Gå til innhold
  • 0

Fluebinde-nybegynner-ressurser


Eirik Rusten

Spørsmål

Hepp

 

I morgen den dag skal jeg ned på Nordisk og kjøpe fluebindesett for bursdagsgave-pengene jeg fikk i forgårs :)

Jeg skal på kurs hos dem hvis alt klaffer i november, men det er jo lenge til. Er det noen kule videoer/steg-for-steg-greier/råd der ute som kan få meg i gang med noe utrolig enkelt så lenge? Har jo sett litt på de fine bindevideoene som ligger her, men jeg må jo ha inn noe grunnleggende før jeg prøver meg på dem går jeg sterkt ut i fra.

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ja, det var strengt tatt min tredje flue (hadde en palmer nr 2 som jeg træsha :) )

 

Imponerende! :o

Har på følelsen at du kommer til å bli en dreven fluebinder på kort tid ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De fluene der var ikke værst i det hele tatt MrHunk! :)

 

Som relativt ny i gamet selv (et halvt år) så anbefaler jeg deg å lage noen montananymfer. Bare søk på flytying montana e.l. i google eller youtube så finner du fine "how to videoer".

 

Montanan er enkel å binde, litt pga. sin store størrelse og den fisker drit bra. Har selv tatt godt over hundre fisk på den i sommer :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De fluene der var ikke værst i det hele tatt MrHunk! :)

 

Som relativt ny i gamet selv (et halvt år) så anbefaler jeg deg å lage noen montananymfer. Bare søk på flytying montana e.l. i google eller youtube så finner du fine "how to videoer".

 

Takk skal du ha :)

 

Nymfe? Det er sånn som må under vann? Ææææsj ;)

 

Neida, alt er vel en god erfaring uansett :)

 

Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg hvet ikke om dette innlegget sklir litt ut i denen tråden, siden den er til for og hjelpe en som er litt ny i gamet, men jeg tar kjangsen alikevell

 

Når mann surrer fallskjermhackel på ei døgnflue, så er det en ting jeg gjør nesten konsekvent. Jeg surrer hackelet maaange runder rundt vingen, så mange at det blir noe helt annet en ei pen lett døgnflue. Men nå kommer magien. Jeg klipper av de øverste hackel-fibrene, og de som står til alle kanter, slik at mann får et hackel som ikke fyller ut mer enn et vanlig hackel som er surret X antall ganger uten og klippe.

 

Ok, det ble litt rotete skivd, men influensaen har taket, så jeg orker ikke og utdype saken videre :-\

 

Håper dere forsto hva jeg mente :D

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lite tips: Når hacklet ikke skal surres rundt kroken, men rundt flotøren (pollygarn).

 

Ved bruk av pollygarn eller fjær vil det være vanskilg å få lagt hacklet rundt, grunnet tynn stamme. Bruk heller FOAM, foam flytter bedre og er mye lettere å binde med. Evt kan du slå en knute på pollygarnet og binde hacklet under den ( se mollanmedia.com staffan binder fluer).

Fisken ser jo ikke foamen uansett så her kan du evt ta en farge som er lett å se. Mange bruker ikke hvit pollygarn fordi dette gir en siluett som fisken ser, bruk evt enn mørkere farge eller bruk tusj........

 

DF

 

Edit: meget imponert over dine første fluer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

De fluene der var ikke værst i det hele tatt MrHunk! :)

 

Som relativt ny i gamet selv (et halvt år) så anbefaler jeg deg å lage noen montananymfer. Bare søk på flytying montana e.l. i google eller youtube så finner du fine "how to videoer".

 

Takk skal du ha :)

 

Nymfe? Det er sånn som må under vann? Ææææsj ;)

 

Neida, alt er vel en god erfaring uansett :)

 

Eirik

 

 

Ja sånne under vann :) Uansett, de fisker vanvittig bra og når du binder dem så lærer du mange grunnleggende fluebinder "teknikker" på en fin og lett måte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for alle tilbakemeldingene og råd.

