Gå til innhold

DEN STORE GLASSFIBER TRÅDEN.........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Takk for det karer.

 

Øyvind - helt enig. Hadde vært utrolig tøft om Sage kjørte en ny runde med glass.

 

G

Hei Gard ! Fin artikkel og foto du har med Sage glassfiberstenger ! har sjøl mange Sage stenger men kun carbon stenger fra Gr. 3 - opp til toppmodellen Method , men har aldri prøvd Sage Glass stenger. Har en Vangen #8 9' nr. 610 som var den første den gangen i 1978 som til da var den første stangen som jeg var fornøyd med . Artig med Epic stangen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På tide med en ny runde her i glassfibertråden - Steffen Brothers

 

post-2498-0-34876900-1453324175_thumb.jpg

 

Det som er litt tøft i "glassfiberfluestang-bransjen" er at selv små bedrifter kan finne en nisje å leve av, som f eks Mark og Tim Steffen som de siste 35 årene har rullet glass-emner i Arizona.

 

Jeg kjøpte min første Steffen for en del år siden, og Mark satte den sammen for meg. Her snakker vi enkelt, rett frem og veldig fiskbart. Dette var uten tvil den første glassfiberstangen som overbeviste meg om at "glassisnotdead". Vi snakker 8`6" og klasse 5-6 i tre deler.

 

post-2498-0-14529000-1453324950_thumb.jpg

 

Fant raskt ut at stangen passet bra med en Loop ( Danielson ) Dry Fly snelle.

 

post-2498-0-95650200-1453325114_thumb.jpg

 

Denne stangen har en roligere aksjon sammenlignet med Epic, som flere etter hvert har kjennskap til her. Brødrene kan levere emner og ferdigbygde stenger i et stort omfang og selv om stengene er roligere enn Epic så er det fortsatt S-glass som benyttes.

 

Brødrene Steffen har oppnådd en enorm anerkjennelse i statene, og flere av stengene blir sett på som noen av de mest allsidige du får tak i. Dette gjelder spesielt den jeg har, samt lillebroren i #4-5 med lengde 8`.

 

post-2498-0-85238300-1453325559_thumb.jpg 

 

Jeg har testet stangen både  i saltvann etter torsk og sjøørret samt i stille vann og elver av forskjellige størrelser, og det er nettopp til elvefiske at jeg mener denne stangen kommer til sin rett.

Ladet med et flytesnøre i klasse 6 så blir det søt musikk. Vannkast og rullekast av ulike slag er ganske morsomt med denne stangen.....

 

post-2498-0-79193100-1453325927_thumb.jpg

 

De fleste glass-leverandører leverer stenger i to eller tre deler - Mark deler stengene i både fire og fem deler dersom du ønsker det. De som har høyere utdannelse innen bøyningskurver mener at Steffen stengene blir litt stivere for hver del de blir delt opp i........Mark selv har uttalt at det ikke er så lett å merke forskjell ettersom han bruker "spigot-holker" på stengene. Selv velger jeg å innta en nøytral rolle angående denne problemstillingen.

 

For et år tilbake fant jeg en liten 7`Steffen i klasse 3 liggende på Finn. Denne var i tillegg delt i fire deler så her ble det handel. Grunnet andre prosjekter ble det ikke viet mye tid til denne stangen i fjor, noe som skal forbedres kommende sesong. Sammen med en klassisk snelle og et SA Trout er planene og gjøre storeslem i noen små tjern i Nordmarka når isen går......jeg gleder meg.

 

post-2498-0-93449500-1453327083_thumb.jpg 

 

For de som ønsker å sjekke ut siden til gutta så legger jeg inn en link her.

Masse info på Fiberglass Flyrodders Forum også.

 

Gard

Endret av Gard R Schaug
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det står i tråden, men jeg spør likevel.

 

Hva er årsaken til at dere velger glassfiber?

 

Kasteegenskaper?

Nostalgi?

Nerdefaktor?

Utseende og finish?

Produksjonspreferanser - dvs. håndlaget i den vestlige del av verden?

Kombinasjon av ovenstående?

 

Spør ivei! :)

Dette er hva jeg mener personlig:

Kasteegenskaper? Ja! Følelsen ved kasting. Presentasjon av flua. Kjøring av fisk (kan kjøre fisken hardt og raskt på tynne fortommer).

Nostalgi? ikke for meg.

Nerdefaktor? Ja så absolutt! 

Utseende og finish? Ja!

Produksjonspreferanser - dvs. håndlaget i den vestlige del av verden? Bygger selv så kan velge akkurat hva jeg vil.

Kombinasjon av ovenstående? Det stemmer  <<l 

 

 For meg så er det kastinga som er det beste med glassfiber. Den beste følelsen som finnes! Klarer nok ikke å forklare hvorfor, sikkert andre som klarer det bedre enn meg!

Endret av Øyvind Lotten Westrum
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det står i tråden, men jeg spør likevel.

