Gå til innhold

??


Anbefalte innlegg

  • Svar 145
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Sånn sett skulle man tro det var lukerativt å drive sportsfiskebutikk i norge, men . . .  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Men du taper frakten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prosenter av salget derfra? Du virker så ivrig liksom. Trosser Rune så godt du kan. Så da kan man jo lure på hvorfor det er så viktig at vi andre klikker oss inn på den siden.

Man slipper nok ikke unna frakt og andre omkostninger når man handler fra Yellowstone Angler heller  ;)

Tviler på at de driver veledighet . . .

Lurte på dette en stund jeg også, da varer fra usa ble levert på døra, uten at det ble krevd 5 øre.

Oppgjøret dukket opp i form av faktura, alt ifra en uke til 2 måneder senere.

Dette kommer helt an på hvilken type frakt man velger.

Varer fra amerikanske produsenter har en tendens til å bli rimeligere enn å kjøpe dem i norge uansett hvilken type frakt man velger da, for de som bryr seg om denslags  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er sagt så handler jeg der det er dyrest jeg...for og få brukt mest penger...

Med det samme du nevner det, Tore . . . Har ei R.Thompson snelle liggende i et skap her på 5 året . . . Vurderer å kvitte meg med den . . . Skal vi si 8000kr (romjulssalg) ?  ;D

Kan legge til at denne snella er å regne som meget sjelden, da jeg ALDRI har sett noen andre som har maken  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prosenter av salget derfra? Du virker så ivrig liksom. Trosser Rune så godt du kan. Så da kan man jo lure på hvorfor det er så viktig at vi andre klikker oss inn på den siden.

Jeg får selvfølgelig ingen prosenter og er ikke ute etter å trosse noen. Ettersom admin på denne siden ikke likte infoen jeg ga om dette stedet får folk nesten velge om de vil sjekke det selv. Jeg sier bare at fluefiskeutstyr er forholdsvis dyrt i Norge, og at jeg kommer til å handle fra dette stedet i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erot:

Hehe, bare lurte jeg. Ettersom det er ulogisk å opplyse i et offentlig forum hvor man kan snyte på momsen. Det kan jo medføre at noen hos myndighetene snapper opp tipset og ødelegger moroa. Jeg ville i alle fall holdt kjeft om jeg ville utnytte et smutthull som kunne tettes så fort jeg sa noe. Derfor spurte jeg. Fikk ikke ligninga til å gå opp ser du.  ;)

Tråden heter nettbutikker som selger fluefiskeutstyr/bindeutstyr. Ser ikke noe spesifikt om utenlands der jeg, men oppfatter det som grenseløst. Rune har forøvrig fortalt oss hvordan administrasjonen av dette forumet ser på saken. Jeg forholder meg altså til det og har heller ikke fortalt hva som er mitt syn.

Lars:

Er vel stort sett billigere å handle utenlands. Spørsmålet enkelte stiller seg er bare om det på sikt er særlig lurt. Altså om man gjør seg selv en bjørnetjeneste. Men så lenge man ikke bryter loven så er det jo opp til hver og en.

Hvordan gjør man seg selv en bjørnetjeneste?

Jeg kjøpte nylig stang fra USA. Regnestykket ble veldig greit:

Scott G2 #4 til $690 inkl valgfritt snøre til inntil $70.

Frakt $30

Sum $720 eller ca 4200 kr

I tillegg kommer moms på 24% eller ca 1000kr

Det blir til sammen kr 5200 for stang og snøre

I Norge koster stanga i underkant av kr 6000 og snøret jeg valgte rundt kr 700.

Det blir en ganske grei differanse, og ikke minst 100% lovlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prosenter av salget derfra? Du virker så ivrig liksom. Trosser Rune så godt du kan. Så da kan man jo lure på hvorfor det er så viktig at vi andre klikker oss inn på den siden.

Jeg får selvfølgelig ingen prosenter og er ikke ute etter å trosse noen. Ettersom admin på denne siden ikke likte infoen jeg ga om dette stedet får folk nesten velge om de vil sjekke det selv. Jeg sier bare at fluefiskeutstyr er forholdsvis dyrt i Norge, og at jeg kommer til å handle fra dette stedet i fremtiden...

andris; jeg hadde bestemt meg for å ikke blande meg i denne tråden, men må spørre deg;

Hva jobber du med?

Har du tenkt på at ytelser som sykelønnsordning, skolevesen, sykehjemsplasser etc er med i det regnestykket du ønsker sterkt å ikke bidra til gjennom å handle varer og tjenester i Norge.

greit at du betaler avgifter til Norge (om du gjør det på den lovlige måten)

men arbeidsplasser i Norge som også er med å sende penger til staten  må ikke glemmes.

hvis alle slutter å kjøpe varer og tjenester i Norge, bare handler utenlands, ja da begynner det å spøke for en del saker vi tar for gitt.

