Gå til innhold

kjøpte meg Billig fluestang !!


Anbefalte innlegg

her om dagen gikk jeg inn på en link som en hadde lagt ut som tips til ei billig fluestang.

og den stanga var jo latterlig billig...300 kr...importert fra kina uten noen mellomledd, derfor så en latterlig pris.

 

jeg kjøpte en sånn stang #4/5 , hvilke merke eller hvem som produserer den aner jeg ikke...

 

Derfor jeg kjøpte den var fordi den var billig og fordi den var 5delt, tenkte att det var en fin reservestang om man skal ut på en litt lengre tur :)

 

hva tror dere om den stanga? hva kan dette være for no  ? ;D

 

http://www.fiskesnella.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=270&category_id=43&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26

 

Skal prøvekaste stanga når jeg får den, tipper den kommer på onsdag :)

post-1778-13949868934281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

For alle som selger dyre stenger sin del, så håper jeg den er helt håpløs både å fiske og kaste med.

Den så jo ikke så verst ut da, eneste at håndtaket så litt uferdig ut.

 

Nå er ikke jeg noen verdensmester når det gjelder kasteteknikker og har heller ikke så god peiling på stang aksjoner...men har en lpxe og sammenligne med...hiver på ett av de snørene jeg har og plenkaster litt...skal bli spennende.

 

klarer ikke og få helt tak i navnet på denne...det var litt synd, lurer på om jeg skal sende han en mail og høre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjøper ikke fiskestenger fordi de er billige! Makan!

 

Hehe jo når man skal ha seg en reservestang og den virker litt praktisk og ha med på tur (selv om en "vanlig stang" heller ikke tar plass)

 

og så skal man ikke fnyse av billigstenger har jeg merket :)

 

ja den ser jo helt okey ut iallefall utseendemessig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte både 3/4 og 5/6 stengene herfra tidligere i sommer, og kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd, og ikke bare "i forhold til prisen".

 

3/4-stanga har jeg plenkastet og brukt på en tur i lita elv - kaster både pent og langt - nesten hele lina (Scierra HMT #3), og lengden på stanga er perfekt ved trange forhold.

 

5/6 stanga har jeg brukt noen ganger i sjøen, fungerer kanon det også, selv i kraftig vind (SA intermediate #6-line).

 

Litt puslete håndtak (sigar), og kanskje litt trange ringer, ellers flott finish.

 

Er for øvrig en tråd om disse på et konkurrerende forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte både 3/4 og 5/6 stengene herfra tidligere i sommer, og kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd, og ikke bare "i forhold til prisen".

 

3/4-stanga har jeg plenkastet og brukt på en tur i lita elv - kaster både pent og langt - nesten hele lina (Scierra HMT #3), og lengden på stanga er perfekt ved trange forhold.

 

5/6 stanga har jeg brukt noen ganger i sjøen, fungerer kanon det også, selv i kraftig vind (SA intermediate #6-line).

 

Litt puslete håndtak (sigar), og kanskje litt trange ringer, ellers flott finish.

 

Er for øvrig en tråd om disse på et konkurrerende forum.

 

Sier du det ja...hørtes bra ut :)  hvilke merke er dette?

 

han fyren som driver denne sida driver dette på hobbybasis, og skulle det være noe vi savnet kunne vi bare si ifra, lurer på hva annet billig og brukbart han kan få tak i, jammen meg ta en telefon til han og høre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke andre stenger produseres nedi kina?

 

kan det være en sjanse for att denne produsenten mekker stenger til flere?  :)

 

Mange av disse produsentene lager stenger til flere leverandører.

Da er det stort sett snakk om egne små "brand".

 

Stengene er det vel lite i veien med...

 

Forøvrig et tema som er diskutert opp og ned i mente.

Gjelder både sneller, fluer og annet stæsj.

 

Egenimport og sideimport av utstyr som allerede har et etablert marked her hjemme er noe jeg boikotter.

Man vet sjelden hva man får (det nytter ikke om det er tilnærmet gratis), og i værste fall kan det være ødeleggende for den lille lokale spesialsjappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hundrevis av små-agenter som selger stenger fra Kina. Mange hevder å være stangprodusenter, men klikker du på "products" eller "selling leads" så finner du alt fra svivler til fiskegarn. Så de er enkeltmannsforetak som plukker utstyr lokalt her og der.

 

De beste produsentene har ikke engang en egen webside...  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

helt flotte å kaste med! forsøkte et par av dem i sommer, dersom man ikke tror at merker er så viktig og ikke lar seg mobbe så er dette flott greier.....flere merker er laget på samme måte, men på sansynligvis samme stedet i Korea med kvalitetskontroll på lik vinje som om de skulle være laget i vesten! så dersom du søker litt på denne sida  http://www.madeinchina.com/    finner du kanskje produsenten til den nye stanga de, ei snette du har, ja der hvor vadebuksa de er laga.......eller klokka de.....datamaskina

 

Loop

Streamstix

Guideline

Scierra

Slate

 

for å nevne noen som ofte blir nevnt, hvilket ikke tar bort kvalitetsstempel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet du tydeligvis svært lite om Staffan.

