Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg. Får ikke fri fra kjærring og unger i hele morgen. Står mellom 2 alternativer

på fiske i oslofjorden rundt Son.

 

Alt 1. kl 10-16

Alt 2. kl 15 - kuldekrampa jager en på land.

 

Hvilken tidspunkt er det som passer best i morgen. Har forhåpninger på å treffe børstemark men er mulig litt tidlig ute.

 

Så vak både kl 10.30 og 19.20 i dag (Svestad/Spro på Nesodden). Hadde kun torsk etter børstemarken, men nå skjer det svære ting når som helst. Svar på spørsmålet ditt: jeg hadde oppsøkt noen grunner på ettermiddagen/kveldstid, satt på flyt/int og en deilig svær mark på enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[attachimg=1]

 

Ha ha den var jaggu fin Staffan. Det er kanskje litt spesielt, men du har jaggu meg rett i at noen utmerker seg mere en andre. FFS er et fristed for meg hvor jeg lærer utrolig mye, og ikke minst får lyst til å fiske å binde fluer, enten det er det ene eller andre. Har ihvertfall mye mere glede av å lese ting her en å kjøpe et fiskeblad som blir skumlest, og uåpnålige drømmer blir bare enda mer uåpnålige. Hvis jeg skulle satt en verdi på hva jeg opplever her på ffs ,så ville det vært en promille av hva det hadde vært å sende en slant Toggis vei.

 

Takk Toggi :), og takk Staffan :). Off topic  I know , but what the F...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Imponerende aktivtet på tråden gitt, så mye rapporter er skikkelig lærerikt!

Ute idag med sandro, hadde en nydelig dag på Bamblekysten.

 

Dro til leopard og mudder ikke så langt unna badestrender etc....

Et vakkert vakkert sted. Vi kom til egentlig ræva vannstand, men idag var det høyeste på generell ræva vannstand bra. For ellers var det ekstremt lavt, og det er ofte kjipern. Når det er UNORMALT lavt.

 

Men jeg så vak, Sandro så vak og han glapp en blankis på rundt kiloen-det var kjipt. På reke flue.

Jeg hadde 4 ganger lugg på to kast og et senere på dagen. Og det var det!! Vaka var av rolig art, men ikke lopper. Og jeg tror den tok reke, men den var mest i luggemodus virket det som.

 

Sted 2: Vakkert vakkkert, men null og niks. Ikke engang skumring leverte, tåka og kulda kom i tillegg.

Men vi koste oss fordet!! Begge har vel vært ute en vinterdag før :P

 

Sandro ga seg og jeg dro til sted 3: Fikk 5 minutter her før vinden for alvor kom.

Det første jeg så  var vak, av "tangloppeart". Satt på orange loppe fra Lasse. Kastet ut ved strømkant, 3 hissige små rykk, 3 sek pause-BANG! Da satt den tvert! Ikkke mer enn 4 hg, men det var jammen godt å få tatt hinna på Guideline lpx RS stanga mi som med Carron i intermediate var en knalllgod kombinasjon.

Har knapt prøvd bedre faktisk, før det syntes jeg 40+ int i klasse 7 ble litt i overkant tung.

Stanga er god som gulll, minner meg om Z-axis i klasse 6. Det var/er "drømmestanga" ;)

 

 

Takker Sandro for turen, og noen utrolige fine mygg han har bundet til meg. Faktisk en en liten boks med CDC mygg og klekkere. Dette kan du Sandro, og du var jævlig nær en flotters sjøørret. Neste gang er det sannsynligvis 4 grader mer i vannet :P Og høyere vannstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tok en tur etter sjøørreten i dag. Varmt vær, 10 grader i skyggen og litt vind, perfekte værforhold for sjøørretfiske :)

 

Plass 1: Helt dødt, brukte 1,5 time her.

 

Plass 2: Her var det liv! Allerede før vi fikk rigget oss til så vi vak. Jeg og pappa vadet oss forsiktig ut på vær vår lille holme. Det vaket flere sø før vi fikk den første sjøørreten. Pappas første i år, veide 300g og fikk svømme videre. Ikke lenge etter hadde pappa kontakt med sø igjen. Denne var feit og fin og veide 650g=middag ;D Etter dette stilnet det til. Vi satte oss ned og ventet.