Ikke noe stort ideologisk tema dette, men bare nevner det, i tilfelle du ikke har rukket se så langt.

Dessuten er norkse priser noenlunde i stil med generelt inntektsnivå....er du villig til å gå ned i lønn for å få en mer "utenlandshandel av tjenester og service" tilpasset lønn?

Ikke noe big deal, men tenk på alle oss som også er med å gi deg gode råd for trygg handel, mange av oss har alstå betalt en høy pris for at DU skal tjene penger på det ;)

Er det riktig?

Ikke noe stress andris, bare ville minne deg på...tipper du kjøper norskt neste gang, du også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Stø i prosentregning? Hvor mye er 25% av 1250,-? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Stø i prosentregning? Hvor mye er 25% av 1250,-? ;D

Stø i prosentregning? Hvor mye er 25% av 1000,-? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Stø i prosentregning? Hvor mye er 25% av 1250,-? ;D

Stø i prosentregning? Hvor mye er 25% av 1000,-? ;D

Forklar deg! ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs i % regning:

1250*0,25= 312,5

1000*0,25=250

Så må vi tenke på inkl eller eksl. moms når vi ser på innleggene  ;D  ;D

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kjempe mulighet til å tjene penger da  ;D  ;D

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurs i % regning:

1250*0,25= 312,5

1000*0,25=250

Så må vi tenke på inkl eller eksl. moms når vi ser på innleggene  ;D  ;D

Man kan gjøre penger på momsen vet dere.

Tenk dere hvis jeg gjør en kjempehandel på ei streamstix stang. Betaler 1250 kroner for den. Det vil si at det beteler jeg 1000kr for stanga og 250kr til staten.

Så finner jeg ut at jeg trenger den ikke selv, selger den derfor til kompisen min for 1250kr. Da har jef faktisk fått 1250 kr for noe jeg opprinnelig ga 1000 for.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Kjempe mulighet til å tjene penger da  ;D  ;D

Lars L

Det er det jeg mener. Hvis han har betalt 1250,- for stanga har han ikke betalt 250,- til staten. Og denne mannen er lærer? :o;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mine elever.. Jeg håper inderlig alle skjønner at innlegget var en spøk!

Stanga kostet 1000kr eks moms. Derfor måtte jeg betale 250 til staten i tillegg.

Poenget var at jeg egentlig betalte bare 1000 for stanga. Resten betalte jeg til statskassen.

Den uheldige kompisen måtte betale hele 1250kr for stanga, (som jeg opprinnelig "betalte bare 1000kr for)

Ekstra frekk hadde jeg vært hvis jeg hadde lagt på moms til kompisen også. Da hadde han måttet ut med over 1500 ;D

You see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første mine elever.. Jeg håper inderlig alle skjønner at innlegget var en spøk!

Stanga kostet 1000kr eks moms. Derfor måtte jeg betale 250 til staten i tillegg.

Poenget var at jeg egentlig betalte bare 1000 for stanga. Resten betalte jeg til statskassen.

Den uheldige kompisen måtte betale hele 1250kr for stanga, (som jeg opprinnelig "betalte bare 1000kr for)

Ekstra frekk hadde jeg vært hvis jeg hadde lagt på moms til kompisen også. Da hadde han måttet ut med over 1500 ;D

You see?

Var det det du mente? Hvorfor skrev du ikke det da? ;D

Beklager at jeg ødela spøken din, jeg er en uhelbredelig pedant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prosenter av salget derfra? Du virker så ivrig liksom. Trosser Rune så godt du kan. Så da kan man jo lure på hvorfor det er så viktig at vi andre klikker oss inn på den siden.

Jeg får selvfølgelig ingen prosenter og er ikke ute etter å trosse noen. Ettersom admin på denne siden ikke likte infoen jeg ga om dette stedet får folk nesten velge om de vil sjekke det selv. Jeg sier bare at fluefiskeutstyr er forholdsvis dyrt i Norge, og at jeg kommer til å handle fra dette stedet i fremtiden...

andris; jeg hadde bestemt meg for å ikke blande meg i denne tråden, men må spørre deg;

Hva jobber du med?

Har du tenkt på at ytelser som sykelønnsordning, skolevesen, sykehjemsplasser etc er med i det regnestykket du ønsker sterkt å ikke bidra til gjennom å handle varer og tjenester i Norge.

greit at du betaler avgifter til Norge (om du gjør det på den lovlige måten)

men arbeidsplasser i Norge som også er med å sende penger til staten  må ikke glemmes.

hvis alle slutter å kjøpe varer og tjenester i Norge, bare handler utenlands, ja da begynner det å spøke for en del saker vi tar for gitt.

