Gå til innhold

kjøpte meg Billig fluestang !!


Anbefalte innlegg

Ja, det er bedriftshemmeligheter. Som sagt så har ikke de fleste av dem en nettside en gang. Ingen av de jeg bruker har det.

 

Bekjentskaper gjøres som regel på bransjemesser som Chinafish o.l. De fabrikkene det er snakk om har programmet fullt med de kundene de har. Og de selger ikke disse produktene åpent. De har en 100% strikt "confidentiality policy".

 

Jeg har samarbeidspartnere i Japan, Sør-Korea, Taiwan og Kina. Og selv om de også jobber for de merkene jeg nevte tidligere, så må jeg fortsatt lese om nyhetene deres i diverse nyhetsbrev. Og jeg VET at det fungerer likedant andre veien.

 

Tenoren, mange av disse stengene kaster helt greit. Som sagt gjør de aller fleste stenger det. Men når det gjelder kvalitet på materialer, produksjonsjevnhet og håndtverk er det en annen historie. Det er helt naturlig. Jeg kan f.eks. nevne at denne stanga selges til langt under kostpris fra fabrikk for en Streamstix Evolution II. Faktisk under halv pris av kostpris...

 

Men for mange så vil det sikkert være mer enn bra nok. Akkurat som den tidligere diskuterte Sølvkroken stanga. Jeg synes det er helt flott jeg, ikke misforstå meg. Men man må ikke blande disse og de nevnte merkene.

 

Neida skjønner det...forventer ikke att jeg får guideline kvalitet når jeg kjøper ei fluestang til 300 hundre kr... ;)  

 

Og bedriftshemmeligheter er bedriftshemmeligheter...sånn er det bare ;)

 

Nå tenkte jeg bare hvordan det er med andre varer, de flytter produksjonen nedi i de landene der, fordi att det er billigere og produsere dem, fortsatt samme kvaliteten på råvarene ikke sant? han som står ved den maskina har lavere timelønn enn en nordmann ville hatt, osv hvis du skjønner...?

 

og mye av dette vil vel også styres av markedet generelt?

 

Dette blir litt som firstpricevarer vil jeg tro? billig men noe av det er faktisk spiselig , dette er jo som oftest samme produsenten også  :)

 

, eller om du drar på en sysjappe og kjøper deg organza? mye billigere enn om du kjøper dette på en sporstbutikk, overprisa :)

 

men nå får jeg være litt forsiktig her Tore...dette vet du mere om enn meg...men fra mitt ståsted som ikke er i den bransjen kan det virke litt sånn :)

 

Men uansett, koste og verra kar ;D

 

 

Edit. jeg er dårlig til og formulere meg, sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

, eller om du drar på en sysjappe og kjøper deg organza? mye billigere enn om du kjøper dette på en sporstbutikk, overprisa

 

Med fluebindingsmateriale blir det en litt annen vinkling. Hvem trenger 3 meter organza til fluebinding? Du kan jo kjøpe 3 meter til 100 kroner eller hva du må betale for så mye, klippe opp i passelige mengder til fluebinding, legge i en pose og selge det videre. Hvor mange kroner må du ha pr pakke for at du i det hele tatt gidder å pakke det? Om det blir 100 poser med organza så tviler jeg på at du vil selge hver pose for 2 kroner som i teorien tilsvarer en avanse på 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Du snakker om overprising.......flueutstyrbransjen er forsvinnende lite, det trengs et markedsføringsapparat for å få solgt stengene, snellene, linene som er utrolig stor del av det hele......men som produkt er en fluestang svært dyr i forhold til råvare og utformingsprisen til mange andre carbonprodukter, foreksempel

 

http://cgi.ebay.com/Aqua-Bound-Sting-Ray-240cm-carbon-kayak-paddle_W0QQitemZ250455020224QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item3a504852c0#ht_1536wt_1167

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om overprising.......flueutstyrbransjen er forsvinnende lite, det trengs et markedsføringsapparat for å få solgt stengene, snellene, linene som er utrolig stor del av det hele......men som produkt er en fluestang svært dyr i forhold til råvare og utformingsprisen til mange andre carbonprodukter, foreksempel

<br tull_0?hash=item3a504852c0#ht_1536wt_1167

 

 

 

Det er det som koster penger, ikke den biten som gjelder innkjøp av råvarer eller produksjon ser jeg for meg...alle råvarene til ett produkt er made in china feks...?

