstille vann)

#3 10' Streamstix Stealth (for nymfefiske "french style") Kan også benyttes med hell til tsjekkisk type fiske.

 

#4 9' Winston BIIt (generelt ørretfiske i elv, kort og nært)

#4 9' Orvis Helios Mid Flex/ Streamstix Troutfighter 9' (utelukkende tørrfluefiske i større elver, samt vannfiske)

 

#5 9' BIIx/BIIt (mine to stenger som dekker alle mine #5 behov.....nærdistanse/lengde med tynne fortommer)

#5 9'6 Winston BIIMX (vannfiskestang med tørt og synkende liner...båtstang, rask stang med kraft og presisjon, samt følsomhet for fiske med mothakeløse kroker og relativt tynne fortommer. Konkurransestang.

 

#6 Streamstix Troutseeker 9'3/Winston BIIMX 9'6 (sjøfiske og vannfiske med synkende liner, samt noe tørt)Kajakk stang

 

#7 9'6 Winston BIIMX/Streamstix Troutfighter (sjøfiske hvor kraft og spenst er forent med håndterlighet i time, etter time med svære fluer)Kajakkstang

 

 

Må legge til at hvis det ikke var for de helt nye og fenomenalt lette og delikate stangseriene fra Streamstix, så var listen helgrønn...og en og annen tur med kobberfarget Helios.

 

Er glad Andrè nevnte norske produsenter...mange har vist at de lager gode "generelle best selgere"....men når Streamstix går hen å lager en stang som Stealth #3 10'....som blir så ufattelig riktig iforhold til de behov som er forsøkt dekket, ja da tar jeg av meg hatten.

Dette er godt gjort, kan jeg fortelle.

Mange har prøvd å lage #3 10'...og de fleste er helt allright til tsjekkisk style fiske...men til nymfefiske vi etterhvert har begynt å få kontroll på som likner på det franske fiskere har bedrevet i mange, mange år, trengte vi noe lett/langt/spenstig/uten å være stivt....vanskelig å forklare.

Men nå har altså Streamstix gjort det.

Alle som har lært denne fiskemetoden vil være 100% enig at "dette er stanga".

Det verste er at den kaster godt...tenker da på bellybåtfiske. Og bare 2500.-

Grattis gutter, dette var godt gjort :o

 

Tipper denne blir et solid førstevalg når franskmenn skal skifte ut sine gamle 2.delte (følelse) #4 10' GLX.

Ja, de bruker ikke #3 10' i serien, da den er altfor "slafsete" og vibrerende....fy-fy ;)

 

Sorry for avsporing, men viktig å påpeke i mine stangvalg.

Objektivt som vanlig :)

 

 

Så synd du ikke har noen stenger med sjel, Stig!

 

 

Tolker dette innlegget som seriøst, siden du ikke satte på et smiletegn eller to.

Jeg spør da deg rett ut, som det første som kommer til mitt hode:

Hvor i alle dager var du på fest igår...og du burde ha sluttet av inntaket for lenge siden :D

Du har nok lest for mange noveller av feil forfatter. Det sjel i hver en grønn stang...og disse andre norskproduserte stengene kan jeg love deg er langt bedre sammensatt og gjennomtenkt enn den kommentaren din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd du ikke har noen stenger med sjel, Stig!

 

Kommer stengene dine til himmelen når de dør?

 

Ha ha ha. . .  ;D Tror nok stengene til Stig har mer enn nok sjel.

 

Av en eller annen grunn har jeg havna på på bare Scierra for tiden. Noen HM3 og en MPA. Har hatt Loomis, Vision, Lutra ( en #7 som jeg tok en 4.2 kg sø på  ;D ) Guide Line, Sølvkroken, Abu, Harvest, Streamstix og Fenwick. Tror det var alt.

Orker ikke å ha en haug stenger liggende derfor blir ubrukte stenger solgt.

 

Har til gode å prøve Sage, Winston og de fleste cane. Var såvidt bortom Tørrfluepuristen og Vidar Steimler på messa og prøvde en 8" #4 ( her må dere gjerne rette meg Terje eller Vidar ) så cane er nok det jeg kunne tenkt meg nå om noe skal erstattes  ;)

 

 

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først skulle lage en slik undersøkelse så synes jeg nå at du burde ha tatt med de andre norske også da  :)

Streamstix, Lamar, Zpey, Prescision etc.

Såpass uavhengig er jeg faktisk at jeg foreslår det  :)

 

 

EDIT: Og kanskje også nevne noen andre spennende stenger enn dem alle har hørt om?  :)

For eksempel: http://shop.siman.cz/index.html?pod=_mf_mxt1002.htm

 

Dønn enig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jeg kjenner ikke så inngående til alle stangmerkene som har dukket opp de siste årene....men det er bra med alternativer.....og dere skriver jo flittig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så inngående til alle stangmerkene som har dukket opp de siste årene....men det er bra med alternativer.....og dere skriver jo flittig

 

Men nå når du har blitt klar over dem: Har du ikke ført på Streamstix, Zpey, Prescision, Lamar og de andre norske merkene som burde vært med i undersøkelsen ennå heller?  :) Gjør nå det da, Staffan. De fortjener å være med i lange baner.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå når du har blitt klar over dem: Har du ikke ført på Streamstix, Zpey, Prescision, Lamar og de andre norske merkene som burde vært med i undersøkelsen ennå heller?  :) Gjør nå det da, Staffan. De fortjener å være med i lange baner.  :)

Prescision er et bra og billig merke som jeg er veldig fornøyd med. Jeg har en syver på ni fot, og liker den veldig godt. Har ikke fått prøvd ut stenger i de lavere stangklassene fra dette merket, men med syveren klarer jeg å denge ut hele rio mainstream-snøret som fulgte med i settet. Snellene derimot synes jeg ikke er no særlig, i allefall ikke til fisking i saltvann!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Shimano.....noe som kalles stenger.....de har en serie som heter Freestone......flotte stenger.....dessuten er det shimano som eier Loomis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men nå når du har blitt klar over dem: Har du ikke ført på Streamstix, Zpey, Prescision, Lamar og de andre norske merkene som burde vært med i undersøkelsen ennå heller?  :) Gjør nå det da, Staffan. De fortjener å være med i lange baner.  :)

 

Staffan, kan du ikke legge til de stangprodusentene som har blitt ramset opp her, da? Savner selv Streamstix på listen din.

 

Jeg kjenner ikke så inngående til alle stangmerkene som har dukket opp de siste årene....men det er bra med alternativer.....og dere skriver jo flittig

Med tanke på at du har snart en milliard innlegg her inne, hvordan kan du ha gått glipp av å lese om de norske Streamstix, Zpey, Prescision, Lamar ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...