Gå til innhold

C&R


Hvorfor bedriver du C&R??  

123 stemmer

  1. 1. Hvorfor bedriver du C&R??

    • Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det
      9
    • Fordi jeg fisker i elver/vann der dette er en del av fiskereglene/eller nødvendig
      11
    • fordi jeg ikke spiser fisk
      3
    • fordi jeg ikke har samvittighet til og kakke
      3
    • bedriver ikke C&R
      4
    • Fordi jeg fisker for morroskyld og ikke trenger og ta med meg fisk hjem
      19
    • Bedriver c&r i de situasjonene det passer eller er påbudt, og kakker når jeg ellers vil
      85
    • Fordi jeg ikke kan velge bytte på samme måte som ved jakt da jeg ikke like lett kan avgjøre hvilke som bør leve videre før de er fanget.
      4


Anbefalte innlegg

Vel...siden det har vært fokus og en del krangling/diskutering om C&R...igjen :rolleyes:;) så lurer jeg på HVORFOR du bedriver C&R?

 

I denne tråden her, skal det ikke være noe krangling/diskutering i negativ forstand.I denne tråden skal vi alle være forståelsesfulle og snille og hyggelig mot hverandre :)

 

Den minste antydning til dårlig oppførsel, sladrer jeg til moderatorne og så stenger jeg tråden! ;):P

 

( om det er noen som savner noe alternativ, justerer jeg eller legger til) :)

 

Takk

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Skal innrømme at jeg er i sterk grad er påvirket til å bedrive C&R av andre fluefiskere, filmer bøker osv...

C&R blir nesten tvingt på deg, og mitt førsteinntrykk som ren nybegynner, var at det å kakke fisk var en synd... ALT skulle slippes tilbake, uansett størrelse... Ser nå at det ikke helt er slik, men dagens fluefiskesamfunn peker mot C&R,

 

"Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det"  var det nærmeste jeg kom til mitt synspunkt. Synes ikke lenger at det er "kult" å sette ut fisk, men enten er det fordi elva er avhengi av C&R, ellers så er det på grunn av at det ikke er "etisk" riktig i dagens fluesamfunn... Hadde jeg fått en fisk rett under maksmålet under renatreffet, hadde jeg rett og slett ikke turt å ta den med tilbake til campen, litt i frykt for å skille meg ut. Hadde nokk mat alikevell  8)

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er i sterk grad er påvirket til å bedrive C&R av andre fluefiskere, filmer bøker osv...

C&R blir nesten tvingt på deg, og mitt førsteinntrykk som ren nybegynner, var at det å kakke fisk var en synd... ALT skulle slippes tilbake, uansett størrelse... Ser nå at det ikke helt er slik, men dagens fluefiskesamfunn peker mot C&R,

 

"Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det"  var det nærmeste jeg kom til mitt synspunkt. Synes ikke lenger at det er "kult" å sette ut fisk, men enten er det fordi elva er avhengi av C&R, ellers så er det på grunn av at det ikke er "etisk" riktig i dagens fluesamfunn... Hadde jeg fått en fisk rett under maksmålet under renatreffet, hadde jeg rett og slett ikke turt å ta den med tilbake til campen, litt i frykt for å skille meg ut. Hadde nokk mat alikevell  8)

 

 

MB

 

Ahh, det unge lettpåvirkelige sinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er i sterk grad er påvirket til å bedrive C&R av andre fluefiskere, filmer bøker osv...

C&R blir nesten tvingt på deg, og mitt førsteinntrykk som ren nybegynner, var at det å kakke fisk var en synd... ALT skulle slippes tilbake, uansett størrelse... Ser nå at det ikke helt er slik, men dagens fluefiskesamfunn peker mot C&R,

 

"Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det"  var det nærmeste jeg kom til mitt synspunkt. Synes ikke lenger at det er "kult" å sette ut fisk, men enten er det fordi elva er avhengi av C&R, ellers så er det på grunn av at det ikke er "etisk" riktig i dagens fluesamfunn... Hadde jeg fått en fisk rett under maksmålet under renatreffet, hadde jeg rett og slett ikke turt å ta den med tilbake til campen, litt i frykt for å skille meg ut. Hadde nokk mat alikevell  8)