 

Har plundret litt mere, mest for å prøve å få til riktig mengde dubbing og begynner så smått å skjønne hvor lite som skal til. Kjøpt meg en annen type krok også for klekkere tmc 2487 (mener jeg). Har også prøvd meg på streaking caddis, men vingen ble lang.

 

Det går litt bedre og begynner å "skjønne" litt mer, selv om jeg selvsagt har langt igjen. Begynner å skjønne bindebeskrivelser, og ikke bare videoer....

Sliter med å splitte haletråder med bindetråden, og snurrer den plutselig motsatt vei slik at alt løsner :) Forvirret ;) Og noen ganger glemmer jeg å dubbe foran vingen ;D

 

Et par spørsmål: Hvis jeg synes at hackelet ble for langt etter å ha festet det, kan jeg da klippe rundt slik at det blir kortere eller bør tuppene ikke røres pga flyteevne e.l.? Bør fluene behandles på noen måte med en gang de er bundet (flyte-greier el)? Jeg har lakk og det bruker jeg til å dryppe på avslutningsknutene - er det riktig?

dognis3.jpg

comparadun.jpg

dognis5.jpg

dognis6.jpg

spinner1.jpg

klekker1.jpg

klekker2.jpg

klekker3.jpg

brunscaddis1.jpg

caddis1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror du må ha vært en fluebinder i dit tidligere liv, siden du er blitt så god på så kort tid

 

Men enkelte ting du kan forbedre ganske lett, er og spinen dubbingen hardere på bindetråden, spess på døgnfluene dine, slik at de ikek blir rufsette. Og jeg likte spesielt flue nr 4 og 7. De holdt et godt nivå  ;)

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

pent.  8) de funker de der :) prøv å tilpass lengden på rådyrhåra før du strammer, slik at du slipper å klippe de fine tuppene :)

 

Haletrådene mine ordner jeg etter jeg har festet dem skikkelig. Bruk fingertuppene og push dem litt i ræva på flua(innfestningen).bare prøv! Du vil fort skjønne hvordan det funker.  :)

 

Demir

 

Edit: drit i den splittingen av haletråder med bindetråd. Følg min instruksjon og du vil kunne forme dem som du vil. ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for alle tilbakemeldingene og råd.

 

Har plundret litt mere, mest for å prøve å få til riktig mengde dubbing og begynner så smått å skjønne hvor lite som skal til. Kjøpt meg en annen type krok også for klekkere tmc 2487 (mener jeg). Har også prøvd meg på streaking caddis, men vingen ble lang.

 

Det går litt bedre og begynner å "skjønne" litt mer, selv om jeg selvsagt har langt igjen. Begynner å skjønne bindebeskrivelser, og ikke bare videoer....

Sliter med å splitte haletråder med bindetråden, og snurrer den plutselig motsatt vei slik at alt løsner :) Forvirret ;) Og noen ganger glemmer jeg å dubbe foran vingen ;D

 

Et par spørsmål: Hvis jeg synes at hackelet ble for langt etter å ha festet det, kan jeg da klippe rundt slik at det blir kortere eller bør tuppene ikke røres pga flyteevne e.l.? Bør fluene behandles på noen måte med en gang de er bundet (flyte-greier el)? Jeg har lakk og det bruker jeg til å dryppe på avslutningsknutene - er det riktig?

 

OI :o ! Du er GOD til å være nybegynner! :o:D

Kan prøve å svare på dine spm:

Jeg synes ikke du skal klippe bort hackelet, jeg synes flua blir rar og dessuten så minskes flyteevnen til flua hvis du klipper hackelet. Hvis du synes at hackelet blir for stort så annbefaler jeg at du bruker Whithing sin Herbert Miner hanenakke.(Hvis ikke det er den du bruker fra før da) :rolleyes:

 

http://www.lakelandflytying.com/2994/products/Whiting_Hebert_Miner_Pro_Grade_Rooster_Capes.aspx

 

Jeg pleier ikke impregnere mine fluer før jeg bruker dem, jeg gjør det heller når jeg skal bruke flua.

