Endelig ble det litt stang inn... Været i Trøndelag har mildt sagt vært forferdelig i lang tid. Nå har det derimot lysnet litt værmessig. I går mistet jeg en kilos sjøørret i tidevannsstrømmen ved heimplassen, som var litt nedtur. Kan bare skylde på meg selv, fluelina synger på siste verset, og jeg har ikke rukket å bytte den. Sist uke var jeg på en bomtur i fjellet, en liten dagstur. Det vaket på blikkstille vann da jeg ankom, men litt etter slo nordavinden til, og det ble ganske så dødt. I dag var jeg derimot tilbake ved det samme vannet, som huser få fisk, men de har gjerne bra størrelse. Et mål hver sommer er å bryte kilosgrensa på fjellet, og det er definitivt mulig her.
Som forventet slo Murphys lov til igjen, det vaket da jeg ankom, men snart kom tidvis nordavind, og det ble stille igjen. Timene gikk med sporadiske vak, noen head and tail og noen mer kontante. Men det var langt imellom dem. Jeg fisket litt med Once and Away klekker og litt med Rackelhanen vårflue. Man følger jo med flua, venter på et eventuelt vak, som jo aldri skjer. På et tidspunkt ble jeg oppmerksom på noe i naturen, og rettet fokuset dit ganske lenge. Flua mi (Rackelhanen) driver imens inn mot land, bare 6-7 meter fra meg. Da tar selvsagt ørreten, i et kjempeplask. Jeg skvetter, praktisk talt, og med mye løssnøre tar det litt tid å få kontakt. Men heldigvis sitter flua godt i kjeften, og etter en fin liten fight, ligger en nydelig fjellørret på drøyt et kilo i håven. Et av sommerens fremste mål er nådd, og det på tørrflue. Litt flaks skal man ha, men det har jeg strengt tatt fortjent også. Stang inn og 1-1 med tanke på forrige tur hit. Nå blir det å sikte seg inn på nye fiskevann, og jakte mer storørret fremover.
Hei. Er dette grandis? På Artsorakel gjev den mest treff på grandis, men au litt treff på bipunctata. På Google ser eg at dei er lik. Eg observerte berre dette individet av arten på vatnet. Den skilte seg ut blant dei mykje mindre og meir lyse vårfluene som klekte samtidig, og som eg vanligvis ser.
Mvh Thomas
Nedslaget skremmer, derfor vi bør fiske med lange fortommer når det er klart vann og krevende forhold. Linen i lufta skremmer også hvis den går over hodet på fisken. Ørreten er temmelig var på raske bevegelser.