 

Men noen sitter igjen med en fait fortjeneste uansett...og hvor mye fortjenesten er på sånne varer...det skulle jeg likt og visst, det er sånn det blir bedrifthemmeligheter av ;);D

 

Oddbjørn: det jeg skulle fram til att hvorfor er organzaen så mye dyrere som fluebindematriell enn om du skulle sydd deg en brudekjole? du skjønner...?

 

men jeg ville heller kjøpt meg 3 meter til 100kr en og kjøpt 2 små flak til samme prisen om jeg hadde valget :)

 

Men uansett...jeg gleder meg virkelig til den billigstanga kommer i hus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oddbjørn: det jeg skulle fram til att hvorfor er organzaen så mye dyrere som fluebindematriell enn om du skulle sydd deg en brudekjole? du skjønner...?

 

Nettopp fordi man pakker i mindre kvanta. Ingen fortjeneste for leverandørene om de skulle solgt det for 5 kr pakka når de også skal betale for pakkinga, posen, en etikett osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste forstår at noen må tjene penger på det de selger hvis hjula skal gå rundt.

 

Men, det betyr ikke at vi ikke skal være oppmerksomme på at vi helt sikkert kjøper masse produkter som er kraftig overpriset sett i forhold til ytelsen. For mange er det verdt noe i seg selv å ha "state of the art" produkter. Det er klart det sitter langt inne å innrømme at stanga til sju tusen kroner strengt tatt ikke virker så mye bedre enn en til en tiendedel av prisen. Det vil alltid være innovatørene, de som kjøper det siste og dyreste, som betaler for fremskrittene og produktutviklingen.

 

Frem til høsten i fjor hadde jeg bare tre fluestenger - den gamle Vangen cane-stanga jeg lærte å kaste med, en "Vi menn" 9' #7, og en 10' #6/7 Løvstad. Etter at jeg kjøpte en Scierra Ferox femmer på Elverum, skjønte jeg at joda, det har visst skjedd noe på stangfronten de siste ti åra. Når har jeg 14-15 stenger, i klasse 3 til 8, med priser fra kr 300,- til over 7 000,-. Må innrømme at jeg også synes det er litt stas å vise frem Zpey'en eller Loomis'en når jeg treffer andre fiskere, men jeg synes det er minst like stas å fortelle hvor mye for penga trehundrekronersstanga fra fiskesnella.no er!

 

Jeg synes nok at den dyre treer-stanga er bedre på alle måter (når ikke lengden eller fem-delinga på den billige er et poeng), i tillegg ser den jo ufattelig mye lekrere ut, men når det gjelder "bang for the buck" er det ingen tvil - den billige knuser alt annet jeg har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste forstår at noen må tjene penger på det de selger hvis hjula skal gå rundt.

 

Men, det betyr ikke at vi ikke skal være oppmerksomme på at vi helt sikkert kjøper masse produkter som er kraftig overpriset sett i forhold til ytelsen. For mange er det verdt noe i seg selv å ha "state of the art" produkter. Det er klart det sitter langt inne å innrømme at stanga til sju tusen kroner strengt tatt ikke virker så mye bedre enn en til en tiendedel av prisen. Det vil alltid være innovatørene, de som kjøper det siste og dyreste, som betaler for fremskrittene og produktutviklingen.

 

Frem til høsten i fjor hadde jeg bare tre fluestenger - den gamle Vangen cane-stanga jeg lærte å kaste med, en "Vi menn" 9' #7, og en 10' #6/7 Løvstad. Etter at jeg kjøpte en Scierra Ferox femmer på Elverum, skjønte jeg at joda, det har visst skjedd noe på stangfronten de siste ti åra. Når har jeg 14-15 stenger, i klasse 3 til 8, med priser fra kr 300,- til over 7 000,-. Må innrømme at jeg også synes det er litt stas å vise frem Zpey'en eller Loomis'en når jeg treffer andre fiskere, men jeg synes det er minst like stas å fortelle hvor mye for penga trehundrekronersstanga fra fiskesnella.no er!