 

Jeg synes det holder med å ta et par halvstikk som avslutning på flua, men av og til så er det greit å ha litt lakk på. ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker for alle tilbakemeldingene og råd.

 

Har plundret litt mere, mest for å prøve å få til riktig mengde dubbing og begynner så smått å skjønne hvor lite som skal til. Kjøpt meg en annen type krok også for klekkere tmc 2487 (mener jeg). Har også prøvd meg på streaking caddis, men vingen ble lang.

 

Det går litt bedre og begynner å "skjønne" litt mer, selv om jeg selvsagt har langt igjen. Begynner å skjønne bindebeskrivelser, og ikke bare videoer....

Sliter med å splitte haletråder med bindetråden, og snurrer den plutselig motsatt vei slik at alt løsner :) Forvirret ;) Og noen ganger glemmer jeg å dubbe foran vingen ;D

 

Et par spørsmål: Hvis jeg synes at hackelet ble for langt etter å ha festet det, kan jeg da klippe rundt slik at det blir kortere eller bør tuppene ikke røres pga flyteevne e.l.? Bør fluene behandles på noen måte med en gang de er bundet (flyte-greier el)? Jeg har lakk og det bruker jeg til å dryppe på avslutningsknutene - er det riktig?

 

Her er hva jeg synest:

 

- Det og klippe hackelkantene tror ikke jeg vil ødelegge flyteegenskapene til flua, snarere tvert om

 

-Å fluene trenger ikke og impregneres etter at de er bundet. Det holder i massehvis og impregnere de få sekundene før bruk.

Sistnevnte er mest utdbredt.

 

-Å bruke lakk på siste knute på flua er noe jeg praktiserer slavisk. Aldri forlater en av mine fluer stikkas beinknusende kjever uten en  liten dråpe lakk på hodet.

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

- Det og klippe hackelkantene tror ikke jeg vil ødelegge flyteegenskapene til flua, snarere tvert om

 

 

Synes det er noe ''muffins'' i det du sier der fordi hvis man klipper bort spissene på hackelet, så vi vektfordelingen på flua skje på et mindre areal og kan derfor forårsake at flua faller gjennom vannfilmen (hvis det er ei tørrflue det er snakk om da). Det gjør etter min mening ikke noe at hackelet er stort, heller det enn for lite. Stort hackel vil gi et tydelig avtrykk av flua, så da ser fisken den bedre. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ikke misforstå nå gutter... Tenk deg at du nettop har bundet ei flue, som har et hackel av akuratt passe størrelse til og bære døgnflua lett og pent, også lager du ei ny flue etterpå, som har et noe lengre hackel. Hvis man da klipper dette hackelet ned til samme størrelse som den første flua, så tror jeg at begge to vil flyte like godt. Det blir lik vektfordeling over samem areal

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fibertuppene vil jo bli tykkere om du klipper de..

 

Ja, og det er grunnen til at jeg aldri klipper tuppene på ei ferdig fallskjermflue. Dessuten liker jeg lange fine spisser. Og jeg tar heller og klipper opp hele flua, enn og frisere av tuppene.

 

MB

 

Testa det der i går kveld, og den datt rett gjennom vannfilmen den ja... Mulig på grunn av at Ltt lengre inne på fjærstammen så blir det små myke fibre som stikker ut fra de ''større fibrene''. Kanskje dette blir vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fibertuppene vil jo bli tykkere om du klipper de..

 

Ja, og det er grunnen til at jeg aldri klipper tuppene på ei ferdig fallskjermflue. Dessuten liker jeg lange fine spisser. Og jeg tar heller og klipper opp hele flua, enn og frisere av tuppene.

 

MB

 

Testa det der i går kveld, og den datt rett gjennom vannfilmen den ja... Mulig på grunn av at Ltt lengre inne på fjærstammen så blir det små myke fibre som stikker ut fra de ''større fibrene''. Kanskje dette blir vanskelig å forstå.

 

Enten så må du forklare det bedre, ellers så kommer jeg til og gå rundt som et stort spørsmålstegn  ??? ???

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...