Gå til innhold

En hyllest til Fluoroflex Plus


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Ok så den ærede forsamling skjønner ikke at Japan er kjent for å lage den beste FC'en i verden, og at det er en aldri så liten sensasjon hvis USA nå får til det samme. Hvis dette stemmer så har antall produsenter av ekte FC økt med 33%.

 

Jeg skjønner at dette er litt VEL nerdete for forsamlingen. Trodde denne siden var kjent for å ha høy nerdefaktor. Noe som er positivt for mange spesielt interesserte fluefiskere. Jeg tok feil så jeg skal holde slik info for meg selv neste gang.  ;)

 

EAN koden har ingenting med dette å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ok så den ærede forsamling skjønner ikke at Japan er kjent for å lage den beste FC'en i verden, og at det er en aldri så liten sensasjon hvis USA nå får til det samme. Hvis dette stemmer så har antall produsenter av ekte FC økt med 33%.

 

Jeg skjønner at dette er litt VEL nerdete for forsamlingen. Trodde denne siden var kjent for å ha høy nerdefaktor. Noe som er positivt for mange spesielt interesserte fluefiskere. Jeg tok feil så jeg skal holde slik info for meg selv neste gang.  ;)

 

EAN koden har ingenting med dette å gjøre.

 

:) du slapper jo aldri av? Er du like stressa på fisketur også eller?  ;D ;D

koder, japan, fc, prosenter, late som jeg selv er nerd, holde for meg selv...  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så den ærede forsamling skjønner ikke at Japan er kjent for å lage den beste FC'en i verden, og at det er en aldri så liten sensasjon hvis USA nå får til det samme. Hvis dette stemmer så har antall produsenter av ekte FC økt med 33%.

 

Jeg skjønner at dette er litt VEL nerdete for forsamlingen. Trodde denne siden var kjent for å ha høy nerdefaktor. Noe som er positivt for mange spesielt interesserte fluefiskere. Jeg tok feil så jeg skal holde slik info for meg selv neste gang.  ;)

 

EAN koden har ingenting med dette å gjøre.

 

Fuck ass, du slapper jo aldri av? Er du like stressa på fisketur også eller?  ;D ;D

koder, japan, fc, prosenter, late som jeg selv er nerd, holde for meg selv...  ;D ;D

 

Slapper av hele tiden jeg  ;D.

Får derfor aldri slike utbrudd  ;).

 

Utnevner herved meg selv til nerd numero uno på denne siden.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så den ærede forsamling skjønner ikke at Japan er kjent for å lage den beste FC'en i verden, og at det er en aldri så liten sensasjon hvis USA nå får til det samme. Hvis dette stemmer så har antall produsenter av ekte FC økt med 33%.

 

Jeg skjønner at dette er litt VEL nerdete for forsamlingen. Trodde denne siden var kjent for å ha høy nerdefaktor. Noe som er positivt for mange spesielt interesserte fluefiskere. Jeg tok feil så jeg skal holde slik info for meg selv neste gang.  ;)

 

EAN koden har ingenting med dette å gjøre.

 

 

 

WTF

 

Kjære deg Ængler. Her har du samme produkt med samme spek eneste forskjell slik jeg ser det er at den ene har andre farger og er laget i Japan?!?!???!? ER du så utrolig eufor fordi du har funnet ut at en gang for x med tid tilbake ble denne FC'en laget der mens nå blir en laget der og alt var bedre før. Gud bedre ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så den ærede forsamling skjønner ikke at Japan er kjent for å lage den beste FC'en i verden, og at det er en aldri så liten sensasjon hvis USA nå får til det samme. Hvis dette stemmer så har antall produsenter av ekte FC økt med 33%.

 

Jeg skjønner at dette er litt VEL nerdete for forsamlingen. Trodde denne siden var kjent for å ha høy nerdefaktor. Noe som er positivt for mange spesielt interesserte fluefiskere. Jeg tok feil så jeg skal holde slik info for meg selv neste gang.  ;)

 

EAN koden har ingenting med dette å gjøre.

 

 

 

Utnevner herved meg selv til nerd numero uno på denne siden.  8)

 

 

Det er vel fortjent med den avataren og det sitatet ;D ;D (hyggelig ment, ikke missforstå :D)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnevner herved meg selv til nerd numero uno på denne siden.  8)

 

Det er nok her du har misforstått litt. Dette er ikke noen konkurranse. 