 

 

MB

 

Ahh, det unge lettpåvirkelige sinn :)

 

 

Ja, jeg tar til meg det meste. Er vistnokk for ung til å ha egne meninger før jeg runder 20 år med fluestanga i hånda. Men jeg hadde fortsatt ikke kakket fisken, om jeg så hadde fisket alene i Rena, satte det bare som et eksempel. Alt for mange unge fluefiskere har startet sin karriære som meg. Slik er det, og ferdig med det, er det eneste svaret jeg fikk av maaaange  :-\

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er i sterk grad er påvirket til å bedrive C&R av andre fluefiskere, filmer bøker osv...

C&R blir nesten tvingt på deg, og mitt førsteinntrykk som ren nybegynner, var at det å kakke fisk var en synd... ALT skulle slippes tilbake, uansett størrelse... Ser nå at det ikke helt er slik, men dagens fluefiskesamfunn peker mot C&R,

 

"Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det"  var det nærmeste jeg kom til mitt synspunkt. Synes ikke lenger at det er "kult" å sette ut fisk, men enten er det fordi elva er avhengi av C&R, ellers så er det på grunn av at det ikke er "etisk" riktig i dagens fluesamfunn... Hadde jeg fått en fisk rett under maksmålet under renatreffet, hadde jeg rett og slett ikke turt å ta den med tilbake til campen, litt i frykt for å skille meg ut. Hadde nokk mat alikevell  8)

 

 

MB

 

Ahh, det unge lettpåvirkelige sinn :)

 

 

Ja, jeg tar til meg det meste. Er vistnokk for ung til å ha egne meninger før jeg runder 20 år med fluestanga i hånda. Men jeg hadde fortsatt ikke kakket fisken, om jeg så hadde fisket alene i Rena, satte det bare som et eksempel. Alt for mange unge fluefiskere har startet sin karriære som meg. Slik er det, og ferdig med det, er det eneste svaret jeg fikk av maaaange  :-\

 

 

MB

 

Hvis du hadde gjort det samme når du var alene,. så har du jo latt deg påvirke i større grad enn at du er redd for hva folk evt. måtte tro om deg dersom du skulle kakke en fisk i rena-elva.

 

Da har du jo tilegnet deg holdninger som sannsyneligvis folk du ser opp til har forfektet. Ingenting i veien med det, er jo i stor grad slik våre holdninger til ikke-konkrete emner er tilegnet.

 

At du er ung betyr ikke at du ikke skal få opparbeide deg meninger, det er du jo i din fulle rett til.

Du må ikke tro jeg siktet til at du var for ung for å mene noe, men du gjore jo poeng utav at du hadde i stor grad latt deg påvirke av filmer og andre fluefiskere. Og nå er det jo en gang slik at de yngre er mer lettpåvirkelige enn de eldre.

 

Personlig, så er jeg nok påvirket av både det ene og det andre. Men jeg leter alltid etter en slags fornuftig forklaring på hva jeg gjør. Kakker jeg småfisk så kaller jeg det kultivering, kakker jeg halvkilosfisk så er det fordi bestanden tåler det, og slipper jeg ut alt så er det enten fordi bestanden trenger det, eller at jeg ikke trenger å høste. Like fult er resultatet det samme, slipper ut iallefall 90% av det jeg fanger..,

 

Men grunnen til at jeg i det heletatt kom inn på det sporet, er nok at det er en del av det helhetlige rundt fluefiske tror jeg.

 

Det var i første omgang min bror som presenterte meg for fluefiske, men den gangen syntes jeg det så umåtelig komplisert og vanskelig ut. I senere tid fattet jeg interesse for det, og Tormod (Wie) presenterte meg for de grunnleggende prinsippene ved fluefiske. Da forsøkte jeg å si at jeg trodde aldri jeg kom til å gidde å sette meg inn i hva døgnfluene het og slikt.. ville bare fiske jeg. Innser nå at det er en diger pakke som man nesten ikke kommer rundt hvis man er nysjerrig på naturen, og ønsker å utvide sin naturforståelse. Og her fikk jeg nok også et nytt syn på fiskebestand, beskatning, kultivering, etc.