 

Jeg synes nok at den dyre treer-stanga er bedre på alle måter (når ikke lengden eller fem-delinga på den billige er et poeng), i tillegg ser den jo ufattelig mye lekrere ut, men når det gjelder "bang for the buck" er det ingen tvil - den billige knuser alt annet jeg har.

 

 

Synes du har mange gode poeng i denne saken tenoren :)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for øvrig en tråd om disse på et konkurrerende forum.

 

Konkurerende og konkurerende :rolleyes:;D

 

Hehe, det er ikke mye som skjer der. Sjekk siste 10, det spenner over nesten en hel uke.. i snitt. Tipper laksepakket går i dvale utenom sesong  ;D

Kan nok forklares med at lakseseongen har vært så begredelig at det ikke finnes noe å skrive om  ;D

 

Det er klart det sitter langt inne å innrømme at stanga til sju tusen kroner strengt tatt ikke virker så mye bedre enn en til en tiendedel av prisen.

Akkurat dette har jeg sett utallige eksempler på, ikke bare her, men på alle fora om fluefiske jeg har besøkt  ;D

Selv begynte jeg min fluefiskekarriere med stenger fra Berkley og Ron Thompson, og har gått gradene til det som anses som "state of the art" innen fluestenger, altså de dyreste usa-produserte.

Jeg kan skrive under på at Berkley og Ron Thompson stengene ikke er savnet, men i sjiktet over disse finner du fluestenger som nok presterer like bra som de dyreste. Tipper de fleste som har prøvd dem er klar over det, men som sagt ; det koster å innrømme det, når man nettopp har punget ut 7000kr for ny stang  ;D

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som selger dyre stenger sin del, så håper jeg den er helt håpløs både å fiske og kaste med.

Den så jo ikke så verst ut da, eneste at håndtaket så litt uferdig ut.

Jeg har kjøpt både 3-4 og 4-5. Personlig synes jeg disse stengene konkurerer med stenger i LANGT høyere prisklasse. Jeg flirte godt når jeg fiska med dem. Et smil som forøvrig ble fortrengt av en litt ekkel tanke................ Hvorfor har jeg alle disse dyre stengene?? Nå må jeg si at jeg har kun fisket noen få ganger med disse, og ikke kjørt stor fisk på dem. Men kastemessig er de ypperlige dersom man liker dype stenger. Er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så la oss glede oss over at det aldri har vært så billig å bli fluefisker som det er nå.  :)

 

Da jeg startet var det faktisk enorm forskjell på ei stang til 4.500 kroner og en til 2.000. Under det var det bare ræl. I dag finner man altså fullt brukbare stenger til 300 kroner. Det er bra det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg alle disse dyre stengene??

 

Har tenkt samme tanken, men slår meg til ro med at det er de som har utviklet og laget disse supre stengene. De billigste har bare skummet fløten og plagiert på lik linje med Penix uten h. Phenix er for de som ikke vet det de klærne som bla Lund Svindal bruker. De koster fort 6000,- for ei jakke mens kopien koster 500,-. Ser like bra ut og varmer de også, men rakner i sømmer og tåler dårlig både det ene og det andre. Funker så lenge man bare går. Men det er altså et plagiat for en virksomhet hvor man kanskje er med på å sponse de som tror barnearbeid er toppers og å stjele ideer fra andre til eget formål er helt knall.

 

Noen som eier "Oakley"? Jeg har ekte Oakley og vet jeg betaler i overkant mye, men siden jeg også vet hva som ligger bak så hjelper det ikke å kommer med 20 såkalt like bra "Oakley" til samme pris. Ikke om det til og med er kopiert lappen med "se opp for kopier" engang. Det er etter mitt syn at det er på linje med politikken til firmaet "S. Vindel & B. Drag".

 

Stang til 300? Glem det! Jeg sponser hverken Vindel eller Drag.

Si meg.. ER du klar over hvor mye i husstanden din som er laget av barn i fattige land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg alle disse dyre stengene??

