Gå til innhold

Kjøper du oppdrettslaks?


S3

Anbefalte innlegg

Oppdrett har utrolig mange og uante bieffekter. For eksempel kan jeg nevne At Meldal FK ikke hadde mulighet til å rykke opp i tredjedivisjon i år med Frøya i avdelinga si. Frøya hadde et budsjett på over to millioner på 4.divisjonlaget sitt i år - sponset av oppdrettsnæringa der ute!

Fra spøk til alvor. Vi sportsfiskere har selvfølgelig en tendens for å se på oppdrett kun ut fra våre forutsetninger og holdninger. Det er klart at det også skaper lokal vekst som Staffan sier (akkurat som lakselva Orkla gjør her). Det er derfor jeg mener at det heller burde fokuseres på hva som skal til for å sikre disse anleggene ytterligere. Hvor skal de stå? Hvordan skal de være? Hvilke fjorder skal være forskånet? Kan vi få vekk lus? kan de streileseres? osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Spiser ikke oppdrettslaks, kjøper ikke oppdrettslaks, gir den vekk om jeg tilfeldigvis skulle fiske en, det være seg på kysten eller i elva. Dessverre må jeg nesten si, så kakker jeg et par røykelaks og noen middagsfisker hver sesong av type vill, de fleste slipper likevel med skrekken. På Vestlandet hvor vi ser lakselusproblemene på nært hold, skadene de påfører villfisken,rømmingene(som aldri blir meldt fra) jeg vil aldri i verden støtte denne næringen med en eneste krone . >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det hadde vært morro å vist en ting, hva gjør denne nærimgen for norsk økonomi  1 milliard 10 milliarder 25 milliarder  40 milliarder eller 50 milliarder + isåfall er det noe vi bygger økonomien og velferden på, og det er vanskelig å gi slipp på, tror det betyr såpass mye at vi måtte gå ned på levestandard........norge tjener sine penger stort sett på å ødelegge naturressurser.....og vi kommer til å fortsette med det inntil alt er tomt, og da går vi i panikk....NEI JEG FORSVARER OPPDRETSNÆRING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke oppdrettslaks, kjøper ikke oppdrettslaks, gir den vekk om jeg tilfeldigvis skulle fiske en, det være seg på kysten eller i elva. Dessverre må jeg nesten si, så kakker jeg et par røykelaks og noen middagsfisker hver sesong av type vill, de fleste slipper likevel med skrekken. På Vestlandet hvor vi ser lakselusproblemene på nært hold, skadene de påfører villfisken,rømmingene(som aldri blir meldt fra) jeg vil aldri i verden støtte denne næringen med en eneste krone . >:(

Jeg er selvfølgelig helt enig. Men må skuffe deg på den siste setningen. Du støtter desverre denne industrien med maaaange skattepenger. har gjort det i mange år og kommer fortsatt til å gjøre det i mange år ;D ;D

Jeg mener heller ikke å støtte næringen på noen som helst måte, og mener vi fra starten av hadde vært mest tjent uten dette. Det jeg prøver å formidle er at den er nå her om vi vil det eller ikke. Da tror jeg vi heller skal jobbe for  å forbedre oppdrettsnæringen. Slik det er nå er det bare fronter. for-mot-for-mot-for-mot. Tror aldri vi klarer å få oppdrettstilhengerne til å innrømme at de alltid har tatt feil. Kansje hvis vi møtes og jobber med felles front at det vil bli bedre???

Jeg vet selvfølgelig ikke...bare spekulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk minst like bekymret for at det brukes borti 2 kg fisk for å fore opp 1 kg oppderttsfisk!

Det brukes ikke 2, men 4 kg fisk pr kg oppdrettsfisk. I filmen her påstår de t.o.m 5 kg. Mye av dette fiskes opp utenfor andre land, bl.a. Chile har jeg hørt, og dette går på bekostning av de lokale fiskerne. Men Norge tjener jo godt på dette!

Men siden jeg svært sjelden spiser fisk, og da kun ørret eller røye jeg selv får på tur, slipper jeg å kjøpe oppdrettslaks.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vært morro å vist en ting, hva gjør denne nærimgen for norsk økonomi  1 milliard 10 milliarder 25 milliarder  40 milliarder eller 50 milliarder + isåfall er det noe vi bygger økonomien og velferden på, og det er vanskelig å gi slipp på, tror det betyr såpass mye at vi måtte gå ned på levestandard........norge tjener sine penger stort sett på å ødelegge naturressurser.....og vi kommer til å fortsette med det inntil alt er tomt, og da går vi i panikk....NEI JEG FORSVARER OPPDRETSNÆRING!