 

Selv om en har sett dokumentarer og forsøkt å forholde seg til logikk og fakta, så er det jo fortsatt noens subjektive holdninger eller syn som farger oss på sett og vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er i sterk grad er påvirket til å bedrive C&R av andre fluefiskere, filmer bøker osv...

C&R blir nesten tvingt på deg, og mitt førsteinntrykk som ren nybegynner, var at det å kakke fisk var en synd... ALT skulle slippes tilbake, uansett størrelse... Ser nå at det ikke helt er slik, men dagens fluefiskesamfunn peker mot C&R,

 

"Fordi jeg synes det er kult eller har sett de gjør det på tv/fordi andre gjør det"  var det nærmeste jeg kom til mitt synspunkt. Synes ikke lenger at det er "kult" å sette ut fisk, men enten er det fordi elva er avhengi av C&R, ellers så er det på grunn av at det ikke er "etisk" riktig i dagens fluesamfunn... Hadde jeg fått en fisk rett under maksmålet under renatreffet, hadde jeg rett og slett ikke turt å ta den med tilbake til campen, litt i frykt for å skille meg ut. Hadde nokk mat alikevell  8)

 

 

MB

 

Ahh, det unge lettpåvirkelige sinn :)

 

 

Ja, jeg tar til meg det meste. Er vistnokk for ung til å ha egne meninger før jeg runder 20 år med fluestanga i hånda. Men jeg hadde fortsatt ikke kakket fisken, om jeg så hadde fisket alene i Rena, satte det bare som et eksempel. Alt for mange unge fluefiskere har startet sin karriære som meg. Slik er det, og ferdig med det, er det eneste svaret jeg fikk av maaaange  :-\

 

 

MB

 

Hvis du hadde gjort det samme når du var alene,. så har du jo latt deg påvirke i større grad enn at du er redd for hva folk evt. måtte tro om deg dersom du skulle kakke en fisk i rena-elva.

 

Da har du jo tilegnet deg holdninger som sannsyneligvis folk du ser opp til har forfektet. Ingenting i veien med det, er jo i stor grad slik våre holdninger til ikke-konkrete emner er tilegnet.

 

At du er ung betyr ikke at du ikke skal få opparbeide deg meninger, det er du jo i din fulle rett til.

Du må ikke tro jeg siktet til at du var for ung for å mene noe, men du gjore jo poeng utav at du hadde i stor grad latt deg påvirke av filmer og andre fluefiskere. Og nå er det jo en gang slik at de yngre er mer lettpåvirkelige enn de eldre.

 

Personlig, så er jeg nok påvirket av både det ene og det andre. Men jeg leter alltid etter en slags fornuftig forklaring på hva jeg gjør. Kakker jeg småfisk så kaller jeg det kultivering, kakker jeg halvkilosfisk så er det fordi bestanden tåler det, og slipper jeg ut alt så er det enten fordi bestanden trenger det, eller at jeg ikke trenger å høste. Like fult er resultatet det samme, slipper ut iallefall 90% av det jeg fanger..,

 

Men grunnen til at jeg i det heletatt kom inn på det sporet, er nok at det er en del av det helhetlige rundt fluefiske tror jeg.

 

Det var i første omgang min bror som presenterte meg for fluefiske, men den gangen syntes jeg det så umåtelig komplisert og vanskelig ut. I senere tid fattet jeg interesse for det, og Tormod (Wie) presenterte meg for de grunnleggende prinsippene ved fluefiske. Da forsøkte jeg å si at jeg trodde aldri jeg kom til å gidde å sette meg inn i hva døgnfluene het og slikt.. ville bare fiske jeg. Innser nå at det er en diger pakke som man nesten ikke kommer rundt hvis man er nysjerrig på naturen, og ønsker å utvide sin naturforståelse. Og her fikk jeg nok også et nytt syn på fiskebestand, beskatning, kultivering, etc.

 

Selv om en har sett dokumentarer og forsøkt å forholde seg til logikk og fakta, så er det jo fortsatt noens subjektive holdninger eller syn som farger oss på sett og vis.

