Sannheten om Fluefiskefabler
Fluefiskefabler hadde ved oppstarten for femten år siden som førende idé å brette ut fluefiske i all sin ærlighet.
Da jeg fikk lyst til å skrive en ny historie, merket jeg det med én gang: Ærlighet hadde aldri vært så viktig. Løgnene dukket ikke bare opp igjen, de ble forbedret. Noen så overbevisende gode at de glir over i sannhet. Og hvilken verdi har egentlig sannhet for en som bare sitter og skriver for å underholde seg selv og en liten gjeng særinger som også er tilbøyelig til å dra en løgn for både seg selv og andre?
Og det er nok her Fluefiskefabler ligger. I blandingen av faktiske hendelser og følelser, i minnene som formes og omformes – og blir til historier som får meg til å lengte tilbake til elva, til kastet, til øyeblikket der fisken tar flua, til fiskeskjelven.
«Den første dagen» er en historie med anekdotisk digresjoner og tankestrømmer som forsøker å holde en forvirret og usikker fluefisker sånn noenlunde i vater.
https://fluefiskefableren.wordpress.com/2025/10/24/den-forste-dagen/
Foto: Lars Ninive.
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding, Jon Arne!
Ps! Har i emning et ambisiøs prosjekt. Første del publiseres trolig når vintermørket for alvor har senket seg.