 

Etter 20 min begynte det å vake igjen. Sekunder etter var fluene våre i vannet. Det tok ikke lang tid før pappa hadde fisk igjen, denne var stor! Jeg dro inn så fort jeg kunne slik at jeg kunne gå og hjelpe ham, men da røkket det til i snøret mitt også! Jeg dro i land en liten sø på 300g og satte den ut igjen før jeg sprang for å hjelpe pappa. Da jeg kom fram hadde han alt fått den opp på land, og for en sø det var! Vi veide den til 1,4kg, ny pers for pappa!

 

Vi forsatte fisket, selv om pappa brukte mer eller mindre tid på å nyte den nye opplevelsen. Etter en halvtimes tid fikk jeg min andre sø for dagen, ikke så stor som pappas, men en fin sø på 400g.

post-3219-13949862898001_thumb.jpg

post-3219-13949862932045_thumb.jpg

post-3219-13949862932527_thumb.jpg

post-3219-13949862932869_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport KT, og fluene som fungerte for dere var?

Fart på inntrekk? Dette var finfin rapport.

 

Snart har jeg kamera, da blir det bilder i "bøtter og spann". Takket være Staffan og mange snille mennesker her på forumet ;)

 

Har råd selv altså, men slike iniativ tar jeg av meg hatten for. Jeg skal gjøre noe igjen! Noen fluer, en klump eller liknende skal gå til noen ivrige sjøfiskere som føler de "aldri" har råd. Hjelper gjerne til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig vær i Tønsberg. To mann ute fra 12 til 18. . Ikke tegn til liv. Egentlig perfekte forhold, men hovedårsaken etter min mening er vanntemp. Forts litt for kaldt i vannet.. Kompisen så to små børstemark på grunna. Fisket reke, egen variant, Pattegrisen, Jiggy, m fl. Vi må ha opp lufttemp, og vanntemp så blir   det fart i sakene... Det beste ligger foran oss !! ;)

 

enig her!! har vært ute fredag og lørdag i horten/tønsberg, men ikke tegn til liv. tempen i sjøen ble målt til 2.5 grader på fredag!! det kjentes både på fingrer og bein ;)  sol og litt pålandsvind gjorde det det likevell vanskelig å være inne, må nyte de første vårtegnene i år med noen fine timer langs land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute et par smpå turer i går første tur var på formidagen, da formelig kokte det med sø, så masse fisk, men på blikk vann lav vann ble de mege sky, prøvde alt fra reke til børste mark, ikke tal om.

til slutt spottet jeg 3 sø inne i en vik, alle over kiloen tipper jeg, men det nærmeste jeg kom var et raskt utfall mot børste marken min.

tok turen ut på kvelden og tenkte det måtte gi suksess, hadde faktisk med en av jentungene mine så tro hadde jeg på det, men neida, da var det utrolig nok helt dødt, ruffen stak også hodet frem men ikke at det hjalp noe ;D

faktisk første tur på en stund det ikke har gitt fisk, men sånn er det av og til.

har ikke fisket med lopper før, er det noen som kunne være behjelpelig med bilder av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute et par smpå turer i går første tur var på formidagen, da formelig kokte det med sø, så masse fisk, men på blikk vann lav vann ble de mege sky, prøvde alt fra reke til børste mark, ikke tal om.

til slutt spottet jeg 3 sø inne i en vik, alle over kiloen tipper jeg, men det nærmeste jeg kom var et raskt utfall mot børste marken min.

tok turen ut på kvelden og tenkte det måtte gi suksess, hadde faktisk med en av jentungene mine så tro hadde jeg på det, men neida, da var det utrolig nok helt dødt, ruffen stak også hodet frem men ikke at det hjalp noe ;D

faktisk første tur på en stund det ikke har gitt fisk, men sånn er det av og til.

har ikke fisket med lopper før, er det noen som kunne være behjelpelig med bilder av denne?