Vi er nemlig bare en gjeng likesinnende fluefiskere som snakker sammen, fisker sammen når vi er heldige og har sjansen til det selv om vi bor helt ulike plasser i landet, og ellers har det trivelig med fluefisket vårt sammen. Og er kjempeglade når vi omsider får møte hverandre igjen. For det er nå trivelig når man ikke ser hverandre så ofte.

 

Og nerde- stempelet må du nok fortjene på helt andre måter enn å utnevne deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnevner herved meg selv til nerd numero uno på denne siden.  8)

 

sudo adduser ængler

sudo addgroup nerds_numero_ono

sudo adduser ængler nerds_numero_ono

 

Wish granted ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnevner herved meg selv til nerd numero uno på denne siden.  8)

 

Det er nok her du har misforstått litt. Dette er ikke noen konkurranse. 

Vi er nemlig bare en gjeng likesinnende fluefiskere som snakker sammen, fisker sammen når vi er heldige og har sjansen til det selv om vi bor helt ulike plasser i landet, og ellers har det trivelig med fluefisket vårt sammen. Og er kjempeglade når vi omsider får møte hverandre igjen. For det er nå trivelig når man ikke ser hverandre så ofte.

 

Og nerde- stempelet må du nok fortjene på helt andre måter enn å utnevne deg selv.

 

OK, ingen takhøyde for sånne som meg med andre ord. Liker helst og fiske alene og bruker kun diverse fora og internett forøvrig til å gjøre meg klokere. Liker også saklige diskusjoner med høyt faglig nivå, og har bare unntaksvis følt et spesielt behov for å bli personlig kjent med diverse forumdeltakere.

 

Men neste samling dere har MÅ jeg være med på. 3055 "likesinnede fluefiskere" på samme sted må være litt av et syn. Blir Rena neste gang også eller?  ;D ;D

 

Jeg synes forøvrig ikke det rosenrøde bildet du tegner stemmer med mitt innrykk av FFsiden. De som virkelig sitter på kunnskaper forsvinner jo en etter en.

 

Takk Claus!  ;D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

OK, ingen takhøyde for sånne som meg med andre ord. Liker helst og fiske alene og bruker kun diverse fora og internett forøvrig til å gjøre meg klokere. Liker også saklige diskusjoner med høyt faglig nivå, og har bare unntaksvis følt et spesielt behov for å bli personlig kjent med diverse forumdeltakere.

 

Men neste samling dere har MÅ jeg være med på. 3055 "likesinnede fluefiskere" på samme sted må være litt av et syn. Blir Rena neste gang også eller?  ;D ;D

 

Jeg synes forøvrig ikke det rosenrøde bildet du tegner stemmer med mitt innrykk av FFsiden. De som virkelig sitter på kunnskaper forsvinner jo en etter en.

 

Takk Claus!  ;D8)

 

Nå er det rimelig OT her. Jeg ville bare skyte inn at Renatreffet er som kjent en stor sosialt happening for oss her på forumet. Men en ting skal du vite. Vi fisker ikke sammen som en stor gjeng som valser opp og ned elva. Fiske gjøres som "normalt". Det er vel mer kvelden og hyggen rundt bordet som gjør Renatreffet til noe spesielt. Alle disse usaklige diskusjonene som får meg til å le meg skakk. Det å møte alle disse "skrullene" som du sitter å diskuterer med året rundt. Det skaper en annen tone her på forumet. Thats it.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes for all del at det er meget bra for forumet at det blir reprentert med alle typer mennesker!

 

Det jeg liker dårlig er folk som rakker ned på hverandre, eller alltid må ha en spydig undertone!

 

Takhøyde er det på forumet, men når det skal skrives på et forum er det rom for mange tolkninger ( les. bibelen), derfor synes jeg det er litt rart at noen blir støtt av utsagn. HUSK der er ikke sikkert at innelegget alltid er ment slik det fremstår, noen er bedre til å skrive enn andre.

 

Back to topic: Fluorflex skal prøves!

 

1.spm: Går det ann å si noen om hvor mye FF holder i forhold til vanlig fortomsmateriale? f.eks: 0.12=0.18 i FF ( for det viker jo som at FF er meget sterke saker).

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å si så mye hvor mye ff plus tåler i forhold til andre materialer.Bruddstyrke som blir oppgitt på ulike fortomsmaterialer er ofte helt på jordet ..Men en ting er i hvertfall sikkert, jeg ryker mindre fisk med FFplus. Det tåler også mye mer slitasje en vanlig nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å si så mye hvor mye ff plus tåler i forhold til andre materialer.Bruddstyrke som blir oppgitt på ulike fortomsmaterialer er ofte helt på jordet ..Men en ting er i hvertfall sikkert, jeg ryker mindre fisk med FFplus. Det tåler også mye mer slitasje en vanlig nylon.