Ikke noe stort ideologisk tema dette, men bare nevner det, i tilfelle du ikke har rukket se så langt.

Dessuten er norkse priser noenlunde i stil med generelt inntektsnivå....er du villig til å gå ned i lønn for å få en mer "utenlandshandel av tjenester og service" tilpasset lønn?

Ikke noe big deal, men tenk på alle oss som også er med å gi deg gode råd for trygg handel, mange av oss har alstå betalt en høy pris for at DU skal tjene penger på det ;)

Er det riktig?

Ikke noe stress andris, bare ville minne deg på...tipper du kjøper norskt neste gang, du også ;)

Syntes dette er en rimelig håpløs diskusjon, jeg.

La oss si at Mr X ønsker seg ei high-end usa produsert fluestang, men kan ganske enkelt ikke ta seg råd til å bruke 6000kr (som prisen gjerne ligger på i norske butikker).

Da har han valget : Kjøpe brukt, eller handle nytt fra usa, hvor han sannsynligvis får best pris.

Ingen av disse alternativene gagner norske arbeidsplasser eller norske utstyrsforhandlere . . .

Så hva skal han gjøre ? Justere ned kravene sine, og gå for ei stang han har råd til å kjøpe i norsk butikk ?

Og hvem er du og jeg til å fortelle ham eller andre hvilken stang de skal kjøpe ?

La oss si at Mr X ønsker denne stanga så sterkt at han velger det alternativet han har råd til : Handle fra usa.

Skal han da gå med dårlig samvittighet ? Isåfall bør de som handler brukt ha dårlig samvittighet også . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, jeg jobber i fengsel, en svært viktig jobb til latterlig dårlig lønn og forholdsvis drøye påkjenninger både fysisk og psykisk, så jeg har ikke dårlig samvittighet i forhold til å bidra til felleskapet. Eneste som holder meg i jobben er en lukerativ pensjonsavtale som gjør at jeg kan gå av som 60-åring med 80% lønn. Har vel også tidligere nevnt at jeg hoppet av en langt bedre betalt jobb som redaktør i avis for å få bedre tid til familien og fluefisket. Og bare vent til jeg går av med pensjon, da blir det fisking  ;D

For det andre har jeg kjøpt mer enn nok utstyr fra norske butikker til å ha sørge for at disse kan lønne sine arbeidstakere og sende penger til staten. Når det er sagt synes jeg prisnivået i norske butikker er latterlig høyt. Jeg har handlet en del annet(fotoutstyr, klokker, klær) fra statene, HongKong etc, og selv etter moms og frakt er inntjeningen enorm. Kan eksempelvis nevne ei klokke jeg kjøpte fra en autorisert selger i Hong Kong. Etter frakt og moms kom den på rett under kr 2000. Hos urmaker her hjemme koster den kr 6500. Hvor blir mellomlegget av? Fluefiskepriser er ikke langt unna... :o

For det tredje er det ikke jeg som har bedt om råd om trygg handel, det vet jeg alt om fra før... ;D

For det fjerde kjøpte jeg som nevnt tidligere den siste stanga mi(Sage ZXL) brukt fra en kar her på forumet, anbefalt av en annen deltager fra forumet. Brukthandel er som kjent fullt lovlig her i landet  :)

For det femte kommer jeg aldri til å kjøpe stang i prisklassen til f.eks Sage ZXL i Norge. Da må den være på salg til halv pris, og vel så det... :D

Har du prosenter av salget derfra? Du virker så ivrig liksom. Trosser Rune så godt du kan. Så da kan man jo lure på hvorfor det er så viktig at vi andre klikker oss inn på den siden.

Jeg får selvfølgelig ingen prosenter og er ikke ute etter å trosse noen. Ettersom admin på denne siden ikke likte infoen jeg ga om dette stedet får folk nesten velge om de vil sjekke det selv. Jeg sier bare at fluefiskeutstyr er forholdsvis dyrt i Norge, og at jeg kommer til å handle fra dette stedet i fremtiden...

andris; jeg hadde bestemt meg for å ikke blande meg i denne tråden, men må spørre deg;

Hva jobber du med?

Har du tenkt på at ytelser som sykelønnsordning, skolevesen, sykehjemsplasser etc er med i det regnestykket du ønsker sterkt å ikke bidra til gjennom å handle varer og tjenester i Norge.

greit at du betaler avgifter til Norge (om du gjør det på den lovlige måten)

men arbeidsplasser i Norge som også er med å sende penger til staten  må ikke glemmes.

hvis alle slutter å kjøpe varer og tjenester i Norge, bare handler utenlands, ja da begynner det å spøke for en del saker vi tar for gitt.