 

Hallo DOGNOBBLER

 

Da vil du nok få fisk på dagtid hvis det var vilt :P

Sjekk de siste 10 sider av inspirasjonstråden på sjøfluer så finner du mange flotte tanglopper blant annet fra bjorni , Lasse 18 med flere ;)

 

Edit: Bruker ei foam loppe med slow intermediate som også har gitt littt suksess!! Skal komme mer med det etter litt lngre tids bruk. Orange loppe har fungert meget bra på sær SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport KT, og fluene som fungerte for dere var?

Fart på inntrekk? Dette var finfin rapport.

 

Snart har jeg kamera, da blir det bilder i "bøtter og spann". Takket være Staffan og mange snille mennesker her på forumet ;)

 

Har råd selv altså, men slike iniativ tar jeg av meg hatten for. Jeg skal gjøre noe igjen! Noen fluer, en klump eller liknende skal gå til noen ivrige sjøfiskere som føler de "aldri" har råd. Hjelper gjerne til!!

 

 

 

 

 

Takk for det Fiskern35 og Toggi!

 

Den første sjøørreten til pappa tok på rosa reke. Resten tok på en variant av Runars Teppesild, som vi dro inn raskt med lange kjappe røkk.

 

 

 

post-3219-13949862933148_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vet mange setter pris på slik info inkludert meg selv ;)

Nå er det ut i havgapet før blåsten kommer for alvor i kveld. Hver gang det er meldt MYYYYE vind så har yr.no rett. bjorni og gjengen sitter og griller, ahhh.... Det var det med våren og stille klokKa snart ;)

 

Idag har jeg trua, faktisk TRUA ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine fisker som er tatt i Helga :D Var ute en tur selv i Helga :)

Kastet av en av strendene i fjorden på Østsiden av Kristiansand var sol og 12 Grader, Hadde ikke heilt troa på denne plassen og var mere ute for at Dama skulle få solt seg litt i vårsola, Etter 10-15 Kast kjente jeg ett lite lugg i den hvite zonkerflua mi, stoppet opp i 4-5 sec og tok noen kjappe lange intrekk og stoppet igjen! Pang fighten var i gang, kjente med en gang det var tyngde og fighterinnstinkt i andre enden av snøret :D flere utrolig kule utras!!! da jeg så fisken hoppe skjønte jeg det var fisk godt over kg på flua :D blank som sølv og feit som en julegris. Latteren sprede seg blandt meg og dama og etter 6-7 min hadde jeg fisken på Land :D

Har desverre ikke vekt, men målte fisken til 51 cm :) Noen som kan hjelpe meg og tippe vekta på den??? selv tipper jeg 1,3-1,4 kg

Fisken smakte nyyydelig og blei nok mat til meg og dama i to dager :D Ovnsbakt i går og fiskesuppe i dag :D

post-2026-13949862938337_thumb.jpg

post-2026-13949862938918_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, vet mange setter pris på slik info inkludert meg selv ;)

Nå er det ut i havgapet før blåsten kommer for alvor i kveld. Hver gang det er meldt MYYYYE vind så har yr.no rett. bjorni og gjengen sitter og griller, ahhh.... Det var det med våren og stille klokKa snart ;)

 

Idag har jeg trua, faktisk TRUA ;D

 

 

 

 

Ikke no problem :D Lykke til med fisket i dag også.. og foresten grattis med et prakteksemplar av en sø Bjørn E! Den var nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for respons Folkens :D Sixpac jeg så ingen vak på stranda der og var ikke utover i kanalen, var egentlig ikke for å fiske men kosetur med dama ;) Men forståelsesfull som hun er så er alltid stanga med på disse turene også. jeg fiska kun av disse to små strendene...Hadde ikke Hov med siden jeg ikke hadde troa på å få fisk på non få kast!!:P Sola hadde skint hele dagen på stranda her og vanntempen lå nok en grad eller to over det den er i resten av fjorden. Var midt i vannskille, fiin Sø bris og endel strøm på stranda :D Må innrømme at dette er en av de Vakreste Søene jeg har fått selv om persen er 2 kg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i nærheten av Bergen i dag - kom til en fin bukt med sand og tangklaser rett etter full flo, ikke tegn til liv samme sted der børstemarkspisende sjøørret fråtset 14 dager siden... sandbunnen hadde fått små "buler" over alt siden sist så svermingen var kanskje over for denne gang? Flyttet meg til en strømsatt smal sund som deles av en vadbar grunne - oppstrøms grunnen smalt det på 3 flotte sjøøørret mellom 4 og 9  hekto, tipper jeg - kun den største fikk bli med hjem. Magen var full av lyse reker (ca 1,5 cm lange); ingen bombe siden alle tok på en orange reke. Så ble det vårvær i beste Bergensstil - regn, hagel, sludd og sol i raskt skiftende rekkefølge, og vinden fikk meg til å savne syverstangen. Mistet til slutt en pen sjøørret nedstrøms grunnen på en hvit WB med rosa ræv. Kaldt i luften, 2-3 plussgrader. Godt å komme hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tur idag på nytt lite intimt sted....ikke ideelt, siden det hadde vært full fjære 2 timer før jeg kom.

