Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest staffan@epost.no

jeg satt å filosoferte over hvor den stanga kunne være for 7 år siden hadde jeg innbrudd i bilen hvor den + halve livet mitt ble stjålet.....så jeg har den ikke lengre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Scott Fibertouch går "billig" her nå : http://www.tellurideangler.com/products/Scott-F-754%7B47%7D3.html   ;)

Sorry for OT, men har du handlet herfra før Lars? Tenkte på seriøsitet osv. Fant endel rimelig jeg kunne tenkt meg ser du. Er jo snart jul! ;D

Har du flere bilder av McFarland stanga di Terje? Gjerne macro av detaljer som f. eks ringer, surringer mm  :)

Tok noen kjappe bilder nå i kveld.

Orginalfarge på stanga og surringene blir ikke helt riktig vist her. Surringene er mer vinrøde og stanga noe mer rustbrun, men det spiller vel ikke så stor rolle :D

Terje!

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

post-4723-13949883387443_thumb.jpg

post-4723-13949883387968_thumb.jpg

post-4723-13949883388387_thumb.jpg

post-4723-1394988338898_thumb.jpg

post-4723-13949883389498_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja Terje, ble bra det da  :)

Selv venter jeg i spenning på mitt emne (Spruce Creek Presentation "do it yourself pack") og ikke minst den McFarland Vintage #5 han skulle bygge til meg. Det er ingen tvil om at McFarland kan sine saker bra, men kundebehandling og leveringstid vet han desverre alt for lite om.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvor lenge du må drive på for å bli venn med den. Klart at liner betyr noe, men blir det slik at en stang kun "virker" med en bestemt line står jeg over.

Det er jeg veldig enig i, jeg tror det er mye riktigere å si at fluefiskeren må ha en bestemt line på stanga - men stanga selv krever sjelden noe bestemt. En annen fluefisker med andre snørepreferanser har gjerne helt andre synspunkter på "hvilke snøre en stang krever"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med guiden siden den er så grå i fargen? Har nikkelet flasset av?

Ser forresten at du har samme stang som den jeg har bestilt bortsett fra at jeg skal ha dryfly taperingen da :)

Terje har brukt den i Saltvann ;D

Jeg har hørt at det har vært omtalt på noen amerikanske stangbyggerfora, det er mest sannsynlig en allergisk streamerreaksjon, ringene kan misfarges om de hyppig kommer i kontakt med syntetiske streamere i store størrelser.

Det er dessverre ikke stort annet å gjøre enn å kassere stanga. Heldigvis har jeg resirkuleringsannlegg for misbrukte glasstenger bak i hagen. Terje, det er bare å ta kontakt med meg så skal jeg avhjelpe deg med problemet. Tar ingenting for det!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva har skjedd med guiden siden den er så grå i fargen? Har nikkelet flasset av?

Ser forresten at du har samme stang som den jeg har bestilt bortsett fra at jeg skal ha dryfly taperingen da :)

Har du hørt om feil hvitbalanse, Sigve ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd med guiden siden den er så grå i fargen? Har nikkelet flasset av?

Ser forresten at du har samme stang som den jeg har bestilt bortsett fra at jeg skal ha dryfly taperingen da :)

Har du hørt om feil hvitbalanse, Sigve ;D ;D

Terje!

Jepp, men hvorfor dreit du deg ut på det bildet men ikke de andre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hva har skjedd med guiden siden den er så grå i fargen? Har nikkelet flasset av?

Ser forresten at du har samme stang som den jeg har bestilt bortsett fra at jeg skal ha dryfly taperingen da :)

Har du hørt om feil hvitbalanse, Sigve ;D ;D

Terje!

Jepp, men hvorfor dreit du deg ut på det bildet men ikke de andre :rolleyes:

Gadd ikke å bruke så mye tid på bilder i går, så jeg endra hvitbalansen etterpå som funka bra for noen bilder og mindre bra for andre :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glass er fantastiske fiskestenger! Ikke all glass, for all del, men det jeg har/har prøvd fra McFarland og Steffen er gromt. Jeg opplever fælt få begrensninger i forhold til praktisk fiske. Hovedstanga siste sesong var en McFarland Spruce Creek 8'3'' klasse 5 (5-delt). Den er bare rå! Ellers har jeg en 7,6 Steffen for klasse 3/4 og en 8'3'' i samme klasse på vei. Begge er bygd av den eminente stangbyggeren Matt Leiderman. Bilder kommer når 8'3''ern ankommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det er viktig å få fram at de som her svarer er meget gode fluekastere.....en begynner vil som regel ikke finne riktig rytme og energibehovet....dog kan glassfiberstenger være råkjappe hvilket fler av oss fikk prøve i sommer på Kvarven og en av stengene til Trygve Bjerk......som han godt kunne lagt ut bilder av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Jeg er en middelmådig kaster på mitt beste, men digger glassfiberstenger. De er noe helt annet å både kaste og fiske med spør du meg, spesielt de mer eksklusive merkene slik som McFarland, Diamondglass og Steffenbros. Å få fisk på over halvkiloen på en myk glassfiber er noe jeg unner alle, her snakker vi fleksing. Kan dessverre ikke si hvordan det blir en kilosfisk siden jeg ikke har klart å lure en på glass enda, men det blir snart :D