 

Har tenkt samme tanken, men slår meg til ro med at det er de som har utviklet og laget disse supre stengene. De billigste har bare skummet fløten og plagiert på lik linje med Penix uten h. Phenix er for de som ikke vet det de klærne som bla Lund Svindal bruker. De koster fort 6000,- for ei jakke mens kopien koster 500,-. Ser like bra ut og varmer de også, men rakner i sømmer og tåler dårlig både det ene og det andre. Funker så lenge man bare går. Men det er altså et plagiat for en virksomhet hvor man kanskje er med på å sponse de som tror barnearbeid er toppers og å stjele ideer fra andre til eget formål er helt knall.

 

Noen som eier "Oakley"? Jeg har ekte Oakley og vet jeg betaler i overkant mye, men siden jeg også vet hva som ligger bak så hjelper det ikke å kommer med 20 såkalt like bra "Oakley" til samme pris. Ikke om det til og med er kopiert lappen med "se opp for kopier" engang. Det er etter mitt syn at det er på linje med politikken til firmaet "S. Vindel & B. Drag".

 

Stang til 300? Glem det! Jeg sponser hverken Vindel eller Drag.

Kanskje det er de som tar 7000 for en karbonkjepp som er innehaver av S.Vindel & B.Drag ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg.. ER du klar over hvor mye i husstanden din som er laget av barn i fattige land?

 

Neppe og det rettferdiggjør ikke å handle varer jeg vet mest sannsynlig kommer fra slikt arbeid.

Å herregud..

 

Så lenge du ikke "vet" hvor ting kommer fra så er det greit og du rir videre på din høye hest..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sagt at jeg ikke på vilkår vil ha ei sånn stang, men det er mitt valg. Du gjør som du vil uten at jeg blir sur av den grunn hehe. Vi har bare forskjellig syn på saken. Det først når du tar den store fisken jeg ikke fikk at jeg blir forbanna og knekker stanga di. Og da er det fint at den er billig for jeg må jo erstatte saken.  ;D

 

Jeg har Orvis, Hardy, Winston, G. Loomis, Green Stream av de dyrere stengene og Slate, Vangen, Streamstix og Scierra av de rimeligere. Uten at jeg får mer fisk av den grunn.

 

;D

 

Nei dette blir uansett ei reserve stang som vil bli med på en lengre tur som en backup om noe skulle skje Med Lpxen dette :)

 

Du har da nok stenger du da....verre med en annen stakkar som bare har 2 stenger :rolleyes: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore sa noen kloke ord, aldri så billig å være fluefisker som nå...og godt er det :)

 

Når jeg gikk på folkehøgskule for en bra stund siden, kjøpte vi en gammel Lada (helt sant) kjørte langt opp i skogsveiene ved skianlegg før sesongen var igang, bare de første snøkanonene hadde lagt "is" i bakken som vi kruset gjennom med hodelykt sein kveldstid.

Disse skogsveiene var mer traktor stier...litt snø og is lå i stien også..men opp kom vi oss pinadø. ;D

Vi kom oss hjem 60 mil til høstferier og den slags også....var et herlig billig bilhold, virkelig fikk kjørt mye for lite.

 

Har jeg noen gang vurdert slik bil om igjen til tross for at den gjorde langt grovere arbeid enn min nåværende bil ville drømme å utsettes for?

 

Tror billig og bra utstyr kan forekomme, og stilig det.

Men å digge dra linen gjennom ringene og speide utover vannet? Neppe...kanskje dumt av meg...men så var det dette med slitasje.

 

vet man hvor mye bøy slike billige løsninger tåler før de mister spensten sin?? ;D

Er det 100 kast eller er det 200 kast?

 

Hva så, det er jo billig, kan jo bare kjøpe ny når stangen henger lett foroverbøyd helt utslitt og ca 63 cm lengre etter all påkjenningen.

 

Er det slik det funker, dere som virkelig brenner for billige barnehånds stenger ?;D

 

Jeg synest at Redington Redfly2 er mer enn billig nok (1250.-) og deilig stang...med garanti

Det kunne jeg ha vurdert å få tak i...den er råbra å slenge med. HILUX utgaven av alle billige produksjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...