Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Da har også jeg en glassfiber stang ;D  En Scott F 601/3, og for et leketøy dette er!!

Har hørt at man bør minimum kjøpe 703 av disse stengene, men jeg anger ikke et sekund! Goglet litt, og fant ut at man gjærne bruke et litt tyngre snøre. Jeg har nå testet den med Rio Selektive trout II WF2 og DT3, SA XPS 3 og Corland Sylk 3... Sylk måtte jeg ha mye snøre ute før stangen jobbet godt, mens de andre satt som skudd! Syntes nesten den kastet litt for langt....

Gleder meg sykt til å få fisk på denne ;D

Dette blir nok ikke den siste glassfibern... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Da har også jeg en glassfiber stang ;D  En Scott F 601/3, og for et leketøy dette er!!

Har hørt at man bør minimum kjøpe 703 av disse stengene, men jeg anger ikke et sekund! Goglet litt, og fant ut at man gjærne bruke et litt tyngre snøre. Jeg har nå testet den med Rio Selektive trout II WF2 og DT3, SA XPS 3 og Corland Sylk 3... Sylk måtte jeg ha mye snøre ute før stangen jobbet godt, mens de andre satt som skudd! Syntes nesten den kastet litt for langt....

Gleder meg sykt til å få fisk på denne ;D

Dette blir nok ikke den siste glassfibern... :rolleyes:

Denne må jeg prøve! ;D

Fått endelig bekreftelse på at glassfiberemnet mitt er på vei, ble selvsagt ikke sendt som Mike lovte. Bedre sent enn aldri antar jeg.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer en 7'6'', 5wt, Lamiglasklinga byggd av Mark på Gypsy Rods. Ett underbart spö med en DT5 på.

Hvordan er disse blanksene? Jeg ser de selges forholdsvis billig til tider.

Det samme har jeg lurt på.... hadde vært morsomt å mekka seg en sånn pinne...

Egentlig så er det bare å prøve. Koster kun $ 85 så det er ikke rare utgiften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har også jeg en glassfiber stang ;D  En Scott F 601/3, og for et leketøy dette er!!

Har hørt at man bør minimum kjøpe 703 av disse stengene, men jeg anger ikke et sekund! Goglet litt, og fant ut at man gjærne bruke et litt tyngre snøre. Jeg har nå testet den med Rio Selektive trout II WF2 og DT3, SA XPS 3 og Corland Sylk 3... Sylk måtte jeg ha mye snøre ute før stangen jobbet godt, mens de andre satt som skudd! Syntes nesten den kastet litt for langt....

Gleder meg sykt til å få fisk på denne ;D

Dette blir nok ikke den siste glassfibern... :rolleyes:

Gratulerer! Høres ut som en srtig sak det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer en 7'6'', 5wt, Lamiglasklinga byggd av Mark på Gypsy Rods. Ett underbart spö med en DT5 på.

Hvordan er disse blanksene? Jeg ser de selges forholdsvis billig til tider.

Det samme har jeg lurt på.... hadde vært morsomt å mekka seg en sånn pinne...

Egentlig så er det bare å prøve. Koster kun $ 85 så det er ikke rare utgiften

Var hittar ni denna klingan så billigt? Jag tror inte vi pratar om samma klinga.

SFL 905S designades av självaste Gary Loomis när han var på Lamiglas i slutet av 70-talet. Den honugstransparenta klingan får man genom att använda genomskinlig, lätt tonad epoxy när man bakar klingan. Jag skulle säga att det är en äkta femma, med bra buttreserv om så krävs. Den kastar fint med toppen på nära håll, och butten börjar jobba när man matar ut lina. Det är S-glass som har används, och många med mig anser att det är en av de finaste glasfiberklingorna som nånsin tagits fram. Klingan har en jämn, progressiv tapering som jobbar bra oavsett vilken längd man kastar på. För er som kastat mycket glasspön så kan man jämföra den med Fenwick FF75 eller Winston 7'6'', #5 (San Fransisco)

Klingorna dyker upp då och då, och brukar gå för $150-200. Hittar ni den så är det bara att slå till!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer en 7'6'', 5wt, Lamiglasklinga byggd av Mark på Gypsy Rods. Ett underbart spö med en DT5 på.