Ikke noe stort ideologisk tema dette, men bare nevner det, i tilfelle du ikke har rukket se så langt.

Dessuten er norkse priser noenlunde i stil med generelt inntektsnivå....er du villig til å gå ned i lønn for å få en mer "utenlandshandel av tjenester og service" tilpasset lønn?

Ikke noe big deal, men tenk på alle oss som også er med å gi deg gode råd for trygg handel, mange av oss har alstå betalt en høy pris for at DU skal tjene penger på det ;)

Er det riktig?

Ikke noe stress andris, bare ville minne deg på...tipper du kjøper norskt neste gang, du også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Lars.

Bare så det er sagt, så har jeg ingen dårlig samvittighet verken for å ha kjøpt stang i statene(den blir forresten sendt med vanlig postgang(og trolig momsbelagt) ettersom min kurér ble sittende værfast og ikke kom seg hjem til jul) eller kjøpt brukt fra forumet her.

Har derimot dårlig samvittighet for at jeg buste ut med infoen om Yellowstoneangler. Det så ikke bra ut her på forumet, og det kan jo i ettertid se ut til at dette har gitt dem et ufortjent dårlig rykte her i forumet. Når det er sagt har jeg fått en god del PM's fra folk som gjerne vil handle der, men ikke tør å si det i forumet her av frykt for å bli "svartelistet" :)

Har du prosenter av salget derfra? Du virker så ivrig liksom. Trosser Rune så godt du kan. Så da kan man jo lure på hvorfor det er så viktig at vi andre klikker oss inn på den siden.

Jeg får selvfølgelig ingen prosenter og er ikke ute etter å trosse noen. Ettersom admin på denne siden ikke likte infoen jeg ga om dette stedet får folk nesten velge om de vil sjekke det selv. Jeg sier bare at fluefiskeutstyr er forholdsvis dyrt i Norge, og at jeg kommer til å handle fra dette stedet i fremtiden...

andris; jeg hadde bestemt meg for å ikke blande meg i denne tråden, men må spørre deg;

Hva jobber du med?

Har du tenkt på at ytelser som sykelønnsordning, skolevesen, sykehjemsplasser etc er med i det regnestykket du ønsker sterkt å ikke bidra til gjennom å handle varer og tjenester i Norge.

greit at du betaler avgifter til Norge (om du gjør det på den lovlige måten)

men arbeidsplasser i Norge som også er med å sende penger til staten  må ikke glemmes.

hvis alle slutter å kjøpe varer og tjenester i Norge, bare handler utenlands, ja da begynner det å spøke for en del saker vi tar for gitt.

Ikke noe stort ideologisk tema dette, men bare nevner det, i tilfelle du ikke har rukket se så langt.

Dessuten er norkse priser noenlunde i stil med generelt inntektsnivå....er du villig til å gå ned i lønn for å få en mer "utenlandshandel av tjenester og service" tilpasset lønn?

Ikke noe big deal, men tenk på alle oss som også er med å gi deg gode råd for trygg handel, mange av oss har alstå betalt en høy pris for at DU skal tjene penger på det ;)

Er det riktig?

Ikke noe stress andris, bare ville minne deg på...tipper du kjøper norskt neste gang, du også ;)

Syntes dette er en rimelig håpløs diskusjon, jeg.

La oss si at Mr X ønsker seg ei high-end usa produsert fluestang, men kan ganske enkelt ikke ta seg råd til å bruke 6000kr (som prisen gjerne ligger på i norske butikker).

Da har han valget : Kjøpe brukt, eller handle nytt fra usa, hvor han sannsynligvis får best pris.

Ingen av disse alternativene gagner norske arbeidsplasser eller norske utstyrsforhandlere . . .

Så hva skal han gjøre ? Justere ned kravene sine, og gå for ei stang han har råd til å kjøpe i norsk butikk ?

Og hvem er du og jeg til å fortelle ham eller andre hvilken stang de skal kjøpe ?

La oss si at Mr X ønsker denne stanga så sterkt at han velger det alternativet han har råd til : Handle fra usa.

Skal han da gå med dårlig samvittighet ? Isåfall bør de som handler brukt ha dårlig samvittighet også . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at de har egen interesse i det?

Registrerer at det fremdeles er enkelte som mener at norske markeder må beskyttes fra verdensmarkedet.

Er ikke det relativt bakstreversk ?

Rolf JF

Lurer på om de som hevder dette om fiskeutstyr lar være å kjøpe kjøtt, tobakk, brennvin osv når de er på svensketur for å støtte lokale butikker.  :rolleyes:

Synd hvis faghandel som feks nfisk.no blir borte - enestående service, men prisnivået sammenlignet med utlandet.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...