 

Hva er årsaken til at dere velger glassfiber?

 

Kasteegenskaper?

Nostalgi?

Nerdefaktor?

Utseende og finish?

Produksjonspreferanser - dvs. håndlaget i den vestlige del av verden?

Kombinasjon av ovenstående?

 

Nå har ikke jeg mye erfaring med glassfiber, men det var i forbindelse med stangbyggingen jeg ble mer og mer nysgjerrig på de, og til slutt valgte å lage meg en.

Det var litt uvanlige fargekobinasjoner og muligheter rundt det, i tillegg til at jeg hørte alle skryte av kasteopplevelsen og at de var så artige å kjøre fisk på. Og akkurat det med at de er artige å kjøre fisk på trigget veldig, men her er man langt inne med både farge/finish og ikke minst nerdefaktor, selv om nerdefaktoren dreier seg hovedsaklig om stangbyggingen for min del. Vel... sjøørretnerd må jeg vel også sies å være.

At glassfiber har en viss nostalgi er jo riktig, så byggemessig så ville jeg bruke en del komponenter med nostalgi for å lage en "moderne" utseende stang, og noe som var litt uvanlig.

Grunnen til at jeg valgte epic for mitt bygg var først og fremst vekt på klingen, og at den er på den raske siden til glassfiber å være. Produskjonssted for klingen har for meg ikke hatt noe å si.

 

Den lille erfaringen jeg har er at glassfiber har en helt annen følelse som materiale enn det karbon har. Tror ikke jeg klarer å forklare, men det er markant forskjell hvordan materialet føles og oppfører seg.

Kastemessig så er det en artig opplevelse ved at stanga spenner seg lett opp samtidig som det er utrolig hvor mye vekt i form av snøret den virker å tåle.

Med fisk på så formidler den følelsen på en veldig god måte, så den er veldig artig med fisk på, den bøyer seg dypt ganske lett, samtidig som man kan legge skikkelig press på når det er nødvendig.

En veldig artig opplevelse å bygge og å bruke!

Glassfiberen kommer til å være mitt førstevalg på dager hvor det ikke blåser veldig mye, og jeg ikke trenger makskast hele tiden. 

image.jpeg image.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ble nysgjerrig på glassfiber gjennom denne tråden i fjor, men var litt skeptisk. Benyttet allikevel sjansen da en svenske ville bytte en Scott F754 mot en Eikre Fluvius jeg syns var for stiv og rask. Fisket denne Scott-stanga hele sesongen i fjor, og ble hekta på glass.

Har utvidet glassfibersortimentet litt i vinter, og ser frem til å starte sesongen i en liten lokalelv med en knallgul Graywolf Signature E-glass 703. Og selvfølgelig å ta med den nydelige Chris Barclay 7105 (som er på vei i posten) på elvefiske i dalene til sommeren.

Om bare vinteren kunne slippe taket!

post-4939-0-04298700-1456473363_thumb.jpg

Endret av Morten_F
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke sikkert, men kan komme med en halvkvalifisert gjetning. De glassfiberstengene jeg har vært borti har hatt merkbart tynnere grep enn tilsvarende klassede grafittstenger. Noe av bakgrunnen for det, antar jeg er at glassfiberstengene oftere har en del dypere aksjon og man vil ivareta følelsen av flex ned i håndtaket. Med tynne grep blir det ikke like mye kork igjen til å forme håndtaket nevneverdig. Mange glasstenger har også sigar grep.

Forøvrig syns jeg det ser knallbra ut med såkalte Ritz-håndtak eller sigarform. Kanskje er det bare utseendemessige årsaker.

PS. Har ikke savnet noen form på grepet så lenge det er så tynt som det er på den stangen på bildet. Tykkere grep foretrekker jeg med litt form på, de fyller hånden på en annen måte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gard,

 

Spennende å se stengene dine og kult at du gidder å skrive litt om hver av de. Kult å se igjen den lille Steffen-stanga også, håper du har god bruk for den i marka! Skal se om jeg får tatt et par bilder av mine glasstenger også. Kult at flere gjør det samme som Gard, så vi får se hva som finnes av glassfiber i landet.

Endret av Morten_F
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder av Graywolf E-glass 703. Lyset yter ikke fargen på klingen rettferdighet, i solen blir den skikkelig sitrongul og gjennomskinnelig. En ganske kul fargeeffekt på glassfiber klinger syns jeg.

Ganske så dyp, myk og rolig aksjon, den bøyer seg helt ned i håndtaket uten belastning av snøret. Gleder meg til å få fisk på denne. Ikke så allsidig stang altså, men en helt perfekt sak for små tørrfluer og north country spider i den lille lokalelva.