Hvordan er disse blanksene? Jeg ser de selges forholdsvis billig til tider.

Det samme har jeg lurt på.... hadde vært morsomt å mekka seg en sånn pinne...

Egentlig så er det bare å prøve. Koster kun $ 85 så det er ikke rare utgiften

Var hittar ni denna klingan så billigt? Jag tror inte vi pratar om samma klinga.

SFL 905S designades av självaste Gary Loomis när han var på Lamiglas i slutet av 70-talet. Den honugstransparenta klingan får man genom att använda genomskinlig, lätt tonad epoxy när man bakar klingan. Jag skulle säga att det är en äkta femma, med bra buttreserv om så krävs. Den kastar fint med toppen på nära håll, och butten börjar jobba när man matar ut lina. Det är S-glass som har används, och många med mig anser att det är en av de finaste glasfiberklingorna som nånsin tagits fram. Klingan har en jämn, progressiv tapering som jobbar bra oavsett vilken längd man kastar på. För er som kastat mycket glasspön så kan man jämföra den med Fenwick FF75 eller Winston 7'6'', #5 (San Fransisco)

Klingorna dyker upp då och då, och brukar gå för $150-200. Hittar ni den så är det bara att slå till!

:)

Jeg har bare søkt opp lamiglas blanks. De jeg fant etter et raskt søk var FL serien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror inte att dom nya Lamiglasklingorna är transparenta, och sen tror jag att dom görs i E-glas nuförtiden. S-glas är 20-25% styvare och starkare jämfört E-glass. Detta gör att man kan bygga lättare spön med samma aktion än med E-glas. Vissa byggare föredrar dock E-glas för dess specifika egenskaper. Larry Kenneys nya spön är tex rullade i E-glas, och dom har utpräglad torrflugeaktion med mjuk topp (jag har ett 7'9'', 4wt, underbart presentationsspö). Gary Loomis å andra sidan är ju känd för sina snabba taperingar, så för honom var kanske S-glas ett naturligare val.

Med detta vill jag ha sagt att dom nya honungsklingorna från Lamiglas inte bara ser annorlunda ut, dom har helt säkert en annan aktion än gamla SFL905s. Förmodligen långsammare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har også jeg en glassfiber stang ;D  En Scott F 601/3, og for et leketøy dette er!!

Har hørt at man bør minimum kjøpe 703 av disse stengene, men jeg anger ikke et sekund! Goglet litt, og fant ut at man gjærne bruke et litt tyngre snøre. Jeg har nå testet den med Rio Selektive trout II WF2 og DT3, SA XPS 3 og Corland Sylk 3... Sylk måtte jeg ha mye snøre ute før stangen jobbet godt, mens de andre satt som skudd! Syntes nesten den kastet litt for langt....

Gleder meg sykt til å få fisk på denne ;D

Dette blir nok ikke den siste glassfibern... :rolleyes:

Gratulerer! Høres ut som en srtig sak det der.

Takk! det er den, har kastet litt mere i dag og den er helt nydelig... Takk for snellen forøvrig, den var som ventet nydelig. Skal sitte på noen Winston stenger som kansje kommer i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har også jeg en glassfiber stang ;D  En Scott F 601/3, og for et leketøy dette er!!

Har hørt at man bør minimum kjøpe 703 av disse stengene, men jeg anger ikke et sekund! Goglet litt, og fant ut at man gjærne bruke et litt tyngre snøre. Jeg har nå testet den med Rio Selektive trout II WF2 og DT3, SA XPS 3 og Corland Sylk 3... Sylk måtte jeg ha mye snøre ute før stangen jobbet godt, mens de andre satt som skudd! Syntes nesten den kastet litt for langt....

Gleder meg sykt til å få fisk på denne ;D

Dette blir nok ikke den siste glassfibern... :rolleyes:

Gratulerer! Høres ut som en srtig sak det der.