 

Linken du har lagt til er akkurat den jeg siktet til i posten over. 90%, kanskje fler av de du finner der er agenter. Ta en titt så ser du at du finner de samme snellene, snørene, stengene, +++. Noen av dem har utstyr hvor de kan prege logo på diverse produkter. De fleste som har litt snøring på dette og som faktisk er del av denne bransjen vet at på slike nettsteder finner du noe av det verste "rælet" som er å få kjøpt i dag. Stengene har ujevn kvalitet, den billigste karbonen, billige komponenter osv.

Greie å kaste med er jo de fleste stenger i dag. Og du er selv så heldig at du foretrekker stenger som er laget på den billigste og enkleste måten, med den billigste karbonen. Så det overrasker ikke at du likte disse stengene  ;).

 

Når det gjelder karbonstenger så er det faktisk de største som har de beste råvarene, og som også har mulighet til å utvikle egenskaper slik de vil ha dem. Mindre produsenter må ta det de får. Derfor humrer jeg alltid litt for meg selv hver gang noen "hyper" små produsenter av karbonklinger som om de skulle være håndtverkere ala Steimler. De har ingen mulighet til å lage klinger på høyde med de beste stengene i dag. De har heller ikke råd til å kjøpe et så stort antall mandriller som de større produsentene har. Og de nye rullemaskinene er mye mer presise enn "håndrulling" noensinne vil bli. Etc etc.

 

Produsentene du finner på "madeinchina" o.l. (hvis du finner noen) kjøper alt der det er billigst. Og de er helt avhengige av alle disse småagentene, da de ikke har en kundebase som gir stort nok volum.

 

Jeg kan love deg at du finner verken Loop, Guideline eller Streamstix sine produsenter der. De to andre vet jeg ingenting om. Heller ikke Redington, Hardy/Greys, Vision, Orvis, Winston...

 

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

"flere merker er laget på samme måte, men på sansynligvis samme stedet i Korea med kvalitetskontroll på lik vinje som om de skulle være laget i vesten"

 

dette sto også  i det stykke Tore, eller gjorde det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg skjønner ikke setningen...?

"...men på sansynligvis samme stedet i Korea ..."??

 

Nå er grovt sagt alle karbonstenger laget på samme måte. Akkurat som alle cane stenger også er laget på samme måte. I hovedsak. Men du verden så mange forskjeller og variasjoner det er allikevel. Ikke minst på kvaliteten på materiale og håndtverk.

 

Og du nevner merker som definitivt ikke er laget på de fabrikkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg mente daat merkene som var nevnt var laget hos kvalitetprodusenter i østen som regel i sør-korea!

 

men kan du ikke hoste opp med nettsidene til disse produsentene?

 

Så det kan hende at det er på slike sider man kan finne produsentene til østenkvalitetstenger.

eller er dette bedriftshemmligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har litt snøring på dette og som faktisk er del av denne bransjen vet at på slike nettsteder finner du noe av det verste "rælet" som er å få kjøpt i dag. Stengene har ujevn kvalitet, den billigste karbonen, billige komponenter osv.

Greie å kaste med er jo de fleste stenger i dag. Og du er selv så heldig at du foretrekker stenger som er laget på den billigste og enkleste måten, med den billigste karbonen. Så det overrasker ikke at du likte disse stengene

 

Jeg har ikke "snøring på dette". Ikke skal jeg påstå at jeg har spesielt snøring på å kaste heller.

 

Det jeg vet, er at at jeg liker disse stengene. Jeg har stenger som koster mer enn ti ganger så mye også, bl.a. en Zpey i klasse 3, som er sammenligningsgrunnlaget mitt for å vurdere denne 3/4-stanga. Denne kjøpte jeg egentlig fordi den er 5-delt, og kort, og slik sett burde passe bra i små elver med mye hidndringer, som jeg fisker en del i. 5-10-meters kast i slike situasjoner krever jo ikke all verden. Når jeg så opplever at det fungerer minst like bra som med den dyre stanga, og at jeg i tillegg kan legge ut bortimot hele lina med god kontroll, kan jeg ikke annet enn å si at dette er bra!

 

Skulle på en måte ønske at de dyre stengene mine kunne sies å forsvare prisen, men i dette tilfellet er det ikke slik. Det er sikkert riktig mye av det du sier om materialer, produksjonsmetoder osv, men for meg (og jeg vil tro for de fleste fiskere) er det resultatet som teller!