PS. Sorry laber bildekvalitet. Er ikke noen fotofyr, så det blir mobilkamera og ymse belysning.

post-4939-0-42527000-1456732709_thumb.jpg

post-4939-0-23708400-1456732747_thumb.jpg

post-4939-0-72375800-1456732766_thumb.jpg

Endret av Morten Fosaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det et Barrio Small stream #3 på snella, og det virker lovende så langt. Får se når jeg tester med ulike fluer og fortommer. Mange foretrekker lange klumper (eller til og med DT-snører) til glassfiberstenger, men skal ikke kaste langt med denne stanga og tenkte et snøre som lader den raskt er mest egnet.

Brukte Wulff longbelly på Scott-stanga og det funket godt på litt lengre kast (12-15m +), både med tanke på overheng og mending. Skal prøve et Barrio GT90 på denne og se om det lader stanga bedre med lite snøre ute enn Wulff-snøret.

Endret av Morten Fosaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klasse 5? Har lest et par steder at det er lett for klassen sin? Skal teste et i klasse 4 på Scott-stangen når jeg får tid.

Har tenkt på GT90 til en femmer jeg har på vei (som visstnok skal være noe mer progressiv og litt mykere enn Epic 580), men har også vurdert et DT-snøre. Mest for å sjekke ut om det er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klasse 5 ja. Syns ikke det er for lett, kanskje for raske karbonstenger (?). Jeg ble veldig god venn med snøret. Kaster ut hele snøret på plenen uten problemer (ikke at dette er så relevant for en fiskesituasjon :-) ). Har et GT 125 på vei i posten som jeg også skal teste!

 

Har vurdert DT snører jeg og. Man får jo 2 snører for prisen av et! 

 

Hva slags femmer venter du på?

 

I klasse 5? Har lest et par steder at det er lett for klassen sin? Skal teste et i klasse 4 på Scott-stangen når jeg får tid.

Har tenkt på GT90 til en femmer jeg har på vei (som visstnok skal være noe mer progressiv og litt mykere enn Epic 580), men har også vurdert et DT-snøre. Mest for å sjekke ut om det er noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en her inne som gjorde meg oppmerksom på at gt90 følger AFTM sine vektklasser i følge barrio sine beskrivelser.

Når jeg kaster med glassfiber, så føles det nesten som stanga lader av seg selv uten snøret utenfor når den bøyer seg, og jeg synes jeg må ha mye vekt i snøret for å føle hva som skjer med snøret under kasting. Gt90 i klasse 6 syntes jeg var alt for lett for epic 686. har derfor bestilt meg et i klasse 8 som jeg regner med at jeg kommer til å like på stanga. Må bare venne meg til at det er mye vekt foran i 'klumpen'.

Men det er veldig individuelt hva man liker av snører. Jeg tror gt90 klasse 8 kommer til å bli bra, og at jeg får følelsen av at stanga kommer i live.

Har store forventninger egentlig. Glassfiber er artig å kaste med ganske mye snøre ute, og bare stå å kjenne og vente på at den lades bakover før fremkastet kan begynne... Artig følelse!

post-2542-0-32595700-1456778453_thumb.jpeg

Endret av Truls H. Johnsen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekk farge på de Epic-klingene. Salsa?

Med fare for OT: Jeg har hatt litt samme opplevelse som du beskriver, at det føles som om stangen ikke lades av snøret før man har noen meter ute. Men dette var med et longbelly-snøre med en annerledes tapering enn GT90, altså vekten fordelt jevnere utover (og bakover) i klumpen. Forsøkte et par WF-snører med normalt lang klump (Eikre Evolo WF og Cortland 444 peach), og disse ladet stanga tidligere. Men de ble vinglete med overheng, og jeg syns det er vanskeligere å mende med tynt snøre. Derfor tenkte jeg GT90 ble en fin variant med vekten langt frem for tidlig lading og lang baktapering for bedre mending og kontroll på overheng.

Vi får se når det er grundigere testet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen er salsa ja. Synes fargen er utrolig kul.

Vet ikke om fenomenet her er vanlig for glass, da jeg kun har denne ene, men den føles som den lader likt med to meter som med syv meter ute når jeg kastet med seksersnøret (Gt90) Så det jeg følte var ikke lading av snøret, men bare den naturlige bøyningen som klingen har. Det føles jo ganske annerledes enn en karbonstang, men det ga meg ikke noe kontakt med snøret og da blir kastingen dårlig.

Det ble bedre med et annet snøre. Kastet i helgen med et SA Professional i klasse 8, og det synes jeg var langt bedre.

Lurer på hvor mye 686`en egentlig kan belastes for jeg synes ikke det var noe problem med et åttersnøre på den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er mindre/langsommere spenst (utlading) på glassfiberstenger enn karbon, og at snøret derfor sendes avgårde litt jevnere, dvs ikke skytes avgårde. Bruker en Winston B3X 907 til sjøfiske og den sender snøret ut i en vill fart i forhold. Ser for meg åttersnøret kjennes godt fra starten av, men hvordan er det på lengre kast? Orker stanga mye snøre ute med to klasse over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...