 

Takker, ser at du har skrevet tidligere at du har disse i 5x og 6x. Er ikke 5x ca det samme som 0,12? Hvis dette skulle stemme, blir ikke dette da noe lavt til elvefiske?

 

Regner med å bli rettet på her!  ;D  ;D

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å si så mye hvor mye ff plus tåler i forhold til andre materialer.Bruddstyrke som blir oppgitt på ulike fortomsmaterialer er ofte helt på jordet ..Men en ting er i hvertfall sikkert, jeg ryker mindre fisk med FFplus. Det tåler også mye mer slitasje en vanlig nylon.

 

Takker, ser at du har skrevet tidligere at du har disse i 5x og 6x. Er ikke 5x ca det samme som 0,12? Hvis dette skulle stemme, blir ikke dette da noe lavt til elvefiske?

 

Regner med å bli rettet på her!  ;D  ;D

 

DF

 

Etter litt google har jeg funnet ut at 5x er tilsvarende 0.16.......... Hvordan regner jeg ut dette? Hvordan er denne fortoms formelen? Hva er 5x?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at man påpeker variasjoner på 13 tusendeler av en millimieter her...

Fascinerende å lese om hvor mye tankearbeid som går med til å analysere spissmateriale.

 

 

Er det forøvring noen som vet hva formulare for 1x, 2x osv er?

Er det noe lignende prinsipp som ble brukt til utregning av haglekaliber?

 

Jeg er ellers veldig glad i Fluorflex Plus, og mistenker at fisken ikke ser forskjell på den japanske og amerikanske varianten. Selv ser jeg ikke forskjell siden akkurat den delen av merkelappen er slitt bort på alle spolene mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Snakka med Erik. Sendte meg følgende tabell.

 

dia.   inch         mm

0 X 0.011 0.2794

1 X 0.010         0.2540

2 X 0.009         0.2286

3 X 0.008         0.2032

4 X 0.007         0.1778

5 X 0.006         0.1524

6 X 0.005         0.1270

7 X 0.004         0.1016

8 X 0.003         0.0762

9 X 0.002         0.0508

10 X 0.001         0.0254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden nerdene allerede har sluppet seg løs i denne tråden ble jeg inspirert til å måle noen av fortomsspolene som lå i fiskejakka mi.

 

Loop Nylon 6x oppgitt 0,12 målt 0,135

Loop Nylon 5x oppgitt 0,16 målt 0,170

Loop Crystal Dense 4x oppgitt 0,18 målt 0,180

Loop Crystal Dense 5x oppgitt 0,16 målt 0,160

Loop Crystal Dense 6x oppgitt 0,14 målt 0,140

Loop Crystal Dense 1x oppgitt 0,25 målt 0,260

 

Tror det er veldig vanlig at nylon er tykkere enn oppgitt antageligvis fordi de fleste produsenter ikke kan garantere 100% jevnhet. Målte forøvrig alle på flere steder og det var ikke avvik på målepunktene på de jeg målte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - en motsatt skala for tusendels inches, altså.

 

Jepp - da skal det bare være å gange med 2,54 så har man tilsvarende i centimeter og dele på 10, så har man millimeter.

Lurer på hvor mange som greier det etter fire-fem glass Fat Trout...

 

Takk for svaret, Pål!

 

Hei, Lars Erik.  :) Den må du forklare meg nærmere. En risk at det er jeg som er treg med matte her altså, men  ;D Jeg har aldri visst før hva den X- skalaen kommer av, men er det altså motsatt skala for tusendels inches?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve skalaen stammer altså fra den tiden man benyttet silkeormstarmer. Man brukte en "ekstruderingsprosess" for å gjøre den tynnere. Jo flere ganger man gjentok prosessen desto tynnere ble materialet, siden hullene ble mindre og mindre. 2x betyr altså "2 ganger", 3x betyr "3 ganger" osv. Det er derfor et høyere tall gir tynnere fortom.

 

Bruker man tolvtallsystemet (tommer) er det lett, da det er .001 pr. trinn på skalaen. Bruker man titallsystemet så blir det slik Pål Andersen/Eikre beskriver med 0,0254 pr. trinn.

 

Igjen er det fristende å si at slukfiskerne gjør det mye smartere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...