Skulle bare kikke litt, hadde jeg lovd dem hjemme, hadde liten tid på meg.

 

Sekserstang og #5 40+ fast intermediate tillater pene presentasjoner og godt kamuflert fiske føler jeg,på slike stille og intime steder.

 

Gøy var det da å se fisk hoppe.....jeg slengte liksågodt i vei en flott streamer som jeg hadde voldsom tro på...den bare måtte fisken ha sett...kjente ingenting.

Istedet for å true videre, satte jeg på ny flue.

 

Fiskekompis Jon viste meg i høst at det gikk flott å fange sjøørret på en av mine desiderte favoritt fluer etter ørret, Red tag ;D

 

Jeg har jo også likt svært godt en flue med opphav i Red Tag mønsteret, bare med litt friskere look.

Jeg bandt da en liten reke/tangloppe sak med Red Tag som utgangspunkt, med cdc hackle på kroppen.

 

Denne bandt jeg på...liten relativ mørk sak...flere har jo hevdet at slike små tasser kunne være effektive...takk til dere :)

 

Første kast over området hvor fisken hadde vist seg....et lite slag/nupp, jeg dro videre moderat tempo med klare stopp og der satt den :)

ca 650 gr. Blank og fin...den lever ennå, jeg hadde nettopp spist middag :D

 

Etter en liten kunstpause, så jeg forsiktig vak i overflaten, kastet Red Tag loppa i retning, på første trekkene var den i...men intet....hmmm...

Jeg var litt glad, fordi flua helt tydelig viste interesse...

Kastet på nytt samme retning...og deilig bøy i stangen...fisk og line kom i luften flere ganger.....jeg begynte å leite etter bedre sted å ta den i land, mye tang rett fremfor beina mine...

Fisken var meget større enn første (det sier de alltid ;D)....jeg mistet den >:(

Latterlig dumt å snakke om tapt fisk, men det gøye var at mørke små loppedyr ga meg tro til fortsatt Red Tag bruk i reke/loppe drakt :)

 

Min tid var oppbrukt...skulle jo ikke fiske, bare kikke. :D

 

Og Jon, ja, skal binde noen til deg...du satte meg på idèen :D

 

post-1338-13949862945006_thumb.jpg

post-1338-13949862945367_thumb.jpg

post-1338-13949862945609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Så var det pumpel og pilt og mr distre på tur.... ;D

Bjorni, Torgeir og Toggi..... Min navnebror var med idag, en god kompis av bjorni som virker som en strålende kar. God humor!

 

Men fikk litt "gi meg to march brown" vibber idag.

Gutta begyte før meg!! Jeg fikk beskjed om å kjøpe pølser.....

Kom til dekka bord kan du si, "camping". Gutta var mer på grilltur enn fisketur :o;D

 

Jeg lo godt, spurte om pensjonist tilværelsen hadde begynt for alvor. Og jeg fikk 13 spm og jeg skulle ha en kaffe skvett...... Hva pokker var dette??  :D

 

Fra spøk til alvor, det var nydelig å sitte med gutta som vet å nyte fisketurer. De hadde kjent null og satt på et fint fiskested i frier i sola som varmet for alvor godt. Vår følelsen var der absoluttt, en litt kald vind innimellom varslet om "falsk alarm".