Er nok mye penger i fiskenæringen ja. Jeg vurderer faktisk gå inn i et prosjekt i Troms der det er snakk om å demme opp relativt store elver for å lage oppdrettsstrekninger for regnbueørret. Det fine da er at vi får ganske rømningssikre annlegg, og stoffer som antibiotika o.l. blir mer enn 60% renset ut i demningsfilteret nedstrøms. Har tenkt litt på det og det virker som en knallidé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke kjøpt oppdrettlaks på hvertfall 3 år.. Jeg kan ikke støtte(mer enn jeg allerede gjør) en såå liiite bærekraftig og ødeleggende næring som nettopp lakseoppdretten er. Oppdrett av carnivore fisk som laks funker ikke, hvertfall ikke når man baserer mesteparten av fiskeforet på bekostning av næringskjeden og livet i havet! Rømninger, gyro, utrydding av ville stammer og svineri, et sørgelig kapittel i norsk historie synes jeg.

Tilbereder du oppdrettslaksen godt, så blir det jo greit. Men alikavæl så er det en kraftig bismak der som jeg sliter med å svælje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda!!! Spiser bare oppdrettslaks!

Man aner jo ikke hva villfisken får i seg  ???

BTW: Synes faktisk oppdrettslaksen egner seg bedre enn villaksen til det meste, foruten speking og røyking.

En forutsetning må være at den er tilstrekkelig sultet og ikke over 3-3,5 kilo.

Ja! Jeg jobber med oppdret!!

Yesss! Jeg er motstander av oppdrettsnæringa slik den drives idag!

Til tross for at jeg møter meg selv i døra på en rekke punkter kan jeg foreløpig ikke se for meg andre yrker jeg vil trives bedre i.

Nope! Det hjelper ikke å sitte å kaste dritt på et fiskeforum, og ihvertfall ikke hvis man ikke har en begrunnelse for sine påstander!

Forhåpentligvis er mine visjoner og handlinger med på gjøre driften av "mitt" anlegg mindre miljøfientlig.

Bare sportsfiskende, jaktende, naturnytende friluftsfolk på anlegget jeg jobber ved. DET er jeg glad for!

Holdningsskapende arbeid ute på anlegget er viktig!

Det kaller jeg å være ambivalent! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser laks nesten hver uke, da fra oppdrett. Laksefilet er helt grei mat det. Mye bedre enn gjedde, abbor og skogsørret som finner her jeg bor.. Men jeg er på ingen måte spesielt imponert over det som skjer i havet og har litt kvaler. Hadde vi gått i dybden på alt vi dytter i oss så hadde lista blitt lang over huff og nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få kommentere vår kjære nye "feskminister" som svarte på spørsmål om oppdrettsnæringen på TV i dag.

Hun mente at det kunne kansje være like stor fare for rømninger hvis vi flyttet anleggene til land!!!??!

Velvel. Vi har fått en minister med eierinteresser i oppdretsnæringen. Nestemann er vel Odd Ustad (hvis noen av dere husker han ;D ;D).

Enda en grunn til at vi bør gå i dialog isteden for krigen etter min mening.

Jeg skal forøvrig på den første julehandelen til helga. Kommer garantert fremdeles til å kjøpe meg ei røykaside..mmmmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få kommentere vår kjære nye "feskminister" som svarte på spørsmål om oppdrettsnæringen på TV i dag.

Hun mente at det kunne kansje være like stor fare for rømninger hvis vi flyttet anleggene til land!!!??!

Ler høyt!

;D  ;D  ;D 

Er nok snart reddet vill laksen nå!!     :-\

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få kommentere vår kjære nye "feskminister" som svarte på spørsmål om oppdrettsnæringen på TV i dag.

Hun mente at det kunne kansje være like stor fare for rømninger hvis vi flyttet anleggene til land!!!??!

Ler høyt!

Ja vi har vel diskutert hvordan det KANSKJE kunne bli med den nye "innhabile" fiskeriministeren.... :o

Snakker om og sette bukken til og passe havresekken...

fy faen... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to matvare foretninger her i Tana. (rema & mega)

Begge disse butikkene har oppdrettsfisk om vintern.

Når vi nærmer oss slutten av april så finner du ikke en eneste oppdrettsfisk i noen av butikkene..

Mega har en ferskvare disk. Og fra 20mai så selger dem FERSK TANA LAKS.

Kommer aldrig i hele mitt liv til og kjøpe en eneste oppdrettfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to matvare foretninger her i Tana. (rema & mega)

Begge disse butikkene har oppdrettsfisk om vintern.

Når vi nærmer oss slutten av april så finner du ikke en eneste oppdrettsfisk i noen av butikkene..

Mega har en ferskvare disk. Og fra 20mai så selger dem FERSK TANA LAKS.

Kommer aldrig i hele mitt liv til og kjøpe en eneste oppdrettfisk.

Nå er det ikke alle som får fersk villaks på det lokale samvirkelaget, og hadde de fått det ville vel kansje villaksen ha enda et problem...

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...