Trygve sin føltes mere ut som karbon enn glass Staffan, men god var den uansprett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en middelmådig kaster på mitt beste, men digger glassfiberstenger. De er noe helt annet å både kaste og fiske med spør du meg, spesielt de mer eksklusive merkene slik som McFarland, Diamondglass og Steffenbros. Å få fisk på over halvkiloen på en myk glassfiber er noe jeg unner alle, her snakker vi fleksing. Kan dessverre ikke si hvordan det blir en kilosfisk siden jeg ikke har klart å lure en på glass enda, men det blir snart :D

Trygve sin føltes mere ut som karbon enn glass Staffan, men god var den uansprett :)

It's twice the fun, tro mig kompis!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er en middelmådig kaster på mitt beste, men digger glassfiberstenger. De er noe helt annet å både kaste og fiske med spør du meg, spesielt de mer eksklusive merkene slik som McFarland, Diamondglass og Steffenbros. Å få fisk på over halvkiloen på en myk glassfiber er noe jeg unner alle, her snakker vi fleksing. Kan dessverre ikke si hvordan det blir en kilosfisk siden jeg ikke har klart å lure en på glass enda, men det blir snart :D

Trygve sin føltes mere ut som karbon enn glass Staffan, men god var den uansprett :)

It's twice the fun, tro mig kompis!  8)

Det kommer an på hva man sammenlikner med, Christian :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av Steffenstanga (7'6'' #3/4) bygd av Matthew Leiderman www.leidermanrods.com

Matthew lager alt sjøl i shopen sin, tom agatringen. Detaljnivået er imponerende! Sjekk toppringen der hylsa er skråskåret for å fjerne litt vekt i toppen! Nikkelsølvringer på snellefeste, windingcheck, holkringer og snøreførering matcher.

HAr ikke bilde av tuben, men den er også snasen med gravert messingplakett.

Jeg legger ut et gruppebilde eller to når stang nummer to fra Matt ankommer om noen dager.

post-393-13949883444939_thumb.jpg

post-393-13949883445307_thumb.jpg

post-393-13949883445717_thumb.jpg

post-393-13949883484028_thumb.jpg

post-393-13949883484419_thumb.jpg

post-393-13949883484789_thumb.jpg

post-393-13949883485238_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffenblanksene er meget gode taperinger ja, skikkelige fiskestenger. Taperingene på disse er nok generellt noe "kjappere" enn McFarland.

Nå har jeg byttet til meg to stenger fra Matt mot ei snelle, men han tar ca. $550 for ei stang. med tanke på kvalitet på håndtverk er det slett ikke galt. HAn er desverre også prisgitt leveringstid på blanks, så det lønner seg å være ute i god tid med en evt. bestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Steffenblanksene er meget gode taperinger ja, skikkelige fiskestenger. Taperingene på disse er nok generellt noe "kjappere" enn McFarland.

Nå har jeg byttet til meg to stenger fra Matt mot ei snelle, men han tar ca. $550 for ei stang. med tanke på kvalitet på håndtverk er det slett ikke galt. HAn er desverre også prisgitt leveringstid på blanks, så det lønner seg å være ute i god tid med en evt. bestilling.

Steffenblanksene er vel s-glass, mens din gule fare er e-glass. S-glass er generelt kjappere og lettere enn e, kjenner også godt forskjell på min Diamondglass og McFarland som begge er 8' 4

Altså $550 for ei ferdig stang mao? Ikke værst det med tanke på hva du får, matcher lett de fleste "high end" stengene du får i grafitt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

det kan hende at den ene glassfiberen er raskere enn den andre, men det er hvordan stanga avsmaner som gir enten kjapp eller sein stang......som for alle andre stenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

det kan hende at den ene glassfiberen er raskere enn den andre, men det er hvordan stanga avsmaner som gir enten kjapp eller sein stang......som for alle andre stenger

Det er vel avhengig av materiale også vil jeg tro? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...