Takk! det er den, har kastet litt mere i dag og den er helt nydelig... Takk for snellen forøvrig, den var som ventet nydelig. Skal sitte på noen Winston stenger som kansje kommer i dag..

Jeg så de var ankommet Trondheim. Ring meg når du har dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har også jeg en glassfiber stang ;D  En Scott F 601/3, og for et leketøy dette er!!

Har hørt at man bør minimum kjøpe 703 av disse stengene, men jeg anger ikke et sekund! Goglet litt, og fant ut at man gjærne bruke et litt tyngre snøre. Jeg har nå testet den med Rio Selektive trout II WF2 og DT3, SA XPS 3 og Corland Sylk 3... Sylk måtte jeg ha mye snøre ute før stangen jobbet godt, mens de andre satt som skudd! Syntes nesten den kastet litt for langt....

Gleder meg sykt til å få fisk på denne ;D

Dette blir nok ikke den siste glassfibern... :rolleyes:

Gratulerer! Høres ut som en srtig sak det der.

Takk! det er den, har kastet litt mere i dag og den er helt nydelig... Takk for snellen forøvrig, den var som ventet nydelig. Skal sitte på noen Winston stenger som kansje kommer i dag..

Jeg så de var ankommet Trondheim. Ring meg når du har dem

De kom ikke i dag, så kansje i morgen da.. Jeg ringer etter inspeksjon og prøvekasting ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jag tänkte slänga upp några bilder på lite spön som har ramlat in sista månaderna. Vi börjar i Japan.

Yausuki Kabuto håller till i Hokkaido, och bygger fantastiska spön! Mycket noggrannt arbete och få modeller. Det här spöt är en 7'6", 4wt. Jag kan jämföra med ett motsvarande spö i samma längd/klass som är nybyggt av Larry Kenney. Japanspöt är lite mer topptungt, kraftigare och mer paraboliskt. Det har en stresskurva som liknar bambu, med med snabbare återgång och lägre vikt. Faktum är att böjningen är identisk med ett visst Winston canespö, även om egenskaperna såklart skiljer sig eftersom materialen väger och rör sig olika. Det kastar långt för sin klass, och laddar djupt även med kort lina. Hanterar torrflugor och små streamers galant upp till 16-18m. Jag har dock fiskat mest med Kenney i år. Tunn topp, progressiv tapering, låg vikt, stramt och stryktåligt utförande. Delikat presentationsspö som är 100% fiskeglädje. Inget man behöver vara rädd om. Fantastiskt spö att använda. Rappt, mjukt och lätt. Lägger upp lite bilder på Kenneyspöt senare i tråden som jämförelse.

Rullen är en Ross San Miguel SM2. Sjukt fin rulle på detta spöt.

post-3348-13949881564058_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer ett annat spö. Det är en prototypklinga från Fred Paddock, som har egna mandriller och bygger små serier med glasfiberspön, east coast style med inspiration från traditionen runt Catskill där han bor. 8'3'', klass 6, kraftfullt öringspö som fixar streamers och hjorthårsflugor över tjugometersgränsen, men även presentationer på kortdistans. Cigargrip i riktigt flor kork, slidefäste i egen design som har tillverkats av Joel Lemke Concepts. Spacer i lokalt körsbärsträ från Catskill. Lemke var på Struble förut, men kör eget nu och levererar till många framstående byggare i USA, alltid i svarvad aluminium som sen eloxeras med förvånansvärt gott resultat. Spöt kommer finnas för leverans under hösten.

Rullen är en brun ATH F2, linan en Classic Sylk WF7.

post-3348-13949881564529_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den här klingan är en riktig raritet. Tyvärr är det inte ett originalspö, utan ett custombygge gjort efter förlagan, så gott det går.

