Gå til innhold

Imitasjoner av landinsekter


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

  • Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hvordan har du brettet foamen for å få et så strøkent hode? Ser ikke du har bindt den ned forann.

Den har je bretta som je alltid gjør når jeg binder med foam foran  ;D

Bretter vingesekk over, surrer ned fram til krokøyet.... går tilbake med bindetråden og bretter foamen tilbake til vingesekken og avslutter med whipfinish. Lim i sprekken. Så får du hode og vingesekk i en operasjon.

Bare en detalj, men Rune, du presser ut unødvendig luft ut av foamen ved å brette den tilbake :) Som sagt, details, men det er jo details vi driver med stort sett  ;D Hvis du bare bretter foamen en gang fram, og kutter den foran krokøyet, så skjer ikke det at lufta presses ut av foamen.  :-*;D

(Gammelt bilde da)

[attachimg=1]

post-3159-1394987116692_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er tilsiktet,Andrè. ;)

Jeg gjør det med vilje på mine vingemaure,som jeg alltid binder med brettet foam i bakroppen,fordi originalen ofte ligger veldig tungt i vannet.Strammer for at det ikke skal bli for mye luft,også vinger i alle retninger ;D .

Har fått på den senere på året,men tror da at den tar den for noen rødbrun/svart teger som innimellom faller ned fra myrkantene. ;)

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du brettet foamen for å få et så strøkent hode? Ser ikke du har bindt den ned forann.

Den har je bretta som je alltid gjør når jeg binder med foam foran  ;D

Bretter vingesekk over, surrer ned fram til krokøyet.... går tilbake med bindetråden og bretter foamen tilbake til vingesekken og avslutter med whipfinish. Lim i sprekken. Så får du hode og vingesekk i en operasjon.

Bare en detalj, men Rune, du presser ut unødvendig luft ut av foamen ved å brette den tilbake :) Som sagt, details, men det er jo details vi driver med stort sett  ;D Hvis du bare bretter foamen en gang fram, og kutter den foran krokøyet, så skjer ikke det at lufta presses ut av foamen.  :-*;D

(Gammelt bilde da)

[attachimg=1]

Jeg gjør det av estetiske årsaker, resten av flua flyter godt nok. Så lite foam som det er i flua mi og di gjør ingen forskjell i flyteegenskapene. Det er mer for riktig silhuett. Er ikke denne cdcflua rufsete da willy?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,Rune,tenkte på det med det samme jeg hadde skrevet det. ;)

Det jeg mener er at fluene deres gir inntrykk av nøyaktighet og veldig godt håndtverk,og som du sier estetikk.

Og jeg ser at det er fra folk som binder mye fluer,og at det er gjennomført,flotte å se på!

Edit: Ta det som et stort kompliment. ;D

Willy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En foam maur med litt morsomme bein.

I oktober nummeret av Flyfishing & Flytying 06 var det noen fantastiske maurfluer.

Beinene er langet av Stretch Magic som er en type gummi/plastisk tråd som brukes til å lage kjeder med.

Den er 0,5mm i tykkelse og kan strekkes. Beina får ledd ved å varmebehandle de. Og ikke minst! De holder seg myke og fine.

Krok: Tmc 112y Str. 13.

Tråd: Rust.

Bakkropp: 2mm foam.

Bein: Stretch Magic.

Framkropp: 1mm Razor foam.

Framkroppen lages ved at man trer en foambit inn på kroken før beina bindes inn, den bindes inn slik at du får en bit over og under. Disse strekkes fram etter beina er på plass (3 biter), og brettes tilbake til midten tilslutt.

post-2-1394987303035_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En foam maur med litt morsomme bein.

I oktober nummeret av Flyfishing & Flytying 06 var det noen fantastiske maurfluer.

Beinene er langet av Stretch Magic som er en type gummi/plastisk tråd som brukes til å lage kjeder med.

Den er 0,5mm i tykkelse og kan strekkes. Beina får ledd ved å varmebehandle de. Og ikke minst! De holder seg myke og fine.

Krok: Tmc 112y Str. 13.

Tråd: Rust.

Bakkropp: 2mm foam.

Bein: Stretch Magic.

Framkropp: 1mm Razor foam.

Framkroppen lages ved at man trer en foambit inn på kroken før beina bindes inn, den bindes inn slik at du får en bit over og under. Disse strekkes fram etter beina er på plass (3 biter), og brettes tilbake til midten tilslutt.

delikat ;) innmari fin...

fikk deja vuh her nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...