Gå til innhold

Marginata klekkere?


Kjetil_H

Anbefalte innlegg

Har begynt bindesesongen allerede, og har et spørsmål om marginata.. Jeg vet at ørreten ofte blir selektiv og kun går for klekkere under mange døgnflueklekkinger, men for marginata’s del foregår jo ofte selve klekkingen på land (nymfa krabber opp av vannet). Med såpass vanskelig tilgang på klekkere, er det da mulig for ørreten å selektivt kun gå inn for klekkere, eller vil det være tilstrekkelig å fokusere hovedsakelig på dun av denne arten (gitt tørrfluefiske)?

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Har begynt bindesesongen allerede, og har et spørsmål om marginata.. Jeg vet at ørreten ofte blir selektiv og kun går for klekkere under mange døgnflueklekkinger, men for marginata’s del foregår jo ofte selve klekkingen på land (nymfa krabber opp av vannet). Med såpass vanskelig tilgang på klekkere, er det da mulig for ørreten å selektivt kun gå inn for klekkere, eller vil det være tilstrekkelig å fokusere hovedsakelig på dun av denne arten (gitt tørrfluefiske)?

 

Kjetil

 

retting, de kan klekke fritt, men fortrekketklekkemåte er på land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De (få) gangene jeg har hatt godt fiske på fisk som spiser marginata-duns, har det vært vær og vind som konsentrerer insektene på relativt små områder. I tillegg har det snødd, regna og hagla innimellom solgløttene, så døgnisene har brukt god tid på å tørke vingene.

 

Tror det er noen år til jeg treffer det der igjen...

 

Men jeg har fått en god del fisk på marginata-imitasjoner, selv om det ikke har vaka veldig mye. Flytende nymfer er ofte veldig bra. Det samme gjelder duns med trad. hackle, v-klipt,  og brente vinger (det viktige er en tydelig vingeprofil, tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte fjellvann jeg frekventerer er det nokså store forekomster av Marginata som friklekker over åpent vann, og dette pleier å gi meget godt tørrfluefiske. De mest intense klekkingene varer ca to uker. Men det tar alltid noen dager før fisken kommer på å spise dem, og mageinnholdet viser at den som regel spiser massevis av fjærmygg i tillegg til Marginataduns. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, men jeg fisker mye i oslomarka og her er marginataen en riktig så viktig flue på sitt aktuelle tidspunkt, spesielt i myrtjernene. Ikke like tunge klekkinger som vespertina vel å merke. Nå gjør jo også marginataimitasjoner ofte nytten som store vespertina, ikke rent skjelden har jeg opplevd at en størrelse større enn insektene som faktisk klekker gir den lille ekstra piffen på ørretens matglede.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre påpeker klekker mariginataen mens det enda klekker mygg. Det er i alle fall min erfaring. Fisker gjerne med duns om dagen men når kvelden kommer er det myggtid enda. En litt stor klekker (krok13) som forex, once & avay funker bra under slike forhold føler jeg og kan immitere både store mygg og marginata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre påpeker klekker mariginataen mens det enda klekker mygg. Det er i alle fall min erfaring. Fisker gjerne med duns om dagen men når kvelden kommer er det myggtid enda. En litt stor klekker (krok13) som forex, once & avay funker bra under slike forhold føler jeg og kan immitere både store mygg og marginata.

 

DET tipset er NOTERT.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ruffen har et poeng,men sjekk også i små rolige viker,der går det kanskje noen"ryddefisker"og inntar marginataer som ikke har kommet seg på vingene enda.

Disse klekker og svermer jo samtidig med vespertina og store mengder mygg,så det er ikke så rart at fisken ikke er så oppmersom på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen har et poeng,men sjekk også i små rolige viker,der går det kanskje noen"ryddefisker"og inntar marginataer som ikke har kommet seg på vingene enda.

Disse klekker og svermer jo samtidig med vespertina og store mengder mygg,så det er ikke så rart at fisken ikke er så oppmersom på dem.

 

Dette er et veldig godt poeng.

Bruker denne strategien ofte. Også i elv. Har et strekke som jeg besøker hvert år. Det klekker det ekstremt med døgnere på et lite strekk av elva, på grunn av ideelle bunnforhold. Bakdelen er at fisken der ofte blir stående nede og spise nymfer. Da tar jeg beina fatt og stikker et par hundre meter nedstrøms, der klekker det ingen døgnere pga. anderledes bunnforhold. Men alle døgnerene som ikke har tatt til vingene fra klekkingen lengre opp i elva blir effektivt spist av de fete aurene som bor her.

 

Ryddefisker er bra saker ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ruffen har et poeng,men sjekk også i små rolige viker,der går det kanskje noen"ryddefisker"og inntar marginataer som ikke har kommet seg på vingene enda.

Disse klekker og svermer jo samtidig med vespertina og store mengder mygg,så det er ikke så rart at fisken ikke er så oppmersom på dem.

Jeg tenkte vel mer på stille vann. Utover kvelden er det veldig ofte meget tunge myggklekkinger som varer til det er mørkt der jeg fisker på denne tiden av året.

Tro meg når jeg sier jeg har leitet etter ryddefisker. Det hender jeg har funnet noen men de store går som regel og slurper myggpupper.

 

I elv har jeg aldri kommet over noen virkelig tunge klekkinger av marginata som har fått fisken til vake mye. Er liksom litt av alt på den tiden. Steinfluer-mygg-marginata... Blir helt anderledes når lillebroren dukker opp :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

en av mine vassdrag som jeg mer enn gjerne hemligholder, det ligger nord i nordland, i et stort kalkområde.....her beiter fiskenn marginataen fra starrgrasset idet nymfene klatrer opp på stråene. absolutt den tetteste populasjonen marginata jeg har sett![attachimg=1]

post-0-13949868881623_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...