När Tom Morgan och Glenn Brackett tog över Winston i mitten av sjuttiotalet och flyttade verksamheten till Montana, så axlade dom även ett tungt arv av glasfiberbyggande från åren i San Fransisco. Resultatet blev Winston Stalker, den första riktigt lätta spöserien i glasfiber, som gick ända ner till klass 2. Spöna tillverkades bara i hela fots längder, och mitt spö är 8', klass 4, som även var det spöt som Morgan var mest nöjd med. Det är mycket mjukt, och har en tunn topp vilket medger fiske med tunn tafs, men det gör också spöt något bräckligt. Denna klinga anses även ha varit den mest svårkastade av Stalkerspöna, men det säger nog mer om nivån på kastarna i USA, som faktiskt inte är lika hög som här i Sverige.

Tom Morgan arbetar under eget namn numera, och kommer med en glasserie när som helst. Den kommer att vara en utveckling av Stalkerserien, fast med något kraftigare topp. Klingorna rullas numera av Kerry Burkheimer. Dom gamla Stalker-klingorna rullades av spöleverantören J K Fisher, och det ryktas om att dom plagierade Winstons skärmönster för glasfiberduken, och rullade egna Stalker-klingor på Winstons mandriller och sålde under namnet Fisher fast med bruna spigotholkar. Mitt ex skall dock vara en Stalker-klinga med den karaktäristiska vita holken och den bruna, slipade klingan.

Komponenterna varierade på originalspöna. Winston köpte tydligen tyska skeletons på den tiden, och eftersom det är svårt att hitta samma så har mitt spö ett blånerat Bellinger-fäste, med spacer i mörk aboyna. Snakeringarna har också blånerat utseende, och stripper guiden är klassiska Mildrum Carboloy, som ger en sträng och avskalad karaktär åt spöt. Lindningarna är Gudebrod Maroon nylontråd, med sex lager spar varnish. Stalkerspöna hade ett pragmatiskt och krasst utseende. Inom spödesign brukar man säga att spön kan ha en "understated design" vilket innebär att dom är raka motsatsen till insmickrande och pråliga spön. Jag gillar det skarpt. Jag tycker killen som har byggt detta spöt har lyckats fånga själen i dom gamla Stalkerspöna. Det enda som saknas är den gamla dekalen med pokalen. Men man kan inte få allt här i livet...

post-3348-1394988156506_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer en bild på Kenneyspöt i aktion. Finnmarksvidda för en månad sen. Mjukt och fint. Halva nöjet är kvar när fisken väl sitter på kroken.

Vet inte om jag skrivit om detta spöt tidigare på detta forum. Larry Kenney var boss på Scott under låg tid, och bygger numera i liten skala. Hans spöserie kom i våras och har tagits emot i mycket positiva ordalag. E-glas, perfekt balans, låg vikt, snabb återgång. En delikat torrflugepinne. Om man jämför med klassiska Scotttaperingar så är detta ett långsammare spö, men med samma krassa och pragmatiska stil på detaljerna.

post-3348-13949881566209_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer en annan gammal goding. Sage SFL 679-3. Ett snabbt och kort spö för trånga lägen och stora flugor i små vatten. Kanske inte det trevligaste att kasta med, Sage var ju kända för snabba redan då. Men det är kul eftersom det är från första kollektionen när märket hette Sage.

Här har jag parat ihop det med ATH Aras i Sage edition, och en trevlig gammal väst med tidstypiskt märke... Man blir glad!

post-3348-13949881566808_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...och ett par bilder i aktion!  :)

Rullen här är en gammal Ross R2, den ursprungliga Rossrullen, som även kom med perforerad spole med blombladsmönster. Kom under slutet av 70-talet. Den är svarvad ur ett stycke aluminium och är stryktålig som en pansarvagn. Bromsar både inåt och utåt, enkel konstruktion med bromsskruv mot spolen. Förlaga för Ross San Miguel.

post-3348-13949881567178_thumb.jpg

post-3348-13949881567652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Lekkert Christian, du har noen smykker av stenger og sneller der. Er tydelig at du kan mye om emnet glassfiberstenger, veldig bra. Hadde vært morro å fått testa stangparken din en vakker dag. Glass er ikke død! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...