 

5 år i mitt liv, gjorde selvsikkerheten min et hakk mindre. En totning som byner i 4 kl på vestlandet vil få det hardt. tro meg 

Derfor er jeg litt redd for å ha egne meninger om enkelte ting

 

MB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk jeg litt vondt av og høre magnus, sånn dårlig start det er kjipt :-\

 

Synes du er en hyggelig fyr og vet du kommer til og bli en knallhard fluefisker, eller du er vel det allerede, men kommer til og bli enda mere knallhard :D

 

Jeg har fått utrykk av att du er en ærlig fyr her inne og sier hva du mener rett fra levra? :)

 

det må du ikke være redd for iallefall:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten så sier jeg ingenting, eller så er jeg ærlig. Noe som taes imot med blandede følelser på forumet... Håper bare ingen har dannet seg et negativt syn på meg, for at jeg er ærlig og sier det jeg mener... Prøver å unngå å være frekk i kjeften, og veit ikke helt hvor grensa går hos den enkelte når det gjelder bruk av ironi. Hadde en episode for en stund siden der jeg blei skikkelig misforstått, og temperaturen steg noen grader, men fikk heldighvis roet det ned igjen etter noen PM`er

 

Håper jeg ikke ødela tråden din altfor mye Tore  :)  ...

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enten så sier jeg ingenting, eller så er jeg ærlig. Noe som taes imot med blandede følelser på forumet... Håper bare ingen har dannet seg et negativt syn på meg, for at jeg er ærlig og sier det jeg mener... Prøver å unngå å være frekk i kjeften, og veit ikke helt hvor grensa går hos den enkelte når det gjelder bruk av ironi. Hadde en episode for en stund siden der jeg blei skikkelig misforstått, og temperaturen steg noen grader, men fikk heldighvis roet det ned igjen etter noen PM`er

 

Håper jeg ikke ødela tråden din altfor mye Tore  :)  ...

 

 

MB

 

du ødela på ingen måte denne tråden her magnus :D

 

Tror heller ingen her inne synes noe vondt om deg heller :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens! C&R er nok et meget betent tema for mange i Norge og i Utlandet.

 

Etter at jeg var på verdenskonforansen for rekrasjonsfiske fikk jeg en del mer innsyn i hvordan man tenker. Samt en del informasjon for dere som ønsker å vite mer om C&R både teoretisk, praktisk og i forhold til dyrevernsperspektiv. jeg la en del info om det på denne linken. Rapporten som er nevnt her bør også leses. Fordi vi fiskere i Norge bør bygge et team som kan være med å å støtte opp mot dyrevernsorg. fordi de er flinkere til å ivareta seg selv og sin org.

 

Dette akn i seg selv få neggative konsikvenser for sportsfiske i Norge i fremtiden.  

 

http://ssw.no/forskning-utvikling

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å tilberede selvfanget fisk, og slår følgelig ihjel en god del pen ørret og røye i løpet av et år.

Men jeg justerer uttaket etter hvor jeg fisker og tar selvsagt aldri mer fisk enn det jeg mener er forsvarlig for å opprettholde en bærekraftig bestand av attraktiv sportsfisk i det aktuelle vassdraget (å sage av greina man sitter på er egentlig en ganske merkelig ting å gjøre). I praksis betyr dette at hvis jeg fisker i ei lett tilgjengelig elv med for høyt fiskepress, går all fisk over en viss størrelse tilbake i elva. Er det dårlig rekruttering i tillegg tar jeg selvsagt ikke småfisk heller, og vurderer om jeg i det hele tatt gidder å fiske der.

 

Fisker jeg derimot på lite besøkte steder i grisgrendte strøk høster jeg av naturen med meget god samvittighet.

Jeg har ikke "vannskrekk", og synes stillevannsfiske i/over tregrensen er veldig artig og utfordrende, spesielt på sånne steder der man kan se fisken i vannet.

I og med at mesteparten av mitt fiske foregår på slike mer eller mindre øde steder som tåler litt beskatning, sover jeg godt i lavvoen etter et overdådig fiskemåltid :)

 

Grunnen til at disse C&R-debattene alltid havarerer tror jeg er at man snakker forbi hverandre - man diskuterer egentlig forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...