 

Det kan godt hende at jeg kunne avslørt masse svakheter ved disse stengene hvis jeg var en dyktigere kaster. Inntil jeg blir god nok, skal jeg nyte dem! (Har forresten bestilt meg en 7-delt Richel til kr 499,- fra Danmark i dag - gleder meg til å prøve den også jeg...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg lurer på?

 

dere som kjenner den bransjen der....de populære store merkene?

 

Man betaler jo veldig mye for merket når det gjelder stenger også eller?

 

man ser jo feks Lpxe blandt annet som skittfiske har solg utrolig billig? nesten 50% (kjøper man store mengder får man jo selvfølgelig en bedre innkjøpspris)

 

Det må være jævlig overprisa dette også på en måte?

 

hvor mye hadde en guideline stang kostet om man hadde tatt det direkte av fabrikken?

 

Tenker bare att om man kutter noen mellomledd så kan man selge feks den stanga tråden her handlet om så billig uten att det går alt for mye på kvaliteten? eller om man hadde gjort det med en guideline stang? hvor mye kunne man solgt den for da?

 

bare ett spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bedriftshemmeligheter. Som sagt så har ikke de fleste av dem en nettside en gang. Ingen av de jeg bruker har det.

 

Bekjentskaper gjøres som regel på bransjemesser som Chinafish o.l. De fabrikkene det er snakk om har programmet fullt med de kundene de har. Og de selger ikke disse produktene åpent. De har en 100% strikt "confidentiality policy".

 

Jeg har samarbeidspartnere i Japan, Sør-Korea, Taiwan og Kina. Og selv om de også jobber for de merkene jeg nevte tidligere, så må jeg fortsatt lese om nyhetene deres i diverse nyhetsbrev. Og jeg VET at det fungerer likedant andre veien.

 

Tenoren, mange av disse stengene kaster helt greit. Som sagt gjør de aller fleste stenger det. Men når det gjelder kvalitet på materialer, produksjonsjevnhet og håndtverk er det en annen historie. Det er helt naturlig. Jeg kan f.eks. nevne at denne stanga selges til langt under kostpris fra fabrikk for en Streamstix Evolution II. Faktisk under halv pris av kostpris...

 

Men for mange så vil det sikkert være mer enn bra nok. Akkurat som den tidligere diskuterte Sølvkroken stanga. Jeg synes det er helt flott jeg, ikke misforstå meg. Men man må ikke blande disse og de nevnte merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare helt konkret på spørsmålet ditt Tore (ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke vet)

 

Men stenger har flere kostnader

 

Kostnad til design, utvikling og prototyping

Kostnad for å lete opp (eller forhandle fram tilgang til) rette materialer

Kostnad til maskiner og fabrikklokaler (deles ofte av flere stangmerker)

Kostnad for å produsere en ekstra stang (arbeidstid og materialkostnad)

Kostnad for å markedsføre stangen

Kostnad til distribusjon

 

Noen billig merker dropper første leddet da de bare kopierer en velkjent aksjon, da blir det selvsagt billigere til slutt.

Dersom man kan ha en veldig stor produksjon vil også andelen av første og andre punktet bli vesentlig mindre pr stang, samme med markedsføring og distribusjon.

 

På spørsmålet om stengene er overpriset er det jo bare å se på inntjeningen til noen merkene vi har her i Norge. De går rundt, men ingen av dem har en bunnlinje som vitner om at kundene betaler forholdsvis mye mer enn stengene koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon. Det minner meg om lignende diskusjoner om andre produkter - f.eks. hi-fi utstyr (som jeg også har brukt alt for mye penger på 8). Der diskuterer man f.eks. om en høyttalerkabel kan være verdt flere tusen kr pr meter. Som ingeniør forstår jeg at material-, utviklings- og produksjonskostnader på de råeste kablene er svært høye. I tillegg ser de utrolig tøffe (og dyre) ut, og de låter selvsagt veldig bra, hvis de er tilpasset resten av oppsettet. Men, det besvarer egentlig ikke spørsmålet om hvorvidt de er verdt prisen. Det kan jo til syvende og sist bare hver og en som velger å kjøpe svare på. Mitt svar er nei - jeg (og mange med meg) synes bl.a. at vanlig installasjonskabel låter suverent (selv om den koster under en tier pr meter). Andre vil selvsagt si at jeg er sinnsyk som har platespiller til 30 000,- (noen vil sikkert si at jeg er sinnsyk som bruker penger på platespiller i det hele tatt...).  

 

Det er noe som heter "the law of diminishing returns" - som jeg tror betyr noe sånt som at jo mer du betaler, jo mindre får du igjen pr krone. Så får det være opp til den enkelte å definere hvor det ideelle skjæringspunktet mellom pris og ytelse ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...