Gå til innhold

En hyllest til Fluoroflex Plus


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Snakka med Erik. Sendte meg følgende tabell.

 

dia.   inch         mm

0 X 0.011 0.2794

1 X 0.010         0.2540

2 X 0.009         0.2286

3 X 0.008         0.2032

4 X 0.007         0.1778

5 X 0.006         0.1524

6 X 0.005         0.1270

7 X 0.004         0.1016

8 X 0.003         0.0762

9 X 0.002         0.0508

10 X 0.001         0.0254

 

Mr. Brown, her er det jeg baserer mitt uttrykk "motsatt skala for tusendels inch" på.

1X = 0,010 = ti tusendeler

10X = 0,001 = en tusendel

 

Men nå har jo Ængler kommet med noe annet - jeg har ikke lest denne lange teksten han refererer til så jeg kan ikke uttale meg om det.

 

1x = sånn passe sjøørret-spiss for fiske i sjøen.

6x = sånn passe tørrflue-spiss for fiske i elv og vann.

Og av og til er 2X eller 5X eller 7X også sånn passe.

 

"Sånn passe" går ellers veldig ofte igjen i min teori.

Og jeg får fisk sånn passe ofte. Og de er sånn passe store.

 

EDIT - der kom Ængler med den gamle-gamle definisjonen.

Tenkte det var noe slikt, der x representerte antall ganger man delte tykkelsen med en spesiell prosess.

Er det ikke noe lignende i haglekaliber? Kaliber 20 betyr man kunne støp 20 kuler av samme mengde av et metall som produserte 12 kuler i kaliber 12? Et engelsk pund bly, kanskje?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

Selve skalaen stammer altså fra den tiden man benyttet silkeormstarmer. Man brukte en "ekstruderingsprosess" for å gjøre den tynnere. Jo flere ganger man gjentok prosessen desto tynnere ble materialet, siden hullene ble mindre og mindre. 2x betyr altså "2 ganger", 3x betyr "3 ganger" osv. Det er derfor et høyere tall gir tynnere fortom.

 

Bruker man tolvtallsystemet (tommer) er det lett, da det er .001 pr. trinn på skalaen. Bruker man titallsystemet så blir det slik Pål Andersen/Eikre beskriver med 0,0254 pr. trinn.

 

Igjen er det fristende å si at slukfiskerne gjør det mye smartere...

 

Tøft, der ser det ut som vi har en gangbar definisjon, Ængler  :) Morsomt å vite.

 

Lars Erik: Jo, det er slik du beskriver med kal. 10, 12, (16), 20 og 28, men så slår det vel inn en helt annen beregning på kal. .410 og disse der, som ikke jeg vet hva kommer av.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe lignende i haglekaliber? Kaliber 20 betyr man kunne støp 20 kuler av samme mengde av et metall som produserte 12 kuler i kaliber 12? Et engelsk pund bly, kanskje?

 

Det stemmer, det var et pund (0,454 kg) bly.

 

Skal du være virkelig nerdete og presis, så er ikke dagens kaliber-betegnelse korrekt. I følge gamle termer heter det egentlig 12-lødig og 20-lødig.

 

Men nå er vi himmelvidt OT!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Erik: Jo, det er slik du beskriver med kal. 10, 12, (16), 20 og 28, men så slår det vel inn en helt annen beregning på kal. .410 og disse der, som ikke jeg vet hva kommer av.

 

Når det gjelder .410, så er det vel snakk om vanlig riflekaliberterminologi der .410 viser til 0,410 tommer = 10,4 mm.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Lars Erik: Jo, det er slik du beskriver med kal. 10, 12, (16), 20 og 28, men så slår det vel inn en helt annen beregning på kal. .410 og disse der, som ikke jeg vet hva kommer av.

 

Når det gjelder .410, så er det vel snakk om vanlig riflekaliberterminologi der .410 viser til 0,410 tommer = 10,4 mm.

 

 

 

hagle kaliber vel?[attachimg=1]

post-0-13949866405012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest storfemti

Er denne herligheten mulig og kjøpe i Norge, eller er det nettkjøp fra utlandet som gjelder?

 

Jeg hyller med deg Andre'! Bruker bare dette materialet selv...bestilte tilfeldigvis noen ruller av dette fra ebay for noen år siden, og vært "frelst" siden! ;D Har mast på Tundra i over 1 år nå om de kan ta det inn til Norge, men nei.. Klarte heldigvis å overtale de til å bestille inn 12 ruller med 6x og 12 ruller med 5x,,,så nå har jeg til eget forbruk...nesten skremmende hvor mye dette materialet tåler.

 

Svar nok?  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne herligheten mulig og kjøpe i Norge, eller er det nettkjøp fra utlandet som gjelder?

 

Jeg hyller med deg Andre'! Bruker bare dette materialet selv...bestilte tilfeldigvis noen ruller av dette fra ebay for noen år siden, og vært "frelst" siden! ;D Har mast på Tundra i over 1 år nå om de kan ta det inn til Norge, men nei.. Klarte heldigvis å overtale de til å bestille inn 12 ruller med 6x og 12 ruller med 5x,,,så nå har jeg til eget forbruk...nesten skremmende hvor mye dette materialet tåler.

 

Svar nok?  :-\

 

Nei, hvis ikke svaret innebærer: det kan ikke kjøpes noen steder i Norge......

 

 

DF  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Ikke for å kverrulere Staffan, men det går ekstremt mye miljøgifter til å produsere/vrake datamaskiner. Går mye fortom på en PC :) Er selvfølgelig enig i at miljøforurensning er tragisk. Hva med å totalforby all bruk av bly?

 

Sorry. off topic. Slutter med det NÅH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Takk, husker du sånn ca hva de tar for frakt? Jeg vurderer å bestille noen spoler når jeg først skal gjøre dette. Kan dette materialet lagres over tid eller er det ferskvare? Kan man f.eks kjøpe inn så man har til 2 års forbruk?

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...