Sannheten om Fluefiskefabler
Fluefiskefabler hadde ved oppstarten for femten år siden som førende idé å brette ut fluefiske i all sin ærlighet.
Da jeg fikk lyst til å skrive en ny historie, merket jeg det med én gang: Ærlighet hadde vel aldri vært så viktig. Løgnene dukket ikke bare opp igjen, de ble forbedret. Noen så overbevisende gode at de duger som sannheter. Og det er heller ikke så nøye, for hvilken verdi har egentlig sannhet for en som bare sitter og skriver for å underholde seg selv og en liten gjeng særinger som også er tilbøyelig til å dra en løgn for både seg selv og andre?
Og det er nok her Fluefiskefabler ligger. I blandingen av faktiske hendelser og følelser, i minnene som formes og omformes – og blir til historier som får meg til å lengte tilbake til elva, til kastet, til øyeblikket der fisken tar flua, til fiskeskjelven.
«Den første dagen» er en historie med anekdotisk digresjoner og tankestrømmer som forsøker å holde en enslig, usikker og forvirret fluefisker sånn noenlunde i vater.
https://fluefiskefableren.wordpress.com/2025/10/24/den-forste-dagen/
Foto: Lars Ninive.
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Jon Arne!
Ps! Har i emning et ambisiøs prosjekt. Første del publiseres trolig når vintermørket for alvor har senket seg.