 

Her merket vi lite gitt, alle hadde lugg eller følgefisk. Jeg lugg på en lysebrun børstis.bjorni på en muddler og Torgeir på en hvit/grønn sluk.

 

Han hadde mistet en "bombarder" på havets bunn. Og jaggu klarte jeg å fiske den opp for han helt ubevisst. Må vel kaste ca 50000 kast for å gjøre det igjen. Det var dagens mest morsomme episode selv om vi lo mye.

 

Men vi dro videre, som er smart når svært lite skjer.

Kom til nesten blikk på sted 2. Det tok ikke veldig lang tid før det blåste opp for alvor.

Jeg ga bjorni en god spot og Torgeir en dypere kant.

Undertegnende dro til en spiss jeg er skikkelig glad i.

Inn her kom det brutal pålandsvind, kald sådan! Da liker jeg å fiske dypere.

Synk 3 og rosa reke, giftig kombo det der. Ikke mange kasta, 3 smårykk og to sek pause. BANG!

Veldig sprek sak på toppen 300 gram, joda det er en start. Satt pent tilbake!

 

Etter vinden løyet begynte det å vake ganske så bra, "loppefest" kaller jeg det. Sipvak over hele linja.

Frem med liner osm synker tregt og lopper med en gang. Allle kjørte dette.

Ingen kjente noe ved det første, men jeg sprintet rundt på ei halvøy hvor jeg så mye fisk.

Noen kast etter lugger det i den vanlige orange Lasse 18 loppa, klør meg i hue. Ville ikke ha den tross flere forsøk etterpå.

 

Sier høyt bort til bjorni, jeg skal ta`n på din i naturell med Staffan materiale....

Ikke noe lugg på 15 kast, det slutta å vake. Men like før vi skulle dra videre ser jeg "regndråpevak".

Så kom blåsten, trodde alt var spolert. Men jeg skøyt opp tempo for alvor på loppa. Da smalt det til gitt, Denne var større og ble med hjem til Torgeir og en fin middag. Jeg gliste bredt, den ville ha loppa til bjorni ja. Jeg valgte etter den berømte "magefølelsen" ;)

Så kom kastevinder og vi dro tilbake til plass 1 som "alltid" leverer i skumring.

 

Når jeg kom etter de andre så jeg bjorni sin stang sto i en flott bue, ikke store fisken hylte han.

Den røyk ja, han røyk en liten blankis. Du skal ikke ryke fisk kom en litt spydig tone tilbake.

Der er DEN DAGEN IDAG sa bjorni noe hjelpesløst...

 

Men han fikkk en slags revansje: Rett etter var den der igjen. Og denne satt, på bjorni wolly som vanlig.

Da ble det "vm" i mobbing til fiskekompis Torgeir som de har hatt i mange tiår ;D (kappestriden)

Jeg dro og fisket av områder og hadde noen lugg kan du si. Den var virkelig på hugget når jeg i tilegg stripet wollyen i vannfilmen. Men fikk den ikke til å ta skikkelig. Jeg missforstod bjorni litt tidligere og trodde han brukte en mini sak. Og den satt jeg på, tror fisken var hissig på større børstis. Skulle likt og vite svaret, men det vet bare fisken som så mange ganger før. Litt mye vind så liker jeg større fluer.

 

De to hyggelige herrer jeg var på tur med idag dro hjem og jeg sto igjen i en forferdelig vind.

Men trua var på topp som vanlig. Jeg så et sykt vak etter gutta dro, en STOR bamse som jaget børstemark og jeg var så nær ved å treffe den i hue.(tipper 2 kilo pluss) Men den svømte vekk rett før flua landet. Jeg så en STOR plog :o Kjente null etter "mafiaen" dro.

 

Dette var en fortreffelig dag, med pølser og kaffe. Vi manglet bare grilldressene alle mann.

Eneste som ga en slags demper var grusom kald vind som ødela bettet og fisket litt. Men hva gjør vel det i godt selskap. :) Takk for turen gutter!

 

 

Edit: Nydelig levert Stig, knallrapprot og grattis til alle andre også. Denne tråden er solid nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...